traxxen in nederland
traxxen in nederland
hallo ,ik heb een vraagje ik ben vorige week met de benelux naar denhaad gegaan wat meer op viel de 2 panto's waren omhoog en elke traxx da we zagen passeren was dit ook heeft dit te maken dat je dan onder 1,5 kv rijdt ?
Re: traxxen in nederland
Ja, en dit is niet uniek voor de Traxx, de NS 1600/1800 doet net hetzelfde.
De reden is simpel: wanneer je 2 panto's tegelijk gebruikt is de stroom per panto slechts de helft, waardoor je minder kans hebt op beschadiging door de hoge stroomsterkte.
even rekenen: piekvermogen van een loc is pakweg 5 MW, deel dat door 1500V en je krijgt 3333A
In België is de spanning 3 kV en is de stroom bij gelijk vermogen slechts de helft, dus is die nood hier niet.
De reden is simpel: wanneer je 2 panto's tegelijk gebruikt is de stroom per panto slechts de helft, waardoor je minder kans hebt op beschadiging door de hoge stroomsterkte.
even rekenen: piekvermogen van een loc is pakweg 5 MW, deel dat door 1500V en je krijgt 3333A
In België is de spanning 3 kV en is de stroom bij gelijk vermogen slechts de helft, dus is die nood hier niet.
Wel even verduidelijken dat de twee panto's alleen naar boven gaan bij stilstand (<5km/h), tijdens het rijden wordt er maar 1 gebruikt.
1500 A blijft veel stroom, daarom vertrekken ook enkele Belgische locreeksen steeds met dubbele pantopietje schreef:Ja, en dit is niet uniek voor de Traxx, de NS 1600/1800 doet net hetzelfde.

Volgens mij heeft dit bij aanzetten van Traxxen weinig zin.
Daar vloeit de aanzetstroom enkel tussen omvormer en motor.
De stroomafnemer levert minder stroom, de hakker moet enkel de spanning op de tussenkring op niveau houden. Vermogen is dan nog beperkt.
Max stroom door stroomafnemer verwacht ik rond 50-60 kmh bij max trekkracht..... zal bij 18 ook wel zo zijn.
Er zijn ook al meldingen van pantogloed bij die snelheden onder 3kV, moet in Nederland dus nog erger zijn.
Logischer zou zijn voor die driefasige machines om in Nederland met twee panto's te "rijden".
Vroeger bij de gelijkstromers en weerstanden was dat anders.

De stroomafnemer levert minder stroom, de hakker moet enkel de spanning op de tussenkring op niveau houden. Vermogen is dan nog beperkt.
Max stroom door stroomafnemer verwacht ik rond 50-60 kmh bij max trekkracht..... zal bij 18 ook wel zo zijn.
Er zijn ook al meldingen van pantogloed bij die snelheden onder 3kV, moet in Nederland dus nog erger zijn.
Logischer zou zijn voor die driefasige machines om in Nederland met twee panto's te "rijden".
Vroeger bij de gelijkstromers en weerstanden was dat anders.

Theo
Groeten vanop de Heide
Groeten vanop de Heide
Probleem is dat bij hogere snelheden de druk op de rijdraad te hoog wordt wanneer men met twee panto's zou rijden.dentheo schreef:Volgens mij heeft dit bij aanzetten van Traxxen weinig zin.
Vroeger bij de gelijkstromers en weerstanden was dat anders.![]()
Door de deining die de eerste stroomafnemer op de draad veroorzaakt zou de tweede te veel tegen de draad slaan en de kans op een breuk vergroten.
aah ok nu begrijp ik het ,had enkel maar aan de spanning gedacht en niet aan de stroomsterkte 

Nog een toevoeging; Het is van de laatste jaren dat het weer actief gedaan wordt want voor passagierstreinen is het eigenlijk niet echt nodig.pietje schreef:Ja, en dit is niet uniek voor de Traxx, de NS 1600/1800 doet net hetzelfde.