arbeider komt om bij ongeluk station Duffel

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
loic1811
Berichten: 1445
Lid geworden op: 30 dec 2011, 19:20
Locatie: Londerzeel

arbeider komt om bij ongeluk station Duffel

Bericht door loic1811 »

Arbeider komt om bij ongeluk station Duffel
do 14/06/2012 - 17:31
In Duffel is een arbeider omgekomen die in opdracht van Infrabel werken uitvoerde vlak bij het station.
De grijparm van een kraan werd aangereden door een trein en kwam zo tegen de man terecht. Die was op slag dood.

De man die de kraan bediende is in zware shock overgebracht naar het ziekenhuis. Volgens Infrabel waren alle veiligheidsvoorzorgen getroffen en ging er ook een alarmsignaal af toen de trein naderde.

Het parket van Mechelen heeft een deskundige aangesteld om het ongeluk te onderzoeken. Het treinverkeer op de lijn Brussel-Antwerpen is verstoord.
Bron :deredactie
dentheo
Berichten: 8170
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: arbeider komt om bij ongeluk station Duffel

Bericht door dentheo »

Geen "schildwacht " ?
Eigenaardig.
Theo
Groeten vanop de Heide
loic1811
Berichten: 1445
Lid geworden op: 30 dec 2011, 19:20
Locatie: Londerzeel

Re: arbeider komt om bij ongeluk station Duffel

Bericht door loic1811 »

het fijne weet ik er ook niet van ze spreken over een alarm als de trein naderde welk alarm is dat dan en werdt het dan optijd gegeven . ik zag al een tijdje op railtime dit staan:Er is een obstakel gemeld op het spoor ter hoogte van station Duffel.
Zwaar verstoord verkeer. Einde storing. Gevolgsvertragingen blijven mogelijk
en toen kwam ik per toeval op de site van deredactie
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22507
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: arbeider komt om bij ongeluk station Duffel

Bericht door Steven »

dentheo schreef:Geen "schildwacht " ?
Eigenaardig.
Waaruit maak jij op dat er geen schildwacht was? Dat staat toch nergens in die tekst?
De hoorn en/of zwaailampen gebruikt men tegenwoordig al op meerdere werven als aanvullend systeem.. Dit omdat de hoorbaarheid van de schildwacht zijn hoorn niet altijd voldoende is. Het starten van de zwaailichten en bijhorende sirene moet extra aandacht trekken. Zeker op die plaatsen waar men met zware machines bezig is kan dit zijn nut bewijzen doch perfect en waterdicht is er niets.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22507
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: arbeider komt om bij ongeluk station Duffel

Bericht door Steven »

hle2127 schreef:het fijne weet ik er ook niet van ze spreken over een alarm als de trein naderde welk alarm is dat dan en werdt het dan optijd gegeven . ik zag al een tijdje op railtime dit staan:Er is een obstakel gemeld op het spoor ter hoogte van station Duffel.
Zwaar verstoord verkeer. Einde storing. Gevolgsvertragingen blijven mogelijk
en toen kwam ik per toeval op de site van deredactie

Die sirenes en eventuele zwaailichten laat men normaal werken via een contact dat naast het spoor staat en door de treinwielen zal bediend worden.
loic1811
Berichten: 1445
Lid geworden op: 30 dec 2011, 19:20
Locatie: Londerzeel

Re: arbeider komt om bij ongeluk station Duffel

Bericht door loic1811 »

Steven schreef:
hle2127 schreef:het fijne weet ik er ook niet van ze spreken over een alarm als de trein naderde welk alarm is dat dan en werdt het dan optijd gegeven . ik zag al een tijdje op railtime dit staan:Er is een obstakel gemeld op het spoor ter hoogte van station Duffel.
Zwaar verstoord verkeer. Einde storing. Gevolgsvertragingen blijven mogelijk
en toen kwam ik per toeval op de site van deredactie
aah nu weet ik tenminste wat dat irritant geluid is op de 50 A ter hoogte van vorst-rijtuigen.maar dat alarm hoor ik niet elke keer als ik daar passeer

Die sirenes en eventuele zwaailichten laat men normaal werken via een contact dat naast het spoor staat en door de treinwielen zal bediend worden.
dentheo
Berichten: 8170
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: arbeider komt om bij ongeluk station Duffel

Bericht door dentheo »

Steven schreef:
dentheo schreef:Geen "schildwacht " ?
Eigenaardig.
Waaruit maak jij op dat er geen schildwacht was? Dat staat toch nergens in die tekst?.
Klopt , maar ik heb ooit schildwachten bij op de kraan weten zitten naast de machinist.
Alleen al om te zorgen dat de arm buiten profiel draaide....
Theo
Groeten vanop de Heide
J-B

Re: arbeider komt om bij ongeluk station Duffel

Bericht door J-B »

De zwaailichten en sirene's stonden niet op spoor 1 (waar de kraan stond) voor zover ik kon zien.

Toevallig reed ik niet zo lang na het ongeval voorbij. De amsterdammer stond overigens in Antwerpen-Centraal op de info-borden aangegeven zonder vertraging. Al ben ik er vrij zeker van dat hij nooit op tijd aankwam. :-)
2012-06-14 15.43.16.jpg
2012-06-14 15.42.02.jpg
dentheo
Berichten: 8170
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: arbeider komt om bij ongeluk station Duffel

Bericht door dentheo »

Ik heb niets gelezen van de machinist... juist op tijd weggedoken ?
Theo
Groeten vanop de Heide
Hobbes
Berichten: 747
Lid geworden op: 30 mei 2006, 18:08
Locatie: Hemiksem

Re: arbeider komt om bij ongeluk station Duffel

Bericht door Hobbes »

De (Nederlandse) machinist was uiteraard geschrokken, maar ongedeerd.
Ik was de bestuurder die de trein daar heeft gaan evacueren, de loc was beschadigd aan de linkerzijde, maar mocht op eigen kracht rijden. (max. 60km/h)

Wat daar juist misgelopen is weet ik niet, maar als ik sommige aannemers bezig zie langs het spoor qua veiligheid, ben ik niet verbaasd dat er zo een ongeval gebeurd is...
Gebruikersavatar
Bibke
Berichten: 2954
Lid geworden op: 02 aug 2006, 22:51
Locatie: Kaulille (Afkomstig van LPP)

Re: arbeider komt om bij ongeluk station Duffel

Bericht door Bibke »

Ik heb ergens gelezen dat Infrabel niet op de hoogte was van werken op/aan spoor 1.
Ik ben abonnee van “OP DE BAAN”, U ook?
www.pfttsp.be
www.cfbocq.be
www.retrotrain.be
AfbeeldingAfbeelding
gysev
Berichten: 501
Lid geworden op: 10 mar 2008, 11:22

Re: arbeider komt om bij ongeluk station Duffel

Bericht door gysev »

Bibke schreef:Ik heb ergens gelezen dat Infrabel niet op de hoogte was van werken op/aan spoor 1.
Klopt. Normaal moeten werken waarbij een kraan in het vrijeruimteprofiel kan komen op voorhand aangevraagd worden en moet er iemand (met een opleiding en brevet) in contact staan met de beherende blokpost om het profiel vrij te melden. Jammer genoeg zijn er aannemers die dat een overbodige last (en kost) vinden en dan krijg je dit natuurlijk.
Lukas
Berichten: 1670
Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:44
Locatie: Rotselaar L 35

Re: arbeider komt om bij ongeluk station Duffel

Bericht door Lukas »

Hoi,

De locomotief die betrokken was bij dit ongeval was HLE 2802.

Lukas
Leve HLR 73,74 EN 82!!
Leve de M6 rijtuigen!!
De TRAXX is de MAX !!
LEVE HLD 62+63 En de HLD 52,53 EN 54!!
LEVE DE DESIRO!!
Stef
Berichten: 1433
Lid geworden op: 28 okt 2009, 13:53
Locatie: FSN

Re: arbeider komt om bij ongeluk station Duffel

Bericht door Stef »

Idd hij kon op eigen kracht nog verder, hij had wel een hele gap uit zijn front/zijkant.
AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Ralph
Berichten: 30
Lid geworden op: 14 feb 2011, 18:48
Locatie: Roosendaal (NL)
Contacteer:

Re: arbeider komt om bij ongeluk station Duffel

Bericht door Ralph »

Hoi allemaal,

Kunnen we aub eens ophouden met speculeren naar wie er nu fout zat. En laten we wachten tot de officiele instanties met de eindconclusies komen naar aanleiding van hun onderzoek. Ik vind het hier een beetje smakeloos om maar meteen een dader aan te gaan wijzen zonder alle feiten te kennen. Ook met een dodelijk slachtoffer en enkele geschrokken betrokkenen, lijkt me dit wel zo netjes.

Groet,

Ralph.
Er is maar 1 moment om op tijd te komen. Anders ben je te vroeg of te laat.
Plaats reactie