NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Alles over reizigerstreinen in België.
Shrek

Re: 22-03-2012 | Antwerpen-Noord T23 schroottrein

Bericht door Shrek »

Joris schreef:Hallo,
Jammer genoeg snapte hier blijkbaar niemand wat ik bedoelde :x
Niet altijd alles te letterlijk nemen hé... :roll: wat beeldspraak moet toch kunnen denk ik...
Ik bedoelde weldegelijk die 305 normaalspoortrams van het type desiro die ze momenteel aan het leveren zijn...
En op welke manier zou die bestelling dan niet bij de spoorweggeschiedenis horen? Die 305 treinen zorgen immers voor een heuse revolutie op het gebied van stoptreinen in België. Nog nooit werd er op korte termijn zo'n grote vooruitgang geboekt als hetgeen ons de komende 5 jaar te wachten staat ...
Steven

Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Bericht door Steven »

Steven schreef:Vermoedelijk zal men de grondinstallatie van de ETCS/TBL1+ installatie nazien.
Even mezelf aanvullen en na navraag bleek de rit op L25N de finale homologatie te zijn van de grondinstallatie etcs/tbl1+. Was dus geen testrit voor de desiro zelf.
Mechanik

Bericht door Mechanik »

Steven schreef:
Steven schreef:Vermoedelijk zal men de grondinstallatie van de ETCS/TBL1+ installatie nazien.
Even mezelf aanvullen en na navraag bleek de rit op L25N de finale homologatie te zijn van de grondinstallatie etcs/tbl1+. Was dus geen testrit voor de desiro zelf.
en in hetzelfde gesprek kwamen we ook te weten dat depot FBMZ vanaf 16 April de Desiro gaat leren , effectieve inzet op de desiro door FBMZ-bestuurders zal vanaf mei/juni zijn
Joris
Contacteer:

Bericht door Joris »

Hallo,
Shrek schreef:
Joris schreef:Hallo,
Jammer genoeg snapte hier blijkbaar niemand wat ik bedoelde :x
Niet altijd alles te letterlijk nemen hé... :roll: wat beeldspraak moet toch kunnen denk ik...
Ik bedoelde weldegelijk die 305 normaalspoortrams van het type desiro die ze momenteel aan het leveren zijn...
En op welke manier zou die bestelling dan niet bij de spoorweggeschiedenis horen? Die 305 treinen zorgen immers voor een heuse revolutie op het gebied van stoptreinen in België. Nog nooit werd er op korte termijn zo'n grote vooruitgang geboekt als hetgeen ons de komende 5 jaar te wachten staat ...
Veel treinliefhebbers (waaronder ik) zien daar niet zo veel "trein" in... eerder een tram... Maar goed, meningen verschillen.
Maar langs de andere kant, Belgisch zijn die dingen helemaal niet. Dus horen die dan tot de belgische geschiedenis? Nee denk ik zo...
Zoals veel ik veel mensen hoor zeggen: de échte nmbs blaast stilaan haar laatste adem uit...
Groeten,
Joris De Mol
Afbeelding
Shrek

Bericht door Shrek »

Joris schreef:Veel treinliefhebbers (waaronder ik) zien daar niet zo veel "trein" in... eerder een tram... Maar goed, meningen verschillen.
Maar langs de andere kant, Belgisch zijn die dingen helemaal niet. Dus horen die dan tot de belgische geschiedenis? Nee denk ik zo...
Zoals veel ik veel mensen hoor zeggen: de échte nmbs blaast stilaan haar laatste adem uit...
Ach dat dacht men 50 jaar geleden ook. Een echte trein werd toen gestookt met kolen en hoorde je van ver aankomen, hetgeen wij nu klassiekjes noemen was toen "de vertramming" van de treinen. Ik twijfel er niet aan dat toen ook velen zeiden "de échte nmbs blaast stilaan haar laatste adem uit" :wink:
Over 50 jaar zal het weer hetzelfde zijn, dan zijn de desiro's het enige wat nog over blijft van "de echte nmbs". Treinen zullen altijd veranderen, er komen steeds nieuwe technologieën en we mogen blij zijn dat de spoorwegen die ook gebruiken :wink:
Steven

Bericht door Steven »

Inderdaad bepaalde uitspraken zijn van alle tijden en alle generaties. Trouwens echt Belgische treinen bestaan al jaren niet meer. Zelfs aan onze M6, HLE13 en MS96 is niet echt iets Belgisch aan die naam waard. Het is niet omdat men in Brugge de montage doet dat het ontwerp Belgisch is, de gloriedagen van ECHTE Belgische treinen is al lang geschiedenis. De reeksen 15 en 16 moeten zowat de laatste stuiptrekking zijn uit die glorierijke geschiedenis van Belgische locomotieven.

Nu moet je meer Europees leren denken, de Desiro is een welgekomen modernisering van het wagenpark die de NMBS meer dan dringend nodig had. Want de doorsnee reiziger denk helemaal niet in de termen van een spoorwegliefhebber. De doorsneereiziger vind zelfs gemoderniseerde klassiekjes op niets trekken (deze week nog mogen vaststellen).
giuseppe

Bericht door giuseppe »

Naar Maastricht zal het iig een welkome verbetering zijn. De huidige rode klasiekjes zien er echt verschrikkelijk uit. Toen ik 2 weken in Luik overstapte richting Maastricht zag ik vele TEFAF bezoekers denken, moet ik daar nu echt in?

Iemand een idee wanneer er testritten richting NL gepland worden?
LML

Bericht door LML »

Daarom dat er spoorbedrijven en spoorverenigingen zijn. Laat de treinnostalgie over aan de spoorverenigingen (SCM, TSP, e.d.). Laat vernieuwing/comfort en technologie aan de spoorbedrijven over, zoals de M6, Eloc 18, Desiro ML,... en wat er nog zal volgen in de toekomst...
Heb jij respect, dan krijg je respect terug...
bobke

Bericht door bobke »

Hoi, ik weet dat er nog maar enkele op het net zijn, maar wat zijn de eerste kinderziektes van de desiro? of heeft ie er gene? :p :p
Steven

Bericht door Steven »

De bedoeling is dat hij er geen heeft, anders is die lange homologatieprocedure voor niets geweest.
nahoj

Bericht door nahoj »

Steven schreef:Inderdaad bepaalde uitspraken zijn van alle tijden en alle generaties. Trouwens echt Belgische treinen bestaan al jaren niet meer. Zelfs aan onze M6, HLE13 en MS96 is niet echt iets Belgisch aan die naam waard. Het is niet omdat men in Brugge de montage doet dat het ontwerp Belgisch is, de gloriedagen van ECHTE Belgische treinen is al lang geschiedenis. De reeksen 15 en 16 moeten zowat de laatste stuiptrekking zijn uit die glorierijke geschiedenis van Belgische locomotieven.

Nu moet je meer Europees leren denken, de Desiro is een welgekomen modernisering van het wagenpark die de NMBS meer dan dringend nodig had. Want de doorsnee reiziger denk helemaal niet in de termen van een spoorwegliefhebber. De doorsneereiziger vind zelfs gemoderniseerde klassiekjes op niets trekken (deze week nog mogen vaststellen).
De Desiro is inderdaad even (niet-)Belgisch als een M6: ze worden namelijk (voor 2/3) ook in Brugge geassembleerd.
nahoj

Bericht door nahoj »

Steven schreef:De bedoeling is dat hij er geen heeft, anders is die lange homologatieprocedure voor niets geweest.
Toch een kanttekening. De homologatieprocedure heeft niet tot doel kinderziektes weg te werken, maar louter de toelating te verkrijgen om op het Infrabel-net te rijden. Dat is ook de betekenis van het Nederlandse woord 'homologatie': goedkeuring. (Er zijn nog betekenissen, die licht van elkaar verschillen, afhankelijk van de context.)

Vooraf (maar ook nog min of meer parallel) aan de homologatie loopt de studiefase, waarbij de bouwer zijn concept/design op punt stelt en verdedigt t.o.v. het lastenboek. Uiteraard is het de bedoeling dat kinderziektes die in deze periode reeds opduiken ook al aangepakt worden.
De betrouwbaarheid wordt echter pas echt afgedwongen en geëvalueerd in de garantieperiode, d.w.z. na levering en dus nà de homologatie. Veel kinderziektes komen ook maar duidelijk tot uiting eens je volop begint te rijden.

Als het design goed gebeud is, en/of veel zich reeds bewezen onderdelen gebruikt worden, kan het aantal kinderziektes gering gehouden worden.
Steven

Bericht door Steven »

nahoj schreef:
Steven schreef:De bedoeling is dat hij er geen heeft, anders is die lange homologatieprocedure voor niets geweest.
Toch een kanttekening. De homologatieprocedure heeft niet tot doel kinderziektes weg te werken, maar louter de toelating te verkrijgen om op het Infrabel-net te rijden. Dat is ook de betekenis van het Nederlandse woord 'homologatie': goedkeuring. (Er zijn nog betekenissen, die licht van elkaar verschillen, afhankelijk van de context.)

Vooraf (maar ook nog min of meer parallel) aan de homologatie loopt de studiefase, waarbij de bouwer zijn concept/design op punt stelt en verdedigt t.o.v. het lastenboek. Uiteraard is het de bedoeling dat kinderziektes die in deze periode reeds opduiken ook al aangepakt worden.
De betrouwbaarheid wordt echter pas echt afgedwongen en geëvalueerd in de garantieperiode, d.w.z. na levering en dus nà de homologatie. Veel kinderziektes komen ook maar duidelijk tot uiting eens je volop begint te rijden.

Als het design goed gebeud is, en/of veel zich reeds bewezen onderdelen gebruikt worden, kan het aantal kinderziektes gering gehouden worden.
Maar een kinderziekte die de homologatie in de weg staat werkt men nu wel weg daar waar dit vroeger niet gebeurde zoals bij de HLE13
nahoj

Bericht door nahoj »

Steven schreef: Maar een kinderziekte die de homologatie in de weg staat werkt men nu wel weg daar waar dit vroeger niet gebeurde zoals bij de HLE13
Anderzijds zijn helaas veel mogelijke kinderziektes of structurele fouten helemaal geen bezwaar voor een succesvolle homologatie.
Het voordeel bij HLE13 (en voordien) is dat de klant (NMBS) zelf de homologatie uitvoerde, en er dus gemakkelijker druk kon uitgeoefend worden om dergelijke niet-strikte-homologatie-problemen reeds aan te pakken vòòr de levering.
Steven

Bericht door Steven »

Dat een voordeel noemen zou ik niet echt doen de HLE13 is jarenlang een zorgenkind geweest.
Plaats reactie