Ook klachten bij de Lijn

Smalspoor, tram en light-rail in België
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5317
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Ook klachten bij de Lijn

Bericht door Steve »

overweg13 schreef:
dekooiker schreef: Daarom begrijp ik niet dat bussen steevast te laat blijven rijden, jaar in jaar uit, dienstregelingen niet of slecht worden aangepast.
Waarschijnlijk gaat er meer geld naar marketing dan naar de planning, hoera!
Ik denk dat het niet zo eenvoudig is om dienstregelingen op te stellen voor bussen. Er zijn te veel elementen die je echt niet onder controle hebt. En jij spreekt van vertragingen, het omgekeerde komt net zo vaak voor, en is nog veel ergerlijker.
Maar hoe kun je in godsnaam fout geparkeerde auto's incalculeren, verkeerslichten waar je wel of niet voor staat, bussen die niet in de voorziene volgorde rijden, zodat de ene bus barstensvol zit en de andere zo goed als leeg? En er zijn nog wel meer bepalende factoren, zoals sommige chauffeurs, die maar niet begrijpen dat je niet alleen de vertrektijd moet respecteren, maar er ook moet voor zorgen dat je onderweg ongeveer volgens de voorziene dienstregeling rijdt.
Maar toegegeven: optimaal zijn veel dienstregelingen niet, met of zonder storende elementen. Voor sommige ritten is er (veel) te veel tijd, andere ritten (veel) te weinig. En de echte uitwassen zou men zeker kunnen vermijden. Meer en meer stapt men bij De Lijn trouwens ook af van dienstregelingen die de hele dag precies dezelfde tijd voorzien. Dat maakt het spijtig genoeg niet eenvoudiger voor de reiziger.
Ze zullen toch moeten hoor, de situatie om 17 u is op veel lijnen in de verste verte niet te vergelijken met die om 22 u. Op sommige lijnen kun je de rit op bijna de helft van de tijd uitdoen, als je wilt. En dan krijg je natuurlijk excessen zoals grote voorsprongen op de dienstregelingen...
kika
Berichten: 2859
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: Ook klachten bij de Lijn

Bericht door kika »

stefanic schreef:2) Er is een grote bushalte-modernisering aan de gang in Antwerpen (of bijna afgerond), maar op het moment dat jou halte aan de beurt is, moet je maar raden wanneer er een bus passeert, want dan is er niets, behalve een opgebroken voetpad... Dus inderdaad qua infoverstrekking kan ook de Lijn, net als NMBS, nog zeer veel leren.
Ook samen. Als ik een station uitloop wil ik aanduidingen, als ik uitgang x neem kom ik bij bussen richting n, uitgang y voor busen richting o en p.
En tot slot vraag ik mij af of ik de enige ben die betaalt op de bus (lijnkaart). Heeft dan echt bijna iedereen een abonnement? Ge wordt verdorie raar bekeken als je je ticket afstempelt.
Dan hebben wij nog nooit samen gebussed :shock: Ik ben die andere malloot die altijd betaald voor z'n lijnkaarten. Leuk om te weten wie er achter die statistieken zit :)
dekooiker
Berichten: 1552
Lid geworden op: 14 okt 2007, 21:09
Locatie: FKI

Re: Ook klachten bij de Lijn

Bericht door dekooiker »

Hét probleem bij De Lijn is dat ze realiteit niet vergelijken met de vooropgestelde rijtijden én ze dan aanpassen waar nodig.
Wat zou kunnen helpen is af en toe een paar minuten stilstand aan een halte voorzien.
Te vroeg rijden wordt verholpen, te laat rijden wordt wat beperkt en over de ganse lijn is de dienstregeling veel betrouwbaarder.

Een ander heikel punt is sensibilisering van de bestuurders.
We zijn in een periode dat men veel volk nodig heeft maar moeilijk die mensen kan vinden (onder andere door de psychotechnische proeven die voor een deel onzinnig zijn).
Wanneer de chauffeurs beseffen welke diensten ze aanbieden en waardering krijgen van directie en reizigers kan er heel wat veranderen.
Te vroeg rijden op kop en ook degenen die bewust te laat vertrekken zonder aanleiding.
De trein.
Alleen voor durvers.
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5268
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: Ook klachten bij de Lijn

Bericht door overweg13 »

dekooiker schreef: Wat zou kunnen helpen is af en toe een paar minuten stilstand aan een halte voorzien.
Dat lijkt inderdaad het ei van Columbus te zijn, maar dan vergeet je weer een andere factor: reizigers die al gezellig in de bus zitten en zo snel mogelijk ter bestemming willen geraken. Dat zij misschien de volgende keer hun bus missen omdat hij te vroeg rijdt, dringt niet door.
Op klachten krijg ik trouwens steevast het antwoord dat chauffeurs de dienstregeling moeten respecteren en dat ze even moeten wachten aan halten waar dat in alle veiligheid kan. Tijdelijk doen sommigen dat dan ook, maar het geheugen van veel chauffeurs is kort. Nochtans zijn er veel halten waar dat probleemloos kan: ik vermoed dat je meestal wel om de 2 à 3 km even opzij kunt. Aan de zogenaamde hoofdhalten zou wachten trouwens de regel moeten zijn.
Met vriendelijke groet

overweg13
K V B
Berichten: 3319
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

Re: Ook klachten bij de Lijn

Bericht door K V B »

overweg13 schreef:
dekooiker schreef: Wat zou kunnen helpen is af en toe een paar minuten stilstand aan een halte voorzien.
Dat lijkt inderdaad het ei van Columbus te zijn, maar dan vergeet je weer een andere factor: reizigers die al gezellig in de bus zitten en zo snel mogelijk ter bestemming willen geraken. Dat zij misschien de volgende keer hun bus missen omdat hij te vroeg rijdt, dringt niet door.
Op klachten krijg ik trouwens steevast het antwoord dat chauffeurs de dienstregeling moeten respecteren en dat ze even moeten wachten aan halten waar dat in alle veiligheid kan. Tijdelijk doen sommigen dat dan ook, maar het geheugen van veel chauffeurs is kort. Nochtans zijn er veel halten waar dat probleemloos kan: ik vermoed dat je meestal wel om de 2 à 3 km even opzij kunt. Aan de zogenaamde hoofdhalten zou wachten trouwens de regel moeten zijn.
De meeste Zwitserse busbedrijven hebben hun bussen met boordcomputers uitgerust die de chauffeur precies vertellen hoeveel seconden hij voor of achter zit op zijn schema. Ik merk dan ook regelmatig dat een chauffeur soms wat trager gaat rijden om niet te vroeg aan de volgende halte te zijn. Men heeft er bewust voor gekozen om vooral stipt te rijden, en niet noodzakelijk altijd zo snel mogelijk. Voor de reiziger is dat belangrijk, en het betekent ook dat je zonder al te veel problemen de hele dag hetzelfde patroon kan rijden.
De technologie die ze hiervoor gebruiken is overigens al meer dan 20 jaar oud. De eerste generatie werkt nog met speciale infrarood bakens (die je hier en daar nog aan lantaarnpalen ziet hangen), maar tegenwoordig is het allemaal GPS gebaseerd.
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5268
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: Ook klachten bij de Lijn

Bericht door overweg13 »

Vandaag kwam mijn bus 8 minuten te vroeg door aan mijn instaphalte en hij bereikte Halle station 12 minuten te vroeg. Denk vooral niet dat de jongen gereden heeft als een gek: dat is gewoon hoe ruim de dienstregeling is. Ik woon op 4 1/2 minuut van de halte en heb het al meegemaakt dat ik net voor ik thuis vertrek nog even check hoe de bus die ik wil nemen het doet. Ik heb al geweten dat ik thuis vertrok met de idee dat hij 6 minuten vertraging zou hebben, terwijl de bus gewoon op tijd bleek te rijden.
Opvallend: de chauffeur keek onderweg nog regelmatig op zijn dienstregeling. Ik vraag me eigenlijk af of hij er zich wel bewust van was hoeveel hij te vroeg reed.
Nog opvallend: deze bussen worden wel degelijk gevolgd en ik heb al info gevraagd aan de halte als de bus te lang weg blijft. Men kan dan correct antwoorden of de bus nog komt en over hoeveel minuten. Het is dan ook onbegrijpelijk dat De Lijn hier geen gebruik van maakt om chauffeurs er op te wijzen dat ze bijv. meer dan 4 minuten te vroeg rijden.
Met vriendelijke groet

overweg13
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5317
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Ook klachten bij de Lijn

Bericht door Steve »

overweg13 schreef:Vandaag kwam mijn bus 8 minuten te vroeg door aan mijn instaphalte en hij bereikte Halle station 12 minuten te vroeg. Denk vooral niet dat de jongen gereden heeft als een gek: dat is gewoon hoe ruim de dienstregeling is. Ik woon op 4 1/2 minuut van de halte en heb het al meegemaakt dat ik net voor ik thuis vertrek nog even check hoe de bus die ik wil nemen het doet. Ik heb al geweten dat ik thuis vertrok met de idee dat hij 6 minuten vertraging zou hebben, terwijl de bus gewoon op tijd bleek te rijden.
Opvallend: de chauffeur keek onderweg nog regelmatig op zijn dienstregeling. Ik vraag me eigenlijk af of hij er zich wel bewust van was hoeveel hij te vroeg reed.
Nog opvallend: deze bussen worden wel degelijk gevolgd en ik heb al info gevraagd aan de halte als de bus te lang weg blijft. Men kan dan correct antwoorden of de bus nog komt en over hoeveel minuten. Het is dan ook onbegrijpelijk dat De Lijn hier geen gebruik van maakt om chauffeurs er op te wijzen dat ze bijv. meer dan 4 minuten te vroeg rijden.
De bussen worden zeker gevolgd: sinds kort is het zelfs mogelijk om alle lijnen realtime te volgen via de website van De Lijn (zie: http://reisinfo.delijn.be/realtime/). M'n ervaring is, tot nu toe, zeer positief.
dekooiker
Berichten: 1552
Lid geworden op: 14 okt 2007, 21:09
Locatie: FKI

Re: Ook klachten bij de Lijn

Bericht door dekooiker »

overweg13 schreef:Dat lijkt inderdaad het ei van Columbus te zijn, maar dan vergeet je weer een andere factor: reizigers die al gezellig in de bus zitten en zo snel mogelijk ter bestemming willen geraken. Dat zij misschien de volgende keer hun bus missen omdat hij te vroeg rijdt, dringt niet door.
Op klachten krijg ik trouwens steevast het antwoord dat chauffeurs de dienstregeling moeten respecteren en dat ze even moeten wachten aan halten waar dat in alle veiligheid kan. Tijdelijk doen sommigen dat dan ook, maar het geheugen van veel chauffeurs is kort. Nochtans zijn er veel halten waar dat probleemloos kan: ik vermoed dat je meestal wel om de 2 à 3 km even opzij kunt. Aan de zogenaamde hoofdhalten zou wachten trouwens de regel moeten zijn.
Inderdaad, voor wie reeds op de bus zit is het wachten vervelend.
En zeggen dat er vroeger wel meer ritten waren (vooral van NMBS-busdiensten) waar er meer dan 5 minuten wachttijd is.
Of nog, in Sankt-Vith, wacht lijn 401 in de voormiddag zowat een kwartier!
Een verkeerstechnisch probleem van wachten aan de haltes is dat het verkeersreglement dat niet toelaat.
Zelfs niet voor lijnbussen.
De trein.
Alleen voor durvers.
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5317
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Ook klachten bij de Lijn

Bericht door Steve »

dekooiker schreef:
overweg13 schreef:Dat lijkt inderdaad het ei van Columbus te zijn, maar dan vergeet je weer een andere factor: reizigers die al gezellig in de bus zitten en zo snel mogelijk ter bestemming willen geraken. Dat zij misschien de volgende keer hun bus missen omdat hij te vroeg rijdt, dringt niet door.
Op klachten krijg ik trouwens steevast het antwoord dat chauffeurs de dienstregeling moeten respecteren en dat ze even moeten wachten aan halten waar dat in alle veiligheid kan. Tijdelijk doen sommigen dat dan ook, maar het geheugen van veel chauffeurs is kort. Nochtans zijn er veel halten waar dat probleemloos kan: ik vermoed dat je meestal wel om de 2 à 3 km even opzij kunt. Aan de zogenaamde hoofdhalten zou wachten trouwens de regel moeten zijn.
Inderdaad, voor wie reeds op de bus zit is het wachten vervelend.
En zeggen dat er vroeger wel meer ritten waren (vooral van NMBS-busdiensten) waar er meer dan 5 minuten wachttijd is.
Of nog, in Sankt-Vith, wacht lijn 401 in de voormiddag zowat een kwartier!
Een verkeerstechnisch probleem van wachten aan de haltes is dat het verkeersreglement dat niet toelaat.
Zelfs niet voor lijnbussen
.
Ik denk dat dit, met enige rek, wel als "stilstaan" (zoals gedefinieerd in het verkeersreglement) zou kunnen worden beschouwd. Ik zou in ieder geval de eerste boete willen zien voor een bus die op die manier "stilstaat" aan een halte, zeker als het doorgaande verkeer niet wordt gehinderd. Heb je kennis van precedenten?
dekooiker
Berichten: 1552
Lid geworden op: 14 okt 2007, 21:09
Locatie: FKI

Re: Ook klachten bij de Lijn

Bericht door dekooiker »

Stilstaan is de tijd, nodig om het laden en lossen.
Langer dan dat is parkeren.
Nu, ik heb nog nooit geweten dat er een boete uitgeschreven is omdat een bus aan de halte tijd afwacht.
De diender die zich daarmee bezighoudt krijgt binnen het eigen korps de wind van voren wegens ontbreken van redelijkheid.
Het blijft echter het reglement!
De trein.
Alleen voor durvers.
pietje

Re: Ook klachten bij de Lijn

Bericht door pietje »

OK, maar dan wordt die regel nu ook al niet gevolgd, aan de stations staan regelmatig bussen op hun halte te wachten tot ze mogen vertrekken.
Dat hoort dan ook niet bij stilstaan.
Als bussen aan een halte langer dan noodzakelijk blijven staan, moeten dat natuurlijk wel haltes zijn waar ze het andere verkeer niet nodeloos hinderen.
Als je soms ziet dat bushaltes worden geplaatst op plaatsen waar het fysisch niet mogelijk is om in te halen (door gescheiden rijbanen enz.) dan zijn dat natuurlijk plaatsen waar je niet zomaar even een minuutje extra wacht.

Hoedanook: een dienstregeling is pas nuttig als ze gerespecteerd wordt, dus zowel te vroeg als te laat rijden moet ten alle prijzen vermeden worden.
groentje
Berichten: 7272
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Ook klachten bij de Lijn

Bericht door groentje »

Een busstation is wel niet gelijk te stellen met een halte op de openbare weg.
steved
Berichten: 131
Lid geworden op: 30 aug 2006, 12:48

Re: Ook klachten bij de Lijn

Bericht door steved »

KB schreef:
stefanic schreef: (knip) MAAR ik vind het jammer dat er net zoals dit treinen-forum geen forum voor bussen/trams bestaat, want ik heb ook grieven over De Lijn.
Er bestaat wel een forum over bussen, trams en aanverwante: http://forum.zone01.be/.
'n forum dat NIET bestemd is voor allerlei klaagzangen ;) => treintrambus is beter geschikt om dergelijke (wan)praktijken aan te kaarten

gr, Steve
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: Ook klachten bij de Lijn

Bericht door Asterix »

dekooiker schreef:Mij valt het vooral op dat er bakken kritiek op de spoorvervoerder is (en die is minstens voor een belangrijk deel terecht!) en dat De Lijn de dans ontspringt.
(...)
Daarom begrijp ik niet dat bussen steevast te laat blijven rijden, jaar in jaar uit, dienstregelingen niet of slecht worden aangepast.
Waarschijnlijk gaat er meer geld naar marketing dan naar de planning, hoera!
Persoonlijk heb ik meer begrip voor vertragingen bij DL dan bij de NMBS. Op de openbare weg ben je van ontelbaar veel andere partijen (bestuurders) afhankelijk terwijl de NMBS (als groep) vooral door mankementen en grillen van eigen diensten de vertragingen opstapelt. Treinen krijgen steevast voorrang op het wegverkeer, rijden in een eigen bedding, met een eigen stroomvoorziening én met een eigen verkeersleiding en toch zijn vertragingen niet weg te denken. Dat smaakt bitterder dan een lijnbus die vertraging oploopt door een foutparkeerder.
overweg13 schreef:Nog opvallend: deze bussen worden wel degelijk gevolgd en ik heb al info gevraagd aan de halte als de bus te lang weg blijft. Men kan dan correct antwoorden of de bus nog komt en over hoeveel minuten. Het is dan ook onbegrijpelijk dat De Lijn hier geen gebruik van maakt om chauffeurs er op te wijzen dat ze bijv. meer dan 4 minuten te vroeg rijden.
Dat gebeurt normaal gezien wél door de dispatching al kan ik begrijpen dat die mensen regelmatig handen te kort komen. Wat voor zin heeft het ook... DL heeft chauffeurs te kort dus die staan zeer sterk.
MIVB-reiziger schreef:De bussen worden zeker gevolgd: sinds kort is het zelfs mogelijk om alle lijnen realtime te volgen via de website van De Lijn (zie: http://reisinfo.delijn.be/realtime/). M'n ervaring is, tot nu toe, zeer positief.
Ik merk dat op dat systeem bij mij 2 à 3 minuten speling zit en dan in de betekenis dat de bus de halte aandoet terwijl hij volgens het systeem nog 2 minuten van de halte verwijderd is.
rvdborgt
Berichten: 4325
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Ook klachten bij de Lijn

Bericht door rvdborgt »

overweg13 schreef:Het is dan ook onbegrijpelijk dat De Lijn hier geen gebruik van maakt om chauffeurs er op te wijzen dat ze bijv. meer dan 4 minuten te vroeg rijden.
Een enkele keer gebeurt het. Ik heb één keer meegemaakt dat in Gent op het Zuid een buschauffeur van (ik dacht) lijn 58 naar St. Pieters die tussen de 5 en 10 minuten te vroeg was werd aangemaand om te wachten tot zijn vertrektijd.

Ik weet niet of er richtlijnen zijn voor de verkeersleiding bij De Lijn, maar de praktijk is dat er amper naar te vroeg rijden wordt gekeken. Helaas.

Groetjes,
Rian
Plaats reactie