Spoorbonden dreigen opnieuw met actie

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
pietje

Re: Spoorbonden dreigen met actie op 24 september

Bericht door pietje »

kika schreef: Ik zou zelfs durven te beweren dat Duitsland niet bij 1 bedrijf zweert, integendeel. Het is wél zo dat bij pogingen van andere lange afstandsvervoerders die vakkundig worden gedwarsboomd, er een heleboel politiekers (ook financieel) belang hebben bij 1 DB en er met de regelmaat van de klok onderzoeken lopen naar corruptie bij de aanbesteding van regionale lijnen, er gebeuren boekhoudkundige trucs tussen de vele verschillende onderdelen van DB... rozegeur en maneschijn moet je elders zoeken.
Sowieso: DB Bahn, Arriva, DB Netze, Regio, Fernverkehr, Stadtverkehr, Schenker (rail en logistics), DB Energie... Klinkt als 1 conglomeraat. Waarom gaan zoveel mensen eigenlijk mee in die simplistische praatjes?
Spijtig genoeg leg je hier haarfijn uit wat de echte beweegredenen van de vakbonden zijn: zoveel mogelijk alles met alles verbinden zodat niemand nog kan zeggen welk overheidsgeld nu naar welk deel gaat, en dus op korte termijn zoveel mogelijk concurrentie kan uitgeschakeld worden.

Tevens is de vakbond doodsbang dat ze bij een conflict bij de vervoerder, niet meer zomaar alle seinhuizen kan platleggen, waardoor het stakingswapen in vele gevallen nutteloos zal worden.

De uitleg die ze zelf geven over de stiptheid, daar moet je al erg onwetend voor zijn om die te geloven.
Retard

Re: Spoorbonden dreigen met actie op 24 september

Bericht door Retard »

pietje schreef:De uitleg die ze zelf geven over de stiptheid, daar moet je al erg onwetend voor zijn om die te geloven.
De uitleg die ik hier gegeven heb over stiptheid, komt van het personeel zelf en niet van de vakbond.
kika

Re: Spoorbonden dreigen opnieuw met actie

Bericht door kika »

Bedankt voor je toelichting over de innige(re) banden tussen PTB en bepaalde vakbondselementen. Ik dacht (hoopte?) dat de PTB haar sterkste tijden alweer lang achter ons lagen. Extreem-links zou ik ze trouwens niet noemen, ongezonde maoïsten wel. Jammer dat zo'n club als Vega in Liège dan niet wat meer aan bod komt, stuk genuanceerder kijken naar noden bij het OV. Maar bon, 't is wat ver van mijn wereld om er veel over te kunnen zeggen.
Asterix

Bericht door Asterix »

kika schreef:Ik dacht (hoopte?) dat de PTB haar sterkste tijden alweer lang achter ons lagen.
Het zou me niet verwonderen dat die sterkste tijden nog moeten aanbreken.
Retard

Bericht door Retard »

Hier zijn de belangrijkste punten uit het intervieuw met Jos:

-Jos wordt op handen gedragen door zijn achterban.
-Jos heeft begrip voor de reizigers, wat het VBO, VOKA en de CEO's over hem denken, laat hem eigenlijk koud.
-Jos ergert zich aan de verschillende toekomstvisies van de top: Luc heeft een nota van honderden bladzijden gemaakt met meerdere scenario's, zodat Paul gemakkelijk kan landen, Jannie bewijst lippendienst aan de sp.a met een geïtegreerd bedrijf en Marc pleit voor een tweedelige structuur, met op termijn zo veel mogelijk spooractiviteiten te liberaliseren.
-Jos kwam meer in de media dan ACV-collega Luc Piens, maar volgens hem is dat omdat hij steeds open en toegankelijk is voor de journalisten (wat hij er niet bij vermeld is dat het ACV niet deelnam aan de stakingen van 5 november 2009 en 18 oktober 2010, omwille van de problemen bij Cargo, maar die wel de meeste commotie veroorzaakten)
-Jos was het niet altijd eens met zijn militanten om te staken, maar als de achterban hem kon overtuigen, heeft hij altijd zijn verantwoordelijkheid genomen.
-Jos legt het feit dat de Franstaligen meer staken in het feit dat in de Franstalige opinie ook boos gereageerd wordt op een staking, maar daar beschouwt men dat meer als deel van het spel om het doel te bereiken. In Vlaanderen krijgt niet de minister, maar de vakbond de schuld.
-Jos zegt dat het een mythe is dat hij ooit bemiddeld heeft voor aanstellingen vanaf het niveau van dienstchef. Voor een bevordering tot afdelingschef op een dienst heb hij dat weleens gedaan, maar alleen als bekwame mensen telkens uit de boot vielen. Benoemingen op een hoger niveau zijn volgens Jos nog altijd volledig politiek bij de spoorwegen.
-Jos zegt dat de vakbonden absoluut niet kunnen verantwoordelijk geacht worden voor de falende spoorwegen, want ze hebben geen vertegenwoordiger in de drie raden van bestuur van de NMBS-Groep.
-Jos betwist dat hij iets in de pap heeft te brokken met het sturingscomité (waar de vakbonden wel inzitten). "Dat bespreekt enkel het kader om beslissingen van de raden van bestuur uit te voeren. In de nationale paritaire organisatie voor het sociaal overleg bij het spoor wordt nadien wel concreter gepraat over bijvoorbeeld de uitvoering van de beheersovereenkomsten met de overheid, over de werkorganisatie en -omstandigheden, enz. Maar in het sturingscomité zelf lopen de vakbonden steeds achter de feiten aan. Dan vindt Jos dat ze beter weer opgenomen worden in de raden van bestuur.
-Jos ligt er niet wakker van de Marc en Luc niet naar zijn afscheid in het comité kwamen. Marc is ongetwijfeld zijn grootste opponent geweest, en als mens waardeert Jos hem erg, maar als baas van de NMBS mogen ze hem op een trein naar de maan zetten, volgens Jos. Hij breekt de openbare dienstverlening af.
-Jos vindt dat er maar één verklaring is voor het falen van het vrachtvervoer: slecht beheer dat zich laat leiden door slideshowboys van consultancybureaus. Dat is al begonnen in 2005. In plaats van het aanwezige NMBS-personeel maximaal in te schakelen, werden ook contractuele mensen aangetrokken voor B-Cargo. Gevolg: een dubbele bezetting voor hetzelfde werk.
-Jos beweert dat het te eenvoudig is om het falen van het goederenvervoer op de fin. en eco. crisis te steken (zoals Marc doet). Bij de naamsverandering heeft de vakbond er voor gepleit voor een vast kader van 531 rangeerders bij Infrabel om alle vrachtvervoer - Logistics en de privé - tegen een redelijke vergoeding te bedienen op onze spoorwegen. Ze haalden hun slag niet thuis, maar nu schuift Logistics alsnog op in de richting van de vakbond. Veel alternatieven zijn er volgens Jos ook niet. Als het goederenvervoer niet gered wordt, staat alle verkeer op de autosnelweg tussen Antwerpen en Luik onmiddelijk stil.
-Jos vindt dat Marc niet moet overdrijven in zijn geklaag dat hij voor personeel afhankelijk is van de Holding en van Infrabel voor energievoorziening en toegang tot de rijpaden. "Daar had hij maar aan moeten denken toe hij CEO werd bij de NMBS!", zegt Jos. Voor de sociale secretariaatsfunctie bv. bedragen de kosten slecht een paar procent per jaar. Op personeelsvlak wordt per jaar bovendien geruisloos 110 miljoen euro bespaart, omdat er volgens Jos 37.000 voltijdse banen zouden moeten zijn, terwijl het er in werkelijkheid minder dan 35.000 zijn.
-Jos vindt dat Marc - Luc is in hetzelfde bedje ziek - veel dienst van de Holding kopieert bij operator NMBS. Dat is duur dubbelwerk. Sommigen vinden Jos met zijn beperkte opleiding een dommerik, maar hij kan ons één ding verzekeren: geef hem drie miljard euro per jaar én de controle over de kas van de spoorwegen, en hij komt wel toe!
-Jos vond Etienne beter dan het huidige trio tesamen. Etienne was een echte spoorman en kon op voorhand de reacties van een beslissing bij het personeel inschatten. De huidige CEO's en directeurs-generaal hebben bijna allemaal een heel andere expertise dan hun huidige verantwoordelijkheid. Geen van hen kan een trein uit een station laten vertrekken (Jos toonde wel in Het Laatste Nieuws van 18 juni 2009 hoe je een trein met je huissleutels uit een station kunt laten vertrekken).
-Jos zegt dat het voorstel van Magnette om Infrabel en NMBS beter met elkaar gaan te laten samenwerken niet gaan werken. "Waarom hebben ze dat dan in de voorbije jaren niet gedaan? Als iemand gedwongen wordt om van een ander te houden, is dat de beste manier om een relatie op de klippen te laten lopen"
-Jos ziet aan Magnette zijn lichaamstaal dat hij iets verdedigt waarin hij zelf niet gelooft.
-Jos zegt dat in de eengemaakte structuur twee statuten worden vermeden. "Als Infrabel wel geld heeft voor een baremaverhoging en de NMBS niet, krijgen we een verhaal met twee snelheden."
-Jos denkt dat Magnette uiteindelijk zal afkomen met een compromis dat de NMBS totale zeggenschap heeft over het reizigersverkeer, met inbegrip van het beheer van de stations en de geleiding van de treinen.
-Jos vindt dat er voor de eenheid van statuut gerust nog eens mag gestaakt worden.

Uit: Knack, 24 oktober 2012
nighttrain

Bericht door nighttrain »

Wie heeft JP Goossens begrepen in Reyers laat??? Ik niet wat een geraaskal, die man begrijpt er niks van en heeft geen taalgebruik. Arme spoorwegarbeider die hij moet "verdedigen"!!!!! U zag duidelijk dat hij schrik had van de verbale en assertieve Goedele Liekens
Robin

Bericht door Robin »

Retard schreef:Hier zijn de belangrijkste punten uit het intervieuw met Jos:

-Jos vindt dat er voor de eenheid van statuut gerust nog eens mag gestaakt worden.

Alleen voor deze reden al zijn er zoveel mensen bij het spoor begonnen, voor de zekerheid.
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
dentheo

Bericht door dentheo »

Robin schreef:

Alleen voor deze reden al zijn er zoveel mensen bij het spoor begonnen, voor de zekerheid.
"Zekerheid" is iets anders dan "eenheid van statuut"...
Theo
Groeten vanop de Heide
nighttrain

Robin schreef:

In feite is dit een relatieve slechte motivatie,want er zijn ook veel mensen gaan werken voor RMT=> allen op straat! en enz. Maar ik begrijp wie erin zit en niks anders heeft gekend, hij daar gelukkig is.
Retard

Bericht door Retard »

nighttrain schreef:
Robin schreef:

In feite is dit een relatieve slechte motivatie,want er zijn ook veel mensen gaan werken voor RMT=> allen op straat! en enz. Maar ik begrijp wie erin zit en niks anders heeft gekend, hij daar gelukkig is.
Die stonden uiteindelijk niet helemaal op straat. Iedereen die de politiek in Oostende een beetje kent weet dat de meeste uiteindelijk stadswacht of een andere functie binnen de stad hebben gekregen.
overweg13

Bericht door overweg13 »

Robin schreef:

Ik denk dat je daar ook een bepaalde mentaliteit moet voor hebben. Ik ben zelf in een beroep gestapt met vastheid van betrekking, wel wetende dat ik weinig kans had op promotie, en dus tevreden met een aantal 2-jaarlijkse aanpassingen van mijn wedde. Mijn enige ambitie was om een goed leraar te zijn én te blijven; dat ik vast benoemd was heeft me er nooit toe verleid om niet te proberen dat laatste waar te maken. Ik denk dat ook bij de NMBS heel wat mensen werk(t)en die het goed voor hadden/hebben met bedrijf en klanten, en ook niet meteen de grote promotie verwachten.
Wie anders ingesteld is, en dus snel een goedbetaalde promotie wil, liefst met uitzicht op nog meer, kan dat inderdaad misschien maar moeilijk begrijpen. Maar ik kan best begrijpen dat zo een statuut een groep werknemers aantrekt, die verre van noodzakelijkerwijs allemaal alleen maar uit zijn op een gemakkelijke baan; die dus m.a.w. in de benoeming eerder een stimulans zien om goed werk te leveren.
Met vriendelijke groet

overweg13
Galactic

Bericht door Galactic »

Als werknemer van de NMBS vind ik mijn statuut heel belangrijk. Zoals hier eerder al geschreven is dat voor velen 1 van de hoofdredenen om bij de NMBS te werken. Vooral nu in tijden van economische crisis en onzekerheid. Aan het statuut raken is voor velen onaanvaardbaar.
Vandaar dat de NMBS alsmaar meer contractuelen aanwerft. Voor bepaalde functies moet men een statuut hebben (bv. treinbegeleiders met beperkte politie-bevoegdheid), maar voor andere schakelt men meer en meer over op contractuelen (bv. onderstationchefs, ...)

Toch ben ik een tegenstander van die stakingen. De vorige staking was compleet zinloos. Het depot van de bestuurders en treinbegeleiders te Brussel was overbevolkt met werkwilligen. We konden gerust een groot aantal treinen laten rijden. Maar als enkele heethoofden de boel blokkeren, dan kunnen we ook niet veel doen. Ze hoeven enkel den blok en de bundels te blokkeren, en er komt niks door.
Ik hoop ten zeerste dat de nieuwe structuur van de NMBS er eentje is waar er goede interne communicatie is, waar we niet tegen een logge structuur aankijken, en waar de top niet in een ivoren toren leeft. Als dat nu met 1 of 2 firma's is : I don't care. Ik geloof nog steeds in de onderhandelingen. Hopelijk komt met tot een akkoord tegen eind dit jaar. Op 1 januari 2013 hebben we een nieuwe minister, die zich dan weer moet inwerken in het dossier, en dan zijn we weer voor een hele tijd vertrokken.

Over de stakingsaanzegging van morgen : het is (alweer) enkel de rode vakbond. Maar die heeft een heel grote aanhang ten zuiden van onze taalgrens. Er wordt blijkbaar niet opgeroepen om het treinverkeer lam te leggen. Er wordt blijkbaar enkel de mogelijkheid gegeven aan de leden om deel te nemen aan de Europese betoging. Dan ontvangen ze nog een stakingsvergoeding van 30 euro. Wat de impact zal zijn, is moeilijk te voorspellen. Ikzelf verwacht weinig problemen bij lokale verbindingen in Vlaanderen. In Wallonië zal het iets anders zijn : daar verwacht ik serieuze storingen. Ook in Brussel verwacht ik problemen.
Vele collega's staan niet achter deze stakingsaanzegging, maar kunnen niks anders dan meestaken. Velen die in Brussel werken, wonen ver van Brussel. Moeten die dan hun auto nemen, meer dan 100 km. enkele rit doen, dan in file gaan staan in Brussel, geen parking vinden, en als ze die vinden nog eens een parkeerticket kopen? Dit enkel om, eens op hun werkzetel aangekomen, vast te stellen dat ze niet kunnen werken. Velen blijven dan thuis om die reden. En ja, de vakbonden gebruiken ook dit aantal om te kunnen zeggen "de staking was een groot succes". Dat was ook al zo bij de vorige staking.

Wees er maar zeker van : bij de mensen op het terrein is er zeer weinig begrip voor de stakingsaanzegging van morgen. Het idee van het waarom is misschien wel goed, maar dit is niet de manier van handelen. Ik heb hier totaal geen begrip voor, net zoals vele van mijn collega's. Morgen ga ik werken. Of ik mijn job zal kunnen doen, is een andere zaak. Ik hoop morgen gewoon mijn job te kunnen doen : een job die ik heel graag en met veel plezier doe. Spijtig genoeg zijn wij, de treinbegeleiders, de eerste pispalen van de ontevreden reizigers. Ik begrijp dat wij hun eerste aanspreekpunt zijn en dat sommige mensen hun mening kwijt willen bij ons. En daar heb ik alle respect voor. Maar velen beginnen ons dan ook verwijten naar het hoofd te smijten. In sommige gevallen worden we fysiek bedreigd. :evil: Dat gaat er voor mij over. Het is niet omdat de vakbondstop van het ACOD geen respect heeft voor de reizigers, dat er op ons mag gespuugd worden.
Ik vraag hier niet om medelijden met ons, ik vraag gewoon om respect. En als er reizigers zijn die zich willen afreageren : ga dan naar de hoofdbureaus van de vakbonden. Praat met die mensen.

Wat is trouwens de echte reden van die stakingen? Vrezen de mensen van de vakbondstop voor hun postjes?? Of is er meer aan de hand waarvan het personeel zelf niks afweet?

Voila, tot daar mijn eigen, bescheiden mening. :wink:
groentje

Bericht door groentje »

Je staat inderdaad niet alleen...
nighttrain

In feite is dit een relatieve slechte motivatie,want er zijn ook veel mensen gaan werken voor RMT=> allen op straat! en enz. Maar ik begrijp wie erin zit en niks anders heeft gekend, hij daar gelukkig is.[/quote]
Die stonden uiteindelijk niet helemaal op straat. Iedereen die de politiek in Oostende een beetje kent weet dat de meeste uiteindelijk stadswacht of een andere functie binnen de stad hebben gekregen.[/quote]
Uitgezonderd de mensen die ik kende die daar werkten. De meesten stonden op straat, dat is mijn punt.Los van de politieke kaart,....
En verder heb ik ook nog gestaakt om het "statuut" van de treinbetsuurder te vededigen,maar dat hadden de vakbonden zo niet begrepen . Met onder ander de grote manitou Goosens (met 1 of 2 sen?). En wat zie ik nu er is niks veranderd, die de treinbestuurder of werkman betere werkomstandigheden geeft. Niet vergeten dat in België anno 2012 er nog altijd een verschil is tussen bedienden en arbeiders ,halucinant neen? Arbeiders bij de NMBS dragen nod altijd achterlijke veiligheidskledij anno 1800 idem voor treinpersonneel. Waar zijn de sociale verkieingen??En de maaltijdpauzes voor rijded personneel? onbestaand!
Galactic

Bericht door Galactic »

nighttrain schreef:En verder heb ik ook nog gestaakt om het "statuut" van de treinbetsuurder te vededigen,maar dat hadden de vakbonden zo niet begrepen . Met onder ander de grote manitou Goosens (met 1 of 2 sen?). En wat zie ik nu er is niks veranderd, die de treinbestuurder of werkman betere werkomstandigheden geeft. Niet vergeten dat in België anno 2012 er nog altijd een verschil is tussen bedienden en arbeiders ,halucinant neen? Arbeiders bij de NMBS dragen nod altijd achterlijke veiligheidskledij anno 1800 idem voor treinpersonneel. Waar zijn de sociale verkieingen??En de maaltijdpauzes voor rijded personneel? onbestaand!
Uw punt over sociale verkiezingen : volledig mee akkoord! Je moet eens kijken welke mooie postjes de top van de vakbond heeft... Hoog tijd voor sociale verkiezingen.
Betreffende maaltijdpauzes voor rijdend personeel : voor bestuurders ligt dit moeilijker dan voor ons, treinbegeleiders. Als wij honger hebben, doen we efkes geen controle, gaan we in onze dienstruimte en eten we onze boterhammekes op. Duurt maar 5 à 10 minuutjes. De diensten van de bestuurders (en ook van de tbg's) worden alsmaar voller, zodat er geen tijd meer is voor pauzes. Keertijd is minimiem. En als je al eens wat tijd hebt, moet je hopen dat je trein geen vertraging. Anders is uw "pauze" ook verdwenen.
Plaats reactie