Dat verschil wordt als volgt verklaard: als je Harelbeke - Gent via Kortrijk koopt, dan koop je eigenlijk Harelbeke - Kortrijk en Kortrijk - Gent. Als je een retour Harelbeke - Kortrijk koopt, bovenop je Harelbeke - Gent, dan betaal je eigenlijk Harelbeke - Kortrijk, Kortrijk - Harelbeke, Harelbeke - Gent. Het vicieuze zit in het instaprecht, dat je met het via-biljet 2 keer betaalt, met het retourtje 3 keer.Virliber schreef:Ok,
Met google chrome werkt het en je moet het blijkbaar inderdaad selecteren. Gewoon typen lukt niet.
Echter, als ik "Harelbeke -> Gent" intyp kost me dat €5.80 , als ik "Harelbeke -> Gent via Kortrijk" doe kost me dat €8.30
Het verschil is €2.50.
Het heen en terug ticketje dat ik moest kopen kostte €3.40 !
Er is dus wel degelijk een verschil.
(En ook, ik dacht vroeger altijd dat een via biljet was om een ommetoer te maken via een andere spoorlijn vb. Kortrijk-Brussel via Gent , het is begrijpelijk dat dat duurder is. Maar blijkbaar moet men ook bijbetalen als je op een tussenhalte even uitstapt, er wordt geen extra energie of dergelijke verbruikt, maar het kost toch substantieel meer voor korte afstanden... zucht... een vieze bedoening is me dat)
Zoals ik eerder al gezegd heb, moest je bij de introductie van het via-biljet (dat eigenlijk in de eerste plaats de toestemming tot reisonderbreking verving) maar één keer instaprecht betalen. De reisonderbreking die tot dan bestaan had, kostte trouwens ook niets, je moest gewoon een papiertje vragen. (Er is wel een belangrijk verschil: de reisonderbreking moest altijd op een normale reisweg liggen, met het via-biljet kun je eigenlijk een volledig nieuwe reisweg vragen. (Mechelen - Antwerpen met een reisonderbreking in Hove kon dus voor het bestaan van het via-biljet wel, maar Mechelen - Antwerpen via Leuven niet.)
Blijkbaar was het aantal via-biljetten dat verkocht werd zo fantastisch hoog, dat de NMBS zich op een bepaald moment verplicht zag om het instaprecht 2 keer te vragen per via. (Dit is ironie.) Het is zo een tariefverhoging die waarschijnlijk nauwelijks iets betekent in de eindafrekening, waar niemand echt van op de hoogte is, en die je dus zonder veel problemen kunt invoeren. Hoeveel de NMBS daarmee extra binnenhaalt is me niet gekend. Dat ik dit een onrechtvaardigheid in het systeem vind, is onbelangrijk. En dus zal deze tersluiks ingevoerde maatregel waarschijnlijk wel blijven bestaan...