NMBS wil aanbod met 10 procent inkrimpen

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
AlexNL

Re: NMBS wil aanbod met 10 procent inkrimpen

Bericht door AlexNL »

17 01 1950 schreef:Dit is niet alleen zo in Zwitserland. D.i. eveneens zo in Duitsland en Frankrijk.
En in Nederland, waar onder meer door Syntus, Arriva en Veolia toch een reizigersgroei is gerealiseerd op lijntjes die onder NS zouden zijn gesloten.
Portbou
Contacteer:

Bericht door Portbou »

NMBS gaat 170 treinen schrappen... en neemt SNCF over.

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Portbou op 18 okt 2011, 21:26, 1 keer totaal gewijzigd.
jotie

Bericht door jotie »

Goed opgemerkt :) Was het maar waar, overigens. De SNCF kan nog iets leren van de SNCB - hoe je een gecadenseerde dienstregeling opstelt, bijvoorbeeld. Die kleurboeken die de Fransen nu hebben samengesteld zijn echt wel hilarisch.

Soit, intussen zijn het al 193 treinen, in twee bewegingen. 170 in 2012, en 23 grensoverschrijdende 'nakomertjes' in 2014. Daar zit dus de facto nog wat 'politieke rek' op. Iemand de lijst al in bezit? Groen & Ecolo hebben al van zich laten horen, en ook bij de SP.A klinken afkeurende geluiden. Wordt het getouwtrek in de RvB nog eens dunnetjes overgedaan in de Kamer? Ik kan het alleen hopen.
Stijn91

Bericht door Stijn91 »

Waar blijft die lijst van de treinen die volgend jaar in december afgeschaft worden.
jotie

Bericht door jotie »

Je kan die lijst al +/- zelf afleiden uit de eerder gepubliceerde 'long list', rekening houdend met de mededeling dat men treinen op het GEN-tracé zou ontzien. Dendermonde zal de schade dus wel kunnen beperken. Voor Aalst-Burst vrees ik daarentegen het ergste. Hasselt en Herentals zullen evengoed in de klappen delen. De 'short list' zal in de loop van morgen wel lekken, maak je geen zorgen.

Overigens, ter herinnering: er is uiteraard ook goed nieuws. Al in december dit jaar komen er zowaar 20 treinen bij: de enige echte Brussel-Visé-express (of de Luik-Maastricht-boemel zo men wil)! Op algemene aanvraag namens de reizigers van en naar Maastricht die nu eindelijk weer hun benen zullen kunnen strekken op het prachtige station van Luik. Op vertragingloze dagen is er wellicht nog tijd voor een koffietje. Wie zou nu nog durven beweren dat de NMBS-top niet alles doet om haar reizigers te plezieren?

Even serieus, voor mijn cynisme al te tastbaar wordt: als er een parlementair debat komt rond de besparingen, moet deze kwestie toch ook even opgespit worden, want dit is echt een flagrant voorbeeld van twee maten en twee gewichten. Denken MDS & Cie. nu werkelijk dat ze dit ongezien kunnen doorvoeren? Duizenden mensen in de kou zetten, maar tegelijk wel extra geld uitgeven voor een hele serie totaal nutteloze treinen. Je moet eigenlijk toch wel een beetje een schurk zijn om zoiets te verzinnen, me dunkt. Iets in mij zegt me dat dit nog een fraai onderwerp wordt voor een correspondentie met de klantendienst/ombudsman.
dentheo

Bericht door dentheo »

In "de Tijd" de belachelijk lage besparing gezien van het laten wegvallen van deze treinen ???? 20 milj..... van de 200 die de algemene pers dacht te moeten melden.
8% treinen laten vervallen voor minder dan 1% besparing ????
Dat zijn dus "goede" treinen want ze maken blijkbaar minder verlies dan de gemiddelde trein, want dan zou 8 procent 8 procent blijven.....
Theo
Groeten vanop de Heide
Shrek

Bericht door Shrek »

dentheo schreef:8% treinen laten vervallen voor minder dan 1% besparing ????
Dat zijn dus "goede" treinen want ze maken blijkbaar minder verlies dan de gemiddelde trein, want dan zou 8 procent 8 procent blijven.....
Neen dat zijn het zeker niet hoor. Het probleem is dat het grootste deel van de verliezen bij de nmbs komen van vaste kosten die eigenlijk niks met rijdende treinen te maken hebben. Die kosten dalen natuurlijk niet door minder treinen te laten rijden.
De besparing door treinen af te schaffen is minimaal, misschien zelfs nihil als daardoor het aantal klanten nog daalt.
K V B

Bericht door K V B »

Trammist schreef:
17 01 1950 schreef:Dit is niet alleen zo in Zwitserland. D.i. eveneens zo in Duitsland en Frankrijk.
Frankrijk? In en rond Parijs misschien, ja. De RER is goed georganiseerd...
Maar in de rest van Frankrijk?...
Dat hangt echt van regio tot regio af, juist omdat de regio's een belangrijke vinger in de pap hebben...
Adler

Bericht door Adler »

Shrek schreef:Neen dat zijn het zeker niet hoor. Het probleem is dat het grootste deel van de verliezen bij de nmbs komen van vaste kosten die eigenlijk niks met rijdende treinen te maken hebben. Die kosten dalen natuurlijk niet door minder treinen te laten rijden.
De besparing door treinen af te schaffen is minimaal, misschien zelfs nihil als daardoor het aantal klanten nog daalt.
Inderdaad. Bovendien is het geen 20 miljoen maar 13 miljoen.
Het grootste deel van dat bedrag zal dan nog bestaan uit de kosten voor de rijpaden.
Dat is dus geld dat Infrabel niet meer krijgt.
Resultaat voor de NMBS-groep = zero.
Descheemaecker is heel fier zegt hij, ik begrijp niet dat je over zoiets fier moet zijn.
AlexNL

Bericht door AlexNL »

Adler schreef:Descheemaecker is heel fier zegt hij, ik begrijp niet dat je over zoiets fier moet zijn.
Wisten we niet allang dat Descheemaecker een paljas is?
dentheo

Bericht door dentheo »

Shrek schreef:
dentheo schreef:8% treinen laten vervallen voor minder dan 1% besparing ????
Neen dat zijn het zeker niet hoor. Het probleem is dat het grootste deel van de verliezen bij de nmbs komen van vaste kosten die eigenlijk niks met rijdende treinen te maken hebben. Die kosten dalen natuurlijk niet door minder treinen te laten rijden.
Stel U voor dat de politiek 8% MEER treinen vraagt, hoeveel geld zou de NMBS dan eisen ?
Dan zullen de vaste kosten wel stijgen natuurlijk..... zij rollen de politiek en wij kijken er naar en betalen het.
Theo
Groeten vanop de Heide
jotie

Bericht door jotie »

Van het aantal treinen wil ik eigenlijk helemaal geen fetisj maken. Wat mij interesseert is een performant multimodaal OV-netwerk. MDS hééft gelijk wanneer hij stelt dat de trein niet altijd en overal a priori het meest aangewezen OV-vervoersmiddel is. Maar er moet wel een verplaatsingsmogelijkheid worden geboden. Samenwerking tussen de verschillende operatoren (NMBS/TEC/Lijn/MIVB) is dus absoluut noodzakelijk. Voor die samenwerking er is, mag de NMBS niet eenzijdig treinen schrappen. Dat is nu net wat de NMBS wel doet: eerst schrappen en dan overleggen, in plaats van vice versa. Vandaar mijn frustratie en ontgoocheling. Nu goed, mocht iedere geschrapte trein 'opgevangen' worden door een (bel)bus of collectieve taxi, dan is er wat mij betreft ook geen (groot) probleem. De vraag is alleen hoe de NMBS dat zal kunnen realiseren, bij gebrek aan een globaal OV-plan.

Ik stel dan ook voor dat we met z'n allen druk zetten opdat de NMBS haar reizigers niet 'vergeet'. Dat kunnen we doen door de OV-liefhebbende volksvertegenwoordigers aan te manen tot parlementaire actie, maar ook door zelf via de ombudsman bij de NMBS om heel veel details te vragen en niet op te geven voor er een deugdelijk antwoord komt. De NMBS kennende zal dat vele maanden vergen, vandaar dat we best nu al kunnen beginnen met onze eisen om openbaarheid van de besluitvorming te formuleren.

Concreet zal ik vragen om voor elk van de afgeschafte treinen een volledige analyse van de mogelijkheden en alternatieven te ontvangen, naast enkele andere scherpe vragen omtrent de consultatie van en informatie naar de reizigers toe. In het verleden ben ik er al eens in geslaagd om na drie kwart jaar, een dozijn e-mails en het almaar scherper stellen van mijn vragen, behoorlijk wat informatie en verontschuldigingen los te peuteren. Hopelijk lukt dat nu opnieuw, hoewel het nu een veel complexer dossier wordt. Als een twintigtal reizigers een dergelijke actie ondernemen, moet er wel iets bewegen. Via de ombudsman werken, heeft in ieder geval het voordeel dat een complete negatie onmogelijk is, en dat een dergelijke vraag om informatie sowieso in de statistieken terechtkomt.
overweg13

Bericht door overweg13 »

Of die alternatieven voor de afgeschafte treinen er nu komen of niet, maakt eigenlijk niet zo veel uit. Want na verloop van tijd schaft men ook die af. In 1984 werd het IC-IR-plan op dezelfde manier verkocht: voor alle afgeschafte halten en lijnen kwám er effectief een alternatief, maar veel meer dan een jaar of 5 hebben die niet standgehouden. Vergelijk maar eens de dienstregeling van de vervangingsbussen in 1984 met die van 1990. Van de riante uurdiensten (ook in de Ardennen) bleef nauwelijks iets over, en van de beloofde vooruitgang voor de reizigers was niets meer te merken, integendeel. Het volstaat bijvoorbeeld om de bediening met bussen te vergelijken met die van de trein voor stations als Meix-devant-Virton of Quarreux. Gelukkig is de toestand in Vlaanderen opnieuw beter geworden omdat daar nu toch al enkele jaren opnieuw fors geïnvesteerd wordt (werd?). Maar ook daar werden in eerste instantie de vervangingsbussen afgebouwd, bij gebrek aan belangstelling.
Met vriendelijke groet

overweg13
dentheo

Bericht door dentheo »

jotie schreef:
Concreet zal ik vragen om voor elk van de afgeschafte treinen een volledige analyse van de mogelijkheden en alternatieven te ontvangen, naast enkele andere scherpe vragen omtrent de consultatie van en informatie naar de reizigers toe. In het verleden ben ik er al eens in geslaagd om na drie kwart jaar, een dozijn e-mails en het almaar scherper stellen van mijn vragen, behoorlijk wat informatie en verontschuldigingen los te peuteren. Hopelijk lukt dat nu opnieuw, hoewel het nu een veel complexer dossier wordt. Als een twintigtal reizigers een dergelijke actie ondernemen, moet er wel iets bewegen. Via de ombudsman werken, heeft in ieder geval het voordeel dat een complete negatie onmogelijk is, en dat een dergelijke vraag om informatie sowieso in de statistieken terechtkomt.
Ik hoop dat ze dat NIET doen, dat kost eventueel een miljoen per trein...aan consultants...
Theo
Groeten vanop de Heide
Stef

Bericht door Stef »

De lijst van de geschrapte lijsten:

http://www.standaard.be/extra/treinen/
AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Plaats reactie