Wanneer zal type 13 de oudste loco worden van Belgie?

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
COCOKEN007

Wanneer zal type 13 de oudste loco worden van Belgie?

Bericht door COCOKEN007 »

Hoi iedereen,

veel nmbs materiaal zal stilaan oud worden of zijn.
Laatst zag ik een type 13 en ik vroeg mij af. Hoe oud zal deze worden bij de NMBS 30,40 of 50 jaar?
Maar daarbij filosofeer ik bij wanneer zal hij alleen overblijven, daarmee bedoel ik wanneer zullen de types
20,23,21,27 weg zijn en hij alleen samen dan nu met type 18 verder bollen.
Kan iemand daar een voorspelling doen.
We zitten precies bij de waarzegger
Salut
cocoken :wink:
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22511
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Wanneer zal type 13 de oudste loco worden van Belgie?

Bericht door Steven »

de reeks 13 en 18 samen zijn te klein om alle treinen te verzekeren, dus dan zal men weer nieuwe locs moeten kopen.
Rétro

Re: Wanneer zal type 13 de oudste loco worden van Belgie?

Bericht door Rétro »

Ik zie nog eerder de 13'en weg gaan dan de reeks 12, 21, 27 & etc. :wink:
Als ie 20 jaar zal halen zal het wss een succes zijn.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22511
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Wanneer zal type 13 de oudste loco worden van Belgie?

Bericht door Steven »

Rétro schreef:Ik zie nog eerder de 13'en weg gaan dan de reeks 12, 21, 27 & etc. :wink:
Als ie 20 jaar zal halen zal het wss een succes zijn.
De eerste exemplaren zijn nu al 15 jaar oud hoor.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Wanneer zal type 13 de oudste loco worden van Belgie?

Bericht door Shrek »

Reeks 13 zal nog lang meegaan volgens mij. Door haar 3+25kV installatie in combinatie met de ETCS (die de komende jaren wordt ingebouwd) kunnen de trezen immers alle kanten op. Goederenverkeer naar Frankrijk, P-treinen over de HSL, IC's naar Luxemburg of gewoon trek-duw op Brussel-Turnhout, een trees kan het allemaal. Reken daarbij de vrij lage onderhoudskosten en je ziet dat dit een bijzonder nuttige locomotief is om als spoormaatschappij in bezit te hebben.
Moest de nmbs ze niet meer gebruiken zullen er zeker kopers genoeg zijn voor zo'n flexibele locomotieven, dus die gaan nog zeker 30 jaar het mooie weer maken :)
Vermits een reeks 21/27 veel minder flexibel is zie ik deze er sneller uit vliegen, dus pakweg tegen 2030 zal de reeks 13 de oudste worden denk ik :)
nahoj
Berichten: 1150
Lid geworden op: 01 apr 2009, 23:10

Re: Wanneer zal type 13 de oudste loco worden van Belgie?

Bericht door nahoj »

Ik gok op 2023.
Cipallieter

Re: Wanneer zal type 13 de oudste loco worden van Belgie?

Bericht door Cipallieter »

Shrek schreef:... Door haar 3+25kV installatie in combinatie met de ETCS (die de komende jaren wordt ingebouwd) kunnen de trezen immers alle kanten op. ...
Bij mijn bezoek aan de AC van Salzinnes zag ik in de afdeling die de revisies van de locomotieven verzorgt verschillende machines staan: twee 77'ers, een 27, een 21 en ook een 13 (helaas heb ik het nummer niet genoteerd).

Op een bord in de buurt zag ik de nummers van deze machines geschreven en bij de meeste was er o.a. TBL1+ vermeld.
Bij de 13 stond echter 'ETCS'.

Is men misschien al begonnen met het installeren van ETCS in de 13'en?
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22511
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Wanneer zal type 13 de oudste loco worden van Belgie?

Bericht door Steven »

men is inderdaad al gestart met de voormontage van ETCS, de displays in de stuurpost ontbreken nog, maar al de rest zou er eigenlijk al moeten inzitten. Men verplaats voor dit doel de lampjes voor de KVB en TBL1.
treinzot
Berichten: 196
Lid geworden op: 07 aug 2007, 09:13
Locatie: Kortrijk

Re: Wanneer zal type 13 de oudste loco worden van Belgie?

Bericht door treinzot »

Vorige maand stond er in de krant dat ze de 13en zouden te koop aanbieden tegen 3,5 miljoen Euro per stuk!!!
Er was wel discussie omdat er veel oudere treinen veel in panne staan en ze die maar uit dienst moesten nemen.
http://www.nieuwsblad.be/article/detail ... =GEF3MKK67
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22511
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Wanneer zal type 13 de oudste loco worden van Belgie?

Bericht door Steven »

treinzot schreef:Vorige maand stond er in de krant dat ze de 13en zouden te koop aanbieden tegen 3,5 miljoen Euro per stuk!!!
Er was wel discussie omdat er veel oudere treinen veel in panne staan en ze die maar uit dienst moesten nemen.
http://www.nieuwsblad.be/article/detail ... =GEF3MKK67
Dat was de aankoopprijs, er staat nergens dat ze aan die prijs gaan verkocht worden.
treinzot
Berichten: 196
Lid geworden op: 07 aug 2007, 09:13
Locatie: Kortrijk

Re: Wanneer zal type 13 de oudste loco worden van Belgie?

Bericht door treinzot »

Een foutje van mij tewege,mijn excuus daarvoor!!
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22511
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Wanneer zal type 13 de oudste loco worden van Belgie?

Bericht door Steven »

treinzot schreef:Een foutje van mij tewege,mijn excuus daarvoor!!
kan iedereen overkomen. Ik hoop dat echter dat men bij logistics zijn verstand gebruikt en zicht voor locs enkel nog richt op traxx en reeks 13 op elektrisch vlak.
treinzot
Berichten: 196
Lid geworden op: 07 aug 2007, 09:13
Locatie: Kortrijk

Re: Wanneer zal type 13 de oudste loco worden van Belgie?

Bericht door treinzot »

tJa laat het ons hopen,wat ik vandaag heb gezien is dat er toch wat 13en in de diensten van de reeks 12 rijden hier in kortrijk,door de griep kan ik het vanuit mijn slaapkamer een beetje in de gaten houden en heb 1 reeks 12 gezien met goederen en 2 reeksen 13 met goederen,toch een beetje goed nieuws voor de reeks 13 dan toch.
Gebruikersavatar
Dieselfreak
Berichten: 2066
Lid geworden op: 09 jul 2006, 13:17
Locatie: Deeltijds Zwevegem-Kortrijk, deeltijds Gent

Re: Wanneer zal type 13 de oudste loco worden van Belgie?

Bericht door Dieselfreak »

Doet type 13 tegenwoordig soms nog de IC A? Voor zover ik kan zien, wordt die vandaag steeds met HLE 18 gedaan.
Mijn netvliezen worden geprikkeld. Mijn hartslag gaat omhoog. Mijn bloed gaat sneller stromen. Iemand probeert me naar binnen te lokken.
tsjoek

Re: Wanneer zal type 13 de oudste loco worden van Belgie?

Bericht door tsjoek »

Hallo,

Ik ben er 47 en ik denk dat de 13nen mij zullen overleven :-)

grts
Plaats reactie