Ohlala, wa een reacties
Zonder op alles in detail in te gaan, denk ik toch wel dat het niet verkeerd is om te stellen dat een modern, fris interieur leuker is dan iets van 30-40-50 jaar geleden. Het moet niet elke 5 jaar opnieuw gedaan worden, maar eens in de 20-25 jaar lijkt mij toch niet overdreven! Een gemoderniseerd klassiekje zal technisch weinig verschillen van een niet-gemoderniseerd, maar het frissere interieur en exterieur maakt imho toch wel een groot verschil. Als ik het goed voorheb, schokken de oudste ook veel harder bij het optrekken, omdat dat nog JH-stellen zijn, da's toch ook een verschil naar comfort toe, daarmee dat ik persoonlijk vind dat deze beter naar het museum verhuizen, en blijkbaar is dat ook wat ze van plan zijn (anders zouden we ook wel gemoderniseerd zijn geweest).
De 800, verschilt er idd weinig van, maar heeft toch al thyristor aansturing (zoals de gemoderniseerde klassiekejs)! Die stellen bollen nog goed, maar ze mogen ook wel eens dringend opgefrist worden.
Verder hebben reizigers in 2e klasse er niet veel aan dat de 1e klasse van een ongemoderniseerd klassiekje zo goed is. Dat het nieuwer materieel geen deftige 1e klas heeft, is stom van de NMBS, ze hadden daar maar voor moeten zorgen, maar maakt het oude materieel nog niet heilig.
Zelfde geldt voor de M2: dat de MW41 niet op elk punt beter is, komt omdat de NMBS zich brol heeft laten aansmeren... er bestaat ook goed modern spul!