Wijzigen tramlijnen Antwerpen

Smalspoor, tram en light-rail in België
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Wijzigen tramlijnen Antwerpen

Bericht door Shrek »

dentheo schreef:
Shrek schreef:
dentheo schreef:Ik heb nu het overzichtsschema van de Lijn thuisgekregen...
Tot mijn verbazing rijden de bussen nog verder dan Keizershoek, alleen niet via de Bredabaan...
Schrik dat ze anders teveel besparen ?
Maar als je goed kijkt zal je zien dat die bussen het traject volgen van een stadslijn die afgeschaft is. 2 vliegen in één klap dus :wink:
Die info staat niet op de kaart die ten noorden van Antwerpen verdeeld wordt.
Twee vliegen in één klap ? Er is toch maar één bus bespaard ? Alleen niet diegene die ik dacht.
Ik doelde op het feit dat mensen die niet willen/kunnen overstappen nog steeds rechtstreeks kunnen. Zij het veel trager dan met de tram. Maar ik zag net dat ik dat vergeten te typen ben :lol:
Robin
Berichten: 2533
Lid geworden op: 28 mar 2007, 10:04
Locatie: Schoten

Re: Wijzigen tramlijnen Antwerpen

Bericht door Robin »

Enigste bus dat geschrapt is, is de 28 maar de 640 neemt die rol perfect over vind ik.

Verder kan men aan Forstesteenweg waar tram 2 en 3 nu keren perfect een bus terminal maken als ze willen, plaats genoeg ervoor.
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
apestaart
Berichten: 309
Lid geworden op: 04 aug 2009, 08:35
Locatie: Oostende

Re: Wijzigen tramlijnen Antwerpen

Bericht door apestaart »

Rijden er op lijn 11 feitelijk nog hermelijnen of is dat nu afgelopen?
nmbs820

Re: Wijzigen tramlijnen Antwerpen

Bericht door nmbs820 »

Ik heb gisteren een foto gezien op internet waarop te zien is dat een Hermelijn op lijn 4 rijdt. Dat was vroeger toch ook geen alledaags zicht? :)
kars

Re: Wijzigen tramlijnen Antwerpen

Bericht door kars »

Klopt, maar nu wel. :wink:
Meltrain

Re: Wijzigen tramlijnen Antwerpen

Bericht door Meltrain »

Hoi, een kleine vraag: hoe is het materieel verdeeld over de verschillende lijnen?
Ik dacht iets als onderstaand, maar klopt dat ook?

2: HermeLijn
3: HermeLijn
4: HermeLijn + PCC (gekoppeld)
5: HermeLijn
6: PCC (enkel)
7: PCC (gekoppeld)
9: HermeLijn
10: HermeLijn + PCC (gekoppeld)
11: PCC (los en gekoppeld)
12: PCC (los en gekoppeld)
15: HermeLijn
24: PCC (gekoppeld)

Kan iemand dit aanvullen / verbeteren?
am62
Berichten: 840
Lid geworden op: 20 mei 2006, 20:40

Re: Wijzigen tramlijnen Antwerpen

Bericht door am62 »

Op lijn 9 ook al PCC gekoppeld gezien
Deef32

Re: Wijzigen tramlijnen Antwerpen

Bericht door Deef32 »

nmbs820 schreef:Ik heb gisteren een foto gezien op internet waarop te zien is dat een Hermelijn op lijn 4 rijdt. Dat was vroeger toch ook geen alledaags zicht? :)
Op het gedeelte Silsburg-Groenplaats van lijn 4 zijn het veel -bijna allemaal- HermeLijnen. Op het gedeelte Marnixplaats-Kioskplaats (Hoboken) zijn het nog veel PCC's. Al zijn het veel dubbele PCC's, wat je vroeger niet had op lijn 4.
Lekens M.
Berichten: 86
Lid geworden op: 23 jan 2010, 22:25

Re: Wijzigen tramlijnen Antwerpen

Bericht door Lekens M. »

Robin schreef:Enigste bus dat geschrapt is, is de 28 maar de 640 neemt die rol perfect over vind ik.

Verder kan men aan Forstesteenweg waar tram 2 en 3 nu keren perfect een bus terminal maken als ze willen, plaats genoeg ervoor.
Lijn 660 is ook afgeschaft en vervangen door de 33 (het is momenteel dagelijkse kost dat hier in Ekeren een busbestuurder het noorden kwijt geraakt en verkeerd rijd), met als nadeel dat wij onze rechtstreekse verbinding met Antwerpen stad kwijt zijn :( .
kars

Re: Wijzigen tramlijnen Antwerpen

Bericht door kars »

Meltrain schreef:2: HermeLijn
3: HermeLijn
4: HermeLijn + PCC (gekoppeld)
5: HermeLijn
6: PCC (enkel)
7: PCC (gekoppeld)
9: HermeLijn
10: HermeLijn + PCC (gekoppeld)
11: PCC (los en gekoppeld)
12: PCC (los en gekoppeld)
15: HermeLijn
24: PCC (gekoppeld)
Kan iemand dit aanvullen / verbeteren?
Op de 24 in ieder geval ook volop Hermelijn-trams, naast de gekoppelde PCC's. Verder op lijn 9, zoals al werd aangegeven ook gekoppelde PCC's.
dentheo
Berichten: 8170
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Wijzigen tramlijnen Antwerpen

Bericht door dentheo »

Hoe zit het met de belasting op de veranderde tramlijnen ?
Sommige overbelast of valt het best mee ?
Theo
Groeten vanop de Heide
Laurenske

Re: Wijzigen tramlijnen Antwerpen

Bericht door Laurenske »

dentheo schreef:Hoe zit het met de belasting op de veranderde tramlijnen ?
Sommige overbelast of valt het best mee ?
Wat ik heb gemerkt dat lijn 15 énorm druk is. Hier zijn meerdere oorzaken voor: uiteraard meer passagiers vanuit Boechout (volgens De Lijn 20% = +/- 4 miljoen extra per jaar) én overstappers van lijn 2 die richting L.O. moeten. Een hermelijn is in de daluren al te klein, tijdens de spits krijgen ze de deuren niet meer dicht. Volgens mij heeft Lijn 15 den 3 voorbij gestoken: reizigers die dan weer naar Merksem moeten kunnen ook lijn 2 nemen. Tijd om die 40-metertrams op T15 in te zetten.

En het feit dat er pcc's op lijn 9 rijden komt doordat er op 1 september enkele hermelijnen beschadigd zijn geraakt: er stond een paaltje te dicht bij de sporen. Het zal de komende dagen wel beteren met de inzet van hermelijnen daar, maar dat het hermelijn-only zou worden is als je het mij vraagt onrealistisch.
dekooiker
Berichten: 1552
Lid geworden op: 14 okt 2007, 21:09
Locatie: FKI

Wijzigen tramlijnen Antwerpen

Bericht door dekooiker »

Een truk die we wel van De Lijn konden verwachten.
Lijn 15 trekt meer volk om twee redenen: lijn 2 rijdt niet meer naar LO en lijnen 190, 192, 193, 195, 196, 197 en 297 rijden niet meer naar de Rooseveltplaats.
Dààrom, en niet omdat het een geniale zet is een tram vanuit Boechout naar Antwerpen te laten rijden.
De bus was trouwens sneller.

Lijn 9, de nieuwe lijn 9 dus, is een goed idee.
Zo raakt ook een andere kant van Antwerpen snel in het centrum en op LO.
Zonder meer één van de beste aanpassingen.
De trein.
Alleen voor durvers.
Minco

Re: Wijzigen tramlijnen Antwerpen

Bericht door Minco »

Afgelopen maand was ik in Antwerpen om het nieuwe tramnet te bekijken en viel mij op dat sommige tramlijnen opeenlopende volgnummers heeft, maar bijvoorbeeld lijn 2 en 6 juist niet. Iemand idee hoe dit zit en hoeveel volgnummers er voor de verschillende delen van de week worden gebruikt?
ronny
Berichten: 537
Lid geworden op: 03 feb 2006, 20:48
Locatie: Ramsel

Re: Wijzigen tramlijnen Antwerpen

Bericht door ronny »

Na een onderbreking van een 15 maanden moet ik weer gebruik maken van de tram. De rode lichtjes op de perrons te Berchem zijn afgeplakt zodat je niet meer kan zien waar de tram is. 's morgens is dit niet zo een probleem maar deze namiddag kwam er geen tram 4 op het voorziene uur en in de tegenrichting ook niet zodat ik dan maar tot aan de halte Eksterlaar ben gewandeld waar net op dat moment een tram 9 toekwam. 't is toch frustrerend geen enkel zicht te hebben waar de tram is en te moeten vrezen de aansluiting met de trein te missen. Het is een stap terug tegenover vroeger.
Plaats reactie