Voormalig Belgisch materieel in Italië

Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5296
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Voormalig Belgisch materieel in Italië

Bericht door Steve »

Her en der op het web, en in beperkte mate op dit forum (zie bijvoorbeeld hier en hier), vind je allerlei vermeldingen van voormalig Belgisch materieel dat in Italië rondrijdt. Omgebouwde klassieke stelletjes, HLD 51 en 75, enzovoort.

Het is echter moeilijk om een goed overzicht daarvan te hebben, en het is vaak ook erg onduidelijk wat de huidige situatie is.

Vandaar dit topic: wat is de situatie rond het voormalige Belgische materieel in Italië? Wat rijdt nog rond, waar, en hoe frequent? Ik denk dat er een aantal mensen op dit forum zijn (sammarco1??) die veel zouden kunnen bijdragen!
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5296
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Voormalig Belgisch materieel in Italië

Bericht door Steve »

Niemand? Sammarco1, leef je nog? :wink:
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5296
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Voormalig Belgisch materieel in Italië

Bericht door Steve »

Bij gebrek aan reactie post ik dan maar m'n eigen ervaringen, nu ik ter plaatse ben...

Ik heb alvast kunnen zien dat Zuid-Italië en Calabrië in het bijzonder een feest is voor liefhebbers van de HLD 51 en 60. Er staat bij wijze van spreken in elk station op en nabij de hoofdverbinding Salerno - Reggio di Calabria wel een loc ergens in de bundels of op allerlei garagesporen. Let op de werktreinen die bijna overal staan (inclusief onderstoppers en dergelijke) en je vindt er heel vaak een 51 of soms 60.

Meer nog: ik kan me vergissen, maar ik heb de indruk dat de meeste van die locs nog vrij actief gebruikt worden. Het eventuele laagje stof leek meestal vrij dun, en een aantal locs leek echt paraat om er de volgende nacht al op uit te trekken met een werktrein.

Bijzonder aan te raden is het lijntje Rosarno - Tropea - Lamezia Terme Centrale: je hebt niet alleen spectaculaire panorama's op de mooiste kusten van Europa, je zult er ook meerdere 51'en tegenkomen langs de kant.

Hierbij een beperkte lijst van m'n observaties (meestal "en passant" dus verre van volledig), van zuid naar noord:

Ricadi: de 5167 in het wit-blauw en uiterlijk vrij goede staat
Vibo Marina: een niet-geïdentificeerde 51 in de originele kleuren
San Pietro a Maida-Scalo: de 5170 en een andere, niet-geïdentificeerde 51
Lamezia Terme Centrale: een niet-geïdentificeerde 51 in licht gewijzigde kleuren (wellicht het originele nummer ook weggeschilderd), moeilijk zichtbaar door goederenwagons in de weg. Heb wel zo goed als kwaad mogelijk een foto gemaakt van een aantal opschriften, misschien kunnen we daar later nog het nummer uit afleiden.
Paola: een niet-geïdentificeerde 60, mogelijk nog meer maar er stond een hoop materieel in de weg
Sapri: een niet-geïdentificeerde 60
Agropoli-Castellabate: de 5153 (niet helemaal zeker van het nummer)

Ik hou jullie verder op de hoogte van wat ik allemaal tegenkom. Mocht iemand specifieke indicaties hebben waar ik mogelijk nog prijs kan hebben: heel graag, met uitzondering van de regio Milaan-Turijn, waar ik niet zal komen.

(PS: Sammarco1, is er een reden waarom je nergens op reageert? Ik heb nu al verschillende PB's en Skype-berichten gestuurd zonder antwoord, terwijl je wel gewoon op het forum post...?)
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Voormalig Belgisch materieel in Italië

Bericht door Shrek »

zit de reeks 75 daar ook niet ergens?
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5296
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Voormalig Belgisch materieel in Italië

Bericht door Steve »

Shrek schreef:zit de reeks 75 daar ook niet ergens?
Dacht ik ook, maar nog niet tegengekomen. Niet dat dat iets wil zeggen natuurlijk, het land is zo uitgestrekt...
Gebruikersavatar
sammarco1
Berichten: 699
Lid geworden op: 19 feb 2006, 10:58
Locatie: Grobbendonk , Belgie
Contacteer:

Re: Voormalig Belgisch materieel in Italië

Bericht door sammarco1 »

Ja, sorry ik leef nog...Kom alleen niet alle dagen op het forum...

heb je deze foto gezien van de HLR 8049 ? en de HLR 8032

In Desenzano staat er nog een 80'er...

Maar eigenlijk kan ik je niet meer zo goed helpen vermits ik alweer enkele jaren terug in Belgie woon... De Firma Ventura van Paola die heeft er wat.. Maar die kunnen her en der staan...In Bologna De CLF ... En dan die blauwe... Maar vraag me niet waar die zijn...Ik heb daar nog maar wijnig foto's van gezien op de italiaanse fotogallerijen...

Maar kijk eens rond op Trainpaparazzo fotogallerij bij de belgische diesels... die in het buitenland ronrijden staan daar ook bij...
Moet je zoekne bij Belgisch vlaggetje en zwarte link boven dat vlaggetje aanklikken...naar beneden scrollen... Albummetje zoeken van de Diesels klikken... De nummers staan op volgorde... dus das gemakkelijk...

Ga ook eens bij de LFI in Arrezzo...
Laatst gewijzigd door sammarco1 op 10 sep 2012, 12:48, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
**********************************************************************************************************
Gebruikersavatar
Joris
Berichten: 2851
Lid geworden op: 03 feb 2006, 21:36
Contacteer:

Re: Voormalig Belgisch materieel in Italië

Bericht door Joris »

Hallo,
Weet er iemand of actueel er nog van die gele klassiekjes (zoals de 505) in actie komen rond Modena? In het meest recente SJ staat er wel een reportage over, maar die spots zijn alweer een jaar oud als ik goed gekeken heb. En zo eens rondrijden in een originele klassiek daar, dat zie ik wel zitten!
Groeten,
Joris De Mol
Afbeelding
Gebruikersavatar
sammarco1
Berichten: 699
Lid geworden op: 19 feb 2006, 10:58
Locatie: Grobbendonk , Belgie
Contacteer:

Oude belgen in Sicilie gespot

Bericht door sammarco1 »

De 6019 en de 5175 zijn gespot in Sicilie in Messina Scalo

6019
http://www.trainsimsicilia.net/galleria ... pos=-39729

5175
http://www.trainsimsicilia.net/galleria ... pos=-39728

5105
http://www.trainsimsicilia.net/galleria ... ?pos=-8963
in Favazzina, Reggio di Calabria (zuid italie)


Maar die ziet er niet meer uit... en plukrijp geworden

hieronder nog iets van de LFI
http://www.trainsimsicilia.net/galleria ... ?pos=-4003
http://www.trainsimsicilia.net/galleria ... ?pos=-4023
Afbeelding
**********************************************************************************************************
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5296
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Voormalig Belgisch materieel in Italië

Bericht door Steve »

Sammarco1, ik heb je post samengevoegd met het bestaande topic dat als verzameltopic bedoeld was voor oude Belgen in Italië.

De foto's die je post zijn kennelijk wel wat ouder (ik zie onder meer 2009 en 2011). In de bundels en nevensporen rond Messina (en heel de lijn tot Catania) heb ik deze zomer in ieder geval geen enkele Belgische diesel gezien bij het passeren naar en van Catania. Ik ga niet zweren dat ik elke vierkante centimeter van de terreinen heb kunnen zien, maar er stond in het algemeen vrij weinig geparkeerd dus eventueel Belgisch materieel zou me snel opgevallen zijn. Dus ofwel staan ze ergens goed verstopt, ofwel zijn ze verdwenen.

Bedankt ook voor de foto van de 5105, weet ik meteen ook welke 51 er op 16/07 verborgen stond achter een hoop goederenwagons in Lamezia Terme Centrale... :wink: (de kleine paarse tag links naast de deur maakt het helemaal zeker - nooit gedacht dat zo'n kindertekening me nog eens van pas zou komen!).
Afbeelding Afbeelding In ieder geval is er aan 51 en 60 geen gebrek aan de regio. Zoals hierboven beschreven staat het nevenlijntje Rosarno - Lamezia Terme er vol mee (zeker 5 verschillende stuks 51), en verder naar het noorden (tot iets voor Salerno) zie je er nog steeds regelmatig in de emplacementen rond de stations staan. Hierbij de 5167 in Ricadi, bijvoorbeeld:
Afbeelding
Gebruikersavatar
sammarco1
Berichten: 699
Lid geworden op: 19 feb 2006, 10:58
Locatie: Grobbendonk , Belgie
Contacteer:

Re: Voormalig Belgisch materieel in Italië

Bericht door sammarco1 »

Aleee, die zitten al helemaal volgeklad....jongens toch.... alle ja tis kunst zeker ????
Afbeelding
**********************************************************************************************************
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5296
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Voormalig Belgisch materieel in Italië

Bericht door Steve »

sammarco1 schreef:Aleee, die zitten al helemaal volgeklad....jongens toch.... alle ja tis kunst zeker ????
Viel nog reuze mee in vergelijking met wat ik allemaal gezien heb in Italië...
Gebruikersavatar
sammarco1
Berichten: 699
Lid geworden op: 19 feb 2006, 10:58
Locatie: Grobbendonk , Belgie
Contacteer:

Re: Voormalig Belgisch materieel in Italië

Bericht door sammarco1 »

Ja, erg hé... Ge snapt daar niks van... Da is zo een mooi land. God schiep de wereld. Maakte vele landen met allerlei specialiteiten. Echter in Italie had ie net iets meer gezet wat niet evenredig was met de andere landen die ie gecreëerd had.
Omdat te compenseren zette ie er italianen in....

Ik heb er gewoond, dus ik weet waar ik over praat. Niks werkt daar nu eens fatsoenlijk en verantwoordelijkheids zin, is er al helemaal niet... geen limieten.

Jammer, is wel een van de mooiste landen van Europa. en wat de spoorwegen daar betreft... Al het geld gaat naar de Eurostar en de gewone pendelaar staat er in de koude, soms letterlijk, wagons waar het zelfs in de winter binnen sneeuwt om maar iets te zeggen.

Er is daar zelfs een keer een schandaal geweest dat een slaapwagon vol vlooien zat. Jaahh...Trenitalia, privatisering noemen ze dat.

Ik ben altijd fan geweest van de Italiaanse spoorwegen, maar van voor "Trenitalia" de echte Ferrovie dello stato van de jaren 50 tot 90 , toen werd alles gesplitst, geprivatiseerd, Trenitalia werd in de wereld geroepen, en sindsdien de verloedering van mijn FS. Van dan af ben ik internationaal gaan fotograferen.

Trenitalia word in italie ook wel spottend Trenideraglia genoemd. "derailleren"=ontsporen

Nog liever de NMBS, want die zijn een pak erop vooruit gegaan de laatste jaren in hun rollend materieel...
Afbeelding
**********************************************************************************************************
Gebruikersavatar
Portbou
Berichten: 1781
Lid geworden op: 06 mar 2006, 23:24
Locatie: Mechelen
Contacteer:

Re: Voormalig Belgisch materieel in Italië

Bericht door Portbou »

sammarco1 schreef:Trenitalia word in italie ook wel spottend Trenideraglia genoemd. "derailleren"=ontsporen
Of "Trenitaglia" (tagliare = afschaffen)
Gebruikersavatar
sammarco1
Berichten: 699
Lid geworden op: 19 feb 2006, 10:58
Locatie: Grobbendonk , Belgie
Contacteer:

Re: Voormalig Belgisch materieel in Italië

Bericht door sammarco1 »

aaagh... zwijgt stil... Da was zo een mooie spoormaatschapij.... De stationschef die in de stations woonde kregen een diploma voor het onderhoud en de verfraaiing van hun station, moet ge nu eens zien...
Toen had ieder stationneke een plantsoentje met een vijvertje met goudviskes erin en een fontijntje, immers het station was een plaats waar mensen samen kwamen.

kijk een diploma van 1e graad van dit station voor de verfraaing en decor... de foto van het station dateert van 2005 dus 7 jaar geleden... het diploma van 1968 en is nog altijd in mijn bezit.

Andere italiaanse stations vind je hier: Stazioni FS Naar een idee van mij en mede tot stand gebracht door de webmaster van Trenomania, waar ook Trainpaparazzo deel van uitmaakt.

In die tijd was er ook nog de Settebello, een trein uit de jaren 50 waar men als passagier van voor kon zitten, heel sjiek...

En gevangenis wagons met cellen erin om gevangenen over te brengen

Afin 47 bladzijden op de Trainpaparazzo fotogallery van de echte Ferrovie dello Stato zoals ik die gekend heb.
Afbeelding
**********************************************************************************************************
Gebruikersavatar
sammarco1
Berichten: 699
Lid geworden op: 19 feb 2006, 10:58
Locatie: Grobbendonk , Belgie
Contacteer:

Re: Voormalig Belgisch materieel in Italië

Bericht door sammarco1 »

(PS: Sammarco1, is er een reden waarom je nergens op reageert? Ik heb nu al verschillende PB's en Skype-berichten gestuurd zonder antwoord, terwijl je wel gewoon op het forum post...?)
Oh , Sorry, ik ben gewoon niet attent genoeg om in die PB te kijken of daar wat in zit... Das niet express, maar meer van geen erg in. Maar als je me in't vervolg rechtstreeks mailt naar sammarco1@me.com, dan zie ik die emails wel natuurlijk, en dan schrijf ik zeker terug...

T'is eigenlijk wel stom, ook dit zie ik nu maar pas...Sorry.. Ik probeer altijd wel te antwoorden. Maar ja soms staat mijn hoofd op half zeven, en dan al die treinen hé... aaahhh.. Tis wat... Zelf met oud en nieuw ga ik al met de Rheingold express van Dusseldorf naar Mainz en terug. Ge ziet "ik Zweef" met een stop am die deutsche Eck om het vuurwerk te aanschouwen..enneuh, hoe meer over treinen, hoe meer ik met mijn hoofd in extase kom, en ja dan die PB's die dan zo verstopt zitten ergens in een dof forum dat HGBTF heet, aaah man toch...ongeloofelijk T'word hier gewoon too hot....Ja, nog meer treinen, dan is't zothuis hier helemaal compleet. Goh, wie weet houden ze mij wel daar.... op dinne speciale trein. Ja wadde...

:shock: :shock: :shock: :shock: :shock: :shock: :shock: :shock: :shock: :shock: :shock: :shock: :shock: :roll: :roll: :roll: :roll: :roll: :roll: :roll: :roll: :arrow: :arrow: :arrow: :arrow: :arrow: :arrow:

Hee maar van skype heb ik echt niks gezien zulle... Mijn Skype is sammarco1, sammarco-Iphone, sammarco MAC2 , sammarcolap, en sammarco-SmartTV, maar op die laatste twee ben ik niet zovaak.. Anders graag...
Afbeelding
**********************************************************************************************************
Plaats reactie