Vreemde combinatie

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
LHOON
Berichten: 619
Lid geworden op: 30 dec 2008, 21:30
Locatie: FM

Re: Vreemde combinatie

Bericht door LHOON »

nahoj schreef:De GF-compatibele koppeling van Voith is een nieuwe ontwikkeling, voor MR08.

Ik ken niet veel van patenten, maar als je iets maakt dat functioneel compatibel is, maar technisch geen copie, is er dan een probleem?
Het patent kan slaan op bepaalde functionaliteiten of werkingswijzen, dus een kopie die op dezelfde wijze werkt valt ook onder het patent en moet licenties betalen.

Auteursrecht heeft hier weinig mee te maken, tenzij men de vorm van de koppeling als productdesign registreert. Dit is echter iets heel anders dan een patent.
Eimai
Berichten: 795
Lid geworden op: 10 mar 2009, 15:05

Re: Vreemde combinatie

Bericht door Eimai »

Heb bij Weerde ook de combinatie sprinter + break gezien, met de sprinter op kop. Ik had het niet meteen door waardoor ik niet gezien heb of de break ook in dienst was, maar zou eigenlijk wel moeten aangezien zelfs bij evacuatie één sprintertje geen break mag trekken. Maar het kwam waarschijnlijk van de CW Mechelen, dus het kan een uitzonderlijke testrit zijn.

Overigens kan een sprinter wél elektrisch koppelen met een break, de koppeldozen zijn compatibel. Je kan het bijvoorbeeld gebruiken om van het ene motorrijtuig laagspanning te halen van het andere moest je batterij plat zijn. Maar vraag me niet welke andere functies worden doorgegeven...

Maar een break tractie laten geven vanuit het sprintertje zou me wel vrij straf lijken...
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22509
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Vreemde combinatie

Bericht door Steven »

Dat is gewoon een kwestie van de juiste treindraden laten overeen te stemmen. Beide motorstellen hebben een tractiehendel die 7 stappen kent dus op dat vlak zijn ze identiek in aansturing.
wbrm
Berichten: 409
Lid geworden op: 28 mei 2011, 21:11

Re: Vreemde combinatie

Bericht door wbrm »

Is samen rijden dan geen goede manier om het glijden bij de sprinter te vermijden op 120km/u lijnen?
HijDieHetWeet

Re: Vreemde combinatie

Bericht door HijDieHetWeet »

Vandaag moesten 2 Sprinters een Break slepen naar de CW. Vreemd dat je slechts 1 Sprinter gezien hebt.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Vreemde combinatie

Bericht door Shrek »

Eimai schreef:Maar een break tractie laten geven vanuit het sprintertje zou me wel vrij straf lijken...
Volgens mij gaat dat gewoon hoor.
Ze zijn in ongeveer dezelfde periode in dezelfde fabriek gebouwd met een hoop gemeenschappelijke onderdelen, zo straf is dat dus niet hoor :wink:
Eimai
Berichten: 795
Lid geworden op: 10 mar 2009, 15:05

Re: Vreemde combinatie

Bericht door Eimai »

HijDieHetWeet schreef:Vandaag moesten 2 Sprinters een Break slepen naar de CW. Vreemd dat je slechts 1 Sprinter gezien hebt.
Ik kan een sprintertje gemist hebben natuurlijk :) Was zelf bezig met te remmen om in Weerde te stoppen toen ik in mijn ooghoeken plots een break naast me zag terwijl ik een sprinter was tegemoet gereden... Maar op dat moment kan je ook niet meer achteruit kijken om nog eens goed te kijken hé :)
Plaats reactie