Wat vinden jullie van een nieuwe vzw?
Re: Wat vinden jullie van een nieuwe vzw?
Ik bewondert jullie kritische houding ten zeerste.
Ze zorgen ervoor dat ik nog eens nadenk over de dingen waarover ik dubbel heb zitten nadenken.
Maar vergeet dit niet.
Wat dachten mensen toen men de BVS, SCM, TSP, CFV3V wou oprichten?
Ze dachten dat het niet ging lukken, kijk nu maar eens.
Ik heb hier al heel lang over zitten nadenken.
En door jullie kritische houding heb ik zelfs het activiteitenplan zitten overlopen.
Dus iemand die me nog info zou willen geven over bielsen en vervangen ervan is welkom.
Ze zorgen ervoor dat ik nog eens nadenk over de dingen waarover ik dubbel heb zitten nadenken.
Maar vergeet dit niet.
Wat dachten mensen toen men de BVS, SCM, TSP, CFV3V wou oprichten?
Ze dachten dat het niet ging lukken, kijk nu maar eens.
Ik heb hier al heel lang over zitten nadenken.
En door jullie kritische houding heb ik zelfs het activiteitenplan zitten overlopen.
Dus iemand die me nog info zou willen geven over bielsen en vervangen ervan is welkom.
Zoiets kan je hier niet uitleggen, dat moet je ondervinden door het zelf te doen.vanmiegroet schreef:Dus iemand die me nog info zou willen geven over bielsen en vervangen ervan is welkom.
Neem van me aan dat het héél wat tijd en energie kost zonder machinale hulp dwarsliggers te vervangen. Want eens ze gestoken zijn moet de boel ook nog deftig onderstopt worden, anders zit je binnen de kortste keren met verzakkingen.
Je kan natuurlijk ook een aannemer laten komen maar dan zal je eerst de lotto moeten winnen of het moest zijn dat je vader heel rijk is.
Bij SCM doen we aan fundraising voor het onderhoud van het spoor, waarbij iedereen die dat wenst op geregelde basis een bedrag kan storten. Dit omdat de kosten voor onderhoud anders te hoog zijn dat een VZW ze amper zelf kan dragen.
Maar kan je me de theorie niet doorsturen?
Of zit hier iemand bij de TSP?
Jullie kunnen ook helpen, want jullie zitten net als bij lijn 154 ook aan een totale vervanging van dwarsliggers?
Of zit hier iemand bij de TSP?
Jullie kunnen ook helpen, want jullie zitten net als bij lijn 154 ook aan een totale vervanging van dwarsliggers?
Er is niet veel theorie aan. In de praktijk kijk hè alle dwarsliggers en bouten na. Ook de rails moeten gekeurd worden. Bij het minste dat een bout onvoldoende grip heeft moet hij vervangen worden. Het probleem is dat de meeste van die zaken niet altijd zichtbaar zijn voor het blote oog.
Dat is net het grote probleem, niemand gaat jou komen helpen want iedereen die er iets van kent heeft al werk met hopen in zijn eigen vereniging...vanmiegroet schreef:Jullie kunnen ook helpen, want jullie zitten net als bij lijn 154 ook aan een totale vervanging van dwarsliggers?
Zouden ze geen les willen geven dan?
Een les Bielsen vervangen en hou onderhoud ik de sporen.
Dat kunnen ze toch wel doen?
De beste les die je kan krijgen is gewoon door eens te gaan helpen als ze die werken voorzien, SCM, TSP, ... neem gewoon contact op met deze mensen en ze zullen u wel zeggen wanneer ze u graag zien komen.vanmiegroet schreef:Zouden ze geen les willen geven dan?
-
En dat is véél werk!Steven schreef:Er is niet veel theorie aan. In de praktijk kijk hè alle dwarsliggers en bouten na. Ook de rails moeten gekeurd worden. Bij het minste dat een bout onvoldoende grip heeft moet hij vervangen worden. Het probleem is dat de meeste van die zaken niet altijd zichtbaar zijn voor het blote oog.
Momenteel wordt een havenspoorlijntje langs de Kastelweg bij de Noordkasteelbrug bij Antwerpen drastisch aangepakt: er ligt daar een niet erg drukke straat naast het spoor, en zodoende kan Infrabel (of de aannemer van Infrabel) hele stukken spoor met dwarsliggers en al machinaal uit de grond tillen. Ik heb me vandaag lichtelijk vergaapt aan het zien van deze ook letterlijk grondige aanpak. Maar ja, tijdens dit werk is de havenbundel Amerika-Zuid dan ook onbereikbaar, dus snelheid is geboden!
En nu moet je je voorstellen dat je met veel minder hulpmiddelen en vooral hopelijk véél mankracht een veel ontoegankelijker en nog verder vergáán spoor bruikbaar moet gaan maken voor vervoer van betalende passagiers ...
Je kunt er zelfs met een buslijn van De Lijn komen, het is dicht bij het oude kerkje van Oosterweel.
Ik denk wel dat je snel moet zijn, het lijkt in een paar dagen gepiept te gaan zijn ...
Infrabel verdient wel miljoenen
Ik wil een vzw ostarten die inderdaad met minder moet doen.
Daarom vraag ik nu al naar wat vooruitleg
De SDP moet toch ook af en toe spoorwerken uitvoeren? Ga daar een kijken hevanmiegroet schreef:Infrabel verdient wel miljoenen

Les 1: het is geen 'Biels' maar een dwarsligger.vanmiegroet schreef:Zouden ze geen les willen geven dan?
Tot zover de les voor vandaag.

zonder dwarsliggers zouden er geen treinen rijden ...
Zelfs de verenigingen die het wel gehaald hebben, zouden wellicht niet bestaan als de oprichters zich rekenschap hadden gegeven van alle moeite die het zou kosten om te geraken waar ze staan...
Maar goed, eenmaal gebeten, doe je voort, natuurlijk, zeker als je vooruitgang begint te zien. Ik wil je project voor een nieuwe vzw dan ook niet op voorhand volledig onhaalbaar verklaren. Alles is mogelijk, maar besef goed dat je bloed, zweet en tranen zult zien, alleen al aan het geloop om geld bijeen te zamelen. En dan moet je nog beginnen met het actieve deel. Besef ook dat er maar 24 uur in een dag gaan, dat je, tenzij je miljonair bent, ook nog moet gaan werken om den brode, dat je andere interesses én bezigheden zal krijgen (vriend(in), vrouw, gezin, andere hobbys...), en dat je nog moet slapen.
Voor de rest, je inzet voor het SDP, dat je al een paar keer vermeldde, is een goed begin. Je zal er veel opsteken, soms ook hoe het (niet) moet. Want geen enkele vereniging is vrij van fouten, vergeet ook dat niet.
Maar goed, eenmaal gebeten, doe je voort, natuurlijk, zeker als je vooruitgang begint te zien. Ik wil je project voor een nieuwe vzw dan ook niet op voorhand volledig onhaalbaar verklaren. Alles is mogelijk, maar besef goed dat je bloed, zweet en tranen zult zien, alleen al aan het geloop om geld bijeen te zamelen. En dan moet je nog beginnen met het actieve deel. Besef ook dat er maar 24 uur in een dag gaan, dat je, tenzij je miljonair bent, ook nog moet gaan werken om den brode, dat je andere interesses én bezigheden zal krijgen (vriend(in), vrouw, gezin, andere hobbys...), en dat je nog moet slapen.
Voor de rest, je inzet voor het SDP, dat je al een paar keer vermeldde, is een goed begin. Je zal er veel opsteken, soms ook hoe het (niet) moet. Want geen enkele vereniging is vrij van fouten, vergeet ook dat niet.
Ik weet ondertussen al een beetje het reilen en zeilen van een vzw, en wat het is.
Ik ben echt de juridische kader van een vzw zelfs aan het studeren.
Maar ik weet nog niet wat het gaat worden (lees: hoe het gaat uitdraaien)
Het kan namelijk bijzonder veel kanten op.
Vennbahn: was te afhankelijk van subsidies en was toeristisch niet gemakkelijk.
LSV: gestopt wegens interne problemen (toch juist)?
MSTB: gestopt omdat de CFI ermee ophield.
De stoomtrein van Nederland naar Turnhout: spendeerde zeer veel geld om de lijn zo snel mogelijk terug tot turnhout te laten lopen (en dat koste hun kop).
Maar het kan ook deze worden:
SCM
SDP
TSP
CFV3V
Ik ben echt de juridische kader van een vzw zelfs aan het studeren.
Maar ik weet nog niet wat het gaat worden (lees: hoe het gaat uitdraaien)
Het kan namelijk bijzonder veel kanten op.
Vennbahn: was te afhankelijk van subsidies en was toeristisch niet gemakkelijk.
LSV: gestopt wegens interne problemen (toch juist)?
MSTB: gestopt omdat de CFI ermee ophield.
De stoomtrein van Nederland naar Turnhout: spendeerde zeer veel geld om de lijn zo snel mogelijk terug tot turnhout te laten lopen (en dat koste hun kop).
Maar het kan ook deze worden:
SCM
SDP
TSP
CFV3V
Om een vzw of onderneming effectief te besturen heb je meerdere personen nodig, die bij voorkeur zeer goede, sluitende afspraken van tevoren maken (op papier!). De meeste ruzies zijn gebaseerd op misverstanden die groeien uit een gebrek aan communicatie. Ook het willen inzien dat je het soms niet bij het rechte eind hebt, is een eigenschap die van pas kan komen in een organisatie.