Modernisering Vierledige
Re: Modernisering Vierledige
Idd, LML.
Wat betreft het voordeel van het 4-ledig zijn: dat zal idd wel handig zijn, maar misschien weegt dat voordeel niet op tegen de kost om te moderniseren.
Voor de diensten waarvoor dat handig is (P-treinen etc), kan men toch ook vrij makkelijk een combinatie van 2 (gemoderniseerde) klassiekjes voorzien. Of een HLE 21/27 + M4 . Als de totale capaciteit van stellen en locs/rijtuigen voldoende is, gaan de 800'en echt niet zo veel meerwaarde bieden.
Wat betreft het voordeel van het 4-ledig zijn: dat zal idd wel handig zijn, maar misschien weegt dat voordeel niet op tegen de kost om te moderniseren.
Voor de diensten waarvoor dat handig is (P-treinen etc), kan men toch ook vrij makkelijk een combinatie van 2 (gemoderniseerde) klassiekjes voorzien. Of een HLE 21/27 + M4 . Als de totale capaciteit van stellen en locs/rijtuigen voldoende is, gaan de 800'en echt niet zo veel meerwaarde bieden.
Hoe jammer ik het ook vind dat deze stellen op (korte) termijn zullen afgevoerd worden (ik rij er zeer graag mee), ik denk dat het een juiste beslissing is om ze niet meer te moderniseren. Ik heb ook eens ergens gehoord dat men niet verwacht had dat ze in zo'n slechte staat waren, en dat heeft men pas kunnen zien toen men het eerste stel volledig stripte.
Hopelijk bestelt men binnen x aantal tijd nieuwe stellen, ter aanvulling van de Desiro's en kiest men dan wel voor 4 of 6 ledige, en/of dubbeldekstellen. (zie Nederland met hun VIRM's).
Hopelijk bestelt men binnen x aantal tijd nieuwe stellen, ter aanvulling van de Desiro's en kiest men dan wel voor 4 of 6 ledige, en/of dubbeldekstellen. (zie Nederland met hun VIRM's).
Of we het ons kunnen permitteren om de vierledige aan de kant te schuiven over een paar jaar, daar ben ik niet zo zeker van. En hoewel ik de huidige inrichting best leuk vind (ik ben nogal een nostalgisch type), denk ik dat ze dan toch beter een renovatie ondergaan. Toch een beetje spijtig, dus, dat ze van gedacht veranderd zijn...
Toch maar even benadrukken dat het nog steeds maar een gerucht is. Het project ligt nìet definitief stil en er is nog niets beslist.
-
Waarom installeren ze dan (op enkele exemplaren na) nog TBL 1+? Lijkt mij dan ook een nutteloze investering...

Laat het duidelijk zijn: dit project gaat gewoon door!! Het prototype zou eind dit jaar buiten moeten (of dit haalbaar is is een andere zaak), volgend jaar worden de werken aangevat van 2 andere.
Djeezes, hoe lang zal dat dan geduurd hebben om één vierledige te moderniseren? Drie jaar of zo?HijDieHetWeet schreef:Laat het duidelijk zijn: dit project gaat gewoon door!! Het prototype zou eind dit jaar buiten moeten (of dit haalbaar is is een andere zaak), volgend jaar worden de werken aangevat van 2 andere.

met de breaks duurt het ook al lang .. tegen ze gemoderniseerd zijn kunnen ze naar de sloper
Als ze echt nog iets serieus hadden willen doen met de 4-ledige, hadden ze er aan moeten beginnen voor ze de breaks deden. Denk dat de 4-ledige het harder nodig hebben, ze zijn ook het oudste. Nu lijkt het mij gewoon te laat om nog te investeren in stellen van 35 jaar oud, zeker aan dit tempo... kunnen ze ze ni beter aan tsjechie of italie verkopen ofzo.
Ze zijn mss 35 jaar oud, maar ze rijden nog steeds alle 44 rond, en dit zonder al te veel problemen.Stijn82 schreef: Nu lijkt het mij gewoon te laat om nog te investeren in stellen van 35 jaar oud, zeker aan dit tempo... kunnen ze ze ni beter aan tsjechie of italie verkopen ofzo.
Ik heb eigenlijk nooit goed begrepen waarom ze er slechts 44 hebben aangekocht. Er zouden er minstens dubbel zoveel moeten geweest zijn.
Dus waarom moeten ze een stel dat betrouwbaar en oerdegelijk is, gaan verkopen?
Mijn monitor zei me 10 jaar geleden, Bart zolang uwe compressor werkt, geraak je met een 800 altijd weg.
En hij heeft gelijk.
Ik denk als je de statistieken van vertraging, waarvan het materieel de oorzaak van vertraging is gaat bekijken, dat een 800 beneden de lijst zal staan.
Je kan voorstander of tegenstander zijn van modernisatie. Maar ik vind dat ze in Mechelen steeds proper werk afleveren.
Als je ziet wat ze van de klassiekjes, de breaks, en de M5 rijtuigen hebben gemaakt....
Mechelen heeft aan de M5 niet echt iets gedaan want dat was werk van Cuesmes.
Er was nog andere oud en degelijk materieel waarmee niet veel pannes waren maar die men ook heeft afgevoerd zijnde de reeksen 22 en 23.
Het is niet omdat het oud en degelijk is dat het op een bepaald moment niet volledig afgeschreven geraakt. Niets blijft eeuwig.
Er was nog andere oud en degelijk materieel waarmee niet veel pannes waren maar die men ook heeft afgevoerd zijnde de reeksen 22 en 23.
Het is niet omdat het oud en degelijk is dat het op een bepaald moment niet volledig afgeschreven geraakt. Niets blijft eeuwig.
Sorry, maar met de breaks zijn ze toch wel'n paar keer de mist ingegaan vind ik persoonlijk. Ik heb het eigenlijk steeds bijzonder vreemd gevonden waarom ze die breaks al begonnen te moderniseren... Zo ouderwets zagen ze er nu ook niet uit vind ik. Ik ben nog steeds van mening dat de kleurtjes die hij nu gekregen heeft echt op niks trekken. Trouwens aan dit tempo mogen ze den eersten gemoderniseerden break afvoeren tegen dat de laatste klaar isBart schreef:Als je ziet wat ze van de klassiekjes, de breaks, en de M5 rijtuigen hebben gemaakt....

Bij de schrapping van de HLE 22/23 gingen er geen zitplaatsen verloren.Steven schreef: Er was nog andere oud en degelijk materieel waarmee niet veel pannes waren maar die men ook heeft afgevoerd zijnde de reeksen 22 en 23.
Een HLE 22/23 was ook niet geschikt om L treinen mee te verzekeren (naar mijn mening geen enkele gesleepte trein)
En voor IC treinen waren ze al zeker niet geschikt, omdat ze ten eerste een V max van 130km/uur hadden, en ten tweede de NMBS geen enkel stuurrijtuig in hun bezit hadden dat compatibel is met een HLE 22/23.
Hierdoor konden ze in geen enkel eindstation ontvangen worden, zonder te moeten rekenen op het nodige rangeerwerk.
De enige treinen waar ze hun nut nog op bewezen was op bepaalde P treinen. En laat het nu net de P treinen zijn, die je eigenlijk het beste kan vergelijken met een L trein. In elk boerengat stoppen ze.
Wat de 800 betreft:
De schrapping van de 800 zou overeen komen met:
132 2de klasse rijtuigen. ( 302 x 44 = 13288 2de klasse zitplaatsen)
44 1ste klasse rijtuigen. (56 x 44 = 2464 1ste klasse zitplaatsen)
Totaal: 15752 zitplaatsen.
Dus jullie zouden 15752 zitplaatsen willen wegsmijten, gewoon omdat het interieur niet meer hedendaags is?
Dat zou pas een heel slecht beleid zijn.....
en hoeveel zitplaatsen komen er binnen met 305 Desiro's?
Ik vermoed dat alle rode klassiekjes dus zeker een kans maken als eerst er uit te vliegen en nadien (maar daar gaat nog jaar of 4 over) de reeks 800 tegen dan zijn de eerste exemplaren al 39 jaar oud. Als een trein rond de 40 jaar dienst heeft mag hij wel ver op pensioen. Trouwens enkel om de reden van interieur zou ik ze niet wegdoen. De kast moet ook in degelijke staat zijn (wat niet altijd zo is), de tractiekringen en bijhorend vermogen zijn nog verre van deze tijd, dit voor een kleine reeks wat ze dus kostelijker maakt.
Ik vermoed dat alle rode klassiekjes dus zeker een kans maken als eerst er uit te vliegen en nadien (maar daar gaat nog jaar of 4 over) de reeks 800 tegen dan zijn de eerste exemplaren al 39 jaar oud. Als een trein rond de 40 jaar dienst heeft mag hij wel ver op pensioen. Trouwens enkel om de reden van interieur zou ik ze niet wegdoen. De kast moet ook in degelijke staat zijn (wat niet altijd zo is), de tractiekringen en bijhorend vermogen zijn nog verre van deze tijd, dit voor een kleine reeks wat ze dus kostelijker maakt.