Elektrocutie in station Boom

Alles over reizigerstreinen in België.
samwitse

Re: Elektrocutie in station Boom

Bericht door samwitse »

Kan men geen verliesstroomschakelaar plaatsen op de bovenleiding? Want het is ook al gebeurd dat werkmensen de bovenleiding vastpakten.
pietje

Re: Elektrocutie in station Boom

Bericht door pietje »

Bij een bovenleiding kan je geen verliesstroom hebben want alle stroom gaat van de bovenleiding naar de sporen.
De sporen zijn geaard, maar dienen ook als retourleiding.
Tevens is de buitenkant van een trein ook volledig van metaal en op die manier verbonden met de sporen, dus daar kan je geen verliesstroom op detecteren.

De enige mogelijkheid om het toch te doen, is om een volledig geïsoleerd retourpad te hebben, bv een 2de bovenleidingsdraad en een dubbele panto, of een retour onderaan tussen de sporen die volledig geïsoleerd is van de aarde en de rest van de trein.
... allebei niet echt realiseerbare mogelijkheden dus alleen al qua kostprijs, maar in theorie is het mogelijk.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22493
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Elektrocutie in station Boom

Bericht door Steven »

In Zwitserland bestaat er een klein lijntje waar ze met dubbele (naast elkaar geplaatst dus) panto's rijden. Dat is me daar een kluwen aan draden in die paar wissels dat er zijn.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Elektrocutie in station Boom

Bericht door Shrek »

pietje schreef:Bij een bovenleiding kan je geen verliesstroom hebben want alle stroom gaat van de bovenleiding naar de sporen.
De sporen zijn geaard, maar dienen ook als retourleiding.
Tevens is de buitenkant van een trein ook volledig van metaal en op die manier verbonden met de sporen, dus daar kan je geen verliesstroom op detecteren.

De enige mogelijkheid om het toch te doen, is om een volledig geïsoleerd retourpad te hebben, bv een 2de bovenleidingsdraad en een dubbele panto, of een retour onderaan tussen de sporen die volledig geïsoleerd is van de aarde en de rest van de trein.
... allebei niet echt realiseerbare mogelijkheden dus alleen al qua kostprijs, maar in theorie is het mogelijk.
En vooral veel gevaarlijker dan het probleem dat je probeert op te lossen. Als je de sporen isoleert wordt het gevaarlijk die aan te raken !
pietje

Re: Elektrocutie in station Boom

Bericht door pietje »

^^ niet echt, want je kan ze dan gebruiken zoals een nulleider in een klassiek laagspanningsnet (zoals bijna overal in gebruik voor aansluitng van huizen)
Daar is de nulleider geïsoleerd, maar wordt die in de elektriciteitscabine aan de aarding gelegd.
Tot net voor de aarding kan je dan een verliesstroomschakelaar zetten.
Op de rail zal dan een vrij lage spanning komen te staan wanneer er een grote stroom doorvloeit bv. wanneer er een trein over rijdt, net zoals nu het geval is, maar het wordt toch niet gevaarlijk om deze aan te raken.

Je kan dit thuis eenvoudig testen door met de blote hand de nulleider aan te raken op een kring die beveiligd is met 30 mA (wel eerst met de voltmeter controleren welke de nulleider is, niet zomaar de blauwe nemen :wink: )
Als je een goede verliesstroomschakelaar hebt, zal deze uitschakelen, zonder dat je iets gevoeld hebt.(Om zeker te zijn dat je een goede schakelaar hebt, kan je hem eerst eens proberen met de test-knop)
Ik heb thuis al eens de test gedaan, en het werkt echt, dus je mag mij ook op mijn woord geloven :lol: .
Niet doen als je niet 100% begrepen hebt waarover ik het hierboven heb, is enkel voor mensen die echt vertrouwd zijn met electrotechniek !!!

Nadeel van deze opzet is wel dat die verliesstroom schakelaar ook gaat uitvallen als iemand een rail aanraakt met de blote hand, of zelfs wanneer iemand met redelijk geleidende schoenen (of blootsvoets) de trein op stapt. Echt geen optie dus, de treinen gaan meer stilstaan dan rijden. Beter en veel goedkoper is om kinderen/jongeren op te voeden zodat ze weten dat een trein niet gemaakt is om op te spelen.

Vanaf nu dus dus in alle stations meldingen: verboden op de trein te stappen met schoenen met isolatiewaarde < 1000V :lol:
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: Elektrocutie in station Boom

Bericht door Asterix »

Ik heb uit de omgeving van het slachtoffer vernomen dat uit de autopsie zou zijn gebleken dat er helemaal geen sprake is van elektrocutie (er werden ook geen brandwonden gevonden) maar dat wellicht een aangeboren hartafwijking hem fataal werd bij het beklimmen van een wagon.
loubs.x

Re: Elektrocutie in station Boom

Bericht door loubs.x »

Lieve neef we missen je enorm en we zullen je nooit vergeten, ik heb er geen woorden voor het is in middels 2019 en dit ongeval is gebeurd in 2012 voor mij lijkt het gisteren we denken iedere dag aan je 😢💔😩
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: Elektrocutie in station Boom

Bericht door Asterix »

Dat herinner ik mij nog. Wat is er nog gekomen van het onderzoek?
Plaats reactie