Ook klachten bij de Lijn

Smalspoor, tram en light-rail in België
ijzeren rijn 82
Berichten: 402
Lid geworden op: 23 apr 2010, 21:50

Re: Ook klachten bij de Lijn

Bericht door ijzeren rijn 82 »

een collega van mij kreeg een verslag omdat ik 2 min te vroeg reed voorbij een halte , een reiziger had klacht ingediend ,
ik geloofde het eerst niet tot ik het zelf gezien had ,
ik probeerde vroeger ook wat vroeger aan een station aan te komen , de overstaptijden zijn erg kort , maar tegenwoordig kom ik maar net op de minuut en zeker niet vroeger toe
er wordt in entiteit limburg regelmatig een algemeene oproep gedaan om rijtijden te respecteren
als ze in Hasselt op dispaching zien dat er veel bussen te vroeg rijden roepen ze dit om

bij ons rijden de laatste tijd meer en meer chaufeurs te laat anders heb je toch prijs
niemand krijgt een verslag als je te laat rijdt maar wel als je te vroeg rijdt
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Ook klachten bij de Lijn

Bericht door Shrek »

ijzeren rijn 82 schreef:bij ons rijden de laatste tijd meer en meer chaufeurs te laat anders heb je toch prijs
niemand krijgt een verslag als je te laat rijdt maar wel als je te vroeg rijdt
Dat is toch logisch? Als de bus 5 minuten te vroeg rijdt moet je een uur wachten, is de bus 5 minuten te laat moet je 5 minuten wachten. Als klant van De Lijn verwacht ik van hen ook dat ze streng optreden tegen te vroeg rijden...
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5260
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: Ook klachten bij de Lijn

Bericht door overweg13 »

Shrek schreef:
ijzeren rijn 82 schreef:bij ons rijden de laatste tijd meer en meer chaufeurs te laat anders heb je toch prijs
niemand krijgt een verslag als je te laat rijdt maar wel als je te vroeg rijdt
Dat is toch logisch? Als de bus 5 minuten te vroeg rijdt moet je een uur wachten, is de bus 5 minuten te laat moet je 5 minuten wachten. Als klant van De Lijn verwacht ik van hen ook dat ze streng optreden tegen te vroeg rijden...
En ik! Verleden week hadden we 12 minuten overstaptijd in Dworp, tussen de bus van lijn 153 en 155. Meneertje van de 155 kwam 10 minuten te vroeg, ik was net aan het checken wanneer we hem konden verwachten. En dat is dan de laatste bus van de dag! Hij is wel zeven minuten blijven staan, maar dat betekent dus dat hij nog altijd 3 minuten te vroeg reed.
Ik heb ooit eens van een chauffeur gehoord dat het afgelopen was met te vroeg rijden, omdat ze premies zouden verliezen. Als dat waar is, dan rijden sommige chauffeurs hier in de buurt gratis voor De Lijn! Maar vermoedelijk zal dat premieverlies wel afgeblokt worden door de vakbonden. Net 2 vakbondsafgevaardigden rijden hier systematisch te vroeg (en te snel).
Met vriendelijke groet

overweg13
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5296
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Ook klachten bij de Lijn

Bericht door Steve »

Ik ben het volledig eens met de bovenstaande sprekers, maar er is wel een element dat we niet mogen vergeten: de rittijden moeten ook aangepast zijn. Als een bestuurder erin slaagt om met 10 minuten voorsprong te rijden, dan is er (tenzij hij helemaal als een onverantwoorde cowboy rijdt) ook iets grondig mis met de toegekende rittijden...
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5260
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: Ook klachten bij de Lijn

Bericht door overweg13 »

MIVB-reiziger schreef:Ik ben het volledig eens met de bovenstaande sprekers, maar er is wel een element dat we niet mogen vergeten: de rittijden moeten ook aangepast zijn. Als een bestuurder erin slaagt om met 10 minuten voorsprong te rijden, dan is er (tenzij hij helemaal als een onverantwoorde cowboy rijdt) ook iets grondig mis met de toegekende rittijden...
Dat is ongetwijfeld zo. Het ergste is dat die gerekte rittijden eigenlijk niets uithalen. Als het grondig mis loopt, volstaan die nog niet; en als de toestand normaal is, leiden ze alleen maar tot frustraties bij de chauffeurs (die zelfs tegen een slakkengangetje te vroeg rijden) en bij de reizigers, die hun bus aan hun neus voorbij zien rijden. Ideaal lijkt me het herinvoeren van vaste halten, waar de chauffeurs het voorziene doortochtuur afwachten. Dat zou ook gemakkelijker aanvaard worden door gehaaste reizigers die nu vaak niet begrijpen waarom de ene bus wel en de andere niet een tijdje stilstaat aan steeds weer wisselende halten.
Maar als de chauffeurs al eens zouden kunnen aflezen hoe veel te vroeg of te laat ze rijden, zouden we al een heel eind op weg zijn. Ik huiver nu vaak als ik zie hoe ze die voorhistorische ritorders moeten raadplegen, vaak al rijdend. Dat kan ook niet bevorderlijk zijn voor de aandacht.
Met vriendelijke groet

overweg13
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: Ook klachten bij de Lijn

Bericht door Asterix »

ijzeren rijn 82 schreef:een collega van mij kreeg een verslag omdat ik 2 min te vroeg reed voorbij een halte , een reiziger had klacht ingediend ,
ik geloofde het eerst niet tot ik het zelf gezien had ,
En wat gebeurt er dan met die 'verslagen'? Is daar nu ooit al één chauffeur voor ontslagen?
TrainzDr3ver
Berichten: 1059
Lid geworden op: 09 apr 2008, 17:58

Re: Ook klachten bij de Lijn

Bericht door TrainzDr3ver »

overweg13 schreef:
Ideaal lijkt me het herinvoeren van vaste halten, waar de chauffeurs het voorziene doortochtuur afwachten.
Vroeger deden ze dat hier aan "mijn" halte nog, die halte lag vlak voor mijn huis, en als de bussen richting Brussel/Luchthaven te vroeg waren bleven ze hier soms een 5-tal minuten staan, maar met het invoeren van die busbanen doen ze dat tegenwoordig niet meer, waardoor ik het dus ook al een paar keer voorgehad heb dat ze net voor mijn neus voorbijreden.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Ook klachten bij de Lijn

Bericht door Shrek »

TrainzDr3ver schreef:
overweg13 schreef:
Ideaal lijkt me het herinvoeren van vaste halten, waar de chauffeurs het voorziene doortochtuur afwachten.
Vroeger deden ze dat hier aan "mijn" halte nog, die halte lag vlak voor mijn huis, en als de bussen richting Brussel/Luchthaven te vroeg waren bleven ze hier soms een 5-tal minuten staan, maar met het invoeren van die busbanen doen ze dat tegenwoordig niet meer, waardoor ik het dus ook al een paar keer voorgehad heb dat ze net voor mijn neus voorbijreden.
In Kampenhout-sas is zo'n wachttijd wel voorzien! Alleen gebruiken niet alle chauffeurs die :roll:
TrainzDr3ver
Berichten: 1059
Lid geworden op: 09 apr 2008, 17:58

Re: Ook klachten bij de Lijn

Bericht door TrainzDr3ver »

In Kampenhout-Sas rijden ze gewoon door, heb zelfs meegemaakt dat ze het busstation niet eens inrijden als er geen volk staat... :roll:
Trammist

Re: Ook klachten bij de Lijn

Bericht door Trammist »

overweg13 schreef:Maar als de chauffeurs al eens zouden kunnen aflezen hoe veel te vroeg of te laat ze rijden, zouden we al een heel eind op weg zijn. Ik huiver nu vaak als ik zie hoe ze die voorhistorische ritorders moeten raadplegen, vaak al rijdend. Dat kan ook niet bevorderlijk zijn voor de aandacht.
Ik heb gisteren in de tramstelplaats van Deurne een uitleg gekregen over de werking van het nieuwe Retibo-systeem, dit is het nieuwe systeem van boordcomputer en ticketverkoop op bus en tram in Vlaanderen en gedeeltelijk in heel België. Op het scherm van de boordcomputer zal steeds de vervroeging of vertraging te zien zijn, naast de lijst van haltes of de GPS-kaart. Want er komt een heel navigatiesysteem voor de chauffeurs.

Goed nieuws, dus, zolang men maar bereid is om het te gebruiken. Want daar wringt vaak het schoentje.
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5260
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: Ook klachten bij de Lijn

Bericht door overweg13 »

Trammist schreef:
Goed nieuws, dus, zolang men maar bereid is om het te gebruiken. Want daar wringt vaak het schoentje.
Inderdaad. Ik vraag me af waarom soms van zo veel bussen de gps-gegevens ontbreken in de realtime gegevens, om maar iets te zeggen.
Met vriendelijke groet

overweg13
The_Knitter
Berichten: 587
Lid geworden op: 31 mei 2010, 14:33
Locatie: Zwijndrecht NEDERLAND

Re: Ook klachten bij de Lijn

Bericht door The_Knitter »

Niet alleen België kampt met te vroeg rijden. Nederland kan er ook wat van. Laatst in een tram te Den Haag een bestuurder die 4,5(!) minuten te vroeg reed in een 10-minutendienst. Hij verweerde dat met "Er komt straks wel weer 1"...
Ook de bussen rijden hier regelmatig enkele minuten te vroeg. Bij de niet zogenoemde "tijd-haltes" is vaak ook vermeld dat de bus enkele minuten te vroeg kan rijden.
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5260
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: Ook klachten bij de Lijn

Bericht door overweg13 »

The_Knitter schreef:Niet alleen België kampt met te vroeg rijden. Nederland kan er ook wat van. Laatst in een tram te Den Haag een bestuurder die 4,5(!) minuten te vroeg reed in een 10-minutendienst. Hij verweerde dat met "Er komt straks wel weer 1"...
Ook de bussen rijden hier regelmatig enkele minuten te vroeg. Bij de niet zogenoemde "tijd-haltes" is vaak ook vermeld dat de bus enkele minuten te vroeg kan rijden.
Bij De Lijn stelt men dat het raadzaam is zich vijf minuten voor het officiële doortochtuur aan de halte te bevinden. Ik kan daar inkomen, maar als het meer wordt, dan is het problematisch, zeker op halfuur- en uurdiensten.
Met vriendelijke groet

overweg13
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: Ook klachten bij de Lijn

Bericht door Asterix »

overweg13 schreef:
Trammist schreef:
Goed nieuws, dus, zolang men maar bereid is om het te gebruiken. Want daar wringt vaak het schoentje.
Inderdaad. Ik vraag me af waarom soms van zo veel bussen de gps-gegevens ontbreken in de realtime gegevens, om maar iets te zeggen.
Zijn dat dan niet meestal bussen van pachters (die misschien niet zo snel geneigd zijn te investeren in dergelijk materiaal -> doorsturen van gegevens)? De komst van de GPS op de bus vind ik persoonlijk een stap achteruit. Nu zie je al vaak dat pachters een nieuwe chauffeur met de GPS tegen de voorruit de baan opsturen wat resulteert in zeer onzeker rijgedrag en - zeker in een fijnmazig stratennet - even goed tot foute reiswegen. Bij de Maatschappij lijkt men steevast een ervaren chauffeur als begeleider mee te sturen.
The_Knitter schreef:Niet alleen België kampt met te vroeg rijden. Nederland kan er ook wat van. Laatst in een tram te Den Haag een bestuurder die 4,5(!) minuten te vroeg reed in een 10-minutendienst. Hij verweerde dat met "Er komt straks wel weer 1"...
Dat is niet abnormaal. De regelmaat is bij verbindingen met een hoge frequentie belangrijker dan de klokvastheid. Een metroreiziger/tramreiziger zal bij het binnenkomen steevast eerst naar het synoptisch bord kijken (hoe lang moet ik nog wachten?) en hij zal quasi-nooit de theoretische dienstregeling raadplegen. Als elke metro 5 minuten te vroeg rijdt, is dat vaak geen probleem, zolang er maar een stabiele spreiding is.
dekooiker
Berichten: 1552
Lid geworden op: 14 okt 2007, 21:09
Locatie: FKI

Re: Ook klachten bij de Lijn

Bericht door dekooiker »

Het GPS-probleem heb ik nog nooit gezien.
Aan de andere kant is dat het gevolg van de busmanie van de Vlaamse Regering.
Als er niet zoveel lijnen zouden zijn was het ook voor de chauffeur duidelijker.
In mijn eigen bustijd heb ik nooit geweten dat er zware problemen met reiswegen waren.
Hooguit schreef een enkeling op aan welk kruispunt af te slaan.
De trein.
Alleen voor durvers.
Plaats reactie