Oude seinborden

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
Plaats reactie
Jurgen
Berichten: 58
Lid geworden op: 07 jun 2012, 15:20
Locatie: Aarschot

Oude seinborden

Bericht door Jurgen »

Doordat ik heel wat oude spoorlijnen ga bezoeken met de fiets, via de RAVeLs en hun Vlaamse tegenhangers, kom ik soms oude seinborden tegen.
Door de jaren heen heb ik al vele betekenissen van die seinen gevonden, maar soms heb ik toch een beetje hulp nodig. Zo ook bij onderstaand seinbord: Afbeelding Het STOP-bord zegt genoeg natuurlijk, maar het gaat over het bordje onder het stop-bord met het witte en gele bolletje.

Naar het schijnt kondigt dit een overweg zonder slagbomen aan. Ik heb al gezien dat er gele, witte en rode bolletjes zijn, maar wat is nu precies de betekenis van dat bordje?
Er zullen hier ongetwijfeld wel kenners op dit forum zitten die de exacte uitleg kunnen geven.
Bestaat er trouwens een website waar je zo'n betekenissen kan terugvinden?
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22494
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Oude seinborden

Bericht door Steven »

Slaat op de bediening van de overweg die na het bord gelegen is.
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 1212
Lid geworden op: 31 jan 2006, 22:29

Re: Oude seinborden

Bericht door Tim »

Steven schreef:Slaat op de bediening van de overweg die na het bord gelegen is.
Inderdaad en vroeger zal er dus nog een kast aan de paal gehangen hebben waar men de overweg mee kon sluiten.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22494
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Oude seinborden

Bericht door Steven »

Aan de omstandigheden van de foto te zien zijn de glorietijden al even voorbij :mrgreen: :mrgreen:
dekooiker
Berichten: 1552
Lid geworden op: 14 okt 2007, 21:09
Locatie: FKI

Oude seinborden

Bericht door dekooiker »

Aanvulling: altijd bij een OW 3e categorie.
Zonder slagbomen, met minstens rode lichten en eventueel een wit licht.
Op welke lijn is dit relict opgedoken?
De trein.
Alleen voor durvers.
Mark7758
Berichten: 578
Lid geworden op: 01 feb 2006, 20:36
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Oude seinborden

Bericht door Mark7758 »

Gokje. Vennbahn??
Treinen op tijd laten rijden is niet moeilijk.
Alleen die reizigers maken het zo lastig.
Jurgen
Berichten: 58
Lid geworden op: 07 jun 2012, 15:20
Locatie: Aarschot

Re: Oude seinborden

Bericht door Jurgen »

Dit bord staat op lijn 141 tussen Genappe en Court-Saint-Etienne, de kast voor het sluiten van de overweg hangt inderdaad nog aan de paal. Er staan verschillende van deze borden langs dat gedeelte van de lijn. Als ik me niet vergis hadden alle overwegen (behalve enkele bospaden) rode en witte lichten op dit gedeelte.
Het is een Pré-RAVeL en dit gedeelte zou bewaard worden voor de uitbouw van het GEN-netwerk. Aan bijna alle overwegen zijn de signalisaties blijven staan, alleen zijn de Andreaskruisen van de weg weggedraaid.

Maar wanneer zijn het dan 2 witte bolletjes en wanneer wit/geel of rood/geel?
Rood/geel ben ik niet tegengekomen (het bestaat wel op de lijn van Maldegem naar Eeklo), maar wit/wit en wit/geel wel. Deze moeten toch een aparte betekenis hebben?
Horatio
Berichten: 140
Lid geworden op: 22 apr 2011, 22:14

Re: Oude seinborden

Bericht door Horatio »

Het enige wat ik kan vertellen is hoe het nu in de regelmentering staat:

En nu moet het altijd een rode bol + gele bol zijn. Ik weet niet hoe het vroeger misschien was, maar ik denk dat dit altijd zo geweest is en dat op jou foto de rode bol vervaagd is door de jaren heen.

Dit bord wil zeggen dat de OW niet automatisch sluit bij de nadering van een trein. De bestuurder moet stoppen en de OW doen sluiten aan het kastje (of eventueel de rangeerder die mee is). Dit bord kan gebruikt worden bij OW van alle categoriën, dus met of zonder slagbomen.
Gebruikersavatar
Bibke
Berichten: 2954
Lid geworden op: 02 aug 2006, 22:51
Locatie: Kaulille (Afkomstig van LPP)

Re: Oude seinborden

Bericht door Bibke »

Dat bord met gele en rode bol hebben wij ook op de lijn 128 bij de overweg van Braibant
Ik ben abonnee van “OP DE BAAN”, U ook?
www.pfttsp.be
www.cfbocq.be
www.retrotrain.be
AfbeeldingAfbeelding
doggys2
Berichten: 455
Lid geworden op: 19 sep 2006, 21:41
Locatie: Berchem - Antwerpen
Contacteer:

Re: Oude seinborden

Bericht door doggys2 »

Horatio schreef:Het enige wat ik kan vertellen is hoe het nu in de regelmentering staat:

En nu moet het altijd een rode bol + gele bol zijn. Ik weet niet hoe het vroeger misschien was, maar ik denk dat dit altijd zo geweest is en dat op jou foto de rode bol vervaagd is door de jaren heen.

Dit bord wil zeggen dat de OW niet automatisch sluit bij de nadering van een trein. De bestuurder moet stoppen en de OW doen sluiten aan het kastje (of eventueel de rangeerder die mee is). Dit bord kan gebruikt worden bij OW van alle categoriën, dus met of zonder slagbomen.
Hieronder een foto uit 2007 waar een rangeerder het kastje bediend op de lijn 202 Zeebrugge-Dorp - Zweedse Kaai.
efg_P1030607.JPG
Zonder dwarsliggers zouden er geen treinen rijden.

www.photofinish.be
Gebruikersavatar
Bibke
Berichten: 2954
Lid geworden op: 02 aug 2006, 22:51
Locatie: Kaulille (Afkomstig van LPP)

Re: Oude seinborden

Bericht door Bibke »

Hierbij een foto te Braibant van het stopbord met het plaatje en de kast die wij moeten bedienen.
http://s8.postimage.org/mywkkqxad/340_Braibant.jpg
Ik ben abonnee van “OP DE BAAN”, U ook?
www.pfttsp.be
www.cfbocq.be
www.retrotrain.be
AfbeeldingAfbeelding
Jurgen
Berichten: 58
Lid geworden op: 07 jun 2012, 15:20
Locatie: Aarschot

Re: Oude seinborden

Bericht door Jurgen »

Het zou kunnen dat de rode bol vervaagd is, waarschijnlijk zijn de gele bollen op de andere borden dan ook vervaagd want ik heb maar 1 gele bol gezien.
Dat weet ik dan ondertussen ook weeral. Bedankt aan iedereen voor de hulp bij dit seinbord.

Ik zal jullie hulp trouwens nog nodig hebben, onder andere bij volgende foto:
Afbeelding Het is gewoon een kruis op 2 betonnen platen, genomen op lijn 126 te Marchin langs de RAVeL. Ik ben het nog nergens anders tegengekomen dan op deze voormalige spoorlijn. Op internet ben ik tot nu toe ook nog nergens een verklaring voor dit bord tegengekomen en ik ben dus benieuwd wat dit moet voorstellen.
Gebruikersavatar
Bibke
Berichten: 2954
Lid geworden op: 02 aug 2006, 22:51
Locatie: Kaulille (Afkomstig van LPP)

Re: Oude seinborden

Bericht door Bibke »

Jurgen,

Je moet dringend eens naar de spoorlijn 128 , CFB (Le Chemin de Fer du Bocq) komen. Ook dit bord staat daar meermaals.
Het kondigt een station aan dat beveiligd is met mobiele seinen.
Ik ben abonnee van “OP DE BAAN”, U ook?
www.pfttsp.be
www.cfbocq.be
www.retrotrain.be
AfbeeldingAfbeelding
Jurgen
Berichten: 58
Lid geworden op: 07 jun 2012, 15:20
Locatie: Aarschot

Re: Oude seinborden

Bericht door Jurgen »

Maar daar kan je niet met de fiets over fietsen hé. :mrgreen:
Ik ben trouwens al eens naar lijn 128 geweest tijdens een stoomfeest, maar vanop de trein heb ik toen niet veel gezien van de seinen. Ondertussen is dat ook alweer een jaar of 3 geleden.
Gebruikersavatar
Bibke
Berichten: 2954
Lid geworden op: 02 aug 2006, 22:51
Locatie: Kaulille (Afkomstig van LPP)

Re: Oude seinborden

Bericht door Bibke »

Jurgen, je moet dat eens doen wanneer de 46 rijdt.
Dan heb je een volledig zicht op de lijn en desnoods kom je bij de TB zitten.
Ik ben abonnee van “OP DE BAAN”, U ook?
www.pfttsp.be
www.cfbocq.be
www.retrotrain.be
AfbeeldingAfbeelding
Plaats reactie