Ongewone samenstelling.

Alles over reizigerstreinen in België.
Molenbruch Y.
Berichten: 745
Lid geworden op: 03 aug 2006, 21:51

Re: gewijzigde samenstelling.

Bericht door Molenbruch Y. »

Sedert deze week wordt een HLE 21 + 6 M4 ingeschakeld op de IC D-verbinding. Dit uiteraard slechts voor een aantal ritten die niet van/naar Lille rijden, zoals IC D 906.
Toch even deze aanvulling op mijn eigen bericht. Gisteren stond er in de Waalse pers een paginagroot artikel over deze aanpassing. De reizigers nemen het niet dat ze het nu met minder comfort en blijkbaar ook met meer vertragingen moeten stellen. Onterecht meldt het artikel ook dat deze gewijzigde samenstelling minder zitplaatsen zou bieden.

In een reactie laat de NMBS uitschijnen dat dit een soort van noodmaatregel is om een tijdelijk tekort aan AM 96-stellen te overbruggen. Opmerkelijk, omdat die materieelwijziging maanden geleden al gepland stond. Geen idee wie er voor iets tussenzit, maar na de kerstvakantie keren de AM 96's terug...

Na te lezen in Nord Eclair Tournai.

Groeten,
MaartendeJ
Berichten: 387
Lid geworden op: 09 nov 2010, 19:23

Re: gewijzigde samenstelling.

Bericht door MaartendeJ »

Molenbruch Y. schreef: In een reactie laat de NMBS uitschijnen dat dit een soort van noodmaatregel is om een tijdelijk tekort aan AM 96-stellen te overbruggen. Opmerkelijk, omdat die materieelwijziging maanden geleden al gepland stond. Geen idee wie er voor iets tussenzit, maar na de kerstvakantie keren de AM 96's terug...
Groeten,
Defecten? Er waren vorige week ongeveer 40 bakken VIRM niet inzetbaar.Ook is er een tekort aan sprinters. Daardoor is hier in de materieelinzet wat* veranderd.

Uit enkele hoeken en gaten is een enorme vloot DDAR (veel minder comfort als VIRM) en ICM (meer comfort, echter cappaciteit minder).

*:
-2800 worden 3 VIRM-VI'en vervangen door 6-7 bakken ICM
- 4500 worden twee combinaties van 2x VIRM-IV vervangen door 2x DD-AR met motorbak.
- 3700 wordt een VIRM-VI vervangen door een DD-AR met loc.

ICM, de DDAR uit de 3700, twee MDDM'en uit de 4500 en twee SLT-VI'tjes waren extra beschikbaar:
-Het SLT wordt ingezet in de 4300/6300, en maken daar twee composities SGMm vrij.
-Dit SGMm gaat in de serie 5800 rijden, waar ze twee DD-AR'en vrij maken. Deze gaan naar de serie 4500.
-De overgebleven DD-AR'en uit de 5800 wisselen met het SGMm uit de 5400.

2800-IC Deventer-Rotterdam
3700-IC Lelystad-Den Haag
4300-SPR Almere Oostvaarders-Den Haag Centraal
4500-IC Amersfoort Schothorst-Enkhuizen
5400-SPR Zandvoort aan Zee-Amsterdam Centraal
5800-SPR Amsterdam Centraal-Amersfoort Vathorst
6300-SPR Haarlem-Den Haag Centraal
4300/6300 keren op elkaar te Den Haag Centraal.
treinbruno
Berichten: 2405
Lid geworden op: 01 sep 2007, 20:38
Locatie: Singapore

Re: gewijzigde samenstelling.

Bericht door treinbruno »

512 met 2 DMT's
Afbeelding
260689
Berichten: 3302
Lid geworden op: 02 feb 2006, 08:20
Locatie: Zolder

Re: gewijzigde samenstelling.

Bericht door 260689 »

treinbruno schreef:512 met 2 DMT's
trein is beperkt tot Brussel-Zuid.
dentheo
Berichten: 8167
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: gewijzigde samenstelling.

Bericht door dentheo »

Vandaag gekoppelde Breaks op lijn 12, nogal ongebruikelijk....
Theo
Groeten vanop de Heide
260689
Berichten: 3302
Lid geworden op: 02 feb 2006, 08:20
Locatie: Zolder

Re: gewijzigde samenstelling.

Bericht door 260689 »

dentheo schreef:Vandaag gekoppelde Breaks op lijn 12, nogal ongebruikelijk....
wat een staking allemaal ni goed voor is.
dentheo
Berichten: 8167
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: gewijzigde samenstelling.

Bericht door dentheo »

Inderdaad, ik denk dat er nu ook beslist is enkele goederentreinen snel naar Nederland te brengen via Esn en het risico via Montzen niet te nemen....

Gebeurde vroeger ook wel tijdens stakingen dat een dringende GM trein hush hush naar Antwerpen gebracht werd via R'daal, was op die dag de enig trein Belgie denk ik.
Theo
Groeten vanop de Heide
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5298
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: gewijzigde samenstelling.

Bericht door Steve »

Tot de vorige dienstregeling was er op de IR-i zowel een M6-stam met 5 rijtuigen (afkomstig van de IR-i zelf tijdens de week) als een M6-stam met 8 rijtuigen (afkomstig van de IC-K) actief, maar vandaag 24/12 bestaan beide stammen alvast uit 5 rijtuigen. Iemand een idee hoe de vork in de nieuwe dienstregeling precies in de steel zit? Is de tweede stam met 5 rijtuigen de andere die tijdens de week wordt ingezet?
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5298
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: gewijzigde samenstelling.

Bericht door Steve »

MIVB-reiziger schreef:Tot de vorige dienstregeling was er op de IR-i zowel een M6-stam met 5 rijtuigen (afkomstig van de IR-i zelf tijdens de week) als een M6-stam met 8 rijtuigen (afkomstig van de IC-K) actief, maar vandaag 24/12 bestaan beide stammen alvast uit 5 rijtuigen. Iemand een idee hoe de vork in de nieuwe dienstregeling precies in de steel zit? Is de tweede stam met 5 rijtuigen de andere die tijdens de week wordt ingezet?
Vandaag 25/12 reed de stam van 8 M6'en wel, en meer nog: de 18 van de IC-K was meegekomen! Meteen een nieuwe relatie waar die dus z'n intrede doet, zij het heel beperkt.
260689
Berichten: 3302
Lid geworden op: 02 feb 2006, 08:20
Locatie: Zolder

Re: gewijzigde samenstelling.

Bericht door 260689 »

Ic trein 1833 rijd met 1 sprinter en dit is al zo de gehele dag. Het is de 937 die de eer krijgt voor naar Oostende te rijden.
SteC
Berichten: 303
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:14
Locatie: Oostende/Baden-Württemberg

Re: gewijzigde samenstelling.

Bericht door SteC »

Ik heb die sprinter rond 13h45 in Oostende zien staan.
Deze zal dan die van 14h02 gedaan hebben.
KurtDS

Re: gewijzigde samenstelling.

Bericht door KurtDS »

Trein E834 Kortrijk (13u48) - Oostende (14u44) en ook de retour (E815) werd vandaag uitzonderlijk gereden met HLE 2154 en 6M4 ipv 1 MS96 (MS474). Dit omdat ik bij het binnenrijden van het stel vanop het perron vaststelde dat de panto 3kV beschadigd was. Depanneerder erbij gehaald en ie mocht niet meer rijden. Dan maar met een trekduwer (yihaaa :p ).
Stijn91
Berichten: 3385
Lid geworden op: 08 feb 2011, 18:02

Re: gewijzigde samenstelling.

Bericht door Stijn91 »

P8067 (Brussel-Zuid - Denderleeuw) / P8955 (Denderleeuw - Geraardsbergen) werden vandaag getrokken door de 2107, vrijdag was het nog een 23.
fets
Berichten: 183
Lid geworden op: 06 sep 2009, 10:19
Locatie: 1210

Re: gewijzigde samenstelling.

Bericht door fets »

IC534 had vandaag +23 bij aankomst in Leuven en werd getrokken door een HLE27... is er een HLE18 uitgevallen?
(dus ook via de L36 en niet via L2?)
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5298
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: gewijzigde samenstelling.

Bericht door Steve »

fets schreef:IC534 had vandaag +23 bij aankomst in Leuven en werd getrokken door een HLE27... is er een HLE18 uitgevallen?
(dus ook via de L36 en niet via L2?)
Moet wel, de HLE27 is persona non grata op L2 (en zou er ook niet vooruitraken door het gebrek aan 3kV). Zal wellicht ook een deel van de vertraging verklaren.
Plaats reactie