ETCS in België

Alles over stations, sporen, bovenleidingen, veiligheidssystemen enz.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22494
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: ETCS in België.

Bericht door Steven »

dentheo schreef:
Shrek schreef:
Steven schreef:Deze ochtend de kans gehad te spreken met een ICE bestuurder en die bevestigde het feit dat ze op L36N maar 160 km/u doen.
en is dat dan onder ETCS of memor?
Onder memor neem ik aan....
Als het ETCS was dan hadden ze wel 200 gereden :wink:
peejee2
Berichten: 120
Lid geworden op: 04 sep 2009, 09:47

Re: ETCS in België.

Bericht door peejee2 »

Steven schreef:
peejee2 schreef: ICE volgens mij niet. Die hebben nog een niet geïntegreerd systeem. In Luik moeten ze normaal ergens een omschakeling doen om de onboard ETCS in te schakelen voor de L3. Dit kunnen ze alleen bij stilstand.
Voor de L36 zouden ze dan in Leuven nog eens moeten stoppen om te schakelen tussen ETCS en TBL2 (voor de L2). De winst van het kleine stukje 200 km/h is dan rap verloren.
Een geïntegreerd systeem voor ICE met automatische omschakeling tussen de verschillende systemen is wel op komst maar nog niet getest, laat staan gehomologeerd.
Ter info in het station leuven is er niets meer dan memor hoor, GEEN TBL2 of ETCS of TBL1+, dus van L2 naar L36N heb je TBL2 => memor, ETCS. die begint in de buurt van het kanaal Leuven - Mechelen. In het station van Leuven liggen namelijk totaal geen eurobakens die nodig zijn voor ETCS en TBL1+
Als ik me goed herinner is het de omschakeling --> TBL2 die niet automatisch lukt als het systeem geactiveerd is om ETCS te behandelen. Als ze dus op de L36 in ETCS rijden moeten ze in Leuven stoppen om terug om te schakelen en de automatische activatie van TBL2 mogelijk te maken. Alternatief is langs de L36 tussen Leuven en Luik, maar da's dan geen tijdswinst meer zeker. :lol:
peejee2
Berichten: 120
Lid geworden op: 04 sep 2009, 09:47

Re: ETCS in België.

Bericht door peejee2 »

nahoj schreef:
Steven schreef:Ze moeten de ETCS activeren in Luik/Aachen daarna gaat hij wel ontvangen. Allicht kunnen de ICE3 nog niet reageren op de bakens die de automatische omschakeling uitvoeren.
Aha. En tussen Aachen en L.3 zullen geen andere eurobakens liggen, wat vermijdt dat de reeds ingeschakelde ETCS problemen zou geven. (Dit is een hypothese, ik ken de werkelijke situatie niet.)
Ik dacht krokodil tussen Aken en Y-Hammersbruck. Maar de toelating in Duitsland komt normaal te vervallen rond deze periode.
Gebruikersavatar
msts.be
Berichten: 1476
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:06

Re: ETCS in België.

Bericht door msts.be »

Klangfilm schreef:De verschillen zijn inderdaad aanwezig.

Op lijn 4 kan men in België zonder problemen treinen onder level 1 of 2 door elkaar laten rijden op hetzelfde traject.
HSL Zuid kan dit niet, men moet daar eerst alle verkeer stilleggen alvorens men dan in level 1 of in level 2 kan rijden.

De software van de Traxx 186 van de NS is inderdaad niet gehomologeerd voor België.
Proeven zijn gehouden op lijn 4 met deze software zonder gunstig resultaat.
AlexNL schreef:
peejee2 schreef: Deze functie noemt men repositioning. Het is deze informatie die niet goed verwerkt wordt door TRAXX en die in Nederland niet gebruikt wordt.
Ofwel, kort door de bocht: de ERTMS-installatie in de Traxx-locs is brol? :lol:
Indeed, Bombardier had tot voor kort nog geen deftige ETCS-2 implementatie. De NSH en Alpha Trains locs (voor de Betuweroute) reden met een soort "beta"-versie rond, maar IVW vond nu dat ze die versie lang genoeg gedoogd hebben en vroeg Bombardier om een definitieve versie volgens de 2.3.0 baseline.

Die locs zijn per 1 april allemaal geüpdate naar SW7, maar van zodra het EBA hiervan hoorde zijn alle Traxxen met deze softwareversie niet meer toegelaten in Duitsland. Omgekeerd zijn ook alle locs met SW6 (waaronder alle COBRA HLE28) verbannen uit NL. De Traxxen voor de BNL zouden ondertussen ook SW7 hebben, maar kunnen dus daarmee niet meer in D ingezet worden (tenzij tot KAW).

Leve de curiosia in Europa.

http://www.railjournal.com/newsflash/tr ... -1600.html
dentheo
Berichten: 8167
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: ETCS in België.

Bericht door dentheo »

However, the EBA has not approved SW7 for use in Germany, and wants the new software to include additional features such as control of the brakes and checks on cracks. This effectively prohibits cross-border operation between the two countries.
Onder een zekere controle op de remmen kan ik me nog iets voorstellen.
Maar hoe gaat ETCS controleren op "cracks" ?
Welke sensoren bestaan daarvoor ?
Theo
Groeten vanop de Heide
Jorik

Re: ETCS in België.

Bericht door Jorik »

Klangfilm schreef:De verschillen zijn inderdaad aanwezig.

Op lijn 4 kan men in België zonder problemen treinen onder level 1 of 2 door elkaar laten rijden op hetzelfde traject.
HSL Zuid kan dit niet, men moet daar eerst alle verkeer stilleggen alvorens men dan in level 1 of in level 2 kan rijden.

De software van de Traxx 186 van de NS is inderdaad niet gehomologeerd voor België.
Proeven zijn gehouden op lijn 4 met deze software zonder gunstig resultaat.
Software versie 7 is voor zover ik weet niet getest geweest op de lijn4 omdat we bij het verschijneden van software versie 7 reeds de gekende Noorderkempen samenstelling hadden met de HLE13.
Misschien komt hier in de toekomst verandering is als de V250 nog lang opzich laat wachten. Het rijpad van de Benelux is niet meer te gebruiken in Nederlands vanaf eind dit jaar. Dit is toegewezen aan andere binnenlandse treinen. Daardoor is Benelux verkeer nog enkel mogelijk via HSL4 en HSL-Zuid.
AlexNL schreef:De Traxxen voor de BNL zouden ondertussen ook SW7 hebben, maar kunnen dus daarmee niet meer in D ingezet worden (tenzij tot KAW).
Wij hebben 2 weken geleden een bijlage gehad aan de handboek van de HLE28 ivm software versie 7.
Maar op dit moment ben in nog geen locs op BNL tegengekomen die SW7 hebben. De locs waar ik deze week mee gereden heb zijn nog allemaal SW6D .
Gebruikersavatar
msts.be
Berichten: 1476
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:06

Re: ETCS in België.

Bericht door msts.be »

De software-onzin is gelukkig snel opgelost, het EBA heeft toegegeven. Locs met SW7 zijn dus terug toegelaten in D.
http://www.railcolor.net/index.php?nav= ... tion=dview
Cipallieter

Re: ETCS in België.

Bericht door Cipallieter »

Bron: http://www.gva.be

Leerlingen maken sporen veiliger

Twee leerlingen van het Githo in Nijlen hebben hoge ogen gegooid bij de Belgian Railways competition for Technicians (BERT).

De treinen veiliger en met minder vertraging laten rijden. Dat was uiteindelijk de bedoeling van het eindwerk van Yordi Torfs en Davy De Groote. De 18-jarige uit Broechem en de 17-jarige uit Ranst hebben dit schooljaar naar een oplossing gezocht om de ETCS-bakens beter te laten werken. Dat zijn dingen die zich tussen de treinsporen bevinden en veiligheidsinformatie doorgeven van en naar de treinen. "We hebben een controle- en detectiesysteem uitgewerkt dat nakijkt of de bakens goed werken. Als dat niet het geval is, dan wordt er een seintje gegeven naar de techniekers. Zij kunnen dan snel en efficiënt ingrijpen en weten meteen welk baken een foutmelding geeft", klinkt het.

Infrabel heeft al laten weten dat het zijn ingenieurs de beste elementen van de winnende ontwerpen van de laatstejaars elektrische installatietechnieken laten meenemen om een definitief ontwerp te maken.

Lees meer in de dinsdagkrant van Gazet van Antwerpen.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22494
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: ETCS in België.

Bericht door Steven »

knap werk als ze die gasten daarover een eindwerk laten maken.
wbrm
Berichten: 409
Lid geworden op: 28 mei 2011, 21:11

Re: ETCS in België.

Bericht door wbrm »

Heel de klas krijgt een gratis retour Amsterdam!
dentheo
Berichten: 8167
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: ETCS in België.

Bericht door dentheo »

Wat zijn de meest frequente storingen op die bakens ?
Theo
Groeten vanop de Heide
Gebruikersavatar
msts.be
Berichten: 1476
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:06

Re: ETCS in België.

Bericht door msts.be »

AlexNL schreef:
groentje schreef:Frankrijk is nog niet 'over', en het zal nog wel even duren, ook.
Nee hoor, de eerste lijn met ERTMS in Frankrijk wordt gebouwd: de LGV Est Europeène zal voorzien worden van zowel ERTMS Level 2 als TVM-430.
De blokborden stonden er al wel (die met de pijlen, en niet de driehoeken), maar het GSM-R data kanaal is niet actief op de LGV Est. Ook staat het RBC nog altijd in v2.2, maar SNCF Infra heeft een contract binnen van RFF om de upgrade te doen naar v2.3.0d. Hiermee kunnen de ICE3-MF/Velaro, TGV POS en Thalys eindelijk op ETCS rijden ipv TVM430 vanaf de zomerdienstregeling volgend jaar.
http://www.drehscheibe-foren.de/foren/r ... 30,5983049
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: ETCS in België.

Bericht door Shrek »

Dit wordt hier mijn home topic vanaf nu :mrgreen:
Nu ik bij infrabel in het ETCS-team zit kan ik dus perfect vertellen hoe het gaat met de ETCS in België.
Momenteel hebben we op lijn 3 en 4 ETCS level 2 liggen. Enkel lijn 2 zal op middellange termijn daar nog bijkomen, de omschakeling van andere lijnen naar ETCS level 2 zal langer duren, de samenwerking tussen laterale seinen en de RBC's is immers nog niet uitgewerkt. Onder andere op lijn 162 zal op termijn level 2 komen.
Daarnaast is er ook level 1, deze ligt op alle lijnen waar ook level 2 ligt (en op het infrabel-netwerk kunnen level 1 en 2 ook tegelijk in gebruik zijn).
Daarnaast zijn ook lijn 36/36N tussen Brussel en Leuven en lijn 36C/25N die de diabolo vormen, uitgerust met level 1 beveiliging.
Op korte termijn komen daar volgende lijnen bij:
-L10 tussen Antwerpen-noord en bundel zuid (de Liefkenshoektunnel dus)
-L165 Bertrix-Athus-Luxemburg/Frankrijk
-L53 Muizen-Wijgmaal

Op middellange termijn is het de bedoeling de hele route Athus-Antwerpen van ETCS te voorzien, tegen 2015 zou dit klaar moeten zijn. Daarna volgen snel de andere hoofdassen voor het goederenverkeer, maar daar is nog geen planning voor gemaakt.

Omdat Infrabel zo snel mogelijk die projecten wil kunnen homologeren en in dienst nemen hebben we een nieuwe motorwagen gekocht: de EM202. Dit blauwe wagentje zal je de komende jaren dus nog vaak op de sporen zien verschijnen.
dentheo
Berichten: 8167
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: ETCS in België.

Bericht door dentheo »

Hoe hard rijden we in Belgie onder Level 1 ?
Theo
Groeten vanop de Heide
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22494
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: ETCS in België.

Bericht door Steven »

Enkel de Thalys maakt gebruik om onder level 1 200km/u te rijden tussen Brussel en Leuven al de rest is max 160km/u
Plaats reactie