Staking...

Wegwijs in dienstregelingen, tarieven en vervoersvoorwaarden in België.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Joris
Berichten: 2851
Lid geworden op: 03 feb 2006, 21:36
Contacteer:

Staking...

Bericht door Joris »

Hallo,
Een vraag: weet er iemand wat ik kan eisen als ik een internationaal ticket heb van een buitenlandse operator naar Gent-Sint-Pieters, en men begint er plots-alweer-in belgië op los te staken? Kunnen die mij dan gewoon droppen in Aachen of Brussel-Zuid, of kan ik ook in geval van staking een kostenlose taxi eisen?
Alvast bedankt!
Groeten,
Joris De Mol
Afbeelding
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5298
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Staking...

Bericht door Steve »

Aangezien er bij een staking doorgaans overmacht ingeroepen wordt, zou het me zeer verbazen als je een kostenlose taxi naar huis krijgt...
Darko

Re: Staking...

Bericht door Darko »

Compensatie enzo is er nooit indien de staking aangekondigt is.. zoals donderdag dus...
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5260
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: Staking...

Bericht door overweg13 »

Darko schreef:Compensatie enzo is er nooit indien de staking aangekondigt is.. zoals donderdag dus...
En vermits de vakbonden geen rechtspersoonlijkheid hebben, kun je hen ook niet aanvallen. Dat kan zelfs met de maffia...
Met vriendelijke groet

overweg13
rvdborgt
Berichten: 4314
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Staking...

Bericht door rvdborgt »

Joris schreef:Een vraag: weet er iemand wat ik kan eisen als ik een internationaal ticket heb van een buitenlandse operator naar Gent-Sint-Pieters, en men begint er plots-alweer-in belgië op los te staken? Kunnen die mij dan gewoon droppen in Aachen of Brussel-Zuid, of kan ik ook in geval van staking een kostenlose taxi eisen?
Bij welke vervoerder (niet: operator) je je ticket hebt gekocht, is niet relevant.
Je hebt niet per se recht op een taxi. Wat dan wel:

Als je door vertraging of uitval meer dan een uur vertraging dreigt te gaan krijgen op je eindbestemming, dan mag je:
1. Van de rest van je reis afzien en het niet gebruikte deel van je ticket laten terugbetalen, of
2. Terugreizen naar je vertrekpunt en je ticket helemaal laten terugbetalen, of
3. Verder reizen met de verbinding waarmee je naar verwachting het eerste op je bestemming bent, dan wel op een latere datum.

Als je bovendien niet voor je reis bent geïnformeerd over de staking, heb je bovendien recht op een overnachting als je 's nachts strandt.

Groetjes,
Rian
kika
Berichten: 2859
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: Staking...

Bericht door kika »

rvdborgt schreef: Als je bovendien niet voor je reis bent geïnformeerd over de staking, heb je bovendien recht op een overnachting als je 's nachts strandt.

Groetjes,
Rian
Daarmee kan je nog snel in de discussie belanden dat het ergens op hun website of in de planner stond. Wat is dus 'geïnformeerd zijn.'? Als je een ticket op naam koopt moet je dan ook persoonlijk gecontacteerd worden?
nighttrain
Berichten: 2542
Lid geworden op: 03 sep 2007, 16:15
Locatie: Calais (France)

Re: Staking...

Bericht door nighttrain »

overweg13 schreef:
Darko schreef:Compensatie enzo is er nooit indien de staking aangekondigt is.. zoals donderdag dus...
En vermits de vakbonden geen rechtspersoonlijkheid hebben, kun je hen ook niet aanvallen. Dat kan zelfs met de maffia...
Maar je kan wel een persoon (of allen) van de vakbond aanklagen, die heeft wel rechtspersoonlijkheid.
Dus U kan klacht indienen tegen M X die de voorzitter is van de YYYY vakbond.Wat naar ik dacht , gebeurt is enkele jaren geleden op de luchthaven van Zaventem met hun brandweerlui.
rvdborgt
Berichten: 4314
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Staking...

Bericht door rvdborgt »

kika schreef:
rvdborgt schreef:Als je bovendien niet voor je reis bent geïnformeerd over de staking, heb je bovendien recht op een overnachting als je 's nachts strandt.
Daarmee kan je nog snel in de discussie belanden dat het ergens op hun website of in de planner stond. Wat is dus 'geïnformeerd zijn.'? Als je een ticket op naam koopt moet je dan ook persoonlijk gecontacteerd worden?
Ik voorzie dat dat inderdaad nog wel eens voor het Europese hof van justitie zal belanden. Verschillende nationale toezichthouders hebben inmiddels al enkele andere pre-justitiële vragen gesteld, o.a. over wat als overmacht te beschouwen is en wanneer dat precies ingeroepen mag worden.

Uiteindelijk zal het wel neerkomen op "redelijkerwijs". Het moet niet per se nodig zijn dat ze persoonlijk contact met je opnemen, maar anderzijds moet de informatie wel goed verspreid worden, zodat je ook daadwerkelijk de kans hebt om die te zien.

Groetjes,
Rian
Galactic

Re: Staking...

Bericht door Galactic »

http://www.b-europe.com/Reizen/Praktisch/Storingen

Hier staan de commerciële maatregelen voor eigenaars van internationale biljetten.
Er staat niet specifiek vermeld dat het enkel om biljetten van de Belgische operator gaat.
Best eens informeren bij B-Europe.
treinbruno
Berichten: 2405
Lid geworden op: 01 sep 2007, 20:38
Locatie: Singapore

Re: Staking...

Bericht door treinbruno »

DB legt bussen in tussen Aachen en Brussel ter vervanging van hun ICE's.
Afbeelding
rvdborgt
Berichten: 4314
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Staking...

Bericht door rvdborgt »

Galactic schreef:http://www.b-europe.com/Reizen/Praktisch/Storingen

Hier staan de commerciële maatregelen voor eigenaars van internationale biljetten.
Er staat niet specifiek vermeld dat het enkel om biljetten van de Belgische operator gaat.
Best eens informeren bij B-Europe.
Ondanks de titel gaat het hier eigenlijk helemaal niet om commerciële maatregelen, maar om mogelijkheden die rechtstreeks volgen uit de EU-verordening of de algemene voorwaarden. De tekst onder het kopje "Voor ICE en klassieke internationale InterCity en InterRegio treinen" is overigens deels in strijd met de eigen voorwaarden: het recht om om te boeken naar een latere datum ontbreekt en voor terugbetaling geldt een termijn van 1 maand en niet 8 dagen.

Groetjes,
Rian
Gebruikersavatar
Joris
Berichten: 2851
Lid geworden op: 03 feb 2006, 21:36
Contacteer:

Re: Staking...

Bericht door Joris »

Hallo,
Bedankt voor de info!
Mijn ticket is een Europa Spezial met Zugbindung (Frankfurt a/M-Gent), geboekt bij DB. NMBS-Europe komt er dus niet echt aan te pas.
Vervangbussen tot Brussel Zuid met 120 minuten vertraging zijn er inderdaad, maar ik zou echt (minstens) in Gent moeten kunnen geraken.
Ik zal morgen voor de veiligheid maar eens gaan informeren in het station wat ze me aanraden...
Groeten,
Joris De Mol
Afbeelding
Plaats reactie