MIVB nieuws

Smalspoor, tram en light-rail in België
benoit
Berichten: 147
Lid geworden op: 09 okt 2010, 15:25

Re: MIVB nieuws

Bericht door benoit »

MIVB gaat trams 'leasen' van Zweedse bank

Als alles normaal verloopt, dan koopt een Zweedse bank binnenkort 59 trams voor MIVB. Juridisch gezien zal de vervoersmaatschappij de trams huren van de bank, maar de facto betaalt MIVB de aankoopsom onmiddellijk aan de bank terug. De bank zal door de aankoop minder belastingen moeten betalen, en dat belastingvoordeel kan de MIVB recupereren.
MIVB plant win-win deal met een Zweedse bank


“De onderhandelingen zitten in de laatste fase,” licht MIVB-woordvoerster An Van hamme toe aan brusselnieuws.be. “Concreet gaat het om 59 trams, goed voor een bedrag van 162 miljoen euro. De trams zijn al besteld bij producent Bombardier. Het is de bedoeling dat de Zweedse bank de trams koopt en wij die vervolgens van hen 'huren' - juridisch gezien dan toch. In de praktijk zullen we direct het hele aankoopbedrag betalen aan de bank. De bank zal door de aankoop minder belastingen moeten betalen en dat voordeel aan ons doorrekenen. Dat komt neer op een korting van 4 à 5 miljoen euro.”

“Ons voordeel is dubbel,” zegt Van hamme. “We moeten niet onmiddellijk het hele bedrag ophoesten en we recupereren een deel van het belastingsvoordeel dat de Zweedse bank krijgt.”

De MIVB heeft in 1995 al trams verworven via leasing. “Ook nu was er een offerte-aanvraag, en we hebben geopteerd voor die van de Zweedse bank,” aldus Van hamme.

Omdat de onderhandelingen nog lopen, wil MIVB nog niet kwijt over welke bank het gaat.

Didier Gosuin, FDF-fractieleider in het Brussels parlement, stelt zich vragen bij de financiële constructie.

Bron: http://www.brusselnieuws.be/artikel/miv ... eedse-bank
bobke
Berichten: 766
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:55
Locatie: Dudzele

Re: MIVB nieuws

Bericht door bobke »

Dat is slim bekeken.
bobke
Berichten: 766
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:55
Locatie: Dudzele

Re: MIVB nieuws

Bericht door bobke »

TEC en MIVB nemen afstand van groene bussen
29/12/11, 05u33
© photo news

Zowel de Waalse vervoersmaatschappij TEC als de Brusselse maatschappij MIVB zet een punt achter een proefproject met groene bussen. Dat melden L'Echo en De Tijd.
Bij de TEC gaat het in Namen om drie bussen die rijden op bio-ethanol en te vaak in panne vallen. 'Een kwestie van betrouwbaarheid en verbruik', luidt het. De bussen werden in 2009 aangekocht voor 700.000 euro, een meerprijs van 30 procent ten opzichte van bussen op diesel.

De TEC zet wel haar samenwerking met de maatschappij Green Propulsion verder voor het gebruik van hybride bussen vanaf 2012.

De MIVB haalde in 2010 al twintig groene bussen uit circulatie omdat ze versleten waren. Tegelijk is de aankoop van 70 nieuwe groene bussen uitgesteld wegens budgettaire moeilijkheden. De Brusselse vervoersmaatschappij wil na 2013 wel opnieuw bussen aankopen met meer vooruitstrevende technologieën. (belga/sps)

http://www.demorgen.be/dm/nl/5379/Ecoti ... ssen.dhtml
benoit
Berichten: 147
Lid geworden op: 09 okt 2010, 15:25

Re: MIVB nieuws

Bericht door benoit »

Gezien: MIVB test reizigersinfo in 'real time'

Op de infoborden in de stations van de Noord-Zuidas kunt u sinds kort zien hoelang u nog moet wachten op de tram. Vervoersmaatschappij MIVB test sinds eind december reizigersinformatie 'in real time'.
Infoborden op de Noord-Zuidas: weet hoe lang u wacht


"Eind januari worden de tests geëvalueerd," zegt MIVB-woordvoerder Guy Sablon aan brusselnieuws.be. "Voorlopig gaat het enkel om de stations op de Noord-Zuidas, dus om informatie over trams van lijnen 3, 4, 31, 32 en 51. We bestuderen nog welke andere stations er nog in aanmerking kunnen komen voor reizigersinformatie in real time. Voor alle duidelijkheid: de informatie op de borden is correct, het zijn niet zomaar lukraak gekozen getallen."

Voordien kon u enkel de gemiddelde wachttijden voor trams op de infoborden lezen.

http://www.brusselnieuws.be/artikel/gez ... -real-time

Eindelijk, dat werd ook tijd. Die borden hangen daar nu al een tiental jaar en nu pas worden ze nuttig gebruikt. Voordien was er enkel informatie op te zien ivm evenementen, werken, omleidingen...
bobke
Berichten: 766
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:55
Locatie: Dudzele

Re: MIVB nieuws

Bericht door bobke »

Brusselnieuws:

14 metrostations krijgen dit jaar poortjes
Dit jaar gaat vervoersmaatschappij MIVB de toegangspoortjes van 14 (pre)metrostations activeren. Daarmee zouden 85 procent van de stations op het net voorzien zijn van gesloten poortjes.

Binnenkort is het de beurt aan stations Lemonnier (23 januari) en Louiza (2 februari). De toegangspoortjes staan er al en moeten enkel nog geactiveerd worden. Later volgen stations Stuyvenbergh, Bockstael, Pétillon, Montgomery, Het Rad, Sint-Guido, Maalbeek, Alma, Troon, Roodebeek, Beekkant en Merode. In die stations moeten de poortjes zelf ook nog geïnstalleerd worden.

“Toegangspoortjes sluiten en activeren is een werk van lange adem,” zegt MIVB-woordvoerster An Van hamme aan brusselnieuws.be. “De installateurs moet hardware opzetten, kabels leggen en het hele systeem aansluiten op het Mobib-net. Bij sommige stations is er op meerdere plaatsen toegang tot de metro. Daar moeten overal poortjes komen, wat ook tijd kost. Verder spelen er ongetwijfeld ook budgettaire redenen mee waarom de poortjes niet allemaal op hetzelfde moment geïnstalleerd en geactiveerd worden.”

SeSaMe
In 2013 is het dan de beurt aan Noordstation, Erasmus, Koning Boudewijn, Rogier, Eddy Merckx, Delacroix en Clémenceau. Zowat alle stations zouden dan werkende automatische toegangspoortjes moeten hebben, uitgezonderd de stations waar op dat moment werken zullen doorgaan: Kunst-Wet, Schuman en Centraal station.

De poortjes zijn onderdeel van het in 2009 gestarte SeSaMe-project (Secure and Safe Metroacces), waarbij 69 Brusselse metrostation voorzien worden van 1.033 automatische poortjes en 195 sassen voor onder meer mindervaliden
benoit
Berichten: 147
Lid geworden op: 09 okt 2010, 15:25

Re: MIVB nieuws

Bericht door benoit »

Die poortjes zouden er al 10-15 jaar moeten gestaan hebben.
Jammer voor velen zal het nu gedaan met de "gratis" metro. Nu ja de tram blijft wel "gratis"...
TrainzDr3ver
Berichten: 1059
Lid geworden op: 09 apr 2008, 17:58

Re: MIVB nieuws

Bericht door TrainzDr3ver »

Ik vind het enige nadeel eraan, de Mobib kaart, bezit er een, maar kan in stations niet binnen zonder te "trichen" :lol:
Namelijk is het zo dat die chip (bij nog een paar andere mensen dat ik ken) echt van slechte kwaliteit is, heb mijn kaart nu al sinds het begin dat deze uitkwam en was na een paar maand al niet meer bruikbaar bij de automaten
groentje
Berichten: 7261
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: MIVB nieuws

Bericht door groentje »

Eens een nieuwe kaart gaan halen, heb ik ook gedaan. Kost niks, alleen tijd.
TrainzDr3ver
Berichten: 1059
Lid geworden op: 09 apr 2008, 17:58

Re: MIVB nieuws

Bericht door TrainzDr3ver »

groentje schreef:Eens een nieuwe kaart gaan halen, heb ik ook gedaan. Kost niks, alleen tijd.
Krijg je snel een nieuwe? Want volgens mn vader (werkt bij de MIVB) duurt dat enige tijd.
groentje
Berichten: 7261
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: MIVB nieuws

Bericht door groentje »

Ik ben naar een van de loketten geweest (in Rogier), heb enige tijd moeten wachten, maar toen kon ik zo mijn kaart omwisselen. Ik kan me wel voorstellen dat het wat langer duurt als je het via internet wil doen.
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5297
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: MIVB nieuws

Bericht door Steve »

Ruilkaarten en duplicata worden enkel ter plaatse in de BOOTIK afgeleverd, maar je krijgt ze meteen mee. Gewoon de tijd van even aan te schuiven dus, en ook dat valt meestal reuze mee - er is bijna altijd wel een waar je minder dan 10 minuten zult wachten. Als je daarentegen op een zaterdagmiddag midden in koopjesperiode naar Rogier gaat, dan zul je wel even aanschuiven, ja... :wink:

Voor MIVB-medewerkers is het wel anders: alles loopt via interne post. En dat kan dus wel een paar dagen duren.

Belangrijkste tip voor een goede levensduur: plooi de kaart niet! Ook niet lichtjes. Is nergens voor nodig en zal er op termijn toe leiden dat de antenne in de kaart kapot gaat, ook al lijkt alles aan de buitenkant nog koosjer. Het is een RFID-kaart met een antenne die over de volledige breedte van de kaart loopt, dus helemaal niet vergelijkbaar met bankkaart of identiteitskaart waar "enkel" een chip zit en alles dus blijft werken zolang die chip intact is. Tegenwoordig wordt er altijd een hoes in hard plastic meegeleverd, en die beschermt de kaart zeer goed.
bobke
Berichten: 766
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:55
Locatie: Dudzele

Re: MIVB nieuws

Bericht door bobke »

MIVB vraagt fors meer geld voor uitbreiding

24 januari 2012

De MIVB telde in 2011 329miljoen ritten, een stijging met 5,6 procent. De MIVB vraagt meer geld om het net gevoelig uit te breiden.

De Brusselse openbaarvervoermaatschappij MIVB zal de komende drie jaar 2.000personeelsleden in dienst nemen. Dat is nodig om de mensen van de babyboomgeneratie, die stilaan de pensioengerechtigde leeftijd naderen, te vervangen, maar ook om het stijgende aantal reizigers te kunnen blijven vervoeren. Dat deelde Brigitte Grouwels(CD&V), de Brusselse minister van Openbare Werken en Vervoer en voogdijminister van de MIVB, gisteren mee tijdens de presentatie van de cijfers voor 2011.

MIVB in cijfers
Nagenoeg één verplaatsing op de twee gebeurt in Brussel met het openbaar vervoer. 82procent van de Brusselaars maakt geregeld gebruik van het openbaar vervoer. Slechts 18 procent zegt nooit gebruik te maken van het openbaar vervoer.

‘Met 329 miljoen ritten in 2011 doen we het beter dan de doelstelling van het beheerscontract 2007-2011', zegt adjunct-directeur Kris Lauwers. ‘We hebben 9miljoen reizigers meer vervoerd dan vooropgesteld.' De metro vertegenwoordigt 38 procent van de ritten, gevolgd door de trams (34 procent) en de bussen (28 procent).

Uitdagingen
Tegen 2016 wordt verwacht dat de vraag van het openbaar vervoer in het Brussels gewest met 30procent zal stijgen; tegen 2025 wordt de groei geschat op 75 procent, wat overeenkomt met 550 miljoen ritten per jaar. ‘Het spreekt dan ook voor zich dat de capaciteit van het metro-, tram- en busnet gevoelig moet uitbreiden', zegt Grouwels.

Om die uitbreiding te financieren, is meer dan 1 miljard euro (tot zelfs 1,8 miljard) nodig bovenop de jaarlijkse toename van de dotatie met 4,2 procent.

Cruciaal jaar
‘2012 jaar wordt een cruciaal jaar voor de MIVB', zegt Grouwels. Dit jaar wordt alvast op de metrolijnen 1 en 5 de doorkomst op het gemeenschappelijke stuk op weekdagen gebracht van 3 minuten naar 2,5 minuten. De avondspits op enkele tram- en buslijnen wordt verlengd. De frequentie van een aantal bovengrondse lijnen zal verbeteren.

Op het vlak van veiligheid worden de interventieploegen herverdeeld en 48 mensen voor de Veiligheidsdienst komen in dienst.

Check-out
Vanaf de herfst wil de MIVB de metrostations geleidelijk aan uitrusten met een ‘check-out': ook bij het verlaten ervan zal het vervoerbewijs moeten worden aangeboden. Doel is die zwartrijders aan te pakken die bovengronds in de tram stappen.

Bron: De Standaard

Wat bedoelen ze met die "check-out"? Zijn dat de poortjes aan de metrostations? Die staan er toch nu al (een groot deel).
wbrm
Berichten: 408
Lid geworden op: 28 mei 2011, 21:11

Re: MIVB nieuws

Bericht door wbrm »

Ze gaan bij het verlaten van het station gewoon open.
fets
Berichten: 183
Lid geworden op: 06 sep 2009, 10:19
Locatie: 1210

Re: MIVB nieuws

Bericht door fets »

wbrm schreef:Ze gaan bij het verlaten van het station gewoon open.
Nu nog wel, maar in de toekomst zal je dus opnieuw je kaart moeten insteken. Er is zelfs al een tarief vastgelegd voor het niet hebben van een kaartje: 3 EUR.
wbrm
Berichten: 408
Lid geworden op: 28 mei 2011, 21:11

Re: MIVB nieuws

Bericht door wbrm »

Weet ik, ik doelde op de laatste zin van de vorige post :wink:
Plaats reactie