Ook klachten bij de Lijn

Smalspoor, tram en light-rail in België
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: Ook klachten bij de Lijn

Bericht door Asterix »

overweg13 schreef:Het is inderdaad hemeltergend dat een vraag om informatie over een bus die maar niet komt, je al gauw een euro kost, omdat het zo lang duurt voor je via het 070-nummer aan de correcte info komt. De operator moet immers ook bij de dispatching te rade gaan.
Dat lijkt mij dan al een verbetering want vroeger werd er botweg geantwoord dat men op dat Contact Center die info niet heeft en ook niet kan bemachtigen.

Je ergernissen over de omleidingen begrijp ik perfect! Tot voor kort heeft men hier gedurende 2,5 jaar (!) voor omvangrijke wegenwerken verschillende belangrijke lijnen omgelegd. Er werd een vervanghalte voorzien op een locatie die in principe enkel door niet-omgelegde lijnen werd bediend. Op zich zeer goed maar men heeft zich nooit de moeite getroost om aan die vervanghalte (aangepaste) dienstregelingen van de omgelegde lijnen uit te hangen. Aan een vervanghalte stapt men immers niet enkel af maar ook op, nee? De originele dienstregeling was door de grote omleiding niet meer bruikbaar. Op mijn vraag of het toch niet de moeite waard is om voor bijna 3 jaar een nieuwe dienstregeling op te maken en die dan uit te hangen, kreeg ik het waanzinnig belachelijke antwoord dat dit weinig meerwaarde zou bieden omdat dienstregelingen niet altijd kunnen worden nageleefd wegens druk verkeer, vertragingen, etc :!: Met dat argument kan je natuurlijke zonder onderscheid àlle dienstregelingen afschaffen en meteen de hele idee erachter. Ik heb van DL hierop geen verdere reactie ontvangen.
Laatst gewijzigd door Asterix op 09 apr 2012, 19:52, 1 keer totaal gewijzigd.
Alain N.

Re: Ook klachten bij de Lijn

Bericht door Alain N. »

Lekens M. schreef:Een PCC, gekoppelt of niet, rijd max. ongeveer 55km/u.
Aandringen moet niet want dan krijg je een storingsmelding en een noodremming!
Een hermelijn rijd max 50, ga er boven krijg je een melding op het display boven je hoofd en bij 51km/u remt hij zelf af.
Een PCC trekt inderdaat stevig op, ondanks dat ze dit al wat getemperd hebben, kan een PCC veel rapper optrekken dan menig andere auto.
Wel verdomd... je hebt gelijk, Lekens... Ik heb gisteren weer zo'n laagvlieger meegemaakt en inderdaad: 55 km/u. De Hermelijnen zie ik trouwens nooit doorvliegen. Het is wel moeilijk om precies te meten als je achter zo'n tram aanrijdt.
Lekens M.
Berichten: 86
Lid geworden op: 23 jan 2010, 22:25

Re: Ook klachten bij de Lijn

Bericht door Lekens M. »

Wat bedoel je met laagvliegen?
Er zijn toch wel een aantal plaatsen waar de tram vlot zijn 50km/u kan halen zonder mede weggebruikers in gevaar te brengen.
Ik vind het trouwens wel zielig dat ze meer en meer beginnen te zeveren over de snelheid van de trams, terwijl ze nu eigenlijk al trager rijden dan vroeger.
Nu zijn ze begrensd, maar waar zijn de tijden dat je met een bekende watman op een lang recht stuk ééns voluit ging en er elke ampere uitperste (hoogst gehaalde snelheid die ik zelf heb kunnen vaststellen was een goede 75km/u), en er waren genoeg plaatsen waar je dit veilig kon doen zonder mede weggebruikers in gevaar te brengen!
Intussen is er wel een pak verkeer bijgekomen, maar neem nu bv. op Linkeroever of sommige stukken metrotunnels, je zou er vlot 60 kunnen rijden zonder in te boeten op veiligheid.
pietje

Re: Ook klachten bij de Lijn

Bericht door pietje »

Lekens M. schreef:Wat bedoel je met laagvliegen?
Er zijn toch wel een aantal plaatsen waar de tram vlot zijn 50km/u kan halen zonder mede weggebruikers in gevaar te brengen.
Ik vind het trouwens wel zielig dat ze meer en meer beginnen te zeveren over de snelheid van de trams, terwijl ze nu eigenlijk al trager rijden dan vroeger.
Nu zijn ze begrensd, maar waar zijn de tijden dat je met een bekende watman op een lang recht stuk ééns voluit ging en er elke ampere uitperste (hoogst gehaalde snelheid die ik zelf heb kunnen vaststellen was een goede 75km/u), en er waren genoeg plaatsen waar je dit veilig kon doen zonder mede weggebruikers in gevaar te brengen!
Intussen is er wel een pak verkeer bijgekomen, maar neem nu bv. op Linkeroever of sommige stukken metrotunnels, je zou er vlot 60 kunnen rijden zonder in te boeten op veiligheid.
Inderdaad, ik zie niet in welk het gevaar is van een tram die 70 km/u zou rijden op de middenberm een weg van 2X2 rijstroken waar de auto's ook tegen 70 km/u rijden.
Er schieten er niet zoveel van dat soort wegen meer over, maar op die wegen heb ik daar absoluut geen probleem mee.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Ook klachten bij de Lijn

Bericht door Shrek »

pietje schreef:Inderdaad, ik zie niet in welk het gevaar is van een tram die 70 km/u zou rijden op de middenberm een weg van 2X2 rijstroken waar de auto's ook tegen 70 km/u rijden.
Er schieten er niet zoveel van dat soort wegen meer over, maar op die wegen heb ik daar absoluut geen probleem mee.
Een tram heeft aan die snelheid een remweg van 100 meter, daar moet je rekening mee houden.
Voor een tunnel of een stuk in eigen bedding met bewaakte overwegen is dat geen probleem, een middenberm waar alle auto's die links afslaan over moeten is wel gevaarlijk.
Alain N.

Re: Ook klachten bij de Lijn

Bericht door Alain N. »

Tja ik spreek van laagvliegers omdat ze op een stuk rijweg hard rijden waar ook geen fietspad is én waar een schooltje in de buurt is (bv. Lange Nieuwstraat in Antwerpen)... In eigen bedding racen vind ik uiteraard geen bezwaar.
ijzeren rijn 82
Berichten: 402
Lid geworden op: 23 apr 2010, 21:50

Re: Ook klachten bij de Lijn

Bericht door ijzeren rijn 82 »

De lijn maakt het zelf ook wel moeilijk voor de reiziger , dan staan ze versteld dat er klachten komen ;
BV vandaag is het een brugdag , entiteit Limburg rijdt zaterdagdienst , entiteit Antwerpen gewone werkdag vakantieregeling ! waarom dit verschil tussen limburg en Antwerpen ??
in de praktijk gaat dat dan als volgt ;
BV lijn 15B geel-Herentals ( is een lijn van entiteit limburg in provincie Antwerpen)
die rijdt niet op za en zo maar vandaag is het vrijdag en de bus rijdt daar niet omdat het in limburg zaterdag gereden wordt
hoe weten nu de mensen van geel <=> Herentals dat deze bus vandaag niet rijdt ? ik denk dat er vandaag veel tevergeefs aan de halte staan te wachten
bob

Re: Ook klachten bij de Lijn

Bericht door bob »

hallo

ik lees hier veel bla bla bla ,maar ik wil even duidelijk maken

1) het is niet de chauffeur zijn taak om kennis te hebben over alle lijnen ,dat is onmogelijk ,hebben jullie een idee hoeveel lijnen bus en trams er zijn in belgie ,ik denk het niet
daaruit kan ik uitmaken dat de meesten niet weten waarover ze praten en gewoon uit hun nek kletsen

2) aan alle haltepalen hangen uurregelingen ,u moet over een weinige intelligentie beschikken om daar even te leren mee werken en ook de moete doen om er even naar te kijken

3) op internet kan je alle uuregelingen en verbindingen terugvinden

4) vaste chauffeurs die 10 jaar op een vaste lijn rijden zullen inderdaad geen info kunnen geven over ander lijnen wat ook normaal is en ook hun taak niet is!!!!

5) als ik naar het buitenland ga en ik maak gebruik van het openbaar vervoer kom ik overal waar ik wil ,ben ik slimmer ????zeker niet, ik doe de moeite om te communiceren ,kan een chauffeur mij niet helpen dan ga ik naar een post of balie waar iemand zit dat mij wel kan helpen

6) ik lees hier een stoere bink dat vermeld,, als een bus komt indraaien uit een straat en hij komt op mijn rijvak dan zet ik mijn wagen in neutraal en neem ik de krant ???????? op het stuur ,stoer of dom??
ook even proberen te begrijpen dat wij soms moeten manoeuvreren met bussen van 18 meter lang in een bestrating dat amper breed genoeg is en verplicht zijn de bocht breed te nemen omdat we achter met een uitzwaai zitten van een meter,velen zouden eens een maand met een bus of tram moeten rijden, jullie zouden een ander zicht hebben op het openbaar vervoer


7)je moest eens weten hoe wij ons soms ergeren aan personewagens dat op haltes geparkeerd staan.

reizigers die ons bekijken als een stukje stront

deze dat de meeste commentaar hebben zijn deze dat het minsten gebruik maken van de de lijn

met werkmensen hebben we nooit problemen,deze nemen de bus of tram naar het werk of station en sávonds terug.
maar het zijn de meerijders ,zwartrijders ,grijsrijders dat de meeste commentaar hebben,en onze OCMW klanten(vreemdelingen) die rijden heel belgie rond met een AB van 25 euro op de kosten van de werkmens en belastingbetaler en hebben ook nog de meeste commentaar
en onze 65 plussers die rijden gratis en voor hen is er ook niks goed aan de lijn

zo lees ik ook ,,een chauffeur steekt mij tussen de deuren,onzin de deuren gaan na 6 seconden automatisch dicht,als je dan natuurlijk WANNEER een deur dicht gaat je hoofd of voeten er tussen steekt moet u zich eens afvragen wie is hier de idioot???
doe je dat bij de TGV DAN HANG JE MET JE HOOFD BUITEN TOT IN PARIJS!!!

omleidingen???iemand beweert hier dat wij onze omwegen niet kennen,kan ik best geloven ,heb overlaast in 1 ritorder 3 omleidingen gehad dat sánderdaags nog eens aangepast waren ,probeer het maar eens bij te houden??? zeker in het gentse
dit is niet aan de chauffeur gelegen maar aan explotatie deze moeten beter communiceren met stad en steden
soms komen we op een weg dat afgezet is waar de lijn zelfs niks van weet of de werken waren niet aangekondigd

chauffeur uit gentse
groentje
Berichten: 7263
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Ook klachten bij de Lijn

Bericht door groentje »

Rustig, bob. Kalmte alleen kan u redden. De klachten gaan over De Lijn, niet alle problemen zijn bestuurder-gerelateerd, maar zijn kritiek op hoe de directie er soms niet in slaagt om ogenschijnlijk eenvoudige problemen op te lossen. Het ligt niet aan de bestuurders dat dienstregelingen te krap zijn, dat ligt aan de directie. Je vermeldde zelf ook al de omleidingen en hun organisatie, op zijn minst hoort een bestuurder de tijd te hebben die dingen te memoriseren vooraleer op de bus te stappen. Niet altijd gemakkelijk, als je maar een paar minuten hebt tussen begin van je dienst en het moment dat je achter het stuur moet kruipen. Het is evenmin een fout van de bestuurders dat De Lijn, 20 jaar na de MIVB en vele buitenlandse voorbeelden, nog steeds geen systeem van automatische halteaankondiging hebben in de meeste bussen.
Mag er echter ook kritiek zijn op de onbeleefde boeren in De-Lijnuniform? Op zij die willens en wetens, en soms zelfs met opzet, flink voor uur rijden, waardoor je je bus voor je neus ziet rijden? Op zij die in plaats van wat kalmpjes te vertrekken als er bejaarden zijn opgestapt die nog niet zitten, net even verkwistend gas geven? Op hen die, als je het waagt een opmerking te maken, even grof uit de hoek komen als die steeds mondiger reizigers?
Het spijt me enorm dat u blijkbaar met zoveel tegenzin gaat werken, dat u het nodig vindt om deze tirade af te steken.
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5260
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: Ook klachten bij de Lijn

Bericht door overweg13 »

Er zit trouwens ook een mooie tegenspraak in het betoog van bob. Als het opzoeken van informatie inderdaad zo gemakkelijk is als je zegt, dan zie ik niet in waarom een chauffeur dat af en toe ook niet eens in de plaats van een reiziger kan doen, die het daar wel moeilijk mee heeft. Ik vraag niet dat alle chauffeurs in volle rit gauw even het internet raadplegen, maar je ziet ook chauffeurs die stilstaan en er zich met een al te gemakkelijk kweenie afmaken. Gelukkig zijn er ook andere.

En als al die informatie toch zo makkelijk toegankelijk is - en dat is ze! - dan vraag ik me af waarom sommige chauffeurs alles zo lustig aan hun voeten lappen: tot 10 minuten te vroeg rijden, voorziene varianten niet uitvoeren (en dus nog meer te vroeg rijden, niet op de hoogte zijn van omleidingen en het einde ervan..

Bij De Lijn gaat men er veel te veel van uit dat alleen maar locale reizigers van hun diensten gebruik maken, en dat die het wel allemaal zullen weten. Welnu, als je honderdduizenden nieuwe reizigers aantrekt, dan weten die niet alles. En dan zal ik het maar niet hebben over die chauffeur die me ooit eens toesnauwde: "Als ge het niet beter weet, pakt dan den otto..."
Met vriendelijke groet

overweg13
stefanic
Berichten: 870
Lid geworden op: 09 feb 2007, 09:09
Locatie: Antwerpen

Re: Ook klachten bij de Lijn

Bericht door stefanic »

Ik kan chauffeur Bob best bijtreden. Ik begrijp dat hij zijn bedrijf hier ook wat wil verdedigen. Ik tracht hier hetzelfde te doen voor de NMBS.

MAAR ik vind het jammer dat er net zoals dit treinen-forum geen forum voor bussen/trams bestaat, want ik heb ook grieven over De Lijn. Niet dat ik eens ergens lustig wil gaan afgeven op de hele zooi incompetente ambtenaren van 't spoor, zoals het hier meermaals wel gebruikelijk is, maar toch...

1) Ik ben verheugd vast te stellen dat ik niet de enige ben die zich stoort aan het VER voor geplande dienstregeling rijden. Ik woon op 2min van de bushalte, en ga steeds 10min te vroeg naar de halte. Het komt daarbij meermaals voor dat de bus al weg is. En op de uren dat ik de bus gebruik (om 19u), is het dan steevast 38min (30min spreiding + de 8 min die je te vroeg aan de halte was) of langer wachten (want de volgende bus is dan natuurlijk te laat ipv te vroeg...). Fijn bij het huidige weertje... Ik ga niet 20min voor uur in de kou staan, omdat de bus kan passeren tussen 10min vroeger en 20min later! Ik denk dat als dat bij de NMBS zou voorvallen (dat de trein vroeger vertrekt dan opgegeven), dat heel politiek België en TTB de kop van DSM zou eisen... Enfin, we wijken af :wink:

2) Er is een grote bushalte-modernisering aan de gang in Antwerpen (of bijna afgerond), maar op het moment dat jou halte aan de beurt is, moet je maar raden wanneer er een bus passeert, want dan is er niets, behalve een opgebroken voetpad... Dus inderdaad qua infoverstrekking kan ook de Lijn, net als NMBS, nog zeer veel leren.

Ik zit meestal vooraan in de bus, om het verkeer wat mee te volgen, en dan merk je...

3) 'niet praten met de bestuurder' geldt blijbaar niet voor collega chauffeurs met einde dienst ed., die gedurende de hele rit zitten te zeveren over werk of privé.

4) 1 op 2 keren zit de bestuurder tijdens de rit lustig te SMS'en, te bellen of zit met een iPod in z'n oren.

5) Ik merk wel dat de meeste chauffeurs moeite doen om info te geven aan een opstappende reiziger met een vraag. Je moet soms het gebroken Nederlands wel kunnen verstaan...

En tot slot vraag ik mij af of ik de enige ben die betaalt op de bus (lijnkaart). Heeft dan echt bijna iedereen een abonnement? Ge wordt verdorie raar bekeken als je je ticket afstempelt.

haaa, dat lucht op... zo eens kunnen kritiek geven op een ander bedrijf... :wink:
spoorwegrealist
KB
Berichten: 636
Lid geworden op: 01 feb 2006, 14:43

Re: Ook klachten bij de Lijn

Bericht door KB »

stefanic schreef: (knip) MAAR ik vind het jammer dat er net zoals dit treinen-forum geen forum voor bussen/trams bestaat, want ik heb ook grieven over De Lijn.
Er bestaat wel een forum over bussen, trams en aanverwante: http://forum.zone01.be/.
Laatst gewijzigd door KB op 10 feb 2012, 13:16, 1 keer totaal gewijzigd.
L'union fait la force.
dekooiker
Berichten: 1552
Lid geworden op: 14 okt 2007, 21:09
Locatie: FKI

Ook klachten bij de Lijn

Bericht door dekooiker »

Mij valt het vooral op dat er bakken kritiek op de spoorvervoerder is (en die is minstens voor een belangrijk deel terecht!) en dat De Lijn de dans ontspringt.
Tenzij er iets te serieus gebeurt, dan doen ze of hun neus bloedt...
De tijd dat iederéén nog betaalde, voor de 65+-toestanden, was het heel aangenaam om met de bus te rijden.
Nu is het plezier er voor een groot stuk af: onbeschofte en teveeleisendereizigers, verkeersellende, de walgelijke hoerahouding van De Lijn enzoverder!

Feit is dat de overheidsbedrijven er maar niet in slagen om kort op de bal te spelen.
En daar is het verschil tussen trein of bus heel groot: een totaal andere organisatie is nodig.
Om 1 bus te laten rijden is een chauffeur en eventueel een koerman nodig, om 1 trein te laten rijden echter...
Daarom begrijp ik niet dat bussen steevast te laat blijven rijden, jaar in jaar uit, dienstregelingen niet of slecht worden aangepast.
Waarschijnlijk gaat er meer geld naar marketing dan naar de planning, hoera!
De trein.
Alleen voor durvers.
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5260
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: Ook klachten bij de Lijn

Bericht door overweg13 »

dekooiker schreef: Daarom begrijp ik niet dat bussen steevast te laat blijven rijden, jaar in jaar uit, dienstregelingen niet of slecht worden aangepast.
Waarschijnlijk gaat er meer geld naar marketing dan naar de planning, hoera!
Ik denk dat het niet zo eenvoudig is om dienstregelingen op te stellen voor bussen. Er zijn te veel elementen die je echt niet onder controle hebt. En jij spreekt van vertragingen, het omgekeerde komt net zo vaak voor, en is nog veel ergerlijker.
Maar hoe kun je in godsnaam fout geparkeerde auto's incalculeren, verkeerslichten waar je wel of niet voor staat, bussen die niet in de voorziene volgorde rijden, zodat de ene bus barstensvol zit en de andere zo goed als leeg? En er zijn nog wel meer bepalende factoren, zoals sommige chauffeurs, die maar niet begrijpen dat je niet alleen de vertrektijd moet respecteren, maar er ook moet voor zorgen dat je onderweg ongeveer volgens de voorziene dienstregeling rijdt.
Maar toegegeven: optimaal zijn veel dienstregelingen niet, met of zonder storende elementen. Voor sommige ritten is er (veel) te veel tijd, andere ritten (veel) te weinig. En de echte uitwassen zou men zeker kunnen vermijden. Meer en meer stapt men bij De Lijn trouwens ook af van dienstregelingen die de hele dag precies dezelfde tijd voorzien. Dat maakt het spijtig genoeg niet eenvoudiger voor de reiziger.
Met vriendelijke groet

overweg13
Kristofke
Berichten: 1115
Lid geworden op: 18 jul 2009, 01:24

Re: Ook klachten bij de Lijn

Bericht door Kristofke »

Ik vind dat laatste een positief iets.

De spoorweg houdt daar geen rekening mee en dan sta je dus bv. Brussel-Antwerpen drie minuten stil in Mechelen en drie minuten in Berchem.

Terwijl bussen tijdens de spits wel langere rijtijden voorzien, maar 's avonds bijvoorbeeld korter tot veel korter.

Ik heb af en toe al eens meegemaakt dat de buschauffeur ergens een minuut stil blijft staan om zijn uurregeling te respecteren, maar langer dan een minuut moet hij dat niet doen of de reizigers beginnen lastig te doen.

Het te vroeg rijden zal hopelijk met de komst van de GPS tracking fel verminderen, informatiedisplays kunnen nu eenmaal moeilijk aan een halte weergeven dat de bus van een bepaald uur 5 minuten te vroeg is.
Plaats reactie