hle2127 schreef:BlubBlub schreef:Steven schreef:Al zeker twee T20's met de verkeerde panto

al valt niet uit te sluiten natuurlijk dat de voorste beschadigd is.
knappe foto's trouwens.
Wat is er verkeerd aan? Is het een goeie gewoonte/algemene afspraak om met de voorste omhoog te rijden of is er een technische reden?
ik denk dat het eerder een schoonheids regeltje is vroeger kon je kiezen en nu moet en zal die eerste panto omhoog bij éénspannige locs en als er met het stuurijtuig wordt gereden dan kan je weer kiezen tussen de panto's
Bij een treinschakeling van twee locs samen vooraan een trein is de achterliggende gedachte (over die voorste panto) om beschadiging van de kopruiten van de tweede loc door vallende vonken (gloeiend hete stukjes koolstof of koperslijpsel) zoveel mogelijk te vermijden.
Ik vermoed dat de keuze op de achterste loc dan gewoon voortvloeit uit welke panto ingeschakeld moet zijn om de andere kant op te rijden: zo krijg je dus een tweespan met de uiterste panto’s omhoog.
Bij rijtuigen met een ruit in de kopwand(deur) kan hetzelfde motief gelden: dan zie je dus een enkele trekkende loc steeds met de voorste panto op rijden.
Bij autotreinen wil je uiteraard de ruiten en de lak van de gloednieuwe auto’s zo min mogelijk schade laten oplopen tijdens de treinreis.
En zo zijn er nog andere vervoeren waarbij je liever wat vonken op de loc hebt dan op de lading (of de huiven van trailers en overdekte staalwagens).
En inderdaad: bij duw’tractie’ maakt het even niet zoveel uit.