Wijzigen tramlijnen Antwerpen

Smalspoor, tram en light-rail in België
Kristofke
Berichten: 1115
Lid geworden op: 18 jul 2009, 01:24

Re: Wijzigen tramlijnen Antwerpen

Bericht door Kristofke »

Dat valt nog best mee hoor, ze kunnen er allemaal goed doorrijden. Dat er een 2de tramverbinding komt op de bredabaan werd hoog tijd, deze lijn was overbezet.
kika
Berichten: 2859
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: Wijzigen tramlijnen Antwerpen

Bericht door kika »

Een heel duidelijke kaart is het helaas niet. Ik kan me ook niet van de indruk ontdoen dat het erg 'houtje-touwtje' is. Meer overstappen voor velen en om heel eerlijk te zijn ben ik benieuwd of dit plan wel een succes wordt (afhankelijk van welke criteria...). Bedankt om de link te posten.
Robin
Berichten: 2533
Lid geworden op: 28 mar 2007, 10:04
Locatie: Schoten

Re: Wijzigen tramlijnen Antwerpen

Bericht door Robin »

Kristofke schreef:Dat valt nog best mee hoor, ze kunnen er allemaal goed doorrijden. Dat er een 2de tramverbinding komt op de bredabaan werd hoog tijd, deze lijn was overbezet.
in de spits al eens op de bredabaan geweest?
erbuiten kan men soms wel doorrijden ja maar lang niet op alle stukken. De vele bussen van tijd beperken de doorstroming.
Ook moet je rekening houden dat men binnenkomt aan de werken begint op de bredabaan.
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
doggys2
Berichten: 455
Lid geworden op: 19 sep 2006, 21:41
Locatie: Berchem - Antwerpen
Contacteer:

Re: Wijzigen tramlijnen Antwerpen

Bericht door doggys2 »

@ encephalartos : Bedankt voor de tip, ik vind het een duidelijke kaart.
@ Robin : Als ik het goed begrepen heb zullen er wel een aantal bussen verdwijnen.
Zonder dwarsliggers zouden er geen treinen rijden.

www.photofinish.be
groentje
Berichten: 7269
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Wijzigen tramlijnen Antwerpen

Bericht door groentje »

Dat is inderdaad de bedoeling van het tramplan in Antwerpen. Men bespaart ernstig op buskm in de stad, om de tram zoveel mogelijk te kunnen sparen. Met buslijnen die beperkt worden aan een tramterminus, etc...
Kristofke
Berichten: 1115
Lid geworden op: 18 jul 2009, 01:24

Re: Wijzigen tramlijnen Antwerpen

Bericht door Kristofke »

klopt, er zijn een hoop bussen die aan de terminus van de tram in merksem kunnen starten. De vraag is echter of de huidige trams deze extra reizigers aan kan. Er zijn er dacht ik 13 die momenteel geleverd worden, nog gewone, dus geen extra lange, de nieuwe bestelling moet nog gemaakt worden... dus dat is nog enkele jaren wachten.
groentje
Berichten: 7269
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Wijzigen tramlijnen Antwerpen

Bericht door groentje »

Tja, ik heb ook mijn twijfels, maar het is een van de meest inventieve besparingsmaatregelen van de verschillende entiteiten van De Lijn, met de bedoeling om de reiziger zoveel mogelijk te sparen. Als je ziet wat er afkomt op de West-Vlaamse en Limburgse reizigers, maar ook in de meer rurale gebieden van Oost-Vlaanderen en Antwerpen, is dat een verwezenlijking op zich.
Kristofke
Berichten: 1115
Lid geworden op: 18 jul 2009, 01:24

Re: Wijzigen tramlijnen Antwerpen

Bericht door Kristofke »

Het zou maar erg zijn moesten ze fel gaan besparen in hun grootste gebruikersgebied Antwerpen.

Een andere besparingsmaatregel was oa de verwarming van de trams lager zetten. Ik moet zeggen, vorige maand toen het nog eens gevrozen had waren de trams in Antwerpen ijskoud, de verwarming stond eerder af dan wat lager!
groentje
Berichten: 7269
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Wijzigen tramlijnen Antwerpen

Bericht door groentje »

Tja, in sommige gebieden gaat het om een halvering van de dienst. 5 procent schrappen in Antwerpen levert nochtans meer bespaarde km op. Gelukkig kan niemand zijn met de aangekondigde besparingen, maar stad Antwerpen komt er, dankzij een vindingrijk entiteitsbestuur, nog vrij goed vanaf. Dat kan niet van alle regio's gezegd worden.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Wijzigen tramlijnen Antwerpen

Bericht door Shrek »

Ik vind het eigenlijk maar logisch dat de buslijnen in Merksem/Berchem eindigen. Nu rijden de bussen gewoon naast de trams op hetzelfde traject en zitten ze allebei maar halfvol :roll:
dentheo
Berichten: 8170
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Wijzigen tramlijnen Antwerpen

Bericht door dentheo »

Shrek schreef:Ik vind het eigenlijk maar logisch dat de buslijnen in Merksem/Berchem eindigen. Nu rijden de bussen gewoon naast de trams op hetzelfde traject en zitten ze allebei maar halfvol :roll:
In veel buitenlandse steden gebeurt zo'n "rationalisatie" bij de opening van de tram-metrolijn....hier dus "iets" later.
Theo
Groeten vanop de Heide
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Wijzigen tramlijnen Antwerpen

Bericht door Shrek »

dentheo schreef:In veel buitenlandse steden gebeurt zo'n "rationalisatie" bij de opening van de tram-metrolijn....hier dus "iets" later.
Maar zo slecht is dat misschien ook weer niet. Iedereen heeft nu kunnen wennen aan de verlengde tramlijn 3, waardoor de angst voor een overstap kleiner zal zijn dan bij een splinternieuwe lijn denk ik.
dentheo
Berichten: 8170
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Wijzigen tramlijnen Antwerpen

Bericht door dentheo »

dentheo schreef:
Shrek schreef:Ik vind het eigenlijk maar logisch dat de buslijnen in Merksem/Berchem eindigen. Nu rijden de bussen gewoon naast de trams op hetzelfde traject en zitten ze allebei maar halfvol :roll:
In veel buitenlandse steden gebeurt zo'n "rationalisatie" bij de opening van de tram-metrolijn....hier dus "iets" later.
Ik heb nu het overzichtsschema van de Lijn thuisgekregen...
Tot mijn verbazing rijden de bussen nog verder dan Keizershoek, alleen niet via de Bredabaan...
Schrik dat ze anders teveel besparen ?
Theo
Groeten vanop de Heide
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Wijzigen tramlijnen Antwerpen

Bericht door Shrek »

dentheo schreef:Ik heb nu het overzichtsschema van de Lijn thuisgekregen...
Tot mijn verbazing rijden de bussen nog verder dan Keizershoek, alleen niet via de Bredabaan...
Schrik dat ze anders teveel besparen ?
Maar als je goed kijkt zal je zien dat die bussen het traject volgen van een stadslijn die afgeschaft is. 2 vliegen in één klap dus :wink:
dentheo
Berichten: 8170
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Wijzigen tramlijnen Antwerpen

Bericht door dentheo »

Shrek schreef:
dentheo schreef:Ik heb nu het overzichtsschema van de Lijn thuisgekregen...
Tot mijn verbazing rijden de bussen nog verder dan Keizershoek, alleen niet via de Bredabaan...
Schrik dat ze anders teveel besparen ?
Maar als je goed kijkt zal je zien dat die bussen het traject volgen van een stadslijn die afgeschaft is. 2 vliegen in één klap dus :wink:
Die info staat niet op de kaart die ten noorden van Antwerpen verdeeld wordt.
Twee vliegen in één klap ? Er is toch maar één bus bespaard ? Alleen niet diegene die ik dacht.
Theo
Groeten vanop de Heide
Plaats reactie