nieuwe M5

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5260
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

nieuwe M5

Bericht door overweg13 »

Ik heb een avondje treinsamenstellingen genoteerd in Brussel-Zuid, en heb daarbij tot mijn grote verbazing ook de rijtuigen 52598 en 52600 gezien. Er zal dus ook nog wel ergens een 52599 bestaan.
Oorspronkelijk telde de reeks B-rijtuigen M5 97 exemplaren (52501 - 52597), nu zijn dat er dus blijkbaar 100 geworden. Vermoedelijk werden drie A-rijtuigen omgebouwd tot B-rijtuigen.
Weet iemand hier eigenlijk meer over?
Met vriendelijke groet

overweg13
Molenbruch Y.
Berichten: 745
Lid geworden op: 03 aug 2006, 21:51

Re: nieuwe M5

Bericht door Molenbruch Y. »

Dag,

Dat zou me wel een nogal vreemde beslissing lijken. Het aantal M5 A-rijtuigen lag proportioneel immers al tamelijk laag.

Groeten,
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5260
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: nieuwe M5

Bericht door overweg13 »

Molenbruch Y. schreef:Dag,

Dat zou me wel een nogal vreemde beslissing lijken. Het aantal M5 A-rijtuigen lag proportioneel immers al tamelijk laag.

Groeten,
En toch is dat de meest waarschijnlijke verklaring. Nieuwe kasten zullen zeker niet gebouwd zijn, van de BDx-rijtuigen is de ombouw waarschijnlijk te omslachtig (indien al mogelijk) en dus zijn het met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid omgebouwde A-rijtuigen.
Ik moet zeggen dat ik 3 keer ben gaan kijken voor ik kon geloven dat er zo iets als een 52600 bestond. (Ook al omdat het nummer gedeeltelijk onder de graffiti zat.) Maar het UIC-nummer liet er geen twijfel over bestaan: 50 88 2638 100.
Met vriendelijke groet

overweg13
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5298
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: nieuwe M5

Bericht door Steve »

Molenbruch Y. schreef:Dag,

Dat zou me wel een nogal vreemde beslissing lijken. Het aantal M5 A-rijtuigen lag proportioneel immers al tamelijk laag.

Groeten,
Inderdaad: bij mijn weten zijn/waren er 15 A-rijtuigen tegenover 115 B-stuks, oftewel een verhouding van 1/7,666 (dus je hebt al stammen van gemiddeld 8-9 rijtuigen nodig, wat nu op bv. de IR Antwerpen-Brussel al totaal niet gehaald wordt, wellicht dus heel wat B's in reserve). Als je daar nog drie van overhevelt, kom je aan een verhouding van 1/9,8333... wat wil zeggen dat vrijwel alle M5-stammen plots uit 10-11 rijtuigen moeten bestaan om overal nog een A-rijtuig te kunnen voorzien. Lijkt me zeer onwaarschijnlijk. Zou er geen loutere verschuiving met nummers plaatsgevonden hebben?
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: nieuwe M5

Bericht door Shrek »

Ik zie wel af en toen een trein M5en rijden zonder 1e klasse. Er zijn er waarschijnlijk echt wel te weinig :wink:
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5260
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: nieuwe M5

Bericht door overweg13 »

MIVB-reiziger schreef: Zou er geen loutere verschuiving met nummers plaatsgevonden hebben?
Met die idee heb ik ook al gespeeld, maar waarom zou men zo iets doen?
Met vriendelijke groet

overweg13
mijack1985
Berichten: 105
Lid geworden op: 28 aug 2012, 00:25
Locatie: Oss

Re: nieuwe M5

Bericht door mijack1985 »

las op wikipedia dat er 18 stuurstanden, 15 A rijtuigen en 97 B rijtuigen zijn van dit materieel.

Zijn er in België nou vrij weinig 1e klas reizigers, of lijkt dat maar zo omdat dit materieel enkel alleen maar in de P treinen dienst doen??
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5298
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: nieuwe M5

Bericht door Steve »

mijack1985 schreef:las op wikipedia dat er 18 stuurstanden, 15 A rijtuigen en 97 B rijtuigen zijn van dit materieel.

Zijn er in België nou vrij weinig 1e klas reizigers, of lijkt dat maar zo omdat dit materieel enkel alleen maar in de P treinen dienst doen??
Ze doen ook dienst op nota bene de IR Antwerpen-Brussel. Voor de rest gaat het (vrijwel) uitsluitend om P-treinen, dat is waar. Wat ik ergens ook wel jammer vind trouwens, aangezien ze toch een pak comfortabeler geworden zijn dan voor de renovatie en ze een oplossing zouden kunnen zijn voor het plaatsgebrek op sommige IR-/IC-diensten buiten de spits.
mijack1985
Berichten: 105
Lid geworden op: 28 aug 2012, 00:25
Locatie: Oss

Re: nieuwe M5

Bericht door mijack1985 »

MIVB-reiziger schreef: Ze doen ook dienst op nota bene de IR Antwerpen-Brussel. Voor de rest gaat het (vrijwel) uitsluitend om P-treinen, dat is waar. Wat ik ergens ook wel jammer vind trouwens, aangezien ze toch een pak comfortabeler geworden zijn dan voor de renovatie en ze een oplossing zouden kunnen zijn voor het plaatsgebrek op sommige IR-/IC-diensten buiten de spits.
Oke bedankt, hoewel ik ze gek genoeg niet vaak heb gespot in Antwerpen. Zal ze wel iedere keer hebben mis gelopen.
Volgende keer in Antwerpen overstappen en wachten op de M5 :mrgreen:

Klopt dit lijstje ook van wikipedia?

treinseries met materieel België
TrainzDr3ver
Berichten: 1059
Lid geworden op: 09 apr 2008, 17:58

Re: nieuwe M5

Bericht door TrainzDr3ver »

Qua materieelinzet zie ik toch een paar kanjers van fouten staan, zoals M5'en op de IR b :lol:
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5298
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: nieuwe M5

Bericht door Steve »

TrainzDr3ver schreef:Qua materieelinzet zie ik toch een paar kanjers van fouten staan, zoals M5'en op de IR b :lol:
Het lijstje is volgens mij gewoon verouderd. Vergeet niet dat de IR-b tot een paar jaar geleden gewoon Brussel-Antwerpen was, de IR naar Nijvel was Nijvel - Brussel - luchthaven - Leuven...
mijack1985
Berichten: 105
Lid geworden op: 28 aug 2012, 00:25
Locatie: Oss

Re: nieuwe M5

Bericht door mijack1985 »

MIVB-reiziger schreef:
TrainzDr3ver schreef:Qua materieelinzet zie ik toch een paar kanjers van fouten staan, zoals M5'en op de IR b :lol:
Het lijstje is volgens mij gewoon verouderd. Vergeet niet dat de IR-b tot een paar jaar geleden gewoon Brussel-Antwerpen was, de IR naar Nijvel was Nijvel - Brussel - luchthaven - Leuven...
Ik hoop dat ze het lijstje dan bijwerken. Volgende keer dat ik weer in België ben hoop ik een M5 te krijgen. Nog nooit ingezeten namelijk :mrgreen:
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5298
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: nieuwe M5

Bericht door Steve »

mijack1985 schreef:
MIVB-reiziger schreef:
TrainzDr3ver schreef:Qua materieelinzet zie ik toch een paar kanjers van fouten staan, zoals M5'en op de IR b :lol:
Het lijstje is volgens mij gewoon verouderd. Vergeet niet dat de IR-b tot een paar jaar geleden gewoon Brussel-Antwerpen was, de IR naar Nijvel was Nijvel - Brussel - luchthaven - Leuven...
Ik hoop dat ze het lijstje dan bijwerken. Volgende keer dat ik weer in België ben hoop ik een M5 te krijgen. Nog nooit ingezeten namelijk :mrgreen:
De materieeloverzichten op www.beluxtrains.net zijn op dat gebied vrij betrouwbaar. Hou er rekening mee dat niet alles klopt (temeer daar zaken ook snel kunnen veranderen), maar de meeste vermeldingen van M5 lijken me alvast te kloppen.

Vanuit Nederland heb je de beste kans op de IR's Antwerpen-Brussel, waarvan sommige (lang niet allemaal!) met M5 gedaan worden. De vele P-treinen zullen een stukje moeilijker worden als je ook nog terug naar Nederland wilt.

Qua interieur komen ze nu overigens zeer sterk overeen met de nieuwe M6, erg veel verschil zul je niet merken. Heel kort: aan één kant enkele stoelen op de bovenverdieping, de dwarsbalk in het raam die nog steeds op ooghoogte zit (vrij vervelend), geen airco.
mijack1985
Berichten: 105
Lid geworden op: 28 aug 2012, 00:25
Locatie: Oss

Re: nieuwe M5

Bericht door mijack1985 »

@MIVB-reiziger, bedankt voor de link. Zag de M5'en wel vaak genoeg voorbij rijden dat wel haha.
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5298
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: nieuwe M5

Bericht door Steve »

mijack1985 schreef:@MIVB-reiziger, bedankt voor de link. Zag de M5'en wel vaak genoeg voorbij rijden dat wel haha.
Let op dat je niet verwart met de nieuwe M6!

Dit is een M6 (let op de vrij afgeronde vorm bovenaan, de volledige ramen, de hoge deuren met mooi afgeronde ruiten): http://commons.wikimedia.org/wiki/File:M6rijtuig.JPG

Dit is dan weer een vernieuwde M5, een stuurstandrijtuig in dit geval (let op de hoekigere vorm, de balk in de ramen, de kleinere deuren met rechthoekige ruiten): http://commons.wikimedia.org/wiki/File: ... MBS_M5.jpg
Plaats reactie