Uplace

Smalspoor, tram en light-rail in België
Plaats reactie
dentheo
Berichten: 7760
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Uplace

Bericht door dentheo » 05 jun 2012, 23:34

Ik begrijp dat er het Uplace project een tramlijn zit.

Zou de Lijn in het Brusselse aan een nieuw tramnet beginnen ?
Theo
Groeten vanop de Heide


Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 9402
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Uplace

Bericht door Shrek » 06 jun 2012, 00:10

dentheo schreef:Ik begrijp dat er het Uplace project een tramlijn zit.

Zou de Lijn in het Brusselse aan een nieuw tramnet beginnen ?
Die plannen bestaan al langer hoor, maar met de huidige bezuinigingen zal dat er niet snel van komen.
Als Uplace doorgaat zal het winkelcentrum zeker af zijn voor de tramlijn er ligt :wink:

Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 4168
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Uplace

Bericht door Steve » 06 jun 2012, 01:35

Er is hoofdzakelijk sprake van een tramlijn die grosso modo het traject van de huidige buslijnen 820 (noordelijke deel, vanaf Jette/Strombeek) en/of 821 zou volgen. Weliswaar met een knik via de omgeving Uplace, vandaag nog een vrij omvangrijk niemandsland.

Wat volgens mij pas echt zin zou hebben: tramlijn 58 tussen Schaarbeek en Vilvoorde in ere herstellen. Er is nog steeds een zee aan plaats in de centrale middenberm, en de Schaarbeeklei/Vilvoordsesteenweg loopt langs de toekomstige Uplace-terreinen. De huidige buslijn 58 is nog maar een schim van de tramlijn van weleer, die noodgedwongen geschrapt is omdat er vanwege Vilvoorde en Vlaanderen een totale onwil bestond om de nodige investeringen in de verouderde sporen en overige infrastructuur te doen (notoire tegenstanders zullen spreken over een verrottingsstrategie...).

dentheo
Berichten: 7760
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Uplace

Bericht door dentheo » 06 jun 2012, 11:35

Zou de lijn de zaak dan in concessie geven aan MIVB , of eilandbedrijfje opstarten ?
Theo
Groeten vanop de Heide

Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 4168
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Uplace

Bericht door Steve » 06 jun 2012, 12:40

dentheo schreef:Zou de lijn de zaak dan in concessie geven aan MIVB , of eilandbedrijfje opstarten ?
Als je het hebt over de noordelijke tramlijn die wat op de huidige 820/821 zou lijken, dan zal De Lijn die zelf wel gaan exploiteren. De MIVB heeft weinig te maken met die hele tramlijn, die niet of slechts heel beperkt in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest zou rijden.

Echt een eilandbedrijf zou het niet worden: de drie andere tramnetten van De Lijn liggen allemaal op relatief korte afstand, en de uitwisselingen van materieel tussen de kust en Gent/Antwerpen rond de zomerperiode tonen dat er geen grote logistieke problemen zouden zijn. Als de overige tramlijnen die in Vlaams-Brabant op (middel)lange termijn gepland zijn er dan ook nog eens komen, zal het eilandje bovendien al snel verdwijnen.

Blijft natuurlijk het punt dat De Lijn hoogstwaarschijnlijk voor meterspoor zal kiezen zoals op haar andere netten, en dat maakt enige integratie met het MIVB-netwerk onmogelijk of toch zeer onwaarschijnlijk (wat vooral jammer zou zijn voor de geplande lijnen die tot diep in Brussel zouden komen).

pietje

Re: Uplace

Bericht door pietje » 06 jun 2012, 19:55

Waarom denk je dat DL voor meterspoor zou kiezen?
In Limburg hebben ze toch ook voor normaalspoor gekozen, dus indien daar alles naar wens gaat, zullen ze sowieso al normaalspoor trams hebben.
Zeker met het nabijgelegen MIVB netwerk zou het erg kortzichtig zijn om meterspoor te kiezen, het maakt een eventuele koppeling van beide netten al bij voorbaat nodeloos ingewikkeld.

Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 4168
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Uplace

Bericht door Steve » 06 jun 2012, 22:21

pietje schreef:Waarom denk je dat DL voor meterspoor zou kiezen?
In Limburg hebben ze toch ook voor normaalspoor gekozen, dus indien daar alles naar wens gaat, zullen ze sowieso al normaalspoor trams hebben.
Zeker met het nabijgelegen MIVB netwerk zou het erg kortzichtig zijn om meterspoor te kiezen, het maakt een eventuele koppeling van beide netten al bij voorbaat nodeloos ingewikkeld.
Daar in Limburg spreken we wel over een halve trein (lightrail met hoge commerciële snelheid) en dus niet over een veeleer lokale tramlijn met veel stedelijke kenmerken. Enfin, we zien wel wat er uit de bus komt, in de tussentijd zal er nog veel water door de Zenne vloeien!

Gebruikersavatar
groentje
Berichten: 6126
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Uplace

Bericht door groentje » 07 jun 2012, 15:23

De plannen in Brabant gingen wel degelijk om normaalspoor, MIVB-reiziger, net om aan te kunnen sluiten op het netwerk van de MIVB (de Vlaamse trams zouden doorrijden tot ergens in Brussel, en omgekeerd zouden sommige MIVB-trams ook het gewest verlaten (en verder dan de pokke-eindjes in Drogenbos, Groot-Bijgaarden, Wezembeek-Oppem of Tervuren).

Plaats reactie