Ik kom ongeveer 5 tot 10 minuten voor vertrek van mijn trein aan op mijn station (Breda) en koop daar aan de automaat een Fyra-toeslag die ik op mijn OV-chipkaart laad. Ik betaal met mijn bankkaart ("PIN-pas" zoals wij Nederlanders zeggen) en heb daarna zelfs nog genoeg tijd om een bak koffie te halen voordat ik me naar het perron begeef. Wat van belang is te Breda: er staan voldoende automaten naast elkaar waardoor een rij snel wordt weggewerkt, en de automaten zijn in staat om snel tickets te leveren.Galactic schreef: @Kika : de oude automaten zijn idd niet zo makkelijk om mee te werken. Hopelijk wordt dit opgelost met de nieuwe. En 9 minuten vooraf pas aankomen, terwijl u nog uw ticket moet kopen, is toch wat krap. Zelfs aan het loket. Als er een 5-tal mensen voor u in de rij staan, dan hebt u zeker niet genoeg met 9 minuten. Biljetten kunnen via het internet gekocht worden (home-printing), via sms, aan het loket 30 dagen (!) voor reisdatum, op de id-card geladen worden, .... Mogelijkheden zat. Ik begrijp dat u uw trein niet wil missen, maar als u vooraf al weet dat u die dag gaat reizen, waarom koopt u uw ticket niet de dag of enkele dagen vooraf?
Al mijn handelingen (OV-chipkaart presenteren, Fyra-toeslag kiezen, bestemming kiezen, betalen, code intoetsen, bevestigen, OV-chipkaart opnieuw presenteren en kiezen voor "Nee, ik hoef geen transactiebewijs") nemen in totaal niet meer dan 30 seconden in. Als de nieuwe NMBS-automaten deze prestaties ook kunnen leveren zou 9 minuten voor vertrek aankomen op het station ruim voldoende moeten zijn.

Dit vind ik een zeer nette regeling.@MIVB-reiziger : Wij kunnen geen passes verkopen, dat klopt. Dit is zeer simpel op te lossen : reiziger koopt een gewoon ticket aan de tbg, die daarbij een document C853 afgeeft (onmogelijkheid tot verkoop). Daarop vermeld hij dat het ticket omgewisseld moet worden voor een pass. Dezelfde dag gaat de reiziger met zijn biljet en de C853 naar het loket en koopt zijn pass. De prijs van het biljet wordt in mindering gebracht. Dit heb ik al meermaals gedaan. Zelfde systeem zoals bij een B-dagtrip. Ik weet dat niet alle collega's zich daarmee bezighouden, wat ik alleen maar kan betreuren. Dit neemt slecht 10 seconden extra werk in beslag. Zo'n documenten heb ik altijd bij. Betreffende verlenging van treinkaarten : dit kan ook al 30 dagen vooraf gebeuren, dus een vaste reiziger met een treinkaart kan dit reeds voorzien. Als de treinkaart slechts 1 werkdag vervallen is, wordt de C170 gratis geregeld (max. 2 keer per jaar). De nieuwe validatie moet dan wel vanaf de datum van de C170 ingaan.