Maar men steekt toch moeite in ETCS? Alleen om de veiligheid in korte tijd te verbeteren i.v.m. de buurlanden werd het TBL1+ systeem geïnstalleerd. Het was na Buizingen de schande dat België het enige land was waar de treinen nog zonder dat er iets gebeurd door het rood kunnnen rijden. Nu is dat straks niet meer mogelijk met de treinen van de NMBS. Ondertussen wordt er volop moeite gedaan om ETCS te installeren. Dat is wel tien keer beter, maar kost ook tien keer meer. Bovendien zal TBL1+ in alle gevallen zorgen dat het accident minder grote proporties aanneemt, zelfs al rijdt de trein 160 km/h.kika schreef:Je maakt een denkfout: het gaat niet over oude/bestaande systemen: het gaat over een beter en nieuw systeem. I.p.v. dat oude systemen aangepast en verbeterd worden en er dus 20 (?) landen daar allemaal een hoop energie in de ontwikkeling en implementatie steken - waardoor het voor operatoren duurder en ingewikkelder wordt om internationale treinen te laten rijden - wordt er gefocust. Beter wat meer moeite in 1 systeem.
Als men elke dag twintig kilometer met de vélo naar het werk moet rijden, zal men zo rap mogelijk een wagen kopen, en niet nog tien jaar langen met die vélo gaan om uiteindelijk de hierboven al aangehaalde Mercedes te kunnen kopen.
Neen, maar de ogen gaan pas open na zo'n accident. Beter te laat dan nooit. En dat geknutsel is maar even, voor dat ETCS compleet geïnstalleerd is. De belangrijkste spoorgebruiker is de binnenlandse reiziger en die heeft wel baat bij het TBL1+ systeem, in tegenstelling tot die buitenlandse operatoren. We gaan de vakbonden nog moeten gelijk geven dat Europa een goederentrein belangrijker vindt dan de dagelijkse reiziger.Zoals je zegt: nadat ze een groot ongeval hadden... dus mogen we van jou van al die landen met spoorwegnet verwachten dat ze wachten met verbeteringen totdat ze nog eens een groot spoorongeluk hebben? En daarna weer verder knutselen aan hun eigen ding zodat andere vervoerders het daar duur en moeilijk hebben en je weer meer mogelijkheden tot compromissen of uitvoeringsfouten krijgt? Wat met treinbegleiders hun job? Ook dat is mooi dat het mettertijd eenvoudiger wordt om elders aan de bak te kunnen komen als je al een deel van de voorkennis hebt - je zal maar verliefd worden op een buitenlander.
Zeker. De NVZ is de slagader van het Belgische spoorwegnet en het is belangrijk dat daar zoveel mogelijk treinen doorrijden, dit voor de reiziger, in tegenstelling tot wat Europese regels, eveneens verzonnen door mensen die zich voornamelijk met een Mercedes verplaatsen.Ik verwacht trouwens eerder een incorporatie van (een deel) van de lokale bestaande organen, qua personeel zou ik me geen al te grote zorgen maken, zeker nu er nog zoveel onzekerheden over zijn. Een mogelijk probleem zijn eerder verschillende prioriteiten: kan me goed voorstellen dat elders anders wordt gekeken naar hoe er in de NZV met seinen wordt omgesprongen, maar is dat relevant?