Dan heb ik dit verkeerd gezien, m'n excuses!Eimai schreef:Echt? Ik dacht dat ze steeds gezegd hadden dat dat technisch niet mogelijk was...Merijn schreef:en is er nu een gesloten toiletsysteem.
Grote revisie Sprinter
Re: Grote revisie Sprinter
Re: Grote revisie Sprinter
Pfffffffff, geen SIV's, geen rolgordijnen, oude bankjes en meer grijs. Gelukkig is iedereen hier al lang dood voor de laatste klaar is. 

Re: Grote revisie Sprinter
Je vergeet er nog bij te vermelden dat het rijgedrag even slecht zal blijven. Dit is weer een materieeltype dat ik zonder veel spijt zal zien vertrekken.wbrm schreef:Pfffffffff, geen SIV's, geen rolgordijnen, oude bankjes en meer grijs. Gelukkig is iedereen hier al lang dood voor de laatste klaar is.
Met vriendelijke groet
overweg13
overweg13
Re: Grote revisie Sprinter
Iedereen lijkt te vergeten dat het niet om een modernisatie, maar om een revisie gaat. Dat is een budgettaire keuze die van bij het begin gemaakt is.
Een revisie is het terug opwaarderen van de bestaande uitrusting, met hier en daar kleine aanpassingen waar nodig, zodat het materieel opnieuw minstens 15 jaar verder kan. Dat er een gesloten toilet bijkomt, is in dat opzicht een (daarom niet minder welgekomen) extra.
Een revisie is het terug opwaarderen van de bestaande uitrusting, met hier en daar kleine aanpassingen waar nodig, zodat het materieel opnieuw minstens 15 jaar verder kan. Dat er een gesloten toilet bijkomt, is in dat opzicht een (daarom niet minder welgekomen) extra.
Re: Grote revisie Sprinter
Vanbinnen in vind ik het er best mooi uitzien, maar over de buitenkant denk ik dan wel weer heel wat anders. Het bordeauxkleur pas nog altijd het beste vind ik.
- Dieselfreak
- Berichten: 2102
- Lid geworden op: 09 jul 2006, 13:17
- Locatie: Deeltijds Zwevegem-Kortrijk, deeltijds Gent
Re: Grote revisie Sprinter
Da's waar, in al het nieuwe/vernieuwde materieel zijn de banken in hetzelfde grijs.wbrm schreef:en meer grijs.

Wat is het verschil tussen een revisie en een modernisatie? De open wc is vervangen door een gesloten systeem, dat is toch iets dat moderner gemaakt is. De rode klassiekjes zijn ook wel eens gereviseerd, waarbij onder andere de groene livrei plaatsgemaakt heeft voor de rode, maar het interieur is nooit grondig gewijzigd en technisch zijn er ook geen grote veranderingen aan gedaan. Waar trek je de grens tussen een revisie en een modernisatie?nahoj schreef:Iedereen lijkt te vergeten dat het niet om een modernisatie, maar om een revisie gaat.
Mijn netvliezen worden geprikkeld. Mijn hartslag gaat omhoog. Mijn bloed gaat sneller stromen. Iemand probeert me naar binnen te lokken.
Re: Grote revisie Sprinter
Er is toch wel een groter verschil tussen het interieur van een gemoderniseerd klassiekske en een Bordeauxrood Klassiekske dan bij een duikbril.Dieselfreak schreef:Da's waar, in al het nieuwe/vernieuwde materieel zijn de banken in hetzelfde grijs.wbrm schreef:en meer grijs.
Wat is het verschil tussen een revisie en een modernisatie? De open wc is vervangen door een gesloten systeem, dat is toch iets dat moderner gemaakt is. De rode klassiekjes zijn ook wel eens gereviseerd, waarbij onder andere de groene livrei plaatsgemaakt heeft voor de rode, maar het interieur is nooit grondig gewijzigd en technisch zijn er ook geen grote veranderingen aan gedaan. Waar trek je de grens tussen een revisie en een modernisatie?nahoj schreef:Iedereen lijkt te vergeten dat het niet om een modernisatie, maar om een revisie gaat.
Re: Grote revisie Sprinter
Hij doelt op de aanpassing van groen naar bordeaux. Ik denk dat men in die tijd enkel de ramen en de tafeltjes heeft vervangen, maar of dat samen viel met de verandering van livrei weet ik niet.
Re: Grote revisie Sprinter
Voor zover ik mij herinner zijn ramen noch tafeltjes vervangen. Wel zijn er aanpassingen geweest aan de ramen, omdat die zo lek als een zeef waren bij zware regenval - eigenlijk ging het om een constructiefout, die onderdruk veroorzaakte in het stel, zodat de regen naar binnen gezogen werd, maar van een vervanging weet ik niets.Dietrich schreef:Hij doelt op de aanpassing van groen naar bordeaux. Ik denk dat men in die tijd enkel de ramen en de tafeltjes heeft vervangen, maar of dat samen viel met de verandering van livrei weet ik niet.
De herschildering paste gewoon in het raam van de algemene vervanging van het rijtuiggroen door bordeaux voor alle binnenlands reizigersmaterieel. Eigenlijk kun je stellen dat de oudste stellen nooit gerenoveerd zijn.
Met vriendelijke groet
overweg13
overweg13
Re: Grote revisie Sprinter
klassiekjes
van groen naar rood = enkel kastrevisie zover ik weet
van rood naar wit/grijs = kastrevisie, nieuwe binnenwanden/deuren, kleiner maken eerste klasse, andere banken in tweede klasse, nieuwe buitendeuren, volledige vervanging van de bedrading, nieuwe stuurtafel, volledig nieuw elektrisch paneel, verwarming met gepulseerde lucht, plaatsing vacuüm wc, nieuwe binnenverlichting, nieuwe ramen, nieuwe rolgordijnen, LED eindlichten (enkel op cityrail), handendroger in de wc (enkel op cityrail)
sprinters
aanpassing kastkleur, aanpassing stoffen van de zitbanken, vacuüm wc, vernieuwing binnenwanden, nieuwe gordijnen.
van groen naar rood = enkel kastrevisie zover ik weet
van rood naar wit/grijs = kastrevisie, nieuwe binnenwanden/deuren, kleiner maken eerste klasse, andere banken in tweede klasse, nieuwe buitendeuren, volledige vervanging van de bedrading, nieuwe stuurtafel, volledig nieuw elektrisch paneel, verwarming met gepulseerde lucht, plaatsing vacuüm wc, nieuwe binnenverlichting, nieuwe ramen, nieuwe rolgordijnen, LED eindlichten (enkel op cityrail), handendroger in de wc (enkel op cityrail)
sprinters
aanpassing kastkleur, aanpassing stoffen van de zitbanken, vacuüm wc, vernieuwing binnenwanden, nieuwe gordijnen.
- Dieselfreak
- Berichten: 2102
- Lid geworden op: 09 jul 2006, 13:17
- Locatie: Deeltijds Zwevegem-Kortrijk, deeltijds Gent
Re: Grote revisie Sprinter
De tafeltjes zijn wel degelijk vervangen, de oorspronkelijke waren dikker. In enkele stellen, waaronder nummer 234, zijn nog een aantal van die dikke tafeltjes te vinden. Toen de rokersafdeling werd afgeschaft, moesten sowieso redelijk wat tafeltjes worden veranderd.overweg13 schreef:Voor zover ik mij herinner zijn ramen noch tafeltjes vervangen.Dietrich schreef:Hij doelt op de aanpassing van groen naar bordeaux. Ik denk dat men in die tijd enkel de ramen en de tafeltjes heeft vervangen, maar of dat samen viel met de verandering van livrei weet ik niet.
Mijn netvliezen worden geprikkeld. Mijn hartslag gaat omhoog. Mijn bloed gaat sneller stromen. Iemand probeert me naar binnen te lokken.
Re: Grote revisie Sprinter
De 193 is bijna nog volledig orgineel, maar bijvoorbeeld de 220 of de 212 niet.Dieselfreak schreef:De tafeltjes zijn wel degelijk vervangen, de oorspronkelijke waren dikker. In enkele stellen, waaronder nummer 234, zijn nog een aantal van die dikke tafeltjes te vinden. Toen de rokersafdeling werd afgeschaft, moesten sowieso redelijk wat tafeltjes worden veranderd.overweg13 schreef:Voor zover ik mij herinner zijn ramen noch tafeltjes vervangen.Dietrich schreef:Hij doelt op de aanpassing van groen naar bordeaux. Ik denk dat men in die tijd enkel de ramen en de tafeltjes heeft vervangen, maar of dat samen viel met de verandering van livrei weet ik niet.
OOk nog even vermelden dat het de moeite loont om op de 184 de waterkraan in het tweede klasserijtuig te gaan spotten. Deze is anders en is nog met een hendel.
Re: Grote revisie Sprinter
De tafeltjes zijn wel degelijk vervangen, de oorspronkelijke waren dikker. In enkele stellen, waaronder nummer 234, zijn nog een aantal van die dikke tafeltjes te vinden. Toen de rokersafdeling werd afgeschaft, moesten sowieso redelijk wat tafeltjes worden veranderd.[/quote]Dieselfreak schreef: Voor zover ik mij herinner zijn ramen noch tafeltjes vervangen.
Jij bedoeld een nieuw tablet maar dat valt niet onder een revisie of modernisering, dat valt eerder onder herstellingen zoiets.
De tafeltjes die je op de vernieuwde klassiekjes en cityrails kan vinden zijn volledig nieuw, basisstructuur mee inbegrepen. ze zijn zelfs een beetje anders van vorm.
Re: Grote revisie Sprinter
Een modernisatie kan je (budgetgewijs) maximaal één maal rechtvaardigen in het leven van het materieel. Het is een revisie, waarbij het voertuig dus terug geherwaardeerd wordt, maar waarbij ook het comfort en, misschien in minderere mate, de techniek up-to-date wordt gebracht. M.a.w. belangrijke componenten van het voertuig worden herbestudeerd en vervangen door een nieuw concept (gesloten WC, verwarmingssysteem,...), of zelfs toegevoegd (SIV,...).Retard schreef:Wat is het verschil tussen een revisie en een modernisatie? De open wc is vervangen door een gesloten systeem, dat is toch iets dat moderner gemaakt is. De rode klassiekjes zijn ook wel eens gereviseerd, waarbij onder andere de groene livrei plaatsgemaakt heeft voor de rode, maar het interieur is nooit grondig gewijzigd en technisch zijn er ook geen grote veranderingen aan gedaan. Waar trek je de grens tussen een revisie en een modernisatie?nahoj schreef: Iedereen lijkt te vergeten dat het niet om een modernisatie, maar om een revisie gaat.
Nu lopen beide begrippen wel soms iets in elkaar over. Een voorbeeld is de sprinter en haar gesloten WC.
Je vergeet het renoveren van de kast zelf. Geen te onderschatten werk in dit geval.Steven schreef:klassiekjes
van groen naar rood = enkel kastrevisie zover ik weet
van rood naar wit/grijs = kastrevisie, nieuwe binnenwanden/deuren, kleiner maken eerste klasse, andere banken in tweede klasse, nieuwe buitendeuren, volledige vervanging van de bedrading, nieuwe stuurtafel, volledig nieuw elektrisch paneel, verwarming met gepulseerde lucht, plaatsing vacuüm wc, nieuwe binnenverlichting, nieuwe ramen, nieuwe rolgordijnen, LED eindlichten (enkel op cityrail), handendroger in de wc (enkel op cityrail)
sprinters
aanpassing kastkleur, aanpassing stoffen van de zitbanken, vacuüm wc, vernieuwing binnenwanden, nieuwe gordijnen.
Je zou kunnen zeggen dat de sprinter een revisie ondergaat, met extra plaatsing van een gesloten WC (zoals ik trouwens al eerder schreef).