Hermelijn Gent in Antwerpen

Smalspoor, tram en light-rail in België
Plaats reactie
Binco

Hermelijn Gent in Antwerpen

Bericht door Binco »

Gisteren kwam ik langs de Terminus Linkeroever en zag er precies een Hermelijn rijden van Gent.
Hij reed in de verkeerde richting ('spookrijder') en in grote oranje letters "TESTRIT".
Weet hier soms iemand iets meer over?

Alvast bedankt,
b-loc
Berichten: 1233
Lid geworden op: 17 feb 2008, 12:09
Contacteer:

Re: Hermelijn Gent in Antwerpen

Bericht door b-loc »

Wat is het verschil tussen een Hermelijn van Gent en Antwerpen?
kars

Re: Hermelijn Gent in Antwerpen

Bericht door kars »

Bijvoorbeeld deuren aan beide zijden.
b-loc
Berichten: 1233
Lid geworden op: 17 feb 2008, 12:09
Contacteer:

Re: Hermelijn Gent in Antwerpen

Bericht door b-loc »

Even eens opgezocht
was me nog nooit opgevallen. Hoe maken de trams dan in Antwerpen kop, rondje rijden?
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5298
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Hermelijn Gent in Antwerpen

Bericht door Steve »

b-loc schreef:Even eens opgezocht
was me nog nooit opgevallen. Hoe maken de trams dan in Antwerpen kop, rondje rijden?
Inderdaad, in Antwerpen en aan de kust wordt vrijwel steeds gewerkt met keerlussen (of met name aan de kust soms ook een driehoek, zoals Nieuwpoort Zonnebloem). Bijgevolg rijden er eenrichtingstrams met één enkele (volwaardige) stuurpost en enkel deuren aan de rechterkant. In Gent wordt er dan weer meestal van kant gewisseld aan de eindpunten en zijn er dan ook enkel tweerichtingstrams. In Brussel tegenwoordig ook overigens, de laatste eenrichtingstrams (de PCC 7000) zijn nu iets meer dan een jaar uit dienst en keerlussen aan de eindpunten worden steeds zeldzamer. De twee laatste overgebleven eindpunten in de vorm van een driehoek zijn ook verdwenen: eindpunt Ban Eik van lijn 39 bestaat nu uit een gewoon keerspoor, en het voormalige eindpunt Stilte (lijn 55 en daarna nog enige tijd lijn 51) is nu een gewone halte (genaamd Crematorium) langs lijn 51, die naar Van Halen verlengd is (aan de gewestgrens met Beersel/Drogenbos/Linkebeek). In beide gevallen is de driehoek uitgebroken.
wbrm
Berichten: 409
Lid geworden op: 28 mei 2011, 21:11

Re: Hermelijn Gent in Antwerpen

Bericht door wbrm »

Binco schreef:Gisteren kwam ik langs de Terminus Linkeroever en zag er precies een Hermelijn rijden van Gent.
Hij reed in de verkeerde richting ('spookrijder') en in grote oranje letters "TESTRIT".
Weet hier soms iemand iets meer over?

Alvast bedankt,
Jij hebt waarschijnlijk een tram van de nieuwste en laatste generatie Hermelijnen gezien. Ze worden nu geleverd. Ze hebben oranje displays (met lijn in kleur), i.p.v. een filmrol. De nummering van de trams begint bij 7272 en er komen 13 stuks. :wink:
Binco

Re: Hermelijn Gent in Antwerpen

Bericht door Binco »

wbrm schreef:
Binco schreef:Gisteren kwam ik langs de Terminus Linkeroever en zag er precies een Hermelijn rijden van Gent.
Hij reed in de verkeerde richting ('spookrijder') en in grote oranje letters "TESTRIT".
Weet hier soms iemand iets meer over?

Alvast bedankt,
Jij hebt waarschijnlijk een tram van de nieuwste en laatste generatie Hermelijnen gezien. Ze worden nu geleverd. Ze hebben oranje displays (met lijn in kleur), i.p.v. een filmrol. De nummering van de trams begint bij 7272 en er komen 13 stuks. :wink:
Ja, ze hadden inderdaad geen filmrol maar een display!
Omdat deze in de verkeerde richting reed ging ik er van uit dat het de versie Gent was.

Is er daar soms iets meer over te vinden over de nieuwste hermelijnen?
Een reeks foto's om ze eens wat beter te bekijken?

Alvast bedankt :wink:
nmbs820

Re: Hermelijn Gent in Antwerpen

Bericht door nmbs820 »

Hallo,
zijn er al reeds nieuwe toegekomen in Antwerpen (buiten de 7273 dan)? :)
eagleheart
Berichten: 304
Lid geworden op: 18 mar 2009, 05:53
Locatie: Muizen
Contacteer:

Re: Hermelijn Gent in Antwerpen

Bericht door eagleheart »

Ik heb al meer dan 1 nieuw exemplaar in Antwerpen zien rondrijden, ik zal de volgende keer eens de nummers bekijken.
Thalys 9409

Re: Hermelijn Gent in Antwerpen

Bericht door Thalys 9409 »

Er wordt een speciale rit georganiseerd met dit type tram op 20/10/2012 , meer info volgt in het agenda topic
wbrm
Berichten: 409
Lid geworden op: 28 mei 2011, 21:11

Re: Hermelijn Gent in Antwerpen

Bericht door wbrm »

Waarom?
vatrogasci

Re: Hermelijn Gent in Antwerpen

Bericht door vatrogasci »

Hier enkele foto's van beide reeksen

Afbeelding
Afbeelding

Uploaded with ImageShack.us
LRDArdo

Re: Hermelijn Gent in Antwerpen

Bericht door LRDArdo »

Algemeen vind ik één ding niet zo fijn aan de hermelijn trams, toch zeker die in gent. Er ontbreekt een mogelijkheid om in en uit te stappen uit het eerste en laatste 'rijtuig'. Ik de indruk dat deze daardoor vaak onvoldoende worden benut. Komt er bij de nieuwe trams (nieuwe modellen) daar verbetering in? Of ben ik de enige wie dat soms een beetje stoort :lol:
nmbs820

Re: Hermelijn Gent in Antwerpen

Bericht door nmbs820 »

Ik heb dat hier vooral op de kust opgemerkt, als het heel druk is op de tram. Je moet zeker al een halte vroeger rechtstaan om bij de deur te geraken en af te stappen.
Plaats reactie