Steven schreef:how stop maar effe, met TBL1+ vermijd je niet dat treinen door het rood gaan, enkel dat ze gestopt worden bij door het rood rijden. Een trein die 300m voor het rood nog 160 doet staat vlotjes 400m voorbij da rood stil. Buizingen zou hiermee dus NIET opgelost geweest zijn.
Pertinent onwaar. Buizingen was mèt TBL1+ wèl voorkomen.
Ik haal er even de cijfers bij. Bron: rapport van het ongeval door het Onderzoeksorgaan voor Ongevallen en Incidenten op het Spoor, blz. 127, te raadplegen op de website van de FOD mobiliteit.
Als het baken op 300m voor het sein tussenkomt, zou de trein een kleine 200m vòòr het sein tot stilstand gekomen zijn.
Als pas het baken aan de voet van het sein tussenkomt (baken op 300m afwezig of defect), zou de trein 215m nà het sein, maar >100m vòòr het gevaarlijk punt tot stilstand gekomen zijn.
Kijk, ik wil hier zeker niet TBL1+ de hemel in prijzen. Het verhoogt de veiligheid met een zeker percentage (50 of 75 kan over gediscussieerd worden). Niet meer. Vele ongevallen worden er nìet meer vermeden. Maar zoals ik hierboven schreef, zou het ons sinds 2000 toch 26 doden minder gekost hebben.
ETCS zal overigens ook niet alle ongevallen uitsluiten. Het enige spoorverkeer dat 100% veilig is, is gèèn spoorverkeer.
De keuzes in het verleden zijn zeker ook niet goed te praten. Dat nu pas een systeem geïnstalleerd wordt dat een gesloten sein bewaakt, is eigenlijk een schande. Zeker als je weet dat bepaalde buurlanden dit al hadden op hun stoommachines. En dat daarvoor toch alweer iets nieuws moet ontwikkeld worden, tjah... Maar ik wil de discussie beperken tot vandaag, met de keuzes die tot vandaag gemaakt zijn.
En vandaag zijn er twee pistes om treinen beter te beveiligen in België.
- ETCS, wat vandaag als 10-jarenplan op tafel ligt, en een zeer uitgebreide beveiliging biedt, maar behoorlijk duur is en niet eens op alle generaties voertuigen kàn geïnstalleerd worden
- TBL1+, dat zeker beperkter is in veiligheidsverhoging, maar toch noemenswaardig, maar dat vooral op 3 jaar tijd in enkele 1000den stuurposten kan geïnstalleerd worden van om het even welke generatie voertuigen, voor een minimale kost, en met mogelijkheid tot hergebruik van enkele onderdelen bij installatie van ETCS (de euro-antenne en zijn bekabeling).
Dat in overweging nemende, vind ik het absurd om in naam van een Europese regel (met doel standaardisatie en marktwerking), die met het ETCS-10-jarenplan tòch gevolgd wordt, TBL1+ niet te verplichten als tussenstap.