Naar Nederland is er toch geen enkel probleem? Alleen in de andere richting is er 2x een kruising. Maar op termijn lost men dat op met lijn 11 langs Bergen-Op-Zoomdentheo schreef:Maar alles wat van Noord naar Nederland moet zal stevig moeten blijven kruisen, alles wat van Nederland komt en naar Noord wil ook.
Dat laatste had men kunnen oplossen door de oude aansluiting in "oude landen" van L12 naar 27 terug in dienst te nemen, dan was de "helft" van dat probleem opgelost.
Tweede ontsluiting haven Antwerpen
Re: Tweede ontsluiting haven Antwerpen
Re: Tweede ontsluiting haven Antwerpen
Bij viersporigheid moet de lijn uit het noorden van de haven toch gekruist ?Shrek schreef: Naar Nederland is er toch geen enkel probleem? Alleen in de andere richting is er 2x een kruising. Maar op termijn lost men dat op met lijn 11 langs Bergen-Op-Zoom
Het zuidelijke paar gaat toch naar de vorming ? Dus treinen uit de vorming moeten het andere paar kruisen.
Theo
Groeten vanop de Heide
Groeten vanop de Heide
Re: Tweede ontsluiting haven Antwerpen
Lijn 11 is nog lang niet doorgetrokken naar Nederland, en als het aan de plaatselijke bevolking van Bergen-op-Zoom ligt, zal het nog heel erg lang duren...
Re: Tweede ontsluiting haven Antwerpen
Hallo,
Maar als die fly over dient voor de kruisingen wat verderop weg te werken, komt er dan nog een 2de daarna? Want, als een trein nu van Lier zal komen, en naar Antwerpen-Noord moet, dan zal die 3 sporen moeten kruisen?
2 de haven uit, en 1 naar de noordelijke haven?
Groeten,
Joris De Mol
Dat bedoelde ik uiteraard niet...Shrek schreef: In Ekeren zelf ligt het spoor een heel stuk boven de grond. Dan is het toch logisch om de E19 en L4 met een brug over te steken en dan langzaam af te dalen. Anders zou je een steile helling in Ekeren moeten bouwen om onder L12, de E19 en L4 te gaan. Dat geeft meteen 2 km tunnel meer, en een tunnel kost nog steeds veel meer dan een flyover.
Het grote geld verbranden is net die tunnel. Moesten alle obstakels met een brug overspannen worden zou het geheel net stukken goedkoper zijn.
Maar als die fly over dient voor de kruisingen wat verderop weg te werken, komt er dan nog een 2de daarna? Want, als een trein nu van Lier zal komen, en naar Antwerpen-Noord moet, dan zal die 3 sporen moeten kruisen?
2 de haven uit, en 1 naar de noordelijke haven?
Groeten,
Joris De Mol
Re: Tweede ontsluiting haven Antwerpen
Maar die 4 sporen komen niet in gebruik voor die fly-over er is, en eens dat er is zit je met dezelfde situatie als nu (die ook verre van ideaal is natuurlijk).dentheo schreef:Bij viersporigheid moet de lijn uit het noorden van de haven toch gekruist ?
Het zuidelijke paar gaat toch naar de vorming ? Dus treinen uit de vorming moeten het andere paar kruisen.
Re: Tweede ontsluiting haven Antwerpen
Als de vier sporen er zijn wordt het volgens mij erger, een enkelsporige aansluiting zijdelings op viersporig baanvakShrek schreef:Maar die 4 sporen komen niet in gebruik voor die fly-over er is, en eens dat er is zit je met dezelfde situatie als nu (die ook verre van ideaal is natuurlijk).dentheo schreef:Bij viersporigheid moet de lijn uit het noorden van de haven toch gekruist ?
Het zuidelijke paar gaat toch naar de vorming ? Dus treinen uit de vorming moeten het andere paar kruisen.
Waarschijnlijk lost de flyover wel iets op voor het verkeer vanuit Berchem dat niet naar de vorming moet maar naar het noorden, dat kan dan kruisingsvrij.
Momenteel is het nut echter beperkt.
Theo
Groeten vanop de Heide
Groeten vanop de Heide
Re: Tweede ontsluiting haven Antwerpen
Nijlen ziet extra spoorlijn liever langs E313 en Albertkanaal lopen
De gemeente is het niet eens met de twee tracés die voorliggen voor een toekomstige goederenspoorlijn naar de Antwerpse haven. Nijlen ijvert voor een lijn langs de E313 en het Albertkanaal.
Het ene tracé gaat via Boechout en Lier en sluit aan op de bestaande spoorlijnen 15 en 16. Het andere tracé voorziet in een tunnel die tussen Kessel-Station en Nijlen bovenkomt. Vooral bij dit zogenaamde tracé van de lange boortunnel heeft de gemeente de nodige bedenkingen.
"Maar in de eerste plaats moet een derde alternatief onderzocht worden dat langs de E313 en het Albertkanaal gaat. Dit tracé laat alle dorpskernen links liggen en kan eventueel in combinatie met een tunnel naar lijn 16 naar Aarschot uitgewerkt worden. Indien dit niet mogelijk is, vraagt de gemeenteraad van Nijlen uitdrukkelijk om de mogelijkheden te onderzoeken om de tunnel niet tussen Kessel-Station en Nijlen maar voorbij de dorpskern van Nijlen aan de oppervlakte te laten komen", legt burgemeester Paul Verbeeck (CD&V) uit.
De gemeenteraad vraagt verder ook een ruimer rapport over de gevolgen voor het milieu. Door de mogelijk zwaardere belasting van lijn 15 naar Herentals moeten dezelfde zaken onderzocht worden die ook in verband met de heractivering van de IJzeren Rijn werden onderzocht qua geluid, trillingen, veiligheid, leefbaarheid dorpskernen, luchtvervuiling, sluiting overwegen, gevolgen voor fauna en flora, enzovoort.
"Ook de impact op de groene omgeving van het fort van Kessel, de Kesselse heide en natuurgebied Het Goor moet onderzocht worden. Bovendien moeten voor alle tracés de maatschappelijke kost van onteigeningen en waardeverminderingen in kaart gebracht worden. Dat wordt nu vergeten", vindt Nijlen.
De gemeente stelt zelfs de vraag of de extra spoorlijn wel nodig is. Het verwijst daarbij naar de uitbreiding van de haven van Rotterdam en de sluiting van de hoogovens in Luik, die de vraag naar goederenvervoer naar Antwerpen doen afnemen.
Bron: http://www.gva.be
De gemeente is het niet eens met de twee tracés die voorliggen voor een toekomstige goederenspoorlijn naar de Antwerpse haven. Nijlen ijvert voor een lijn langs de E313 en het Albertkanaal.
Het ene tracé gaat via Boechout en Lier en sluit aan op de bestaande spoorlijnen 15 en 16. Het andere tracé voorziet in een tunnel die tussen Kessel-Station en Nijlen bovenkomt. Vooral bij dit zogenaamde tracé van de lange boortunnel heeft de gemeente de nodige bedenkingen.
"Maar in de eerste plaats moet een derde alternatief onderzocht worden dat langs de E313 en het Albertkanaal gaat. Dit tracé laat alle dorpskernen links liggen en kan eventueel in combinatie met een tunnel naar lijn 16 naar Aarschot uitgewerkt worden. Indien dit niet mogelijk is, vraagt de gemeenteraad van Nijlen uitdrukkelijk om de mogelijkheden te onderzoeken om de tunnel niet tussen Kessel-Station en Nijlen maar voorbij de dorpskern van Nijlen aan de oppervlakte te laten komen", legt burgemeester Paul Verbeeck (CD&V) uit.
De gemeenteraad vraagt verder ook een ruimer rapport over de gevolgen voor het milieu. Door de mogelijk zwaardere belasting van lijn 15 naar Herentals moeten dezelfde zaken onderzocht worden die ook in verband met de heractivering van de IJzeren Rijn werden onderzocht qua geluid, trillingen, veiligheid, leefbaarheid dorpskernen, luchtvervuiling, sluiting overwegen, gevolgen voor fauna en flora, enzovoort.
"Ook de impact op de groene omgeving van het fort van Kessel, de Kesselse heide en natuurgebied Het Goor moet onderzocht worden. Bovendien moeten voor alle tracés de maatschappelijke kost van onteigeningen en waardeverminderingen in kaart gebracht worden. Dat wordt nu vergeten", vindt Nijlen.
De gemeente stelt zelfs de vraag of de extra spoorlijn wel nodig is. Het verwijst daarbij naar de uitbreiding van de haven van Rotterdam en de sluiting van de hoogovens in Luik, die de vraag naar goederenvervoer naar Antwerpen doen afnemen.
Bron: http://www.gva.be
-
- Berichten: 402
- Lid geworden op: 23 apr 2010, 21:50
Re: Tweede ontsluiting haven Antwerpen
via het Albert kanaal van Antwerpen tot Herentals is een goede optie
daar hebben de woonkernen het minst last van
in Herentals kun je intakken op lijn 15 en kun je in Mol nog richting Hasselt (Aken) en rechtdoor naar Roermond
maar dan heb je wel enorme infrawerken nodig
de gemeenten zoeken oplossingen zolang de goederenlijn maar niet door hun gemeente komt
daar hebben de woonkernen het minst last van
in Herentals kun je intakken op lijn 15 en kun je in Mol nog richting Hasselt (Aken) en rechtdoor naar Roermond
maar dan heb je wel enorme infrawerken nodig
de gemeenten zoeken oplossingen zolang de goederenlijn maar niet door hun gemeente komt
Re: Tweede ontsluiting haven Antwerpen
Het is maar normaal dat bepaalde gemeentes dat doen.
In vele gemeentes wordt het zware vrachtwagenverkeer ook uit de stad geweerd en omgeleid. Nu zou het dan plots normaal zijn als gemeentes waarbij de spoorlijnen door het hart van de gemeente rijden massaal goederenverkeer over het spoor te verwerken krijgen.
Het is een eindeloze discussie van weten wat je kan verwachten als je nabij een spoor gaat wonen, maar in dit geval gaat het om nieuwe verbindingen.
In vele gemeentes wordt het zware vrachtwagenverkeer ook uit de stad geweerd en omgeleid. Nu zou het dan plots normaal zijn als gemeentes waarbij de spoorlijnen door het hart van de gemeente rijden massaal goederenverkeer over het spoor te verwerken krijgen.
Het is een eindeloze discussie van weten wat je kan verwachten als je nabij een spoor gaat wonen, maar in dit geval gaat het om nieuwe verbindingen.
Re: Tweede ontsluiting haven Antwerpen
Ik geef ook de voorkeur voor het tracé langs het albertkanaal en E313 om redenen van capaciteit en toekomstgerichtheid.
Zoals het plan nu is, zou er aangetakt worden op de bestaande lijn lier-Aarschot.
Maar in Aarschot gaat men richting Duitsland over op de lijn naar Hasselt.
Dat is een lijn die alsmaar belangrijker wordt voor passagiersverkeer, dus het aantal extra mogelijkheden is daar nogal beperkt.
Door richting Herentals te gaan heb je alvast een extra route om naar Hasselt te gaan, en is de case voor de uitbouw van de IJzeren Rijn plots veel sterker.
Tegelijk is er dan een goede reden om de lijn Mol-Hasselt te elektrificeren.
Zoals het plan nu is, zou er aangetakt worden op de bestaande lijn lier-Aarschot.
Maar in Aarschot gaat men richting Duitsland over op de lijn naar Hasselt.
Dat is een lijn die alsmaar belangrijker wordt voor passagiersverkeer, dus het aantal extra mogelijkheden is daar nogal beperkt.
Door richting Herentals te gaan heb je alvast een extra route om naar Hasselt te gaan, en is de case voor de uitbouw van de IJzeren Rijn plots veel sterker.
Tegelijk is er dan een goede reden om de lijn Mol-Hasselt te elektrificeren.
Re: Tweede ontsluiting haven Antwerpen
Ik veronderstel dat het Albertkanaaltracé is bestudeerd geweest, en ik vraag me af wat heeft doen besluiten dat het geen goed idee was...
Re: Tweede ontsluiting haven Antwerpen
Het Albertkanaaltracé is geen tweede ontsluiting want dit is geen alternatief voor de verbinding naar het zuiden (Antwerpen - Namen). De oorspronkelijke bedoeling was om de nieuwe verbinding aan te sluiten op lijn 16 en de trafiek die uit Herentals komt via Lier te blijven afwikkelen.groentje schreef:Ik veronderstel dat het Albertkanaaltracé is bestudeerd geweest, en ik vraag me af wat heeft doen besluiten dat het geen goed idee was...
verder :
1. langs het Albertkanaal zijn ook een aantal chemische bedrijven (risico)
2. huidig spoortracé langs Albertkanaal is enkel geschikt voor lage snelheid dus waar ga je een nieuwe lijn leggen ?
Re: Tweede ontsluiting haven Antwerpen
Het een kan nog steeds met het ander gecombineerd worden, maar het is een feit dat dat alweer heel wat meer zou kosten. Richting oosten lijkt me een tracé via het Albertkanaal, of langs de E313, best interessant, het feit dat er chemische industrie is gevestigd lijkt me zelfs net een pluspunt. En een trage lijn kan aangepast worden, een nieuwe lijn bouwen, of een oude lijn grondig moderniseren, het gaat sowieso geld kosten.
Maar er moet inderdaad een oplossing gevonden worden voor het verkeer richting Athus-Meuse. Misschien kan een heropende lijn 29 hier soelaas bieden? Een stuk ligt er nog, het verlengde ligt doorgaans niet te heel erg dicht tegen de bewoning aan. En dan heb je meteen ook een incentive om er reizigersverkeer op te organiseren...
Maar er moet inderdaad een oplossing gevonden worden voor het verkeer richting Athus-Meuse. Misschien kan een heropende lijn 29 hier soelaas bieden? Een stuk ligt er nog, het verlengde ligt doorgaans niet te heel erg dicht tegen de bewoning aan. En dan heb je meteen ook een incentive om er reizigersverkeer op te organiseren...
Re: Tweede ontsluiting haven Antwerpen
tja een beslissing nemen is toch moeilijk ze voor hun, zie maar naar de oosterweelverbinding waar ze het ook nog altijd ni goe weten...