stationsomroeper

Informatie omtrent het solliciteren, vereisten, opleiding en werken bij de spoorwegen.
Plaats reactie
eagleheart
Berichten: 304
Lid geworden op: 18 mar 2009, 05:53
Locatie: Muizen
Contacteer:

stationsomroeper

Bericht door eagleheart »

hallo!

Weet iemand hoe ik kan solliciteren voor stationsomroeper bij de nmbs? Heeft er iemand wat meer info over?

mvg
Domien
dentheo
Berichten: 8167
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: stationsomroeper

Bericht door dentheo »

Het is misschien "gek" maar ik heb ooit gehoord dat dat soms een jobke was voor "beginners" bij het spoor, in afwachting van scholing ofzo.
Anderzijds zijn sommige stemmen zo "oud" dat ik dat niet kan geloven.
Alhoewel enige scholing en selectie op stem wel op zijn plaats zou zijn.
Theo
Groeten vanop de Heide
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22494
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: stationsomroeper

Bericht door Steven »

spreek kristofke aan hier op het forum en dan kan je al veel te weten komen.
Nap0

Re: stationsomroeper

Bericht door Nap0 »

Hier is ook meer te vinden, een getuigenis van een Verkeersinfobediende, die werken trouwens voor Infrabel

http://jobs.b-rail.be/main/n/testimonia ... .php?id=94

http://jobs.b-rail.be/main/n/testimonia ... .php?id=94
dekooiker
Berichten: 1552
Lid geworden op: 14 okt 2007, 21:09
Locatie: FKI

stationsomroeper

Bericht door dekooiker »

Dit komt net te laat: recent werd er een examensessie afgesloten.
Proeven zijn morgen.
Regelmatig bij de vacatures kijken onder 'onze andere activiteiten'.
Het klopt dat omroepen een gebruikelijk werkje is voor mensen in afwachting van de scholing ostch.
Het grootste deel van de omroepers zijn echter mensen die daar daadwerkelijk voor gekozen hebben.
Vroeger was het zo dat wie niet slaagde in bepaalde examens dan maar als omroeper benut werd.
(Nu is niet geslaagd zijn ontslagen worden)
Daarom dat er schabouwelijke stemmen door de luidsprekers galmen, afgewisseld door mensen met fatsoenlijke uitspraak.
De trein.
Alleen voor durvers.
lol

Re: stationsomroeper

Bericht door lol »

gewoon regelmatig deze site http://jobs.b-rail.be/main/n/ bezoeken.

hou er wel rekening met dat het geen 9 tot 17 job is,vroege is gewoonlijk van 6 tot 14,late van 14 tot 22 en de nacht van 22 tot 6 uur.

hou ook rekening met werken in weekends en op feestdagen ... als je graag op stap gaat ...

@ dekooiker de beste stem van Leuven,de favoriete van Jeroen is exploitatieklerk en zij komt elke dag enthousiast werken zelfs na dertig jaar.
tien jaar geleden ben ik hier verzeild geraakt als factageklerk omdat ik bij de goederen op overschot was en er te weinig speakers waren en ik er niets tegen had om weekends en feestdagen te werken.
heb er ook al een dertig jaar bij de spoorwegen op zitten.
wij zijn zo met een kwartet tussen 52 en 58 jaar en hebben onlangs gehoord dat er een vereenvoudigde proef komt,wait and see denk ik dan.
onlangs is er hier ene begonnen die wel geslaagd is ... iets dat ik niet snap en buiten hemzelf ook niemand anders.
boer blijf op je akker denk ik dan...
dentheo
Berichten: 8167
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: stationsomroeper

Bericht door dentheo »

Wat mij verbaast, is er bij al die proeven een stemtest ?
Daar lees ik hier niets van ... niet iedereen zijn stem is geschikt als nieuwslezer....
Theo
Groeten vanop de Heide
Kristofke
Berichten: 1115
Lid geworden op: 18 jul 2009, 01:24

Re: stationsomroeper

Bericht door Kristofke »

Ja bij het mondelinge toegangsexamen is er een "stemtest"
dentheo
Berichten: 8167
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: stationsomroeper

Bericht door dentheo »

En weet je wat de "eisen" zijn die aan de stem gesteld worden ?
Theo
Groeten vanop de Heide
dekooiker
Berichten: 1552
Lid geworden op: 14 okt 2007, 21:09
Locatie: FKI

Re: stationsomroeper

Bericht door dekooiker »

Aangenaam overkomen, vlot (dat is zéker niet te snel) een tekst voorlezen.
Verder uiteraard vragen waarom u hiervoor interesse heeft.
De trein.
Alleen voor durvers.
dentheo
Berichten: 8167
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: stationsomroeper

Bericht door dentheo »

Dus diepe "bromstem" mag nog altijd ??
Theo
Groeten vanop de Heide
factageklerk

Re: stationsomroeper

Bericht door factageklerk »

[quote="lol"]gewoon regelmatig deze site http://jobs.b-rail.be/main/n/ bezoeken.

hou er wel rekening met dat het geen 9 tot 17 job is,vroege is gewoonlijk van 6 tot 14,late van 14 tot 22 en de nacht van 22 tot 6 uur.

hou ook rekening met werken in weekends en op feestdagen ... als je graag op stap gaat ...

@ dekooiker de beste stem van Leuven,de favoriete van Jeroen is exploitatieklerk en zij komt elke dag enthousiast werken zelfs na dertig jaar.
tien jaar geleden ben ik hier verzeild geraakt als factageklerk omdat ik bij de goederen op overschot was en er te weinig speakers waren en ik er niets tegen had om weekends en feestdagen te werken.
heb er ook al een dertig jaar bij de spoorwegen op zitten.
wij zijn zo met een kwartet tussen 52 en 58 jaar en hebben onlangs gehoord dat er een vereenvoudigde proef komt,wait and see denk ik dan.
quote]


Vereenvoudigde proef , wat moet ik me daar bij voorstellen? is die dan ook toegankelijk voor externen? Ik heb al eens een paar keer meegedaan aan het examen verkeersinfobediende maar struikelde altijd in de selectie bij de jury.
Kristofke
Berichten: 1115
Lid geworden op: 18 jul 2009, 01:24

Re: stationsomroeper

Bericht door Kristofke »

Neen dit is enkel intern.

Vele van de dienstdoende speakers geraken niet door de selectieproef (luistertest) terwijl velen de job al jaren en sommigen al meer dan tien jaar uitoefenen.

Deze mogen nu rechtstreeks naar de jury voor een mondelinge ondervraging.
factageklerk

Re: stationsomroeper

Bericht door factageklerk »

Kristofke schreef:Neen dit is enkel intern.

Vele van de dienstdoende speakers geraken niet door de selectieproef (luistertest) terwijl velen de job al jaren en sommigen al meer dan tien jaar uitoefenen.

Deze mogen nu rechtstreeks naar de jury voor een mondelinge ondervraging.
Goed voor deze mensen , jammer voor mij de laatste keer dat ik meedeed kwam ik iemand van blok 9 van Leuven tegen. Hoewel hij dit werk al enkele jaren deed slaagde hij blijkbaar ook niet voor het examen. Want dat was al de tweede keer dat ik hem daar tegenkwam in Brussel. Het vervelende nu is dat je talen moet kunnen om te slagen. Ik heb destijds maar een kleine opleiding gekregen van een week voor de vroege en de late (voor 1 post welteverstaan) , van andere talen was geen sprake op blok 9. Ik heb daar iets meer dan een maand gewerkt tot mijn opleiding voor een andere functie starte
Plaats reactie