ETCS in België.

Alles over stations, sporen, bovenleidingen, veiligheidssystemen enz.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 20556
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

ETCS in België.

Bericht door Steven » 29 nov 2011, 10:43

Met het instromen van nieuw rollend materieel en het in dienst komen van nieuwe infra is het gebruik van etcs op meerdere plaatsen vrij actueel.
Lijnen 3 en 4 hebben al etcs (level 2). Lijn 36N is de volgende in loop van december en startend op level 1 als ik mij niet vergis.


Klangfilm
Berichten: 20
Lid geworden op: 29 nov 2011, 11:06
Locatie: Antwerpen

Re: ETCS in België.

Bericht door Klangfilm » 29 nov 2011, 11:17

Lijn 25N zou level 1 krijgen met behoud van de laterale signalisatie.
Dit wil zeggen dat ETCS de max.snelheid bewaakt + remcurve toepast en de treinbestuurder de signalisatie moet eerbiedigen.
ETCS kan ook het onderscheid maken tussen de verschillende seinbeelden en de toepassing ervan bewaken.
Naar de toekomst toe kan men dan opwaarderen naar level 2 waarbij de laterale signalisatie kan vervangen worden door SMB's (stopmerkborden) zoals nu reeds het geval
is op de lijnen 3 & 4.

Indien de trein geen ETCS heeft dan eerbiedigt hij uiteraard de laterale signalisatie.
(zolang level 2 niet geïnstalleerd is)

Jorik

Re: ETCS in België.

Bericht door Jorik » 29 nov 2011, 13:26

dentheo schreef:
Jorik schreef: De maximum snelheid voor ETCS level1 ligt internationaal vast op 160km/u.
Dat geloof ik niet... dat lijkt mij Belgisch...
Er zijn landen die harder rijden met level1

Maar knip dit er maar uit en start nieuw draadje...
Citaat uit topic van HLE18.

Het is nu wel zo dat ETCS weer helemaal een gemiste kans is op een Europees systeem.
Als je kijkt hoeveel verschillen er zitten op de reglementering ETCS op Lijn4 (BE) en HSL-Zuid (NL) dan kan ik goed geloven dat er landen hun eigen aanpassingen doen aan het systeem.
Zo kan je met een TRAXX in Nederland op de HSL-zuid rijden en op de Betuweroute maar niet op de lijn4 in België.
Blijkbaar zitten er zelfs verschillen in de software die nodig is in NL en BE.
In België voert de ETCS uitrusting bijvoorbeeld een repositioning(bijstellen kilometerpunt) uit maar onder ETCS NL kennen ze dit bijvoorbeeld niet.
Daarom dat de Traxx niet goedgekeurd geraakt is onder ETCS BE. Het was nl. eerste de bedoeling om naar Noorderkempen te rijden met HLE28 en I11.

Grtz Jorik

Klangfilm
Berichten: 20
Lid geworden op: 29 nov 2011, 11:06
Locatie: Antwerpen

Re: ETCS in België.

Bericht door Klangfilm » 29 nov 2011, 14:27

De verschillen zijn inderdaad aanwezig.

Op lijn 4 kan men in België zonder problemen treinen onder level 1 of 2 door elkaar laten rijden op hetzelfde traject.
HSL Zuid kan dit niet, men moet daar eerst alle verkeer stilleggen alvorens men dan in level 1 of in level 2 kan rijden.

De software van de Traxx 186 van de NS is inderdaad niet gehomologeerd voor België.
Proeven zijn gehouden op lijn 4 met deze software zonder gunstig resultaat.

Jorik

Re: ETCS in België.

Bericht door Jorik » 29 nov 2011, 19:19

Klangfilm schreef:De verschillen zijn inderdaad aanwezig.

Op lijn 4 kan men in België zonder problemen treinen onder level 1 of 2 door elkaar laten rijden op hetzelfde traject.
HSL Zuid kan dit niet, men moet daar eerst alle verkeer stilleggen alvorens men dan in level 1 of in level 2 kan rijden.

De software van de Traxx 186 van de NS is inderdaad niet gehomologeerd voor België.
Proeven zijn gehouden op lijn 4 met deze software zonder gunstig resultaat.
Het eerste ivm. de verschillende levels heeft te maken met budget redenen in Nederland. Om beide levels te kunnen rijden tegelijk was een groter budget nodig.
Ze kunnen per richting een level instellen maar er kunnen in een richting geen twee treinen in een verschillende level rijden zoals op de lijn 3 en 4 wel het geval is.

En het probleem met de traxxen was voornamelijk die repositioning die ze niet in orde kregen in de software, zelfs na vele pogingen.
Dan nog enkele andere problemen en dan Alstom die kwam aanzetten met ETCS software voor de M6 HVRs en voila => NDK hoe hij nu is :)
Traxx had leuker geweest, heeft veel duidelijkere weergave van ETCS en had ook geschikt geweest om door te rijden naar Breda, maar ja.
We zien wel wat de toekomst brengt.

kika
Berichten: 2705
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: ETCS in België.

Bericht door kika » 29 nov 2011, 19:57

Jorik schreef:
dentheo schreef:
Jorik schreef: De maximum snelheid voor ETCS level1 ligt internationaal vast op 160km/u.
Dat geloof ik niet... dat lijkt mij Belgisch...
Er zijn landen die harder rijden met level1
Het is nu wel zo dat ETCS weer helemaal een gemiste kans is op een Europees systeem.
Als je kijkt hoeveel verschillen er zitten op de reglementering ETCS op Lijn4 (BE) en HSL-Zuid (NL) dan kan ik goed geloven dat er landen hun eigen aanpassingen doen aan het systeem.
Zo kan je met een TRAXX in Nederland op de HSL-zuid rijden en op de Betuweroute maar niet op de lijn4 in België.
Blijkbaar zitten er zelfs verschillen in de software die nodig is in NL en BE.
In België voert de ETCS uitrusting bijvoorbeeld een repositioning(bijstellen kilometerpunt) uit maar onder ETCS NL kennen ze dit bijvoorbeeld niet.
Gezond, dingen in twijfel trekken. In Duitsland is het volgens mij ook met ETCS Level 1 dat de maximum snelheid 160 is. Maar in Spanje kan je rustig 300 onder level 1. Volgens mij mist er bij het hele verhaal een handig lijstje waar als titel op staat ETCS, en dan een hoop voorwaarden en omschrijvingen, welke daarvan voor welke level verplicht zijn en welke optioneel. Het is zo'n beetje als 'internet' waarbij veel mensen enkel denken aan wat ze met hun browser zien, maar er veel meer én veel minder mogelijk is.

Klopt het, samenvattend, om te zeggen dat er bij Level 1 steeds andere signalisatie naast moet staan (naast de spoorlijn en/of in de cabine)? En klopt het dan ook dat die andere signalisatie bepalend is voor bijvoorbeeld de maximale snelheid?

Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 20556
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: ETCS in België.

Bericht door Steven » 29 nov 2011, 20:04

Level 1 zal men inderdaad voornamelijk gebruiken bij laterale signalisatie maar hoeft niet noodzakelijk (zie lijn 4 naar de noorderkempen).

Gebruikersavatar
AlexNL
Berichten: 1853
Lid geworden op: 15 jun 2008, 02:34
Locatie: Breda, Nederland

Re: ETCS in België.

Bericht door AlexNL » 29 nov 2011, 20:20

Het belangrijkste verschil tussen ERTMS Level 1 en Level 2 is de manier waarop data wordt overgedragen tussen trein en wal. Ook zijn er nog bijkomende verschillen zoals bloklengte en maximumsnelheid.

In Nederland:
Level 1: overdracht via bakens (gelijk TBL1+), bloklengte 7 km, max. 160 km/h
Level 2: overdracht via GSM-R (meer specifiek: EuroRadio), bloklengte 2300 meter, max. ~350 km/h

Langs de hele HSL-Zuid zijn geen seinen geplaatst, de machinisten zijn dus afhankelijk van cabinesignalisatie. Laterale seinen zijn dus niet verplicht (ook niet onder L1), je hebt ze alleen nodig als je er gemengd rijdt met materieel dat geen ERTMS + cabinesignalisatie heeft.

In Nederland is de regelgeving dat er onder ERTMS L1 maximaal 160 km/h gereden mag worden. Let wel, dit is regelgeving en geen technische beperking. Onder ERTMS L2 ligt dat maximum hoger.

De HSL-Zuid is verdeeld in 2 delen: de noordsectie tussen Schiphol en Rotterdam, en de zuidsectie van Barendrecht tot Antwerpen. Tot ongeveer halverwege dit kalenderjaar heeft de noordsectie in Level 1 gestaan, omdat de software van de Traxx-locs niet goed functioneerde onder L2. Daardoor was ook Thalys op de noordsectie beperkt tot 160 km/h.

Tegenwoordig staat de hele baan in Level 2 en kan Thalys op zowel de noordsectie als de zuidsectie 300 km/h rijden.

Jorik

Re: ETCS in België.

Bericht door Jorik » 29 nov 2011, 20:49

kika schreef: Klopt het, samenvattend, om te zeggen dat er bij Level 1 steeds andere signalisatie naast moet staan (naast de spoorlijn en/of in de cabine)? En klopt het dan ook dat die andere signalisatie bepalend is voor bijvoorbeeld de maximale snelheid?
Op de HSLs (geen klassieke signalisatie) is het in principe altijd level2 en als back-up bij storingen level1.
Maar nu is het zo dat de M6en heel snel in dienst moesten gebracht worden op de Noorderkempen daardoor zijn deze enkel in orde gebracht om level 1 te rijden. Dit heeft wel enkele onhandigheidjes tot gevolg maar werkt eigenlijk wel perfect.
De Thalys daar en tegen rijdt gewoon in Level 2 aan 300km/u over Lijn4 en verder dan in NL op HSL Z.
Het is dus niet vast bepaald of er bij level 1 laterale signalisatie moet staan of niet. Hangt gewoon van het doel van het baanvak af en het verkeer dat er over moet.

Gebruikersavatar
AlexNL
Berichten: 1853
Lid geworden op: 15 jun 2008, 02:34
Locatie: Breda, Nederland

Re: ETCS in België.

Bericht door AlexNL » 29 nov 2011, 21:29

Laterale signalisatie i.c.m. ETCS kun je dus vooral zien als een tussenoplossing. Op een bepaald moment in de toekomst (ergens tussen 2030 en 2050) gaat alle rollend materieel immers voorzien zijn van ERTMS en cabinesignalisatie en dan kunnen alle seinen langs de baan verwijderd worden. Het streefdoel is ERTMS Level 2 of Level 3.

Het voordeel van Level 2 is dat je minder storings- en vandalismegevoelige apparatuur langs de baan hoeft te plaatsen: dat staat geconcentreerd in een (voor een monteur) makkelijk te bereiken Radio Block Center. Als er dan 20 cm sneeuw ligt en de wegen dichtstaan, dan hoeft een monteur niet dat allemaal te trotseren om een weigerend baken te repareren.

Het voordeel van Level 3 is dat de trein zelf verantwoordelijk wordt voor het doorgeven van zijn positie aan de hand van GPS/Galileo. Daardoor heb je ook geen treindetectie- en volgsystemen meer nodig langs de baan, waardoor er nog minder gevoelige apparatuur buiten te vinden is. In principe blijft dan alleen de apparatuur voor de wissels (wisselstellers, verwarming, enz.) over.

dentheo
Berichten: 7753
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: ETCS in België.

Bericht door dentheo » 29 nov 2011, 21:40

Wat is exact ETCS en wat ERMTS ???
ETCS op de baan en ERMTS op de lok ?
Theo
Groeten vanop de Heide

Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 20556
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: ETCS in België.

Bericht door Steven » 29 nov 2011, 21:46

ETCS met de C van controle
ERTMS de R en M van Railway managment
de E is natuurlijk europa en de S van systeem :-)

Gebruikersavatar
Adler
Berichten: 4717
Lid geworden op: 21 mar 2007, 15:01
Locatie: Kapellen

Re: ETCS in België.

Bericht door Adler » 29 nov 2011, 21:49

dentheo schreef:Wat is exact ETCS en wat ERMTS ???
ETCS op de baan en ERMTS op de lok ?
ERTMS is de verzamelnaam voor ETCS en GSM-R.

Gebruikersavatar
AlexNL
Berichten: 1853
Lid geworden op: 15 jun 2008, 02:34
Locatie: Breda, Nederland

Re: ETCS in België.

Bericht door AlexNL » 29 nov 2011, 22:32

ERTMS = European Rail Traffic Management System
ETCS = European Train Control System, het controlesysteem dat Memor, TBL1+, ATB, KVB enz opvolgt
GSM-R = GSM for Railways, wordt gebruikt voor spraak- en dataoverdracht

Samen vormen ETCS en GSM-R de componenten die ERTMS vormen.

Vroeger had ieder land z'n eigen systeem voor spraak (denk aan contact met de treindienstleider) wat niet met elkaar compatible was. Tegenwoordig zijn alle landen over op GSM-R, waar volledige dekking langs de spoorlijn is, ook in tunnels en op bruggen. Hiervoor worden regelmatig testen uitgevoerd om te controleren of de dekking nog wel op een acceptabel niveau is.

Hoewel zowel ERTMS als ETCS beginnen met 'European' is dat niet meer het geval: onder andere in China wordt van ETCS afgeleide technologie gebruikt (CTCS).

Gebruikersavatar
groentje
Berichten: 6119
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: ETCS in België.

Bericht door groentje » 29 nov 2011, 22:56

Frankrijk is nog niet 'over', en het zal nog wel even duren, ook. Maar de beslissing is wel genomen om over te schakelen, het is dus een kwestie van tijd.

Plaats reactie