Ongewone samenstelling.
Re: gewijzigde samenstelling.
Een aantal öbb rijtuigen met het öbb logo en een aantal met het NS logo wil hij zeggen.
Oké, op die manier.
Trouwens, waarom is de inzet van de Belgische I6/I10 altijd maar "van korte duur"? Zou het de NS meer kosten om die van de NMBS te huren (ik neem toch aan dat dat de constructie is) dan de ÖBB-rijtuigen van de ÖBB? Of zijn de I6/I10 nodig om voldoende reserve te behouden voor binnenlandse inzet?
Trouwens, waarom is de inzet van de Belgische I6/I10 altijd maar "van korte duur"? Zou het de NS meer kosten om die van de NMBS te huren (ik neem toch aan dat dat de constructie is) dan de ÖBB-rijtuigen van de ÖBB? Of zijn de I6/I10 nodig om voldoende reserve te behouden voor binnenlandse inzet?
In de overeenkomst voor de benelux ligt vast dat België voor de loc zorgt en Nederland voor de rijtuigen. Als België moet invallen voor het leveren van rijtuigen is het logisch dat ze hiervoor moeten betalen.
Ik ben net voor de jaarwisseling naar Amsterdam geweest, en toen zijn we twee Oostenrijkse stammen gepasseerd (een op de 9228 en een op de 9232)MaartendeJ schreef:Max twee. De tweede is alleen nog niet klaar. Althans, situatie vorige week.
Ja, maar die ÖBB-rijtuigen zullen ook niet gratis zijn... Zou het prijsverschil dan dusdanig groot zijn?Steven schreef:In de overeenkomst voor de benelux ligt vast dat België voor de loc zorgt en Nederland voor de rijtuigen. Als België moet invallen voor het leveren van rijtuigen is het logisch dat ze hiervoor moeten betalen.
Ik geloof dat de ÖBB zoveel rijtuigen heeft dat ze inderdaad goedkoper zijn dan de NMBS, al weet ik dat niet zeker.
Heeft het er ook niet mee te maken dan de NS-conducteurs nogal moeilijk doen om te werken met een NMBS-stam, omdat het volgens hen niet helemaal veilig is? (Ik dacht dat het te maken had met het vergrendelen van de deuren, dat bij de NMBS-stam pas automatisch gebeurd boven 5 km/h)
Bij I6/I10 kan men via schakelaar manueel per rijtuig kiezen voor UIC/B modus.groentje schreef:Heeft het er ook niet mee te maken dan de NS-conducteurs nogal moeilijk doen om te werken met een NMBS-stam, omdat het volgens hen niet helemaal veilig is? (Ik dacht dat het te maken had met het vergrendelen van de deuren, dat bij de NMBS-stam pas automatisch gebeurd boven 5 km/h)
Wat is nu het verschil?
UIC-modus is dat deuren pas vergrendelen boven de 5km/h (internationale norm).
B-modus is zoals op al het binnenlands materiaal.
Status Benelux: alles staat op B-modus. Lossings bevel van de deuren gebeurt door de treinbestuurder vanop de Traxx. Sluitingsbevel word door de boordchef gegeven (al kan de treinbestuurder ook vanop de Traxx alle deuren sluiten).
Ik kan me vergissen, maar meende dergelijke geruchten opgevangen te hebben op een Nederlands forum. Misschien is in hun reglementering voorzien dat het met UIC-modus moet? Ik ben maar aan het gissen, hé.
Neen, zowel in Nederland als in België moet alles in B-modus zijn. Het was van de NS dat ze de Traxx moesten aanpassen voor het lossings/sluitingsbevel door de treinbestuurder vanop de Traxx.groentje schreef:Ik kan me vergissen, maar meende dergelijke geruchten opgevangen te hebben op een Nederlands forum. Misschien is in hun reglementering voorzien dat het met UIC-modus moet? Ik ben maar aan het gissen, hé.
-
Uitleg heb ik verder in het "BENELUX"-topic gegeven, zodat het niet heel erg op een zijspoor komt hier 

-
Ook maar ff hier: trein 9272 gaat rijden met OBB+I6/I10 (dus een rijtuig of 14). OBB toegankelijk voor reizigers, I6/I10 afgesloten.
Afgelopen woensdag reed één van de 11'en richting Zottegem met een aantal I6'en aan de haak. Weet iemand de precieze samenstelling?