NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Alles over reizigerstreinen in België.
AlexNL
Berichten: 2182
Lid geworden op: 15 jun 2008, 02:34
Locatie: Breda, Nederland

Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Bericht door AlexNL »

Vraagje: is de Desiro uitgerust met alleen ETCS Level 1, of kan deze ook omgaan met ETCS Level 2? Ik kan hier geen eenduidige informatie over vinden.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22507
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Bericht door Steven »

volgens de software op de stuurtafel zou die level 2 moeten kunnen verwerken al durf ik het hier niet met zekerheid zeggen, ik zou het even moeten opzoeken.
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5317
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Bericht door Steve »

Heeft iemand een idee wat de huidige evolutie van de inzet van Desiro is? Wanneer mogen we ons eindelijk eens aan een meer massale instroom verwachten?

Ik stel de vraag concreet naar aanleiding van een post in dit topic, waar je een filmpje ziet waar een Desiro twee jaar geleden flitstend station Houyet doorkruist... TWEE jaar al!
Stijn91
Berichten: 3385
Lid geworden op: 08 feb 2011, 18:02

Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Bericht door Stijn91 »

MIVB-reiziger schreef:Heeft iemand een idee wat de huidige evolutie van de inzet van Desiro is? Wanneer mogen we ons eindelijk eens aan een meer massale instroom verwachten?

Ik stel de vraag concreet naar aanleiding van een post in dit topic, waar je een filmpje ziet waar een Desiro twee jaar geleden flitstend station Houyet doorkruist... TWEE jaar al!
Je moet rekening houden met het aantal TB en TBG die al opleiding hebben gekregen en het aantal stellen dat al eigendom van de NMBS zijn. Ik heb gemerkt dat Robin vorige week veel Desiro's zag staan in Charleroi en Stockem die in de week nog ritten deden, dus je kan moeilijk verwachten dat de Desiro's massaal overal gaan komen in 1 keer, op Aalst - Eigenbrakel en Aalst - Geraardsbergen rijden al Desiro's, maar op Aalst - Brussel - Zottegem dan weer nog niet.
loic1811
Berichten: 1445
Lid geworden op: 30 dec 2011, 19:20
Locatie: Londerzeel

Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Bericht door loic1811 »

Als ik de spots van mij en Stijn bekijk zitten er 8 stellen in Aalst .in Antwerpen ,Bertrix zullen er ook nog een paar zijn . maar misschien hier nog is een oproep te doen als iemand een desiro ziet om dit in de spotlijst te zetten . ik ga die zoveel mogelijken proberen updaten en dan krijgen we al een beter zicht van hoeveel er al zijn :)
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Bericht door Shrek »

AlexNL schreef:Vraagje: is de Desiro uitgerust met alleen ETCS Level 1, of kan deze ook omgaan met ETCS Level 2? Ik kan hier geen eenduidige informatie over vinden.
Het zou maar gek zijn moest die geen level 2 hebben. Toen de bestelling geplaatst werd was het al zeker dat het Belgische spoorwegnet met ETCS level 2 zou uitgerust worden.
Bovendien is het weglaten van de GSM-R module maar een marginale besparing, veel duurder is dan het achteraf inbouwen.
AlexNL
Berichten: 2182
Lid geworden op: 15 jun 2008, 02:34
Locatie: Breda, Nederland

Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Bericht door AlexNL »

Shrek schreef:Het zou maar gek zijn moest die geen level 2 hebben. Toen de bestelling geplaatst werd was het al zeker dat het Belgische spoorwegnet met ETCS level 2 zou uitgerust worden.
Volgens de Duitstalige Wikipedia is de Desiro ML 'slechts' voorzien van ETCS Level 1 (voldoende voor de dienst naar Noorderkempen), de Franstalige Wikipedia meldt alleen "ETCS" (geen versie), de Nederlandstalige Wikipedia heeft het helemaal niet over ETCS en de Hongaarse versie is niets meer dan een opzetje. Vandaar mijn onzekerheid :)
Stijn82
Berichten: 201
Lid geworden op: 23 sep 2006, 17:17

Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Bericht door Stijn82 »

IR 3308 (en vermoedelijk ook andere in de 3300 reeks) werd eergisteren gereden door 3 gekoppelde desiro's.
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5317
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Bericht door Steve »

Stijn82 schreef:IR 3308 (en vermoedelijk ook andere in de 3300 reeks) werd eergisteren gereden door 3 gekoppelde desiro's.
En dat voor een IR die minder vaak stopt dan veel zogenaamde IC's op sommige trajecten... stoptreinmaterieel, was er gezegd? :roll:
Stijn82
Berichten: 201
Lid geworden op: 23 sep 2006, 17:17

Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Bericht door Stijn82 »

Je kent de logica bij de NMBS ;)
Normaal wordt die reeks door T21+M5 gereden, maar zeker rond dat tijdstip (8-9u 's morgens) loopt die vaak vertraging op in Brussel en geraakt er dan niet meer vanaf (rijpad kwijt, korte kering in antwerpen etc...) waardoor deze bijna standaard met +10 rijdt. Misschien lukt dat met die desiro's beter..
TrainzDr3ver
Berichten: 1059
Lid geworden op: 09 apr 2008, 17:58

Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Bericht door TrainzDr3ver »

Er rijden er gans de dag op rond, dinsdag heb ik ze in Vilvoorde gezien rond half 2, en vorige vrijdagavond in Weerde rond 6 uur.
Tram44
Berichten: 152
Lid geworden op: 09 jun 2012, 12:49

Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Bericht door Tram44 »

Weet er iemand waar die stam M5 + loc 21 dan tegenwoordig worden gebruikt?
Stijn91
Berichten: 3385
Lid geworden op: 08 feb 2011, 18:02

Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Bericht door Stijn91 »

Tram44 schreef:Weet er iemand waar die stam M5 + loc 21 dan tegenwoordig worden gebruikt?
Volgens mij blijft die stam M5 + 21 gewoon in Geraardsbergen staan.

OT: Deze morgen nam ik in Ninove de stoptrein van Ninove naar Aalst om 8:53 (1 klassiekje), de terugweg van Aalst naar Ninove met vertrek in Aalst om 12:43 bestond dan weer uit 2 Desiro's (ik vermoed voor de stoptrein van 16:43 in Aalst naar Geraardsbergen). De 08007 had last van graffiti.
FLV-FGSP
Berichten: 1885
Lid geworden op: 01 feb 2006, 09:36
Locatie: Leuven

Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Bericht door FLV-FGSP »

Vandaag opgevangen dat de Desiro niet naar Roosendaal of Maastricht zal kunnen komen, die werkt niet onder 1800V. Stond wel in het lastenboek.
AlexNL
Berichten: 2182
Lid geworden op: 15 jun 2008, 02:34
Locatie: Breda, Nederland

Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Bericht door AlexNL »

Mijn vermoeden is dat de software een waarschuwing gooit i.v.m. te lage bovenleidingspanning en het systeem preventief afsluit. Alles wat onder 3000 V in België kan rijden kan in principe onder 1800 V in Nederland rijden, zij het aan halve kracht.
Plaats reactie