Brug met gestreken panto's berijden

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
Plaats reactie
JonasN

Brug met gestreken panto's berijden

Bericht door JonasN »

Laats zat op in de trein tussen Brugge en knokke, ik merkte dat de bestuurder de panto's liet zakken om de brug aan Dudzele te passeren (ook aan de borden)
Weet iemand waarvoor dit is, ik dacht dat er nochtans een bovenleiding in hangt.
ryckaert
Berichten: 222
Lid geworden op: 02 aug 2008, 23:53
Locatie: De Haan
Contacteer:

Re: Brug met gestreken panto's berijden

Bericht door ryckaert »

Omdat dit een beweegbare brug is, heb je altijd een kleine opening tussen de bovenleiding van het spoor en de bovenleiding die op de brug hangt. Ik denk zelfs dat die bovenleiding op de brug niet onder spanning staat, maar gewoon is voor al de treinbestuurder zijn panto vergeet neer te laten.. Ik weet niet of het helemaal klopt, maar dat zal iemand anders wel duidelijk maken..
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22493
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Brug met gestreken panto's berijden

Bericht door Steven »

Dit is dezelfde brug als Kapelle op den bos. De bestuurder mag over de brug met de panto's omhoog maar dan wel aan verminderde snelheid of met de panto's naar beneden en normale snelheid. In de loop der jaren hebben ze die snelheid verlaagd voor alle versies. Toch in Kapelle op den bos.
Wat de bestuurder moet toepassen werd/word aangeduid door selectieve seinen (lichtgevende bakken die ofwel de snelheidsbeperking ofwel het neerlaten panto laat zien).
BlubBlub
Berichten: 233
Lid geworden op: 06 dec 2011, 14:55
Locatie: Negenendertigzeventig
Contacteer:

Re: Brug met gestreken panto's berijden

Bericht door BlubBlub »

Hoe ver kan een trein nog vooruit gaan en de nodige stroom leveren voor comfort bij de passagiers (airco, verlichting)?
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Brug met gestreken panto's berijden

Bericht door Shrek »

BlubBlub schreef:Hoe ver kan een trein nog vooruit gaan en de nodige stroom leveren voor comfort bij de passagiers (airco, verlichting)?
Snelheid houdt hij door het uitbollen (een trein houdt zijn snelheid veel beter dan een auto of een fiets), de airco gaat even uit en de verlichting werkt op de batterijen :)
JonasN

Re: Brug met gestreken panto's berijden

Bericht door JonasN »

Kunnen ze dan gewoon niet de tractiestroom onderbreken zoals op L2?
BlubBlub
Berichten: 233
Lid geworden op: 06 dec 2011, 14:55
Locatie: Negenendertigzeventig
Contacteer:

Re: Brug met gestreken panto's berijden

Bericht door BlubBlub »

Hoe zit dat dan als er een stilstand was net voor de brug... heb je dan snelheid genoeg om er over te raken?

Ik denk maar aan de brug in Temse... of heeft die wel spanning op de kabel?
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22493
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Brug met gestreken panto's berijden

Bericht door Steven »

ze hebben allemaal spanning op de kabel hoor.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Brug met gestreken panto's berijden

Bericht door Shrek »

JonasN schreef:Kunnen ze dan gewoon niet de tractiestroom onderbreken zoals op L2?
Neen, het is net cruciaal dat de panto de bovenleiding op de brug niet raakt bij hoge snelheid :wink:
Horatio
Berichten: 140
Lid geworden op: 22 apr 2011, 22:14

Re: Brug met gestreken panto's berijden

Bericht door Horatio »

BlubBlub schreef:Hoe zit dat dan als er een stilstand was net voor de brug... heb je dan snelheid genoeg om er over te raken?

Ik denk maar aan de brug in Temse... of heeft die wel spanning op de kabel?
Daarvoor dienen dus die selectieve seinen (ofwel neerlaten panto's, ofwel snelheidsbeperking van 60 km/h -voor de brug te Dudzele-).
Als de seingever weet dat hij zijn sein niet tijdig kan openzetten voor de aankomende trein; dan zal hij op het selectief sein de snelheidsbeperking geven.
peejee2
Berichten: 120
Lid geworden op: 04 sep 2009, 09:47

Re: Brug met gestreken panto's berijden

Bericht door peejee2 »

BlubBlub schreef:Hoe zit dat dan als er een stilstand was net voor de brug... heb je dan snelheid genoeg om er over te raken?

Ik denk maar aan de brug in Temse... of heeft die wel spanning op de kabel?
Beweegbare bruggen hebben normaal een "dubbele seindekking" Dwz dat het voorlaatste sein pas open komt als het sein net voor de brug al open staat. Daarmee vermijdt men dan ook dat de trein in het water zou belanden als hij niet stopt voor een rood sein net voor de brug.
Eimai
Berichten: 795
Lid geworden op: 10 mar 2009, 15:05

Re: Brug met gestreken panto's berijden

Bericht door Eimai »

peejee2 schreef:Beweegbare bruggen hebben normaal een "dubbele seindekking" Dwz dat het voorlaatste sein pas open komt als het sein net voor de brug al open staat. Daarmee vermijdt men dan ook dat de trein in het water zou belanden als hij niet stopt voor een rood sein net voor de brug.
Terzijde, dit is ook de reden waarom je komende van Antwerpen het station van Boom enkel in kleine beweging kan binnenrijden als er een probleem is met de brug.
Plaats reactie