Combinatie campuskaart+abonnement bij rechtstreekse trein

Wegwijs in dienstregelingen, tarieven en vervoersvoorwaarden in België.
Larb

Combinatie campuskaart+abonnement bij rechtstreekse trein

Bericht door Larb »

Hey hey,

een vriendin van mij heeft een campuskaart van Brussel naar Leuven en een abonnement van Leuven naar Aarschot. Is het dan toegestaan om een rechtstreekse trein te nemen van Brussel naar Aarschot? Ze heeft het al aan verschillende treinbegeleiders gevraagd, maar kreeg telkens een verschillend antwoord. Is er er toevallig iemand hier die het juiste antwoord weet of weet waar je de juiste info kan vinden?

Alvast bedankt!
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22493
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Combinatie campuskaart+abonnement bij rechtstreekse trei

Bericht door Steven »

ja dat mag maar hij moet wel een voorziene stop in Leuven hebben die trein.
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5296
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Combinatie campuskaart+abonnement bij rechtstreekse trei

Bericht door Steve »

Je vriendin zou overigens ook kunnen overwegen om een abonnement Aarschot-Brussel te nemen in plaats van Aarschot-Leuven. Zal niet zoveel schelen qua prijs, en dan kan ze helemaal zonder zorgen tussen Brussel, Leuven en Aarschot reizen.
rvdborgt
Berichten: 4313
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Combinatie campuskaart+abonnement bij rechtstreekse trei

Bericht door rvdborgt »

Steven schreef:ja dat mag maar hij moet wel een voorziene stop in Leuven hebben die trein.
Nee dat hoeft niet, zie de bijzondere voorwaarden, artikel 2.2.2.5. Een "treinkaart" en een aansluitend vervoerbewijs (behalve Key Card) gelden samen als één vervoerbewijs en de trein hoeft dus niet te stoppen op het station waar de vervoerbewijzen op elkaar aansluiten. Hier gaat het om twee aansluitende "treinkaaarten", dus dat valt ook onder dat artikel.

Groetjes,
Rian
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22493
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Combinatie campuskaart+abonnement bij rechtstreekse trei

Bericht door Steven »

rvdborgt schreef:
Steven schreef:ja dat mag maar hij moet wel een voorziene stop in Leuven hebben die trein.
Nee dat hoeft niet, zie de bijzondere voorwaarden, artikel 2.2.2.5. Een "treinkaart" en een aansluitend vervoerbewijs (behalve Key Card) gelden samen als één vervoerbewijs en de trein hoeft dus niet te stoppen op het station waar de vervoerbewijzen op elkaar aansluiten. Hier gaat het om twee aansluitende "treinkaaarten", dus dat valt ook onder dat artikel.

Groetjes,
Rian
mja sommige tbg's kennende (over beter gezegd hun niet volledige kennis ervan) zou ik toch altijd op veilig spelen voor die drie (zijn het er zoveel) treinen die niet in Leuven keren om naar aarschot te gaan.
groentje
Berichten: 7261
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Combinatie campuskaart+abonnement bij rechtstreekse trei

Bericht door groentje »

3 km, maar wel 12' extra reistijd. Een treinbegeleider hoort het reglement te kennen, en als hij twijfelt, gaat hij er maar beter vanuit dat het mag (en dat is ook wat de gemiddelde treinbegeleider zal doen). Een printje van de bijzonder voorwaarden kan natuurlijk nooit kwaad om de laatste twijfel weg te nemen, maar is in extremis niet nodig. Mocht de brave man (of vrouw) toch van zijn tak maken, kan je altijd nog je gelijk halen bij de klantendienst.
fets
Berichten: 183
Lid geworden op: 06 sep 2009, 10:19
Locatie: 1210

Re: Combinatie campuskaart+abonnement bij rechtstreekse trei

Bericht door fets »

In realiteit kijken de meeste TBG's niet eens naar je abonnement, hoogstens een korte blik op de geldigheidsdatum.
Als ik reis met een ander type ticket dan mijn abonnement toon ik meestal het laatste. Als er dan iets van gezegd wordt dat dit niet klopt, zeg ik sorry en toon ik mijn geldig ticket ("ik was even verstrooid, ik zit al zoveel op de trein"). Voordeel hiervan is dat je dan al eens een (volgens de letter illegale) reisonderbreking kan doen.
Niet proberen als het Ticket Control Team passeert :)
Als je twee vervoerbewijzen combineert zijn ze meestal veel aandachtiger omdat het een "speciale" situatie is.
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5296
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Combinatie campuskaart+abonnement bij rechtstreekse trei

Bericht door Steve »

fets schreef:In realiteit kijken de meeste TBG's niet eens naar je abonnement, hoogstens een korte blik op de geldigheidsdatum.
Als ik reis met een ander type ticket dan mijn abonnement toon ik meestal het laatste. Als er dan iets van gezegd wordt dat dit niet klopt, zeg ik sorry en toon ik mijn geldig ticket ("ik was even verstrooid, ik zit al zoveel op de trein"). Voordeel hiervan is dat je dan al eens een (volgens de letter illegale) reisonderbreking kan doen.
Niet proberen als het Ticket Control Team passeert :)
Als je twee vervoerbewijzen combineert zijn ze meestal veel aandachtiger omdat het een "speciale" situatie is.
Waarom precies? Het is an sich toch niet verboden om uit verstrooidheid/gewoonte een ander vervoerbewijs te tonen, zolang je maar daadwerkelijk in het bezit bent van een geldig vervoerbewijs voor dat traject?
fets
Berichten: 183
Lid geworden op: 06 sep 2009, 10:19
Locatie: 1210

Re: Combinatie campuskaart+abonnement bij rechtstreekse trei

Bericht door fets »

MIVB-reiziger schreef:
fets schreef: Niet proberen als het Ticket Control Team passeert :)
Waarom precies? Het is an sich toch niet verboden om uit verstrooidheid/gewoonte een ander vervoerbewijs te tonen, zolang je maar daadwerkelijk in het bezit bent van een geldig vervoerbewijs voor dat traject?
Ik riskeer het niet met het TCT, ze kijken meestal ietsje grondiger na, en je zal dus geheid moeten "faken" verstrooid te zijn :)
rvdborgt
Berichten: 4313
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Combinatie campuskaart+abonnement bij rechtstreekse trei

Bericht door rvdborgt »

Steven schreef:
rvdborgt schreef:
Steven schreef:ja dat mag maar hij moet wel een voorziene stop in Leuven hebben die trein.
Nee dat hoeft niet, zie de bijzondere voorwaarden, artikel 2.2.2.5. Een "treinkaart" en een aansluitend vervoerbewijs (behalve Key Card) gelden samen als één vervoerbewijs en de trein hoeft dus niet te stoppen op het station waar de vervoerbewijzen op elkaar aansluiten. Hier gaat het om twee aansluitende "treinkaaarten", dus dat valt ook onder dat artikel.
mja sommige tbg's kennende (over beter gezegd hun niet volledige kennis ervan) zou ik toch altijd op veilig spelen voor die drie (zijn het er zoveel) treinen die niet in Leuven keren om naar aarschot te gaan.
Ik denk niet dat ik mijn reis speciaal ga aanpassen omdat ik een conducteur zou kunnen tegenkomen die regels niet kent...

Ik was trouwens onlangs in die situatie: abonnement Gent - Leuven plus een retour Leuven - Hasselt en onderweg in een P-trein Brussel - Hasselt die niet in Leuven stopt (dat was ook de snelste verbinding Gent - Hasselt op dat moment). Is dus toegestaan. Ik laat in die P-trein abonnement en los kaartje zien en de conductrive merkt op dat dat eigenlijk niet mag... Ik zei vriendelijk dat dat toch echt wel mag volgens de voorwaarden en dat ik het voor haar kon opzoeken als ze wilde. Maar dat hoefde dan niet meer :-)

Groetjes,
Rian
treinbruno
Berichten: 2405
Lid geworden op: 01 sep 2007, 20:38
Locatie: Singapore

Re: Combinatie campuskaart+abonnement bij rechtstreekse trei

Bericht door treinbruno »

Ik heb vorige week ook nog met een abonnement Lokeren-Brussel en een campuskaart Lokeren-Tourcoing(fr) de rechtstreekse trein tussen Brussel en Moeskroen genomen. Is normaal gewoon toegelaten volgens de voorwaarden, maar ik heb toen geen controle gehad, dus ik kan de reactie van de conducteur erop niet weten.
Afbeelding
Darko

Re: Combinatie campuskaart+abonnement bij rechtstreekse trei

Bericht door Darko »

Véél tbg's kennen niet alles hoor :p voor mijne hond zou ik ook moeten betalen. maar geen kat die ooit daar een vervoersbewijs voor vraagt.. ik koop het dan ook niet meer :p heb da ma 1 keer gedaan eigelijk.
fets
Berichten: 183
Lid geworden op: 06 sep 2009, 10:19
Locatie: 1210

Re: Combinatie campuskaart+abonnement bij rechtstreekse trei

Bericht door fets »

Darko schreef:Véél tbg's kennen niet alles hoor :p voor mijne hond zou ik ook moeten betalen. maar geen kat die ooit daar een vervoersbewijs voor vraagt.. ik koop het dan ook niet meer :p heb da ma 1 keer gedaan eigelijk.
Ik heb een paar maand geleden toch een (gewone) controle meegemaakt op de trein waar de TBG een passagier verplichtte om een ticketje aan 2,50 EUR voor de hond te kopen...
Darko

Re: Combinatie campuskaart+abonnement bij rechtstreekse trei

Bericht door Darko »

fets schreef:
Darko schreef:Véél tbg's kennen niet alles hoor :p voor mijne hond zou ik ook moeten betalen. maar geen kat die ooit daar een vervoersbewijs voor vraagt.. ik koop het dan ook niet meer :p heb da ma 1 keer gedaan eigelijk.
Ik heb een paar maand geleden toch een (gewone) controle meegemaakt op de trein waar de TBG een passagier verplichtte om een ticketje aan 2,50 EUR voor de hond te kopen...
2,50 euro? het is max 2 euro nogthans normaal gezien
fets
Berichten: 183
Lid geworden op: 06 sep 2009, 10:19
Locatie: 1210

Re: Combinatie campuskaart+abonnement bij rechtstreekse trei

Bericht door fets »

Darko schreef:
fets schreef: Ik heb een paar maand geleden toch een (gewone) controle meegemaakt op de trein waar de TBG een passagier verplichtte om een ticketje aan 2,50 EUR voor de hond te kopen...
2,50 euro? het is max 2 euro nogthans normaal gezien
inderdaad, mijn geheugen liet me in de steek :)
Plaats reactie