Tweede ontsluiting haven Antwerpen

Alles over stations, sporen, bovenleidingen, veiligheidssystemen enz.
dentheo
Berichten: 8167
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Tweede ontsluiting haven Antwerpen

Bericht door dentheo »

Ik weet het echt niet goed.
Is die tweede verbinding nodig ?????

De Haven van Antwerpen groeit alleen nog in containers... daarin heeft het spoor echter een armzalig deel, wat was het 4% ?

Zolang de haven procentueel minder groeit dan de containeromzet, gaat het transport over het spoor waarschijnlijk alleen maar OMLAAG.
Als men in de krant leest : tonnage haven groeit 8% en containeromzet groeide 15% , dan gaat het spoorvervoer omlaag ....
Theo
Groeten vanop de Heide
Trammist

Re: Tweede ontsluiting haven Antwerpen

Bericht door Trammist »

Het spoor is nochtans de ideale manier om containers naar het achterland te vervoeren. Vooral met de toenemende interesse in containerterminals in het binnenland. Momenteel zijn binnenvaartterminals zoals die Meerhout in trek, en ook Trilogiport in Luik wil zich op dergelijke wijze profileren. Als de Antwerpse haven, NMBS-Logistics of een andere private partner een spoorterminal zou openen in het Ruhrgebied met dagelijkse (liefst meermaals per dag) bediening van containertreinen tegen een aantrekkelijke prijs, het zou heel wat files op de E313 schelen.

Maar met het huidige gebrek aan visie en durf is het aandeel van het spoor inderdaad gedoemd om te krimpen, in zulke omstandigheden is zulk een gigantisch infrastructuurwerk dus niet veroorloofd. Helaas.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Tweede ontsluiting haven Antwerpen

Bericht door Shrek »

dentheo schreef:Ik weet het echt niet goed.
Is die tweede verbinding nodig ?????

De Haven van Antwerpen groeit alleen nog in containers... daarin heeft het spoor echter een armzalig deel, wat was het 4% ?

Zolang de haven procentueel minder groeit dan de containeromzet, gaat het transport over het spoor waarschijnlijk alleen maar OMLAAG.
Als men in de krant leest : tonnage haven groeit 8% en containeromzet groeide 15% , dan gaat het spoorvervoer omlaag ....
Het aandeel van de spoorweg in containervervoer neemt wel toe, dus ook het totaal vervoer zal wel toenemen, zij het natuurlijk niet extreem veel. Maar de goederencapaciteit is helemaal niet het enige probleem. Door de aanwezigheid van de vele goederentreinen zit de lijn Lier-Antwerpen vol, waardoor er daar ook geen passagierstreinen meer bij kunnen. Ook bij het passagiersvervoer verwacht men een groei de komende jaren. Dus wil men extra passagierstreinen tussen Antwerpen en de kempen, dan moeten de goederentreinen elders naartoe :wink:
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22494
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Tweede ontsluiting haven Antwerpen

Bericht door Steven »

dentheo schreef:Ik weet het echt niet goed.
Is die tweede verbinding nodig ?????

De Haven van Antwerpen groeit alleen nog in containers... daarin heeft het spoor echter een armzalig deel, wat was het 4% ?

Zolang de haven procentueel minder groeit dan de containeromzet, gaat het transport over het spoor waarschijnlijk alleen maar OMLAAG.
Als men in de krant leest : tonnage haven groeit 8% en containeromzet groeide 15% , dan gaat het spoorvervoer omlaag ....
Wil men het spoor groeikansen geven moet die er komen, niets doen is achteruit gaan en den druk (vooral op de wegen) zal er enkel maar door toenemen. Door die tweede ontsluiting geef je ook het reizigersverkeer in Antwerpen Berchem extra ademruimte want men niet mag onderschatten.
dentheo
Berichten: 8167
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Tweede ontsluiting haven Antwerpen

Bericht door dentheo »

Shrek schreef: Het aandeel van de spoorweg in containervervoer neemt wel toe.
Is dat zo ? Ik dacht dat vooral het vervoer met binnenvaart procentueel toeneemt.
Theo
Groeten vanop de Heide
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Tweede ontsluiting haven Antwerpen

Bericht door Shrek »

dentheo schreef:
Shrek schreef: Het aandeel van de spoorweg in containervervoer neemt wel toe.
Is dat zo ? Ik dacht dat vooral het vervoer met binnenvaart procentueel toeneemt.
Volgens de publicaties van zowel infrabel als de haven neemt het aandeel spoor toe, 15% verwachten ze tegen 2030. Of het ook echt zo is kan ik natuurlijk niet zeggen :wink:
Cipallieter

Re: Tweede ontsluiting haven Antwerpen

Bericht door Cipallieter »

Uit 'Het laatste nieuws' van gisteren 13/03/2012.

Spoorontsluiting verdeelt zuidrand

"Gemeente mag geen tweede Doel worden"

Voor Koen T' Sijen, de burgemeester van Boechout is een aansluiting op Lijn 15 onbespreekbaar: "Dat traject omvat een verdubbeling van de sporen in Boechout, van twee naar vier. De sleuf die daarvoor nodig is, zou zeker 35 onteigeningen van huizen en diverse eigendommen vragen. Dit traject snijdt het hart van de gemeente gewoon weg. Ondermeer bakkerij Sint-Jozef, de frituur en Sfinks café zouden verdwijnen. De werken zouden zeker 10 jaar duren, recht in het centrum: dodelijk voor ons dorp. Bovendien zouden dubbel zoveel goederentreinen door het centrum gaan rijden, terwijl we die, soms gevaarlijke producten, toch veel liever via een boortunnel zouden zien sporen. Ik begrijp dat een gemeente als Emblem kritiek heeft op het boortunneltraject, maar een tunnel kan je nog verleggen zodat de woonwijken gespaard blijven." "Het plan van minister Muyters (N-VA) om de R11 te ondertunnelen was voor Infrabel dé aanleiding om de hele spoorontsluiting via aansluiting op lijn 15 (Mortsel-Lier) weer boven te halen en die dossiers te bundelen", zegt T'Sijen, "Totaal fout, want het gaat om twee verschillende mobiliteitsdossiers. Wat in mijn ogen het allerbelangrijkste is, is wat het resultaat is voor de samenleving. Boechout mag geen tweede Doel worden." In Boechout en Mortsel verenigde de actiegroep Ontspoord al 368 inwoners van Mortsel en Boechout in een petitie tegen het tracé via lijn 15.

"Zorgen om de veiligheid van de tunnel"

Een heel ander geluid is te horen bij Lode Hofmans (Open VLD), burgemeester van Ranst en Emblem. Hij is tegen de boortunnel. "In Emblem en Ranst bestaat de vrees dat de onderboring van woningen, al is die 15 tot 20 meter diep, barsten en scheuren in de huizen zal veroorzaken. Onder meer de verkaveling Ten Velde aan de Ranstsesteenweg zou zo getroffen worden. Bovendien maken wij ons ernstige zorgen over de veiligheid van zo'n tunnel. Er moet gezocht worden naar een andere oplossing. Wat ons betreft kan het traject daarom veel beter gekoppeld worden aan de werken met de R11, bovendien kan Lier dan een nieuw station bouwen, wat ze daar al heel lang willen. Nu willen we burgerreacties verzamelen en het standpunt van de gemeente daarmee verder onderbouwen." Toch rijzen er bij Hofmans ook vragen over de haalbaarheid van het hele spoorontsluitingsproject: "Dit project zou normaal al in 2002 klaar geweest moeten zijn. Ik stel vast dat om de 6 jaar, vlak voor de gemeenteraadsverkiezingen de spoorontsluiting van de haven opnieuw op de agenda wordt gezet, om even nadien weer voor jaren begraven te worden. Het doet me denken aan het dossier van het duwvaartkanaal. Voor dat voor de haven zogezegd 'levensnoodzakelijke' verbindingskanaal werden in de jaren '60 ook mensen onteigend, maar het kanaal werd nooit helemaal uitgegraven." In Emblem ondertekende al 200 mensen de petitie van de actiegroep 'Emblem Slapeloos'.
Robin
Berichten: 2533
Lid geworden op: 28 mar 2007, 10:04
Locatie: Schoten

Re: Tweede ontsluiting haven Antwerpen

Bericht door Robin »

AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Gebruikersavatar
Joris
Berichten: 2851
Lid geworden op: 03 feb 2006, 21:36
Contacteer:

Re: Tweede ontsluiting haven Antwerpen

Bericht door Joris »

Hallo,
Inzover ik de inhoud van deze topic ken is dit hier nog niet aan bod gekomen. In het laatste ODB zag ik een foto van de nieuwe geplande fly over te Ekeren. Waar is die in hemelsnaam voor nodig? Ik snapt daar helemaal het nut niet van, gelet op het feit dat er 2 sporen verwacht worden een tunnel in te duiken richting Lier...
Of moeten daar verplicht echt zo veel miljarden verbrand worden in antwerpen?
Groeten,
Joris De Mol
Afbeelding
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Tweede ontsluiting haven Antwerpen

Bericht door Shrek »

Joris schreef:Hallo,
Inzover ik de inhoud van deze topic ken is dit hier nog niet aan bod gekomen. In het laatste ODB zag ik een foto van de nieuwe geplande fly over te Ekeren. Waar is die in hemelsnaam voor nodig? Ik snapt daar helemaal het nut niet van, gelet op het feit dat er 2 sporen verwacht worden een tunnel in te duiken richting Lier...
Of moeten daar verplicht echt zo veel miljarden verbrand worden in antwerpen?
Groeten,
Joris De Mol
In Ekeren zelf ligt het spoor een heel stuk boven de grond. Dan is het toch logisch om de E19 en L4 met een brug over te steken en dan langzaam af te dalen. Anders zou je een steile helling in Ekeren moeten bouwen om onder L12, de E19 en L4 te gaan. Dat geeft meteen 2 km tunnel meer, en een tunnel kost nog steeds veel meer dan een flyover.
Het grote geld verbranden is net die tunnel. Moesten alle obstakels met een brug overspannen worden zou het geheel net stukken goedkoper zijn.
Bordensteker
Berichten: 1291
Lid geworden op: 14 mei 2007, 10:03

Re: Tweede ontsluiting haven Antwerpen

Bericht door Bordensteker »

Die ongelijkvloerse kruising in de Oude Landen moet in de eerste plaats verlichting geven omdat de vertakking Schijn (bij de inrit van Antwerpen Noord, ter hoogte van de Leugenberg) overbelast is. Ook zónder de aanleg van de tweede havenontsluiting ...

Treinen vanaf Ekeren (L27A en L12) die daar naar de L 11 moeten of naar de noordelijk daarvan gelegen IFB-terminal Main Hub kruisen het verkeer dat vanuit o.a. de richtingen Rhodesië en Angola, en vanuit Antwerpen Noord bundels D en B3 het havengebied uit willen. Tenminste, op basis van rijden "op normaal spoor" = linkshouden.
Dat is nu al een ferme flessenhals. Het is dus de bedoeling die nu nog gelijkvloerse kruising van verkeersstromen ongelijkvloers (en dus belemmeringsvrij) te laten plaatsvinden in het nog groene en onbebouwde gebied van de "Oude Landen".
Dit dus (voorzover ik het begrepen heb) nog even los van de eventueel daarmee te combineren vertakking naar de tweede havenontsluiting.
dentheo
Berichten: 8167
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Tweede ontsluiting haven Antwerpen

Bericht door dentheo »

Bordensteker schreef:Die ongelijkvloerse kruising in de Oude Landen moet in de eerste plaats verlichting geven omdat de vertakking Schijn (bij de inrit van Antwerpen Noord, ter hoogte van de Leugenberg) overbelast is. Ook zónder de aanleg van de tweede havenontsluiting ...

Dat is nu al een ferme flessenhals. Het is dus de bedoeling die nu nog gelijkvloerse kruising van verkeersstromen ongelijkvloers (en dus belemmeringsvrij) te laten plaatsvinden in het nog groene en onbebouwde gebied van de "Oude Landen".
Maar alles wat van Noord naar Nederland moet zal stevig moeten blijven kruisen, alles wat van Nederland komt en naar Noord wil ook.
Dat laatste had men kunnen oplossen door de oude aansluiting in "oude landen" van L12 naar 27 terug in dienst te nemen, dan was de "helft" van dat probleem opgelost.
Theo
Groeten vanop de Heide
Plaats reactie