Omdat je dat materieel sneller terug kan inzetten, en dus minder materieel nodig hebt voor vergelijkbare dienstregeling? Dat was in elk geval ook een van de argumenten in Frankrijk, indertijd... Een beetje duurder, daar zou niemand om malen, maar hier wordt het meer dan een beetje duurder, en je moet ook nog eens reserveren. En ok, je bent sneller vanuit Rotterdam en Amsterdam in Antwerpen en Brussel. Vanuit Den Haag moet je echter overstappen, vanuit Dordrecht, Roosendaal en Mechelen eveneens, en je bent niet of amper sneller. Ik krijg het echt niet warm van de Fyra...K V B schreef:Je kan het ook omdraaien. Als aan meer comfort en snelheid geen hoger prijskaartje mag hangen, waarom zou men dan nog in comfort en snelheid investeren?jotie schreef: En dan nog: stel dat de Fyra ieder uur zou rijden, en het comfort inderdaad wordt geoptimaliseerd, waarom zou dat dan een hoger prijskaartje verantwoorden?
Waarom dan niet gewoon met M2 aan 60 kph tussen Brussel en Amsterdam rijden...
Fyra
Re: Fyra.
Een kleine meerprijs zou op zijn plaats zijn, maar het tariefstelsel zoals de spoorwegen dat voor zich zien is absurd. De prijsstijgingen zijn in sommige gevallen meer dan 100%, wat echt absurd veel is.
En veeeeel te gecompliceerd voor ziets als een buurlandtrein.AlexNL schreef:Een kleine meerprijs zou op zijn plaats zijn, maar het tariefstelsel zoals de spoorwegen dat voor zich zien is absurd. De prijsstijgingen zijn in sommige gevallen meer dan 100%, wat echt absurd veel is.
Een van de problemen in dergelijke discussies is altijd weer dat veel mensen redeneren vanuit "Ik heb altijd X voor Y euro kunnen doen, dus moet ik dat in de eeuwigheid kunnen". Zie maar wat er gebeurt als een suppermarkt een bepaald product uit het assortiment neemt...AlexNL schreef:Een kleine meerprijs zou op zijn plaats zijn, maar het tariefstelsel zoals de spoorwegen dat voor zich zien is absurd. De prijsstijgingen zijn in sommige gevallen meer dan 100%, wat echt absurd veel is.
De wereld verandert echter. Als we willen dat internationale treinverbindingen op lange termijn overleven dan moeten we accepteren dat de uitbaters zich ook commerciëler gaan opstellen. (Of Fyra hier de juiste commerciële keuzes maakt laat ik even in het midden). "Yield Management" hoort hierbij.
Dus dat betekent veranderingen. Neem Eurostar als voorbeeld: Als ik die vergelijk met de vroegere Sealink verbinding dan is die eigenlijk helemaal niet te duur...
Verder is het voor hoge snelheidstreinen eigenlijk wel aangewezen met reservaties te werken. Ik heb het al een paar keer meegemaakt dat in Duitsland een ICE onderweg behoorlijke vertraging opliep omdat er teveel staande reizigers aan boord waren. Dan twee uur te laat thuis komen is niet leuk, al helemaal niet als je zelf wel gereserveerd hebt...
Waar ik mij overigens wel een beetje zorgen over maak is dat Fyra er wat de implementatie betreft een zootje van maakt. Er zijn landen waar bijna alle treinen reserveringsplichting zijn (Spanje bijvoorbeeld), maar waar men het je wel makkelijk maakt om je reservatie om te wisselen. De SNCF heeft bijvoorbeeld automaten waar je in een paar seconden een TGV biljet omwisselt naar een voor het eerstvolgende vertrek. Gaat Fyra dergelijke automaten op alle stations hebben?
-
[quote] Fyra gaat zulke automaten niet hebben, de omruiling zal bij NMBS en NS Hispeed kunnen telefonisch of aan de loketten NS Hispeed in de stations bediend door Fyra.
reizigers met een digital homeprint (pdf ticket met barcode) zouden in principe hun wijziging opnieuw moeten afprinten
reizigers met nog een traditioneel ATB kartonnen treinticket zullen enkel kunnen wijzigen aan de loketten niet telefonisch en zelfs niet via eventuele automaten (eigenlijk zijn het alleen maar afhaalautomaten)
groeten,
Erwin
reizigers met een digital homeprint (pdf ticket met barcode) zouden in principe hun wijziging opnieuw moeten afprinten
reizigers met nog een traditioneel ATB kartonnen treinticket zullen enkel kunnen wijzigen aan de loketten niet telefonisch en zelfs niet via eventuele automaten (eigenlijk zijn het alleen maar afhaalautomaten)
groeten,
Erwin
Niet dus. Ik loopt nu eenmaal niet rond met een printer in mijn binnenzak.railtravelmanager schreef:reizigers met een digital homeprint (pdf ticket met barcode) zouden in principe hun wijziging opnieuw moeten afprinten
[/quote]reizigers met nog een traditioneel ATB kartonnen treinticket zullen enkel kunnen wijzigen aan de loketten niet telefonisch en zelfs niet via eventuele automaten (eigenlijk zijn het alleen maar afhaalautomaten)
Niet dus, aangezien je niet 5 minuten van tevoren 35 minuten gaat aanschuiven, als het loket al open is.. Ik ruil wel vaker m'n tickets om als ik bijvoorbeeld op de eerste trein wat vertraing had of mijn boterhammen vergeten ben. Lekker nog even lokaal lunchen. Nog daargelaten dat een groot deel van de reizigers geen flexibele tickets zal hebben. Bedankt voor het (teleurstellende) antwoord.
Zelfs Trenitalia doet dit beter...railtravelmanager schreef:Fyra gaat zulke automaten niet hebben, de omruiling zal bij NMBS en NS Hispeed kunnen telefonisch of aan de loketten NS Hispeed in de stations bediend door Fyra.
Maar dan vervang je de ene dienst door een veel performantere tweede dienst. Dat vinden mensen dan wél vooruitgang. Ik kan me nu niet inbeelden dat er veel mensen zijn die dit in het Fyra-verhaal zo aanvoelen, of het nou een halfuur sneller gaat of niet.K V B schreef:Neem Eurostar als voorbeeld: Als ik die vergelijk met de vroegere Sealink verbinding dan is die eigenlijk helemaal niet te duur...
De vraag is of er überhaupt wel zo een hogesnelheidsdienst moest komen? Wie zat daar nu eigenlijk op te wachten? We hebben de Thalys al. Ik heb nooit problemen gehad met die Benelux. Ja, wél plaatsgebrek en vertragingen maar zet dan gehomologeerd dubbeldekkersmateriaal in en probeer iets te doen aan die stiptheid en dan zou het al best ok zijn geweest.K V B schreef:Verder is het voor hoge snelheidstreinen eigenlijk wel aangewezen met reservaties te werken.
Hoewel de tijdwinst die Fyra weet te realiseren best wel netjes is (1/3e van de reistijd eraf in het eindbeeld) kun je door de frequente stops (de langste non-stop-afstand duurt 32 minuten?) naar mijn mening niet echt spreken van een hogesnelheidstrein à la Thalys. Het is eerder een snelle regionale trein/intercity, van het kaliber dat bij jullie rondrijdt op HSL2 tussen Brussel en Luik. Het verwachtingspatroon dat reizigers hebben bij zo'n afstand is heel anders dan bij een reis die verder gaat.
Nee, die komen er niet. Er komt een app van NSH. Maar daar heb ik vooralsnog niks aan en mensen die hun tickets niet bij NS hebben gekocht ook niet.K V B schreef:De wereld verandert echter. Als we willen dat internationale treinverbindingen op lange termijn overleven dan moeten we accepteren dat de uitbaters zich ook commerciëler gaan opstellen. (Of Fyra hier de juiste commerciële keuzes maakt laat ik even in het midden). "Yield Management" hoort hierbij.AlexNL schreef:Een kleine meerprijs zou op zijn plaats zijn, maar het tariefstelsel zoals de spoorwegen dat voor zich zien is absurd. De prijsstijgingen zijn in sommige gevallen meer dan 100%, wat echt absurd veel is.
Verder is het voor hoge snelheidstreinen eigenlijk wel aangewezen met reservaties te werken. Ik heb het al een paar keer meegemaakt dat in Duitsland een ICE onderweg behoorlijke vertraging opliep omdat er teveel staande reizigers aan boord waren. Dan twee uur te laat thuis komen is niet leuk, al helemaal niet als je zelf wel gereserveerd hebt...
Waar ik mij overigens wel een beetje zorgen over maak is dat Fyra er wat de implementatie betreft een zootje van maakt. Er zijn landen waar bijna alle treinen reserveringsplichting zijn (Spanje bijvoorbeeld), maar waar men het je wel makkelijk maakt om je reservatie om te wisselen. De SNCF heeft bijvoorbeeld automaten waar je in een paar seconden een TGV biljet omwisselt naar een voor het eerstvolgende vertrek. Gaat Fyra dergelijke automaten op alle stations hebben?
De gemiddelde reiziger kan nog wel leven met een vorm van yield management, zolang er ook maar een mogelijkheid blijft bestaan om spontaan te kunnen reizen; dat laatste voor regelmatige reizigers dan ook met een redelijke korting. Reserveren is een interessante optie voor drukke treinen, maar een reserveringsplicht zien maar heel weinig mensen zitten. DB heeft dit allemaal aan den lijve mogen ondervinden (we herinneren ons het afschaffen van de BC50 10 jaar geleden en de herinvoering 9 maanden later na een forse teruggang in het aantal reizigers).
Voor reserveren is ook bij de huidige Benelux-reizigers amper belangstelling. In de jaren 90 is daarmee geëxperimenteerd, maar dat is weer afgevoerd omdat dat amper iemand gebruikte. Ook bij Rover en TTB zijn de afgelopen 10 jaar geen reacties binnengekomen van reizigers die die reserveringsplicht wel zien zitten. Reserveren wordt trouwens niet verplicht voor Amsterdam - Rotterdam, maar wel voor het vergelijkbare traject Rotterdam - Antwerpen in dezelfde trein. Binnen Nederland of België hoef je voor een vergelijkbare verbinding niet verplicht te reserveren. Waarom zou je dat dan wel moeten voor een trein die toevallig de grens over gaat.
Natuurlijk zullen sommige treinen druk zijn. Maar het is dan aan de vervoerders om dat van tevoren goed duidelijk te maken. Bv. door de boekingsstand in de planner weer te geven ("nog 20 vrij zitplaatsen in 2e klas") en/of door de gemiddelde drukte weer te geven ("deze trein is normaliter ca. 90% bezet"). Reizigers kunnen dan voor zichzelf beslissen of ze die trein echt willen nemen of reserveren.
Spoorwegen (en dienstverleners in het algemeen) dienen zich aan hun klanten aan te passen en niet andersom. Tegen die achtergrond is het niet te snappen waarom er per se een reserveringsplicht zou moeten komen.
Achtergronden van deze reserveringsplicht zijn denk ik eerder:
- De verplichting tot 100% zitplaatsgarantie in de concessie voor internationale reizen.
- De hoge prijs van de concessie, waardoor er zoveel mogelijk opbrengst gegenereerd moet worden met de beschikbare middelen.
Groetjes,
Rian
Gaat Antwerpen-Rotterdam niet van anderhalf uur naar een half uur ? Dat vind ik nogal een verschil....Jeroen schreef:
Maar dan vervang je de ene dienst door een veel performantere tweede dienst. Dat vinden mensen dan wél vooruitgang. Ik kan me nu niet inbeelden dat er veel mensen zijn die dit in het Fyra-verhaal zo aanvoelen, of het nou een halfuur sneller gaat of niet.
Theo
Groeten vanop de Heide
Groeten vanop de Heide
Voorlopig van 65 naar 38 minuten. Waarbij die 65 minuten erg ruim zijn (veel bufferminuten, vooral aan Belgische kant).dentheo schreef:Gaat Antwerpen-Rotterdam niet van anderhalf uur naar een half uur ? Dat vind ik nogal een verschil....Jeroen schreef:Maar dan vervang je de ene dienst door een veel performantere tweede dienst. Dat vinden mensen dan wél vooruitgang. Ik kan me nu niet inbeelden dat er veel mensen zijn die dit in het Fyra-verhaal zo aanvoelen, of het nou een halfuur sneller gaat of niet.
Groetjes,
Rian
Misschien na 9 dec nog maar eens in Antwerpen gaan kijken..zal eerste dagen met reserveren wel een rommeltje zijn.
Enkele "momenten" per dag blijkt onze stopper nog voor te komen in de Hafas voorstellen voor Antw-Rotterdam.
Dan valt een gat in de dienstregeling van Thalys op een gat in de dienstregeling van Fyra....
Dus een paar maal per dag exotische passagiers incl. bagage in ons stoptreintje.
Enkele "momenten" per dag blijkt onze stopper nog voor te komen in de Hafas voorstellen voor Antw-Rotterdam.
Dan valt een gat in de dienstregeling van Thalys op een gat in de dienstregeling van Fyra....
Dus een paar maal per dag exotische passagiers incl. bagage in ons stoptreintje.
Theo
Groeten vanop de Heide
Groeten vanop de Heide
Goochelen is een vorm van het omzeilen van regels en het kan niet als argument dienen dat internationaal vervoer nog onder publieke dienstverlening valt.kika schreef:Incorrect. Ten eerste is dat een lokale invulling van Europese regels, die nergens zeggen dat internationaal treinverkeer niet gesubsidieerd zou mogen worden en ten tweede is het heel erg gebruikelijk om met termen of kostenposten te goochelen waardoor er de facto sprake is overheidssteun voor bepaalde verbinding(en). En als laatste argument een praktijkvoorbeeld: Arnhem-Emmerich: provincie én rijk willen subsidiëren. En terecht.nahoj schreef:Alleen als ze de Europese regels aan hun laars lappen, en toch overheidssubsidies betalen voor internationale exploitatie. Zonder overheidssubsidies is de term 'publieke dienstverlening' namelijk niet van toepassing.
Uw voorbeeld is ook geen internationaal vervoer zoals dat hier begrepen wordt: Emmerich is grensverkeer, zoals Lille, Roosendaal, Luxemburg, Maastricht,... dat zijn voor België (dus ook gesubsidieerd), en vormt een uitzondering op de liberalisering van het internationaal reizigersvervoer.
Manifest niet correct. Die aanvragen zijn gebeurd van zodra dat mogelijk was, en worden van nabij opgevolgd. Het blijkt echter niet meer mogelijk om snel tot een toelating te komen. Dat is de realiteit van vandaag, ondanks alle mooie ideeën van Europa.FLV-FGSP schreef:Bij B-Technics hebben ze er "een beetje" te laat aan gedacht om de benodigde stempels en handtekeningen in het buitenland te gaan halen.