15 november 2012 Neerpelt (Hageven)
15 november 2012 Neerpelt (Hageven)
Hallo
Op 15 november 2012 genoten we van een schitterende wandeltocht door het Natuurreservaat Hageven in Neerpelt. Hoe we er geraakten (en weer thuiskwamen) lees je op http://blog.seniorennet.be/overweg13/ .
Op 15 november 2012 genoten we van een schitterende wandeltocht door het Natuurreservaat Hageven in Neerpelt. Hoe we er geraakten (en weer thuiskwamen) lees je op http://blog.seniorennet.be/overweg13/ .
Met vriendelijke groet
overweg13
overweg13
Re: 15 november 2012 Neerpelt (Hageven)
Meestal gaan wij de zondag ook weg naar ergens in Vlaanderen (maar dan wel enkel met de trein en zonder bus) en het overkomt ons ook soms dat we geen ene keer gecontroleerd zijn.
Re: 15 november 2012 Neerpelt (Hageven)
Mooi verslag!
Ik vind het toch ook raar dat er op dergelijk lang traject niet gecontroleerd is geweest.
Ik begin in januari aan mijn opleiding TBG en kan mij niet voorstellen dat ik hele ritten in de pakwagen vertoef zonder te controleren. Dat moet toch saai zijn (tenzij de taken in verband met de veiligheid de controle onmogelijk maken).
Ik vind het toch ook raar dat er op dergelijk lang traject niet gecontroleerd is geweest.
Ik begin in januari aan mijn opleiding TBG en kan mij niet voorstellen dat ik hele ritten in de pakwagen vertoef zonder te controleren. Dat moet toch saai zijn (tenzij de taken in verband met de veiligheid de controle onmogelijk maken).
Re: 15 november 2012 Neerpelt (Hageven)
Ik begrijp dat inderdaad ook niet. Als je kiest om treinbegeleider te worden, dan wil je toch ook eens door je trein wandelen. In IR3236 (tot Mol 2 mw) heb ik niemand zelfs maar gezien, in IC 3437 was een duidelijk Franstalige TBG van dienst, die wel haar aankondigingen verzorgde, maar die ik pas in de vlucht in Brussel-Noord gezien heb. In CR 1588 heb ik alleen een TBG gezien die zich na Brussel-Zuid zo snel mogelijk naar haar hokje haastte.jens123 schreef:Mooi verslag!
Ik vind het toch ook raar dat er op dergelijk lang traject niet gecontroleerd is geweest.
Ik begin in januari aan mijn opleiding TBG en kan mij niet voorstellen dat ik hele ritten in de pakwagen vertoef zonder te controleren. Dat moet toch saai zijn (tenzij de taken in verband met de veiligheid de controle onmogelijk maken).
Natuurlijk is dit een toevallige opeenvolging van omstandigheden, maar het kan toch echt niet.
Met vriendelijke groet
overweg13
overweg13
Re: 15 november 2012 Neerpelt (Hageven)
Ik heb vorig jaar op een rit van Ieper naar Genk (een nog langer traject denk ik) geen treinbegeleider gezien. Er zal wel een reden voor geweest zijn, maar toch ...overweg13 schreef:Ik begrijp dat inderdaad ook niet. Als je kiest om treinbegeleider te worden, dan wil je toch ook eens door je trein wandelen. In IR3236 (tot Mol 2 mw) heb ik niemand zelfs maar gezien, in IC 3437 was een duidelijk Franstalige TBG van dienst, die wel haar aankondigingen verzorgde, maar die ik pas in de vlucht in Brussel-Noord gezien heb. In CR 1588 heb ik alleen een TBG gezien die zich na Brussel-Zuid zo snel mogelijk naar haar hokje haastte.jens123 schreef:Mooi verslag!
Ik vind het toch ook raar dat er op dergelijk lang traject niet gecontroleerd is geweest.
Ik begin in januari aan mijn opleiding TBG en kan mij niet voorstellen dat ik hele ritten in de pakwagen vertoef zonder te controleren. Dat moet toch saai zijn (tenzij de taken in verband met de veiligheid de controle onmogelijk maken).
Natuurlijk is dit een toevallige opeenvolging van omstandigheden, maar het kan toch echt niet.
L'union fait la force.
Re: 15 november 2012 Neerpelt (Hageven)
Als ik een treinbegeleider was zou ik de dag vlak na een staking de confrontatie met reizigers zoveel mogelijk uit de weg gaan...
Groeten,
Bart
Groeten,
Bart
Re: 15 november 2012 Neerpelt (Hageven)
Als je beleefd en correct kan blijven zie ik geen probleem, u wegsteken lijkt me een veel groter probleem dan zichtbaar aanwezig zijn (of dat nu met of zonder controle is).Portbou schreef:Als ik een treinbegeleider was zou ik de dag vlak na een staking de confrontatie met reizigers zoveel mogelijk uit de weg gaan...
Groeten,
Bart
Re: 15 november 2012 Neerpelt (Hageven)
Maar als je je wegsteekt, kan je wel geen boze reacties krijgen. Zo van: "Het was weer staking" of "Kun je nooit op tijd zijn?"Steven schreef:Als je beleefd en correct kan blijven zie ik geen probleem, u wegsteken lijkt me een veel groter probleem dan zichtbaar aanwezig zijn (of dat nu met of zonder controle is).Portbou schreef:Als ik een treinbegeleider was zou ik de dag vlak na een staking de confrontatie met reizigers zoveel mogelijk uit de weg gaan...
Groeten,
Bart
Natuurlijk is de TBG die wel rondkomt op zo'n moment een veel moediger vrouw of man.
Re: 15 november 2012 Neerpelt (Hageven)
Zo snel gaan de mensen er de dag nadien niet over zagen hoor. Toch niet dat ik zelf al kon vaststellen. De mensen die willen klagen vinden altijd wel iets om over te klagen ongeacht het onderwerp, dat gaat niet weg door u te verstoppen op u werk.
Re: 15 november 2012 Neerpelt (Hageven)
Bij de heenrit kregen we trouwens wel controle, en die gebeurde vlot en vriendelijk. Reizigers met enig verstand weten ook wel dat een vakbondsactie bij de NMBS vaak aan het personeel voorbijgaat - hoe gek dit ook moge kinken - en dat je dus niet moet afrekenen met iemand die 's anderendaags gewoon zijn job doet. En die reizigers zonder verstand die vinden - zoals Steven zegt - altijd wel een stok om de hond te slaan.Steven schreef:Zo snel gaan de mensen er de dag nadien niet over zagen hoor. Toch niet dat ik zelf al kon vaststellen. De mensen die willen klagen vinden altijd wel iets om over te klagen ongeacht het onderwerp, dat gaat niet weg door u te verstoppen op u werk.
Met vriendelijke groet
overweg13
overweg13
Re: 15 november 2012 Neerpelt (Hageven)
Hoi,
Vic,
Bedankt voor je mooi verslag!!
Lukas
Vic,
Bedankt voor je mooi verslag!!
Lukas
Leve HLR 73,74 EN 82!!
Leve de M6 rijtuigen!!
De TRAXX is de MAX !!
LEVE HLD 62+63 En de HLD 52,53 EN 54!!
LEVE DE DESIRO!!
Leve de M6 rijtuigen!!
De TRAXX is de MAX !!
LEVE HLD 62+63 En de HLD 52,53 EN 54!!
LEVE DE DESIRO!!
Re: 15 november 2012 Neerpelt (Hageven)
Graag gedaan!Lukas schreef:Hoi,
Vic,
Bedankt voor je mooi verslag!!
Lukas
Met vriendelijke groet
overweg13
overweg13
Re: 15 november 2012 Neerpelt (Hageven)
Beste Vic (als ik zo familiair mag zijn),
Ik lees je verslagen nu al enkele maanden en beleef er keer op keer veel plezier aan. Ik hoop dan ook dat je ze zal blijven posten.
Wat het controleren van de vervoersbewijzen betreft, heb ik het gevoel dat dit erg afhangt van lijn tot lijn.
De keren dat ik tussen Lier en Brussel-Zuid de IC 34XX nam, ook buiten de spits, ben ik zo goed als nooit gecontroleerd geweest (laat ons zeggen 15 % van de gevallen).
Daarentegen word ik altijd, behalve in overbezette studententreinen, gecontroleerd tussen Lier-Leuven en zelfs nagenoeg altijd tussen Aarschot en Leuven, een rit die dikwijls slechts een klein kwartiertje duurt.
Tussen Brussel en Leuven, een rit met vergelijkbare duur, dan weer nooit.
Groetjes,
Matthias
Ik lees je verslagen nu al enkele maanden en beleef er keer op keer veel plezier aan. Ik hoop dan ook dat je ze zal blijven posten.
Wat het controleren van de vervoersbewijzen betreft, heb ik het gevoel dat dit erg afhangt van lijn tot lijn.
De keren dat ik tussen Lier en Brussel-Zuid de IC 34XX nam, ook buiten de spits, ben ik zo goed als nooit gecontroleerd geweest (laat ons zeggen 15 % van de gevallen).
Daarentegen word ik altijd, behalve in overbezette studententreinen, gecontroleerd tussen Lier-Leuven en zelfs nagenoeg altijd tussen Aarschot en Leuven, een rit die dikwijls slechts een klein kwartiertje duurt.
Tussen Brussel en Leuven, een rit met vergelijkbare duur, dan weer nooit.
Groetjes,
Matthias
Re: 15 november 2012 Neerpelt (Hageven)
Op bepaalde baanvakken wordt inderdaad vlotter gecontroleerd (en vaak meer in de ene richting dan in de andere). Maar als er bijna nooit gecontroleerd wordt, dan creëer je uiteraard vrijeverkeerszones. Typisch voorbeeld (dat ik best ken) is Halle - Brussel. Daar word je bijna nooit gecontroleerd. Gevolg is dat je tijdens de ochtendspits massa's zwart- en grijsrijders hebt, en dat je zelfs met een eersteklasbiljet goede papieren moet hebben om in bepaalde treinen een zitplaats te bemachtigen.Zelf heb ik al moeten staan met een eersteklasbiljet terwijl ik met vrij grote zekerheid kon zeggen dat de helft van de zittende passagiers ene tweedeklasbiljet hadden.Matthias schreef:Beste Vic (als ik zo familiair mag zijn),
Ik lees je verslagen nu al enkele maanden en beleef er keer op keer veel plezier aan. Ik hoop dan ook dat je ze zal blijven posten.
Wat het controleren van de vervoersbewijzen betreft, heb ik het gevoel dat dit erg afhangt van lijn tot lijn.
De keren dat ik tussen Lier en Brussel-Zuid de IC 34XX nam, ook buiten de spits, ben ik zo goed als nooit gecontroleerd geweest (laat ons zeggen 15 % van de gevallen).
Daarentegen word ik altijd, behalve in overbezette studententreinen, gecontroleerd tussen Lier-Leuven en zelfs nagenoeg altijd tussen Aarschot en Leuven, een rit die dikwijls slechts een klein kwartiertje duurt.
Tussen Brussel en Leuven, een rit met vergelijkbare duur, dan weer nooit.
Groetjes,
Matthias
Ik vind dat spijtig én een bron van agressie: de arme, onervaren, beginnende TBG die (terecht!) orde op zaken wil stellen, wordt het slachtoffer van de laksheid van zijn "ervaren" collega's.
Met vriendelijke groet
overweg13
overweg13
Re: 15 november 2012 Neerpelt (Hageven)
Daar heb je nu eens groot gelijk in, al hoewel soms ook het omgekeerde gebeurd!overweg13 schreef:Ik vind dat spijtig én een bron van agressie: de arme, onervaren, beginnende TBG die (terecht!) orde op zaken wil stellen, wordt het slachtoffer van de laksheid van zijn "ervaren" collega's.