Treinramp in Buizingen (Halle)

Alles over reizigerstreinen in België.
Gebruikersavatar
Adler
Berichten: 5301
Lid geworden op: 21 mar 2007, 15:01

Re: Treinramp in Buizingen (Halle)

Bericht door Adler »

Er is alvast 1 slachtoffer die geen 8 jaar meer wil wachten op een proces, als dat er ooit al komt.
Zij verloor haar zoon en diens vader in het ongeval en heeft de NMBS voor de politierechtbank van Bergen gedaagd, die een voorlopig vonnis geveld heeft.
De rechtbank besloot dat de NMBS objectief aansprakelijk was.
Een deel van de schadevergoeding werd toegekend aan de dame.
Het andere deel is in behandeling, de rechtbank heeft bijkomende stukken opgevraagd.
Lukas
Berichten: 1668
Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:44
Locatie: Rotselaar L 35

Re: Treinramp in Buizingen (Halle)

Bericht door Lukas »

Morgen is het 3 jaar geleden dat Belgie een zware treinramp meemaakte.

Lukas
Leve HLR 73,74 EN 82!!
Leve de M6 rijtuigen!!
De TRAXX is de MAX !!
LEVE HLD 62+63 En de HLD 52,53 EN 54!!
LEVE DE DESIRO!!
etoile du nord
Berichten: 552
Lid geworden op: 03 nov 2007, 22:18
Locatie: Zingem ( Kruisem )
Contacteer:

Re: Treinramp in Buizingen (Halle)

Bericht door etoile du nord »

Tijd om er eens aan terug te denken .... de zwartste dag in de spoorweggeschiedenis van ons land
En weten we intussen al iets meer ? .....Triestig , zeer erg voor de getroffen nabestaanden !
Stef
Berichten: 1433
Lid geworden op: 28 okt 2009, 13:53
Locatie: FSN

Re: Treinramp in Buizingen (Halle)

Bericht door Stef »

En dat is nog maar 3 jaar geleden!
AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5260
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: Treinramp in Buizingen (Halle)

Bericht door overweg13 »

Stef schreef:En dat is nog maar 3 jaar geleden!
Er komt een leeftijd waarop je zult zeggen: is dat alweer drie jaar geleden...
Met vriendelijke groet

overweg13
OTC

Re: Treinramp in Buizingen (Halle)

Bericht door OTC »

Vandaag : 4 jaar.....
Patrick
Berichten: 2289
Lid geworden op: 08 feb 2006, 18:42
Locatie: FI (= Ieper)

Re: Treinramp in Buizingen (Halle)

Bericht door Patrick »

Ik zie het al zó voor mij, op 15 februari 2015 staat hier: "Vandaag: 5 jaar...".
OK, het mag er voor mijn part nog heel lang staan als blijk van herdenking maar waarom is dat onderzoek nog steeds niet afgesloten?
nahoj
Berichten: 1150
Lid geworden op: 01 apr 2009, 23:10

Re: Treinramp in Buizingen (Halle)

Bericht door nahoj »

Ter informatie (herhaling van wat zeker al eerder in dit onderwerp staat), want ook de kranten lijken dit alweer vergeten te zijn: het OOIS van de DVIS heeft haar onafhankelijk technisch onderzoek al geruime tijd afgesloten. Je kan dit, en andere onderzoeken, hier raadplegen.
Patrick
Berichten: 2289
Lid geworden op: 08 feb 2006, 18:42
Locatie: FI (= Ieper)

Re: Treinramp in Buizingen (Halle)

Bericht door Patrick »

nahoj schreef:Ter informatie (herhaling van wat zeker al eerder in dit onderwerp staat), want ook de kranten lijken dit alweer vergeten te zijn: het OOIS van de DVIS heeft haar onafhankelijk technisch onderzoek al geruime tijd afgesloten. Je kan dit, en andere onderzoeken, hier raadplegen.
Dank, maar ik wacht op het afsluiten van het onderzoek van het parket :wink:
Beesty
Berichten: 380
Lid geworden op: 13 apr 2006, 21:36

Re: Treinramp in Buizingen (Halle)

Bericht door Beesty »

Patrick schreef:
nahoj schreef:Ter informatie (herhaling van wat zeker al eerder in dit onderwerp staat), want ook de kranten lijken dit alweer vergeten te zijn: het OOIS van de DVIS heeft haar onafhankelijk technisch onderzoek al geruime tijd afgesloten. Je kan dit, en andere onderzoeken, hier raadplegen.
Dank, maar ik wacht op het afsluiten van het onderzoek van het parket :wink:
Dan zal je nog wel wat geduld moeten hebben denk ik :(
Patrick
Berichten: 2289
Lid geworden op: 08 feb 2006, 18:42
Locatie: FI (= Ieper)

Re: Treinramp in Buizingen (Halle)

Bericht door Patrick »

Voor de liefhebbers: Kamercommissie Justitie (vergadering van 4 december 2013), pagina 48.
Minister Annemie Turtelboom: Het dossier betreffende het treinongeval te Buizingen is nog steeds in onderzoek bij de onderzoeksrechter te Brussel.
Het college van experts bestaande uit vijf professoren, dat werd aangesteld om het treinongeval volledig te onderzoeken, heeft het eerste deel van zijn deskundigenverslag ingediend. Het tweede deel is thans in de maak. De indiening ervan is gepland tegen begin volgend jaar.
Het parket heeft samen met de dienst Slachtofferonthaal op geregelde tijdstippen contactvergaderingen met slachtoffers van het treinongeval. Voor de volgende vergaderingen met slachtoffers begin 2014 wordt gewacht op de indiening van het definitieve deskundigenverslag.
Twee parketmagistraten, onder meer belast met het dossier Buizingen, werden benoemd in andere functies, respectievelijk te Bergen en te Brussel. Zij werden echter onmiddellijk vervangen door twee andere leden van het openbaar ministerie.
Patrick
Berichten: 2289
Lid geworden op: 08 feb 2006, 18:42
Locatie: FI (= Ieper)

Re: Treinramp in Buizingen (Halle)

Bericht door Patrick »

Afstandelijk antwoord parket slaat slachtoffer Buizingen met verstomming
Een vrouw die zwaargewond geraakte bij de treinramp in Buizingen kreeg op haar vraag om informatie van het parket een kil standaardantwoord.
De vrouw, die anoniem wil blijven, wilde van het parket een update over het onderzoek naar de ramp in 2010. Maar ze kreeg alleen een weinig empathische reactie: ‘In antwoord op uw vraag laat ik u weten dat de zaak in vooronderzoek is. Het is volstrekt onnodig om herinneringen toe te zenden. Van zodra een andere beslissing in de zaak zal worden genomen, zal ik u hierover onmiddellijk inlichten.’

‘Indien u gedurende zes maanden geen verder bericht ontvangen hebt, is het u toegelaten om toch nog een herinnering te sturen. Gelieve in dit geval duidelijk de melding ‘‘herinnering’’ en zeker en vast ons systeemnummer op uw aanvraag te vermelden!’

De slachtoffers wachten al lang op een resultaat van het onderzoek naar de ramp. ‘En door zo’n brief zakt de moed haar compleet in de schoenen’, zegt Hans Rieder, de advocaat van de vrouw.

Procureur Thierry Freyne van het parket van Halle-Vilvoorde begrijpt dat de brief choquerend is. ‘Er zijn veel mensen die ons om een stand van zaken vragen in hun dossier. Helaas zijn we met te weinig om elk van hen een individueel antwoord te geven’, verklaart hij, ‘Maar dit is niet de goede manier om te communiceren.’

Volgens Freyne komt er een doorlichting van de standaarddocumenten en is er al begonnen met de omzetting naar een ‘duidelijke en begrijpelijke taal’.
(Bron, 25.04.2014)
Fles

Re: Treinramp in Buizingen (Halle)

Bericht door Fles »

Totaal schandelijke zaak natuurlijk. Het is op zich al schandelijk dat er na VIER jaar nog steeds NIETS duidelijk is. Een onderzoek naar iets dermate ernstigs zou in Nederland voorrang krijgen op alle lopende onderzoeken.

En zich dan ZO'N attitude aanmeten naar de nabestaanden toe, mijn Hemel... Serieus, hoe krijg je DIT bedacht??
Fles

Re: Treinramp in Buizingen (Halle)

Bericht door Fles »

is er al begonnen met de omzetting naar een ‘duidelijke en begrijpelijke taal’.
Oh da's eenvoudig: "gelieve ons niet lastig te vallen met dingen waar wij zelf ook onze handen liever niet aan branden. Gewoon zwijgen. Minstens een half jaar. En bedenk zelf maar wat u daarna te horen zult krijgen ;) "
Trein30
Berichten: 1398
Lid geworden op: 25 jun 2013, 11:29
Locatie: FCV

Re: Treinramp in Buizingen (Halle)

Bericht door Trein30 »

Om eventjes van de algemene discussie af te wijken, maar toch 'on topic' te blijven:

Gisteren was ik even in Mechelen, waar ik een toertje rond de CW gemaakt heb (en neem dat maar ruim: Bautersemstraat - Motstraat - Leuvensesteenweg - Hanswijkdries - Leuvensesteenweg), en ik merkte dat de 641 daar staat, het stel dat toenertijds bij de botsing zwaar beschadigd werd, en officieel sinds 2012 uit dienst is. Iemand die soms weet wat ze eigenlijk met dat stel van plan zijn...?
AfbeeldingAfbeelding
Plaats reactie