Dienstregeling december 2013

Alles over reizigerstreinen in België.
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5260
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: Dienstregeling 2013

Bericht door overweg13 »

e49memling schreef: Besmettelijk?
Mocht dat zo zijn, dan zou ik ongetwijfeld al vele, vele slachtoffers gemaakt hebben!
Met vriendelijke groet

overweg13
kuba.g

Re: Dienstregeling 2013

Bericht door kuba.g »

De HAFAS is ingeladen met de eerste dienstregelingdata voor 2012/2013 :)

Er staat in:
  • Heel België, incl. stoppers naar Roosendaal en Maastricht, treinen naar Luxemburg (en Zwitserland), IC naar Lille
  • Geen Beneluxtrein
  • Geen Fyra naar Brussel
  • Thalys'en
  • Eurostars
http://hafas.bene-system.com/bin/query. ... L=profi&OK
Galactic

Re: Dienstregeling 2013

Bericht door Galactic »

De Panne zal doorrijden tot Antwerpen-Centraal ipv. Mechelen. Goeie zaak.
Poperinge - Dendermonde blijft blijkbaar bestaan, ondanks de geruchten dat die naar Antwerpen zou rijden ipv FDR.
Bumumy

Re: Dienstregeling 2013

Bericht door Bumumy »

Poperinge-Antwerpen zou er dan ook pas komen in december 2013 bij het nieuwe IC IR plan.

In december dit jaar zouden er amper echt grote wijzigingen komen, en 't is er aan te zien. Hier en daar wat minuutverschillen zoals de 1500 Knokke-Hasselt en 500 Oostende-Eupen die tussen Gent en Brugge een minuutje rapper zijn.
Retard
Berichten: 2980
Lid geworden op: 30 jun 2012, 11:23
Locatie: De Kust

Re: Dienstregeling 2013

Bericht door Retard »

Bumumy schreef:Poperinge-Antwerpen zou er dan ook pas komen in december 2013 bij het nieuwe IC IR plan.

In december dit jaar zouden er amper echt grote wijzigingen komen, en 't is er aan te zien. Hier en daar wat minuutverschillen zoals de 1500 Knokke-Hasselt en 500 Oostende-Eupen die tussen Gent en Brugge een minuutje rapper zijn.
Eindelijk!
Bumumy

Re: Dienstregeling 2013

Bericht door Bumumy »

Ik vraag me wel af of ze echt niets kunnen doen aan de 1800 Antwerpen-Oostende in het weekend, ze dezelfde dienstregeling geven zoals buiten het weekend. Dan zit je tenminste met een halfuurspreiding tussen Gent en Antwerpen en niet meer met 3 IC treinen in 1 halfuur tussen Gent en Brugge.
Molenbruch Y.
Berichten: 745
Lid geworden op: 03 aug 2006, 21:51

Re: Dienstregeling 2013

Bericht door Molenbruch Y. »

Dag,

De komst van de FYRA op lijn 25 heeft ook enkele gevolgen voor het binnenlands aanbod vanaf 09.12.2012, vandaar dat ik mijn bericht uit een ander topic hier nog even herhaal.
Ter info: sinds vandaag zit het binnenlands aanbod vanaf 09/12 in planner van de NMBS, hetgeen ook toelaat om het spoorgebruik te bekijken. Zoals vermoed kon worden op basis van de reeds eerder uitgelekte dienstregelingen, zal de IR n (vertrek te FN om xx.05u) vertrekken op niveau -1, op sommige momenten zelfs op niveau 0, en vervolgens dus het eerste deel van zijn traject afleggen via lijn 27. Het feit dat de stop te Mortsel-Oude-God wordt overgeheveld naar de verlengde IR i is dus niet enkel een kwestie van voldoende tijdsmarge te voorzien, maar ook een technische noodzaak. Deze IR i (vertrek te FN om xx.09u) neemt op niveau -2 overigens het vrijgekomen spoor van de IR n in en rijdt over lijn 25, in het kielzog van de Fyra.

Merk overigens op dat, bovenop alle reeds aangekondigde besparingen, de laatste drie IR n-treinen in beide richtingen geschrapt worden. Alle details in de planner.
Groeten,
trainspotterstef
Berichten: 128
Lid geworden op: 01 nov 2011, 09:16
Contacteer:

Re: Dienstregeling 2013

Bericht door trainspotterstef »

wanneer maar vervoerder NMBS de dienstregeling 2013 bekend
Die van DB staat al online
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22493
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Dienstregeling 2013

Bericht door Steven »

die van de nmbs staat ook al een tijdje online, maar nog niet via railtime.
Gebruikersavatar
Joris
Berichten: 2851
Lid geworden op: 03 feb 2006, 21:36
Contacteer:

Re: Dienstregeling 2013

Bericht door Joris »

Hallo,
Heb ik er over gekeken, of weet er hier iemand welke die 170 treinen zijn die geschrapt worden? Zijn dat dezelfde als die een half jaar geleden zijn aangekondigd (en waar bvb de L treinen Erquelinnes-Jeumont in zaten, die nu vervroegd in alle stilte het toneel hebben verlaten)?
Zoniet zal het rijbewijs toch een hogere prioriteit krijgen...
Groeten,
Joris De Mol
Afbeelding
groentje
Berichten: 7261
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Dienstregeling 2013

Bericht door groentje »

Die lijst is ongeveer wat er wegvalt, ja.
jorgo

Re: Dienstregeling 2013

Bericht door jorgo »

Hallo allemaal,

In dit artikel van de Nederlandse belangenvereniging ROVER, dat enkele maanden oud is, wordt gesproken over de aflossing van de AM62 in 'het najaar'.

http://limburg.roverlokaal.nl/site/wat- ... ikl40.html

Men bedoelt zeker de nieuwe dienstregeling? Is het inderdaad de bedoeling dat er Breaks gaan rijden? Want als men per se het oudst beschikbare naar Maastricht wil sturen, en ook nog het liefst zo weinig mogelijk bakken (die indruk krijgt men wel), dan zou men de AM62 eerst nog door AM66 kunnen vervangen.
En gaat 2012 nog lukken?

Hoewel ik uit het oogpunt van liefhebberij de rode klassiekjes een warm hart toedraag, hebben ze hun tijd echt gehad in zo'n internationale verbinding. Als onze zakelijke gasten op Brussel landen, pikken we ze tegenwoordig zelf met de wagen op en rijden ze naar Randwyck, in plaats van ze de overvolle, vieze en kapotte L-treinen aan te doen. Eigenlijk is het erg, veel mensen met erg dure internationale treinkaartjes worden afgeserveerd met het goedkoopst mogelijke.

En dan die dienstregeling: het hele jaar ergert het me al dat men voor de laatste verbinding naar Maastricht al om 21:00 te Brussel moet vertrekken tegenwoordig. Ook hier is voor late luchthavenpassagiers slechts mijn wagen nog een oplossing. Geen kans dat de trein van na 23:00 te Luik naar Maastricht terugkeert zeker? Die rijdt nu namelijk slechts tot Wezet, en in het weekend niet.

Bedankt voor jullie reactie,

jorgo
Retard
Berichten: 2980
Lid geworden op: 30 jun 2012, 11:23
Locatie: De Kust

Re: Dienstregeling 2013

Bericht door Retard »

AM66 wekt een veel modernere perceptie dan AM62/63/65. En als ze overvol zijn, moeten ze er meer stellen aanleggen, als ze vies zijn, moet er maar een mobiele kuisploeg van B-clean mee en kapot zijn ze niet, ze bollen nog goed. Persé het oudste materieel naar Maastricht sturen, wil men niet. Getuige het feit dat de Break in 1984 gestuurd werden en van 2006 tot en met 2011 I11-rijtuigen.

Dat men al om 21:00 moet vertrekken in de Brussel-centraal is inderdaad schandalig. Tien jaar geleden was dat nog 21:56 en 21 jaar geleden vertrok de laatste rechtsstreekse verbinding om 21:22:
Afbeelding Een aantal Nederlandse politici wensen echter de rechtstreekse verbinding Maastricht-Brussel nieuw leven in te blazen. Onder hen de Maastrichtse schepen van verkeer. Hij stelt voor om de intercity Eindhoven-Maastricht te verlengen tot Liège-Guillemins, waar een vlotte overstap naar Brussel mogelijk zou zijn.
Ik weet niet of dit technisch mogelijk is? Misschien tot een nieuwe bestemming voor de reeks 11 of iets voor de vrijgekomen 28 op de benelux?
jorgo

Re: Dienstregeling 2013

Bericht door jorgo »

Dank voor uw antwoord.

Kapot zijn ze wel. Ze bollen inderdaad wel (hoewel ik me afvraag of al die geluiden in 1962 ook al zo luid waren...), maar van binnen zijn ze kapot zat. Het stel waar ik zaterdagavond mee naar Maastricht reed, had overal gaten in de beplating en scheuren in de bankbekleding. In de toiletruimte, aan de zijde van de tweede klasse bak, stond de wc-bril los op de grond achter de wc (overduidelijk al langer dan die dag), er zaten gaten waar ooit iets (?) aangeschroefd had gezeten, en een afdekplaat aan de wand schommelde er los bij, waardoor een scala aan leidingen in het zicht kwam te liggen. Het lijkt alsof het onderhoud een tandje lager gezet is.

Inderdaad wordt over verlenging van de Eindhovense IC-trein via Maastricht naar Luik nagedacht, maar techniek is vrees ik het probleem waar men pas het laatste rekening mee gaat houden, dus dat duurt nog wat. Verder is door een maatschappij die in opdracht van onder andere Veolia toekomstvisies ontwerpt, een voorstel neergelegd over doortrekken van de trein Heerlen-Maastricht. Dat is echter evenzeer technisch nog ver weg. Bovendien is een vreemde vervoerder op Belgisch net ook een nieuwe weg, waardoor het ook politiek nog ver weg zou zijn. Een schets vind je hier: http://www.knowlinx.eu/fileadmin/KNLX/c ... utraal.pdf.

Voor 2013 zou het al fijn zijn als die laatste reismogelijkheid (vertrek Brussel 22:00 > vertrek Luik 23:17) weer terug zou keren. Weinig kans dus, in het tijdperk van schrappen.
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5296
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Dienstregeling 2013

Bericht door Steve »

Retard schreef:AM66 wekt een veel modernere perceptie dan AM62/63/65. En als ze overvol zijn, moeten ze er meer stellen aanleggen, als ze vies zijn, moet er maar een mobiele kuisploeg van B-clean mee en kapot zijn ze niet, ze bollen nog goed. Persé het oudste materieel naar Maastricht sturen, wil men niet. Getuige het feit dat de Break in 1984 gestuurd werden en van 2006 tot en met 2011 I11-rijtuigen.

Dat men al om 21:00 moet vertrekken in de Brussel-centraal is inderdaad schandalig. Tien jaar geleden was dat nog 21:56 en 21 jaar geleden vertrok de laatste rechtsstreekse verbinding om 21:22:
Afbeelding Een aantal Nederlandse politici wensen echter de rechtstreekse verbinding Maastricht-Brussel nieuw leven in te blazen. Onder hen de Maastrichtse schepen van verkeer. Hij stelt voor om de intercity Eindhoven-Maastricht te verlengen tot Liège-Guillemins, waar een vlotte overstap naar Brussel mogelijk zou zijn.
Ik weet niet of dit technisch mogelijk is? Misschien tot een nieuwe bestemming voor de reeks 11 of iets voor de vrijgekomen 28 op de benelux?
Tiens, wat is dat programma waar je die oude dienstregeling uit haalt? Iets dat je zelf ontwikkeld hebt (en zo ja: waar heb je de gegevens gehaald?) Interesseert me heel sterk! :)
Plaats reactie