Maastricht - Luik
-
- Berichten: 70
- Lid geworden op: 22 mei 2009, 21:01
Maastricht - Luik
Kan iemand mij vertellen welke tariefsoorten Maastricht - Belgie worden verkocht aan het loket in Maastricht?
Gisteren reisde ik van Maastricht naar Luik en omdat het veel te druk was aan het loket heb ik mijn kaartje bij de conducteur gekocht. Ik moest voor een retourtje 11,80 EUR betalen 1e klas.
Weekendretour kon hij me niet verkopen. Hij kon me alleen een "Maastricht Grensbiljet" aanbieden.
Ik hoefde geen "Belgisch maakloon" te betalen maar volgens de conducteur wel was mijn kaartje veel duurder omdat ik het in de trein kocht.
Klopt het wat de conducteur beweert?
Gisteren reisde ik van Maastricht naar Luik en omdat het veel te druk was aan het loket heb ik mijn kaartje bij de conducteur gekocht. Ik moest voor een retourtje 11,80 EUR betalen 1e klas.
Weekendretour kon hij me niet verkopen. Hij kon me alleen een "Maastricht Grensbiljet" aanbieden.
Ik hoefde geen "Belgisch maakloon" te betalen maar volgens de conducteur wel was mijn kaartje veel duurder omdat ik het in de trein kocht.
Klopt het wat de conducteur beweert?
Re: Maastricht - Luik
Via NMBS Europe kom ik aan 8,60 euro, via nshispeed.nl vreemd genoeg aan 14 euro voor een retourtje Maastricht - Luik-G in eerste klas. Grensbiljet (heen-en-terugrit op dezelfde dag, prijs in principe vanuit Luik) kost 11,60 euro. Ben dus niet helemaal zeker hoe je aan 11,80 euro geraakt bent.
Hoe dan ook lijkt het me dat je geen al te slechte zaak gedaan hebt...
Hoe dan ook lijkt het me dat je geen al te slechte zaak gedaan hebt...
Re: Maastricht - Luik
In principe de tarieven die de NMBS aanbiedt en die je ook via b-europe.com kunt kopen.reiziger123 schreef:Kan iemand mij vertellen welke tariefsoorten Maastricht - Belgie worden verkocht aan het loket in Maastricht?
Dat hij geen weekendretour zou kunnen verkopen is nieuw voor me. En dat had inderdaad 8,60 moeten kosten.reiziger123 schreef:Gisteren reisde ik van Maastricht naar Luik en omdat het veel te druk was aan het loket heb ik mijn kaartje bij de conducteur gekocht. Ik moest voor een retourtje 11,80 EUR betalen 1e klas.
Weekendretour kon hij me niet verkopen. Hij kon me alleen een "Maastricht Grensbiljet" aanbieden.
Ik hoefde geen "Belgisch maakloon" te betalen maar volgens de conducteur wel was mijn kaartje veel duurder omdat ik het in de trein kocht.
Klopt het wat de conducteur beweert?
Groetjes,
Rian
Re: Maastricht - Luik
NS Hispeed verkoopt sinds 11-12-2011 online geen kaartjes tegen NMBS-tarief meer, maar is weer teruggegaan naar het meestal duurdere "gewone" internationale tarief (TCV). 14 euro is dan ook een Benelux-weekend: TCV met 40% korting. Klachten daarover graag naar NS Hispeed.MIVB-reiziger schreef:Via NMBS Europe kom ik aan 8,60 euro, via nshispeed.nl vreemd genoeg aan 14 euro voor een retourtje Maastricht - Luik-G in eerste klas.
Groetjes,
Rian
-
- Berichten: 70
- Lid geworden op: 22 mei 2009, 21:01
Re: Maastricht - Luik
De "Maastricht-Belgie" zijn altijd erg verwarrend.
Ik heb gehoord dat de tarieven vanaf deze maand met 0,20 EUR tot 1,00 EUR zijn verhoogd. Vroeger gingen de opbrengsten de 11 Nederlandse kilometers van Maastricht naar Vise(Gr) naar Belgie. Nu niet meer waardoor er op een reis minder Belgische kilometers worden berekend en meer Nederlandse.
Zelf denk ik dat het grensbiljet eerste klas van 11,60 naar 11,80 EUR is gewijzigd maar dat ik geen maakloon of boordtoeslag heb betaald.
De conducteur had geprobeerd een weekendretour te verkopen maar dit ging niet vanaf Maastricht maar wel vanaf Vise.
Toevallig zag ik vandaag op de website van de NMBS dat er ook een Go Pass 1 rit zou bestaan vanaf Maastricht voor 7,70 EUR. Ik weet niet waar deze online te koop is.
Ik heb gehoord dat de tarieven vanaf deze maand met 0,20 EUR tot 1,00 EUR zijn verhoogd. Vroeger gingen de opbrengsten de 11 Nederlandse kilometers van Maastricht naar Vise(Gr) naar Belgie. Nu niet meer waardoor er op een reis minder Belgische kilometers worden berekend en meer Nederlandse.
Zelf denk ik dat het grensbiljet eerste klas van 11,60 naar 11,80 EUR is gewijzigd maar dat ik geen maakloon of boordtoeslag heb betaald.
De conducteur had geprobeerd een weekendretour te verkopen maar dit ging niet vanaf Maastricht maar wel vanaf Vise.
Toevallig zag ik vandaag op de website van de NMBS dat er ook een Go Pass 1 rit zou bestaan vanaf Maastricht voor 7,70 EUR. Ik weet niet waar deze online te koop is.
Re: Maastricht - Luik
Voorlopig is er nog niks veranderd aan de tarieven naar Maastricht - de wijziging is blijkbaar uitgesteld. Het grensbiljet kostte t/m 31 januari 11,60; voor de periode daarna is er geen gepubliceerde prijs:reiziger123 schreef:De "Maastricht-Belgie" zijn altijd erg verwarrend.
Ik heb gehoord dat de tarieven vanaf deze maand met 0,20 EUR tot 1,00 EUR zijn verhoogd. Vroeger gingen de opbrengsten de 11 Nederlandse kilometers van Maastricht naar Vise(Gr) naar Belgie. Nu niet meer waardoor er op een reis minder Belgische kilometers worden berekend en meer Nederlandse.
Zelf denk ik dat het grensbiljet eerste klas van 11,60 naar 11,80 EUR is gewijzigd maar dat ik geen maakloon of boordtoeslag heb betaald.
De conducteur had geprobeerd een weekendretour te verkopen maar dit ging niet vanaf Maastricht maar wel vanaf Vise.
Toevallig zag ik vandaag op de website van de NMBS dat er ook een Go Pass 1 rit zou bestaan vanaf Maastricht voor 7,70 EUR. Ik weet niet waar deze online te koop is.
http://www.b-europe.com/Reizen/Praktisc ... Maastricht
Voor de andere tarieven zie ik via b-europe.com nog steeds de oude prijzen. De nieuwe prijzen heb ik al gezien en het lijkt er sterk op dat de grenstoeslag wordt heringevoerd:
http://www.b-rail.be/nat/N/assets/downl ... 022012.pdf
Vergelijk blz. 107 en 117: vaste toeslag van 1,20 per enkele reis in de tweede klas.
Hoera enzo. Klachten graag naar de NMBS.
Groetjes,
Rian
-
- Berichten: 587
- Lid geworden op: 31 mei 2010, 14:33
- Locatie: Zwijndrecht NEDERLAND
Re: Maastricht - Luik
Gelukkig dat de Go Pass van- en naar Maastricht geldig is
NS HiSpeed berekent inderdaad het internationale (TCV-)tarief. De Nederlandse kaartautomaten hebben dit ook.
Ik heb laatst nog bij de Treinbegeleider mijn kaartje gekocht naar Luik (enkeltje), en was beduidend minder kwijt dan bij de Nederlandse kaartautomaat. De TBG vond het prima, als ik gepast kon betalen.
NS HiSpeed berekent inderdaad het internationale (TCV-)tarief. De Nederlandse kaartautomaten hebben dit ook.
Ik heb laatst nog bij de Treinbegeleider mijn kaartje gekocht naar Luik (enkeltje), en was beduidend minder kwijt dan bij de Nederlandse kaartautomaat. De TBG vond het prima, als ik gepast kon betalen.
Re: Maastricht - Luik
Aha? Heb ik iets gemist? Bij mijn weten zijn normale binnenlandse tarieven hoegenaamd niet geldig tot Maastricht...The_Knitter schreef:Gelukkig dat de Go Pass van- en naar Maastricht geldig is
NS HiSpeed berekent inderdaad het internationale (TCV-)tarief. De Nederlandse kaartautomaten hebben dit ook.
Ik heb laatst nog bij de Treinbegeleider mijn kaartje gekocht naar Luik (enkeltje), en was beduidend minder kwijt dan bij de Nederlandse kaartautomaat. De TBG vond het prima, als ik gepast kon betalen.
-
- Berichten: 587
- Lid geworden op: 31 mei 2010, 14:33
- Locatie: Zwijndrecht NEDERLAND
Re: Maastricht - Luik
Er is mij meermaals door Belgisch personeel (loket, treinbegeleider) verteld dat ik met de Go Pass via Luik en Verviers de grens over mag naar Maastricht, en geen aanvullend kaartje hoef aan te schaffen. Dat komt omdat NMBS Maastricht als Binnelands station ziet.
Re: Maastricht - Luik
Het (sommig) personeel kent de eigen voorwaarden dus niet. Nou ja, dat is helaas ook niks nieuws.The_Knitter schreef:Er is mij meermaals door Belgisch personeel (loket, treinbegeleider) verteld dat ik met de Go Pass via Luik en Verviers de grens over mag naar Maastricht, en geen aanvullend kaartje hoef aan te schaffen. Dat komt omdat NMBS Maastricht als Binnelands station ziet.
Passen gelden naar Visé en niet verder. De tickets naar Maastricht lijken wel op de binnenlandse, maar zijn niet helemaal hetzelfde. Maastricht is geeh volwaardig NMBS-tariefpunt.
Groetjes,
Rian
-
- Berichten: 587
- Lid geworden op: 31 mei 2010, 14:33
- Locatie: Zwijndrecht NEDERLAND
Re: Maastricht - Luik
Vreemd. Want als ik het vraag over Roosendaal-Essen aan hetzelfde personeel, moet ik wel een los kaartje kopen, word gezegd. Denk zo'n 4 weken geleden dat mij nog gezegd werd dat het nationaal tarief was.
Wikipedia meld ook:
In deze pdf: http://www.maastrichtbrusselexpress.nl/?mid=23&doc_id=1&
Wikipedia meld ook:
In oktober 2011 is er nog sprake geweest (ook bij NS) om 1 belgische kaartautomaat toe te staan op Maastricht, zodat reizigers goedkoper naar België kunnen reizen.Voortvloeiend uit het beginnen van een intercityverbinding naar Brussel-Zuid, werd in mei 2008 station Maastricht, als enige station in Nederland, ook de status van Belgisch station toegekend. Reizigers kunnen op station Maastricht nu kaartjes kopen naar alle Belgische bestemmingen zonder toeslagen voor internationale treinen. De intercityverbinding naar Brussel werd in december 2011 opgeheven.
In deze pdf: http://www.maastrichtbrusselexpress.nl/?mid=23&doc_id=1&
Of is dit komen te vervallen met het wegvallen van de MBEDe NMBS, die de MBE gaat uitvoeren, beschouwt Maastricht voor de
tarieven namelijk als een Belgisch station, waardoor grensoverschrijdende toeslagen wegvallen
Re: Maastricht - Luik
Maastricht is nog nooit een volwaardig NMBS-tariefpunt geweest, ondanks allerlei beweringen doort bestuurders en journalisten. De passen golden en gelden maar tot Visé. Verder kun je gewone kaartjes tegen NMBS-tarief kopen van en naar Maastricht, maar wel met een hogere maximumprijs dan in het binnenlands verkeer: 165 km i.p.v. 150 km.The_Knitter schreef:In deze pdf: http://www.maastrichtbrusselexpress.nl/?mid=23&doc_id=1&Of is dit komen te vervallen met het wegvallen van de MBEDe NMBS, die de MBE gaat uitvoeren, beschouwt Maastricht voor de
tarieven namelijk als een Belgisch station, waardoor grensoverschrijdende toeslagen wegvallen
Groetjes,
Rian
Laatst gewijzigd door rvdborgt op 19 mar 2012, 00:37, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Maastricht - Luik
Ik kan me wel voorstellen dat sommige tbg's zich de moeite besparen om een kaartje uit te schrijven voor Visé-Maastricht. Soms uit schrik voor agressie (er zitten nu eenmaal regelmatig drugstoeristen op de trein), deels ook omdat ze het al goed vinden als je een kaartje hebt, ook al is het niet voor het volledige traject.
Re: Maastricht - Luik
Een tijdje terug was ik getuige van een TBG die nog een andere reden had: "NMBS haar eigen schuld, moeten ze het maar duidelijker maken, deftige kaartautomaten neerzetten en niet allerlei uitzonderingen verzinnen. Maar volgende keer wel een kaartje voor het ganse traject hé!" Of dat maakte ik toch op uit zijn ietwat platte Frans tegen een mede-reiziger.