betaalmogelijkheden automaten NMBS

Wegwijs in dienstregelingen, tarieven en vervoersvoorwaarden in België.
ELEWOUT

betaalmogelijkheden automaten NMBS

Bericht door ELEWOUT »

op de biljetten-automaten in Brussel-Zuid heeft men een vermelding aangebracht dat enkel met Belgische bankkaarten kan worden betaald.

Dit is in het belangrijkste station van de "hoofdstad van Europa" in feite een beschamende situatie

In het buitenland ( in ieder geval Duitsland en Nederland) kun je met een Belgische bank- of kredietkaart een biljet kopen.

Met een Maestrokaart of Visakaart kun je als buitenlander blijkbaar overal betalen uitgenomen aan de NMBS-automaten ( die uiteindelijk nog niet zo lang in gebruik zijn).

Hopelijk zijn de nieuwe automaten soepeler in de betaalmogelijkheden.

N.B. Ook voor internationaal grensverkeer zijn de Belgische automaten niet aangepast. Onlangs vastgesteld dat je in Maastricht aan de automaat biljetten kunt verkrijgen naar Visé of Luik. Voorzien in de nieuwe Belgische automaten ?
groentje
Berichten: 7278
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: betaalmogelijkheden automaten NMBS

Bericht door groentje »

Net omdat er nieuwe automaten komen, doet men niets meer met de huidige, inderdaad compleet achterhaalde, exemplaren. Wat de nieuwe zullen kunnen is nog wat koffiedik kijken, tenzij iemand van het ontwikkelingsteam hier een tipje van de sluier wil opheffen. Maar ik betwijfel dat er zo iemand bij ons aanwezig is.
KB
Berichten: 637
Lid geworden op: 01 feb 2006, 14:43

Re: betaalmogelijkheden automaten NMBS

Bericht door KB »

ELEWOUT schreef:(knip)
In het buitenland ( in ieder geval Duitsland en Nederland) kun je met een Belgische bank- of kredietkaart een biljet kopen.
Hmm, toch niet altijd overal: http://www.hgbtf.net/viewtopic.php?f=17&t=9041. Maar de Belgische automaten blijven uiteraard onhandelbare ondingen.
L'union fait la force.
Kristofke
Berichten: 1115
Lid geworden op: 18 jul 2009, 01:24

Re: betaalmogelijkheden automaten NMBS

Bericht door Kristofke »

Men spreekt nu al zo lang over de nieuwe automaten, dat als die uitkomen ik niet zou verschieten dat deze nog op windows 2000 zouden draaien :roll:
JonasN

Re: betaalmogelijkheden automaten NMBS

Bericht door JonasN »

op Brussel Luchthaven staan er nieuwe waar je enkel tickets naar Brussel en Diabolo toeslagen kunt kopen
ze zien eruit als die papiertjes om je belkrediet te herladen.
Verkrijgbaar in 4 talen :D
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5322
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: betaalmogelijkheden automaten NMBS

Bericht door Steve »

JonasN schreef:op Brussel Luchthaven staan er nieuwe waar je enkel tickets naar Brussel en Diabolo toeslagen kunt kopen
ze zien eruit als die papiertjes om je belkrediet te herladen.
Verkrijgbaar in 4 talen :D
En qua software en betaalmogelijkheden??
kuba.g

Re: betaalmogelijkheden automaten NMBS

Bericht door kuba.g »

Is er eigenlijk al iets van een datum wanneer we de nieuwe automaten mogen verwachten?
The_Knitter
Berichten: 587
Lid geworden op: 31 mei 2010, 14:33
Locatie: Zwijndrecht NEDERLAND

Re: betaalmogelijkheden automaten NMBS

Bericht door The_Knitter »

Ik als Nederlander kan met mijn bankpas inderdaad niet in België betalen, maar Duitsland levert ook problemen op. De Nederlandse automaten zijn vaak ook niet geschikt voor buitenlandse passen. De CreditCard functie is op alle kleine stations buiten dienst gezet, en enkel nog op een paar grote stations.
In België naar het loket, in Duitsland met cash in de automaat.

Zou nuttige aanpassing zijn dat buitenlandse passen ook geaccepteerd worden, of cash geaccepteerd word.
kika
Berichten: 2859
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: betaalmogelijkheden automaten NMBS

Bericht door kika »

The_Knitter schreef:Ik als Nederlander kan met mijn bankpas inderdaad niet in België betalen, maar Duitsland levert ook problemen op.
Ik als (who cares) kan inderdaad meestal niet met een Nederlandse bankpas in België betalen. Kan jij wel aan het loket betalen met je Nederlandse pas (heb gehoord dat sommigen daarmee problemen hebben/hadden, bij mij functioneert dat wel). Creditcards in Duitsland functioneren meestal wel (op die van DB zelf, meestal niet bij de regionale vervoerders), maar ook die automaten vertonen vaker kuren.
Zou nuttige aanpassing zijn dat buitenlandse passen ook geaccepteerd worden, of cash geaccepteerd word.
Zeker weten, liefst beide. Een absoluut minimum is om dergelijke automaten met uitgebreide(re) betaalmogelijkheden in de grotere en toeristische stations te zetten. (Leest er iemand mee?)
Kristofke
Berichten: 1115
Lid geworden op: 18 jul 2009, 01:24

Re: betaalmogelijkheden automaten NMBS

Bericht door Kristofke »

Blijkbaar hebben maatschappijen als Visa en MasterCard daar ook hun zeg in.

Deze moeten voor elke terminal een licentie geven.

Als deze automaat in een niet beheerde stopplaats staat dan kan die licentie geweigerd worden.

Enkel automaten die in het zicht staan van toeziend personeel mogen credit kaarten accepteren.

Een regel waar geen lijn in te trekken valt, want tolautomaten, parkeerautomaten, etc accepteren deze kaarten wel.

Ik weet dit uit ervaring van mijn vorige werk, een bioscoopketen die geen toestemming kreeg voor kredietkaarten te accepteren op zijn ticketautomaten wegens te weinig controle.
kika
Berichten: 2859
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: betaalmogelijkheden automaten NMBS

Bericht door kika »

Controle hoeft niet te slaan op fysieke controle en er zijn wel degelijk vrij duidelijke (maar overbodig dure) lijnen in te trekken.

Krijg je dit soort meuk: "all newly deployed unattended POS PIN acceptance devices must contain an EPP that has passed testing by a PCI recognized laboratory and is approved by PCI for new deployments, and if used for offline PIN acceptance, a laboratory validated and PCI approved secure smart card reader. "

Die EPPs zijn idioot duur, want er hangt een hele certificaatbusiness achter, PCI approval is ook een kostelijke grap (halfjaarlijkse controles e.d.), de kostprijs voor een smart card reader (ik ben er nog nooit 1 tegengekomen die echt degelijk was) heb ik ook nooit begrepen en dan snap je vast zelf ook wel dat je zo'n automaten niet aan iedere stopplaats wilt zetten (tip: omdat je niet wilt meedoen aan die maffia en liever hebt dat treinen rijden). Maar op luchthaven + grotere stations moet het geen unattended POS zijn en zijn de regels ietsje soepeler. Dan zijn de automaten die dat accepteren maar een stukje duurder (i.p.v. veel) als diegene die geen CC accepteren maar daar kunnen ze ook een heel stuk meer omzet genereren. Je zit dan met 2 modelletjes, die bijna identiek zijn.
Laatst gewijzigd door kika op 07 mar 2012, 20:37, 1 keer totaal gewijzigd.
The_Knitter
Berichten: 587
Lid geworden op: 31 mei 2010, 14:33
Locatie: Zwijndrecht NEDERLAND

Re: betaalmogelijkheden automaten NMBS

Bericht door The_Knitter »

@Kika, vandaag ging ik het voor de gein eens proberen in Antwerpen bij het loket, mijn kaart werd mooi geweigerd.
Nederland kan er ook wat van, accepteert ook weinig aan buitenlandse kaarten. Wel muntgeld, maar de automaat flipt bij 8 euro muntgeld...

Creditcard is in Nederland gedeactiveerd op de kleine stations, enkel de grotere stations accepteren Creditcard. Zal vast met dezelfde reden te maken hebben.

Duitse automaten willen mijn pas bijvoorbeeld niet slikken (Rabobank), maar die van een maat (ABN Amro) weer wel.
kika
Berichten: 2859
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: betaalmogelijkheden automaten NMBS

Bericht door kika »

The_Knitter schreef:@Kika, vandaag ging ik het voor de gein eens proberen in Antwerpen bij het loket, mijn kaart werd mooi geweigerd.
Ik zou het je graag gemakkelijker maken, maar ik heb geen job bij de NMBS :wink:
Nederland kan er ook wat van, accepteert ook weinig aan buitenlandse kaarten. Wel muntgeld, maar de automaat flipt bij 8 euro muntgeld...
Niet eens allemaal, maar als ik het me goeder herinner, zegt de automaat dat wel op voorhand? Beter als de postautomaten hier die niets melden en dan bij het 16e muntstuk alles weer uitspuwen.
Creditcard is in Nederland gedeactiveerd op de kleine stations, enkel de grotere stations accepteren Creditcard. Zal vast met dezelfde reden te maken hebben. Duitse automaten willen mijn pas bijvoorbeeld niet slikken (Rabobank), maar die van een maat (ABN Amro) weer wel.
Het eerste is hier elders op het forum al besproken. Over het tweede kan ik je vertellen dat er heel simpel veel te weinig wordt getest bij de ontwikkeling van de DB-automaten. Die dingen kan je ook doen 'flippen' met de juiste reisroute, kortingskaarten en betaalwijze. Ze vertellen ook dingen als 'pincode invoeren' wanneer er geen pincode in te voeren valt...

De uni van Erlangen (als ik me dat goed herinner), had vorig jaar nog een leuke project waarbij ze het energieverbruik van OV-automaten met zo'n 65% deden verminderen terwijl de kostprijs maar minimaal steeg. Toont wat mij betreft wel aan dat daar nog ontzettend veel verbeteringen mogelijk zijn... als men wilt.
The_Knitter
Berichten: 587
Lid geworden op: 31 mei 2010, 14:33
Locatie: Zwijndrecht NEDERLAND

Re: betaalmogelijkheden automaten NMBS

Bericht door The_Knitter »

Nee, de Nederlandse automaten geven geen melding dat er maximaal geld in zit. Soms flipt hij bij 10 euro, soms bij 8. Hangt er ook vanaf hoeveel contant geld er al in zit. Dan komt je net ingeworpen geld weer terug.
rvdborgt
Berichten: 4326
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: betaalmogelijkheden automaten NMBS

Bericht door rvdborgt »

The_Knitter schreef:@Kika, vandaag ging ik het voor de gein eens proberen in Antwerpen bij het loket, mijn kaart werd mooi geweigerd.
Nederland kan er ook wat van, accepteert ook weinig aan buitenlandse kaarten. Wel muntgeld, maar de automaat flipt bij 8 euro muntgeld...

Creditcard is in Nederland gedeactiveerd op de kleine stations, enkel de grotere stations accepteren Creditcard. Zal vast met dezelfde reden te maken hebben.

Duitse automaten willen mijn pas bijvoorbeeld niet slikken (Rabobank), maar die van een maat (ABN Amro) weer wel.
Heb je al een pas waarbij de chip wordt uitgelezen i.p.v. de magneetstreep?

In Nederland werden op de nieuwe automaten eigenlijk altijd Maestro-passen geaccepteerd, totdat daar een jaar of 2 geleden ineens een fraudeprobleem mee was en die functie op de onbemande stations werd afgezet. Inmiddels krijgen die automaten allemaal nieuwe kaartlezers (kan zijn dat ze al klaar zijn - status weet ik niet) en dan wordt Maestro weer geaccepteeerd. En ik dacht V-Pay ook.

Groetjes,
Rian
Plaats reactie