M4 en klassiekjes

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
overweg13

Re: M4 en klassiekjes

Bericht door overweg13 »

Terminus schreef: Het nadeel van internet (o.a.) is dat het zeer moeilijk is om intonatie in je zinnen te leggen. Mijn opmerking was dan ook niet belerend of denigrerend bedoeld :)

Wat ik nog weet uit mijn laatste treinreizen: de 207 heeft zeker geen rode wandplaten meer, de 195 nog wel. Kan er iemand nauwkeuriger?
Oei, ik had ze dan ook niet als denigrerend opgevat. Ik wilde met mijn cursivering precies jouw stelling kracht bij zetten, omdat ik ondertussen wel bijna zeker was dat je gelijk had. Maar geschreven taal heeft inderdaad haar tekortkomingen.
Met vriendelijke groet

overweg13
celtjan

Bericht door celtjan »

Ik heb de indruk dat men vroeger meer inspanningen deed om de 'gemoderniseerde tweetjes' in Brussel te houden.
Zo wordt er na de spits niet zo vlug meer het 'gemoderniseerd' tweetje 'gevraagd' (lees onkoppeld) bij gemengde samenstellingen & zo snel mogelijk in een samenstelling gestoken richting het Brusselse gewest.

Nu wordt er meer 'zoals voorzien' ontkoppeld. En men probeert ook defecte stellen zoveel als mogelijk via 'normale' treininzet tot de eigendomstwerkplaats te krijgen & zo losse ritten te vermijden.
Bijgevolg is de inzet nu zowat universeel geworden. (= Uitzonderlijk toch ook al eens op de L66 een 'grijze/wit Klassiekske' gespot!)
Dieselfreak

Bericht door Dieselfreak »

celtjan schreef:Ik heb de indruk dat men vroeger meer inspanningen deed om de 'gemoderniseerde tweetjes' in Brussel te houden.
Hoe lang geleden bedoel je dan zo ongeveer met "vroeger"?
Mijn netvliezen worden geprikkeld. Mijn hartslag gaat omhoog. Mijn bloed gaat sneller stromen. Iemand probeert me naar binnen te lokken.
celtjan

Bericht door celtjan »

Goeie vraag...

Het moet ergens een gevolg zijn van een van de voorbije veranderingen van structuren van de maatschappij.
(en die is echt niet bij te houden)
Daar waar er tot voor enkele beurtregelingwissels terug 1 math type heerste op bepaalde verbindingen, is het bijna overal een mix met meerdere types geworden.
Met alle gevolgen van dien i.v.m. interventies bij onregelmatigheden in de exploitatie.

Dit jaar toch al een paar keer met gemoderniseerde klassiekskes & City Raillekes meegereist op de lijn 66 Brugge - Kortrijk (en die rijden nu toch tijdens de week verder naar Zottegem?).
bobby

Re:

Bericht door bobby »

msts.be schreef:
bobby schreef:Shrek, wat je hier toont is mijn ultieme droomtrein, namelijk het mixen van alle types van rijtuigen... maar de nmbs mensen geloven, daar niet in
bobby , sorry dat ik het moet zeggen maar soms schets je wel érg onrealistische scenario's.. enkeldeks en dubbeldekswagens mixen in 1 trein gaat nog , maar I5 rijtuigen herbouwen naar 200 en er ook dan maar ineens omgebouwde I6 en I10'en insteken terwijl we er speciaal I11 voor hebben , dat is toch wel érg onrealistisch...

Hadden we maar mister J. terug op dit forum , het realisme zou hier terug de hoogte ingaan..

zo onrealistisch zijn die ideeen dan toch niet aangezien ondertussen NMBS treinen heeft waarin I10, I6 en I11 (trekduw) gemixt worden én geschikt zijn voor 200 km/u
overweg13

Bericht door overweg13 »

celtjan schreef: Daar waar er tot voor enkele beurtregelingwissels terug 1 math type heerste op bepaalde verbindingen, is het bijna overal een mix met meerdere types geworden.
Met alle gevolgen van dien i.v.m. interventies bij onregelmatigheden in de exploitatie.

[/i]
Ik denk dat daar 2 goeie redenen voor te bedenken zijn:
1. bepaalde types materieel (I11, ms 96) zijn gewoon niet geschikt voor bepaalde verbindingen op bepaalde momenten - gelukkig rijden wat IC's Brussel - Luxemburg tijdens de spits niet langer met ms 96, om maar één voorbeeld te noemen;
2. het vasthouden aan één type materieel per verbinding laat ook niet toe om zo veel mogelijk materieel in te zetten; vaak zijn het klassieke stellen die op die manier toch nog zinvol ingezet kunnen worden.
Met vriendelijke groet

overweg13
msts.be

Re: Re:

Bericht door msts.be »

bobby schreef:
msts.be schreef:bobby , sorry dat ik het moet zeggen maar soms schets je wel érg onrealistische scenario's.. enkeldeks en dubbeldekswagens mixen in 1 trein gaat nog , maar I5 rijtuigen herbouwen naar 200 en er ook dan maar ineens omgebouwde I6 en I10'en insteken terwijl we er speciaal I11 voor hebben , dat is toch wel érg onrealistisch
zo onrealistisch zijn die ideeen dan toch niet aangezien ondertussen NMBS treinen heeft waarin I10, I6 en I11 (trekduw) gemixt worden én geschikt zijn voor 200 km/u
Ja bobby, maar het ging mij om die verbouwing van die I5 rijtuigen. 45-jarige rijtuigen nog zo zwaar ombouwen zou gewoon geldverspilling zijn, zeker nu het plan van de I6'en en I10'en dan eindelijk is doorgegaan.

Maar bon, terug naar de M4'en. Dinsdag heeft er een speciale trein met HLE2004 en M4'en gereden naar Luxemburg. Maar zijn de M4 nog toegelaten in Luxemburg ? Ik meen mij te herinneren dat er op sommige rijtuigen L* stond, maar niet op alle. De laatste keer dat er nog M4'en in Luxemburg waren was met de Televie-treinen als ik het goed heb.. Nuja, veel ander internationaal materieel hebben we niet meer, aangezien de I6 en I10 nu terug volop ingezet worden in de IC A/Benelux/P-treinen..

Foto's op rail.lu hier:
http://www.rail.lu/events/20110621Euro- ... ation.html
msts.be

Bericht door msts.be »

Ik kon het eventueel ook bij gewijzigde samenstelling zetten, maar omdat het opnieuw met Luxemburg te maken heeft en mijn vraag hierboven nog niet beantwoord is, gaat het hier in:
14 dagen geleden is de IC J 2137 met M4-rijtuigen gereden ipv M6, en ook met een 13 ipv de gewoonlijke 3000.

http://www.rail.lu/materiel/sncbm4.html

In de jaren '80 viel dat wel eens meer voor, maar toen reden ook (2-delige) Breaks naar Luxemburg. Hebben alle M4 een Luxemburg toelating of is er een subreeks ? En hoe zit het met de toelating in Frankrijk, hebben de M4 die ook nog ?
Deef32

Re:

Bericht door Deef32 »

trainfreak schreef:De L trein Mechelen-Gent-Brugge ordt ook met rode klassiekjes gereden.
Anno 2012 is dat nog steeds het geval!!!
Daarstraks de L560 genomen te Malderen richting Mechelen, samengesteld uit 2 klassiekjes. Eén daarvan was namelijk de MS193. Ik denk datr dit echt het oudste klassiekje op de Belgische sporen is; de geur van het interieur was allesbehalve, en bij ieder vertrek werkelijk dooreengeschud (rechtstaan op eigen risico! :shock: ).....
Eigenlijk een ware schande als men zo'n duur treinticket/abo moet kopen om te "mogen" meerijden met deze voorhistorische krellen!!! Ik weet bijgod niet van welke stelplaats ze komen, iemand een idee? Merelbeke?

Nb: Gelukkig zijn de P-treinen Leuven-Dendermonde dikwijls samengesteld uit gemoderniseerde "klassiekjes"
Shrek

Bericht door Shrek »

Er rijden er nog oudere rond hoor.
153 is dacht ik de oudste :wink:
overweg13

Bericht door overweg13 »

Deef32 schreef: Eigenlijk een ware schande als men zo'n duur treinticket/abo moet kopen om te "mogen" meerijden met deze voorhistorische krellen!!! Ik weet bijgod niet van welke stelplaats ze komen, iemand een idee? Merelbeke?

Nb: Gelukkig zijn de P-treinen Leuven-Dendermonde dikwijls samengesteld uit gemoderniseerde "klassiekjes"
Stelplaats zal in dit geval Oostende zijn. En van vooringenomenheid gesproken: ik zie echt niet waar de gemoderniseerde klassiekjes het zoveel beter doen dan de niet-gemoderniseerde. Ik heb zelf altijd gevonden dat de stellen van 1962 en daaromtrent (151-270) beter reden dan die met de nummers 595-782. En dat si nog altijd zo. Ik vermoed dat het iets met het gewicht van de oudere stellen te maken heeft, maar zeker ben ik daar niet van.
Met vriendelijke groet

overweg13
Retard

Bericht door Retard »

Ik heb op 13 juli nog op de 193 gezeten en dat stel bokte helemaal niet en deed het goed.

Het is trouwens ingeschreven in Oostende.

Hier is de lijst van de 103 Klassiekskes die in december 2011 nog op de lijst bij de verdeler stonden:

19 voor MKM 153-158,168,169,171,174-178,243,244,246-248
30 voor NK 159-164,166,240,241,250,252,253,256-261,263,265,267-270,595-600
54 voor FSD 179-191,193,195-198,201-210,212,213,215-218,220-239
Deef32

Bericht door Deef32 »

Retard schreef:Ik heb op 13 juli nog op de 193 gezeten en dat stel bokte helemaal niet en deed het goed.

Het is trouwens ingeschreven in Oostende.
Dan hebben we een verschillende ervaring met dat motorstel :D

Nu, Oostende als stelplaats kan kloppen, want sinds 2010 rijdt deze trein van Gent St. Pieters door naar Brugge (waarschijnlijk om Gent St. Pieters tijdens de renovatie aldaar wat te ontlasten), wat toch een hele afstand is!
Tussen 2008 en 2010 reden er MS80's (aka Breaks) op de L-relatie Gent-Mechelen (nu maar af en toe). Ik neem aan dat dat met de fameuze renovaties van deze stellen te maken heeft?
Retard

Bericht door Retard »

Deef32 schreef:[Eén daarvan was namelijk de MS193. Ik denk datr dit echt het oudste klassiekje op de Belgische sporen is.
Voor de moment is het oudste Klassiekske op de Belgische sporen de 153. Lang was dit op basis van de datum van opname in de geschriften de 168.
1962 hgbtf 2.gif
De Klassiekskes 228.195 tot 228.210 werden trouwens maar in 1963 in de geschriften opgenomen. Dit wil niet zeggen dat ze daarvoor niet op de Belgische sporen reden. Ze werden eerst geleverd aan een bepaalde stelplaats voor een korte rotage-periode.
De beslissing tot het aankopen van de schijf 1963 (211-250) werd genomen op 23 juni 1961. Merk ook op dat de 228.228 (toeval?) het eerste stel was dat in de geschriften werd opgenomen, en niet de 228.211.
Tractiemateriaal uit het jaar 1963 001.jpg
De beslissing tot het aankopen van de schijf 1965 werd genomen op 23 juli 1963. De draaischijven werden in de centrale werkplaats in Salzinnes gemaakt. De 228.251 werd al eerstre in de geschiften opgenomen, en dit op 11 juni 1965. De 260, 261, 265 en 266 werden pas in 1966 in de geschiften opgenomen.
Deef32

Bericht door Deef32 »

Dankjewel voor de goeie feedback Retard. :)
Plaats reactie