spoorlijn middenberm E19 Brussel-Mechelen-Antwerpen 25N

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
Shrek

Re: spoorlijn middenberm E19 Brussel-Mechelen-Antwerpen 25N

Bericht door Shrek »

Ik vind die hele diabolotoeslag nog altijd dikke zever. Ze zouden beter de algemene luchthaventaks een klein beetje verhogen (20 cent per reiziger schat ik) en daarmee de kost betalen.
Nu is iedereen de dupe hiervan, ook wie totaal niet in de luchthaven moet zijn.
Door de vele bussen van de lijn die in de luchthaven stoppen zou dit een prachtig multimodaal transferium voor de hele regio kunnen zijn, maar de diabolotaks maakt dit compleet onmogelijk :roll:
Zorba

Bericht door Zorba »

Je zegt dat nu iedereen de dupe ervan is, maar je stelt wel een verhoging van de luchthaventaks voor :?

Maar blijft veel geld natuurlijk. Met de Go-Pass naar de luchthaven zou dus bijna dubbel zo duur zijn nu.
Portbou
Contacteer:

Bericht door Portbou »

Zijn er eigenlijk nog andere plaatsen in Europa waar zo'n speciaal takssysteem bestaat voor luchthavenreizigers ?

Groeten,
Bart W.
dentheo

Bericht door dentheo »

Arlanda Stockholm zeker.
Neem je daar een gewone trein ipv de "speciale snelle trein" dan moet je bijbetalen na aankomst op de luchthaven.

Op Paddington- Heathrow dan weer niet, vind je en neem je de gewone trein (bijna onvindbaar op het station en vertrekstaten) dan is het zo.
Theo
Groeten vanop de Heide
Asterix

Bericht door Asterix »

Shrek schreef:Ik vind die hele diabolotoeslag nog altijd dikke zever. Ze zouden beter de algemene luchthaventaks een klein beetje verhogen (20 cent per reiziger schat ik) en daarmee de kost betalen.
Nu is iedereen de dupe hiervan, ook wie totaal niet in de luchthaven moet zijn.
In jouw voorstel is ook iedereen de dupe van de dure treinverbinding, ook de autobestuurder die nu al zwaar mag dokken voor een parkeerplaats.
Shrek schreef:Door de vele bussen van de lijn die in de luchthaven stoppen zou dit een prachtig multimodaal transferium voor de hele regio kunnen zijn, maar de diabolotaks maakt dit compleet onmogelijk :roll:
De luchthavenuitbater gaat dit niet willen want die wint daar niets aan, DL en NMBS eigenlijk ook niet.
Shrek

Bericht door Shrek »

Jeroen schreef: In jouw voorstel is ook iedereen de dupe van de dure treinverbinding, ook de autobestuurder die nu al zwaar mag dokken voor een parkeerplaats.
De bedoeling is ent van minder auto's naar de luchthaven te laten rijden, dus dat is dan een voordeel :wink:
Jeroen schreef: De luchthavenuitbater gaat dit niet willen want die wint daar niets aan, DL en NMBS eigenlijk ook niet.
De Lijn zeker wel, zij laten niet toevallig alle streeklijnen daar samenkomen. Het is ook gewoon sneller om in de luchthaven uit te stappen en dan de trein te nemen. Zeker als je niet in Brussel-Noord zelf moet zijn. De NMBS wint er ook alleen maar bij, zo'n hub trekt immers een hoop reizigers aan (ok, stationnetjes als Zaventem-dorp, Hofstade of Weerde verliezen er misschien, maar het totaal zal zeker positief zijn).
LHOON

Bericht door LHOON »

Portbou schreef:Zijn er eigenlijk nog andere plaatsen in Europa waar zo'n speciaal takssysteem bestaat voor luchthavenreizigers ?

Groeten,
Bart W.
In vele landen wordt er kennelijk van uitgegaan dat vliegreizen het privilege van de rijken zijn, en wordt er voor een rit naar de luchthaven een flinke meerprijs aangerekend.

Voorbeelden:
  • Londen Heathrow: £18 enkel op Heathrow express, £9.10 op Heathrow connect (langs dezelfde lijn), £4.80 peak/£2.90 offpeak met Piccadilly lijn (metro)
  • London Gatwick: £18.90 enkel op Gatwick express, £10 met reguliere treinen
  • Oslo Gardermoen: 250NOK op Flytoget, 90NOK met NSB
  • Stockholm Arlanda: 260SEK met Arlanda express, 110SEK (incl. luchthaventoeslag) met SL
Weliswaar hebben de lokale treinen soms iets meer stilstanden (voor sommige is het verschil echter klein!).

Wat de diensten van De Lijn betreft op Zaventem, deze zijn thans zeer uitgebreid maar worden aan de luchthavengebruiker nauwelijks bekend gemaakt. Er is zelfs geen digitaal aankondigingsbord in het busstation. Alhoewel de bus voor een groot deel van Brabant en de oostelijke Brusselse agglomeratie de beste verbindingen biedt.
Asterix

Bericht door Asterix »

Shrek schreef:
Jeroen schreef:In jouw voorstel is ook iedereen de dupe van de dure treinverbinding, ook de autobestuurder die nu al zwaar mag dokken voor een parkeerplaats.
De bedoeling is ent van minder auto's naar de luchthaven te laten rijden, dus dat is dan een voordeel :wink:
Ik vraag mij af of dat echt de bedoeling kan zijn. Volgens mij kan de NMBS het totaal niet bolwerken om 2 leeggestroomde vliegtuigen met bagage incluis, te vervoeren. Vooraleer je als overheid iemand gaat belasten, moet je m.i. een volwaardig alternatief kunnen aanbieden en ik denk niet dat de treincapaciteit (in het weekend) hieraan voldoet.
Shrek schreef:
Jeroen schreef: De luchthavenuitbater gaat dit niet willen want die wint daar niets aan, DL en NMBS eigenlijk ook niet.
De Lijn zeker wel, zij laten niet toevallig alle streeklijnen daar samenkomen. Het is ook gewoon sneller om in de luchthaven uit te stappen en dan de trein te nemen. Zeker als je niet in Brussel-Noord zelf moet zijn. De NMBS wint er ook alleen maar bij, zo'n hub trekt immers een hoop reizigers aan (ok, stationnetjes als Zaventem-dorp, Hofstade of Weerde verliezen er misschien, maar het totaal zal zeker positief zijn).
Komen alle streeklijnen daar samen omdat men graten ziet in een overstapknooppunt of komen ze daar enkel 'toevallig' samen omdat er een luchthaven ligt en de Vlaamse overheid heeft ingezet op het START-project? Ik vraag mij af of er veel overstappers zijn, daarvoor lijkt mij de luchthaven iets te veel in de 'uithoek' van het netwerk te liggen, net zoals het luchthavenstation vòòr de tweede ondertunneling onder de startbaan. Ik heb zelf al wel regelmatig lijn 820 of 821 richting Vilvoorde genomen (komende uit Leuven) maar dan eerder omdat ik a) veel tijd had, b) graag met de bus reis en c) gratis rijd. Ik ben dus misschien een uitzondering. Mij lijkt Vilvoorde-station dan een beter overstappunt voor de regio te zijn. Richting Keerbergen en co ben je wellicht vlotter via Mechelen, richting zuidrand Brussel via het NMBS-net aan de kanten van Ukkel. Ik zie in Vilvoorde meer potentieel dan in de luchthaven, eerlijk gezegd. Zuidelijker zit je met een ijzersterke dienstverlening op lijn 36N/36, dan kan je beter laten aantakken op stopplaatsen als Kortenberg of Zaventem. De luchthaven ligt misschien wat verloren tussen lijn 36/36N en Vilvoorde.
groentje

Bericht door groentje »

Maar waarom bouw je zo'n dure infrastructuur, toch omdat je ambitieus bent om er (veel) reizigers mee te vervoeren? Akkoord dat de beloofde dienstregeling daarin tekort schiet. Ik ben niet radicaal tegen een luchthaventoeslag, maar 4,30 euro is gewoon te veel voor reizigers vanuit Leuven of Brussel. Natuurlijk, met de huidige hoeveelheid aan forfaitaire kaartjes is dat geen oplossing, maar ik zou gepleit hebben om de tarifaire km-afstand op Mechelen-Luchthaven niet of amper aan te passen...
Matjas__

Bericht door Matjas__ »

Merijn schreef:Mijn excuses, ik had dit al eens gevraagd, maar de vraag is een beetje in de vergetelheid geraakt. Met dat de IR-I vanaf 10 juni van/naar Mechelen zal rijden, zal er ook ander materieel gebruikt worden?

Merijn
Merijn, met het in dienst nemen van de diabolo verbinding zijn de diensten in o.a. De Panne grondig gewijzigd. De belangerijkste veranderingen ivm het materieel zijn de volgende:

- 3605 als MUX naar Mechelen (met koppeling te Gent St Pieters), wordt terug ontkoppeld te Mechelen en keert als 1 stam terug naar De Panne als 3631. Deze trein vertrekt 's middags terug vanuit De Panne als 3613 naar Mechelen om daar opnieuw te koppelen en als dubbele stam terug te keren als 3639 naar Gent St Pieters, terug ontkoppeld en als 1 stam verder naar De Panne.
- 3606 als MUX naar Mechelen (met koppeling te Gent St Pieters), wordt terug ontkoppeld te Mechelen en keert als 1 stam terug naar De Panne als 3632. Deze trein vertrekt 's middags terug vanuit De Panne als 3612 naar Mechelen om daar opnieuw te koppelen en als dubbele stam terug te keren als 3638 naar Gent St Pieters, terug ontkoppeld en als 1 stam verder naar De Panne.

Op te merken valt, in verband met de samenstelling, dat deze treinen zouden rijden met 9 M6 rijtuigen ipv de gebruikelijke 10! Dit omdat de afstanden tussen de seinen te Mechelen (men kan maar op 4 sporen ontvangen worden van de L.25N, spoor 7,8,9 en 10) te kort is om de trein aan het perron te brengen. Er is slecht 1 meter speling om te ontkoppelen, en daarvoor dient de bestuurder tot tegen het sein te rijden met 10 rijtuigen. Dus 1 stam van de 2, die van Poperinge/Kortijk of die van De Panne zou rijden met 4 rijtuigen en de ander met 5.

Groeten Matjas.
Merijn

Bericht door Merijn »

Hoi Matjas,

Dank je voor je bericht! Ik vroeg me nog enkel af welk materieel zou gebruikt worden voor de eerste trein van Mechelen naar De Panne (treinen 3628 & 3629). Zullen dit ook MS80 of MS96 zijn, of krijgen we een "verrassing" (zoals MS75 of zo...)

Groetjes
kika

Bericht door kika »

Matjas__ schreef:Op te merken valt, in verband met de samenstelling, dat deze treinen zouden rijden met 9 M6 rijtuigen ipv de gebruikelijke 10! Dit omdat de afstanden tussen de seinen te Mechelen (men kan maar op 4 sporen ontvangen worden van de L.25N, spoor 7,8,9 en 10) te kort is om de trein aan het perron te brengen. Er is slecht 1 meter speling om te ontkoppelen, en daarvoor dient de bestuurder tot tegen het sein te rijden met 10 rijtuigen. Dus 1 stam van de 2, die van Poperinge/Kortijk of die van De Panne zou rijden met 4 rijtuigen en de ander met 5.
Dat is een prachtig voorbeeld om als antwoord te dienen wanneer iemand vraagt waarom xyz niet met materieel abc van die of die lengte wordt gereden: het is niet eenvoudig om bruikbare samenstellingen en omlopen op te stellen.
dentheo

Bericht door dentheo »

Matjas__ schreef: Er is slecht 1 meter speling om te ontkoppelen, en daarvoor dient de bestuurder tot tegen het sein te rijden met 10 rijtuigen. Dus 1 stam van de 2, die van Poperinge/Kortijk of die van De Panne zou rijden met 4 rijtuigen en de ander met 5.

Groeten Matjas.
Wat doet men met het afgekoppelde deel ? De hooggelegen sporen zijn niet zo direkt verbonden aan wijksporen volgens mij ???
Theo
Groeten vanop de Heide
kristofvt

Bericht door kristofvt »

Weet iemand met wat voor motorstel de spoorlijn vandaag door koning albert werd ingereden? Was er een van infrabel?
loic1811

Bericht door loic1811 »

hij heeft in het ECTS rijtuig gezeten in de 08002
Plaats reactie