Spoorwegjournaal.

Vragen, besprekingen over het historisch materieel.
dentheo
Berichten: 8167
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Spoorwegjournaal.

Bericht door dentheo »

Zitten in een soort standaard "boekverpakking"... paste juist. Indien bus opening volgens de "standaard" ???
Theo
Groeten vanop de Heide
Retard
Berichten: 2980
Lid geworden op: 30 jun 2012, 11:23
Locatie: De Kust

Re: Spoorwegjournaal.

Bericht door Retard »

Ik heb de vijf tijdschiften van Op De Baan gekregen. De facteur moet het er gemakkelijk ingekregen hebben, want ik heb het eruit gekregen zonder de brievenbus open te doen.
Retard
Berichten: 2980
Lid geworden op: 30 jun 2012, 11:23
Locatie: De Kust

Re: Spoorwegjournaal.

Bericht door Retard »

In Op De Baan staat een reeks over gewezen NMBS-rijtuigen die diverse functies hebben gekregen. In Varsenare staat nog dit rijtuig, maar hij staat er niet in. Een foto vond in op internet. Is dit geen Belgisch rijtuig, of?
Meer naar onderen staan betere foto's! :D
Laatst gewijzigd door Retard op 29 dec 2012, 16:51, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5259
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: Spoorwegjournaal.

Bericht door overweg13 »

Retard schreef:In Op De Baan staat een reeks over gewezen NMBS-rijtuigen die diverse functies hebben gekregen. In Varsenare staat nog dit rijtuig, maar hij staat er niet in. Een foto vond in op internet. Is dit geen Belgisch rijtuig, of?
Uiteraard is dat een Belgisch rijtuig: het ie een K1-rijtuig, zoals het destijds voorkwam in de treinen Oostende - Welkenraedt. Het gaat om een "gemoderniseerd" K1-rijtuig eerste klasse. Zalige dingen, neem het van mij aan. Ik ben bereid 10 Desiro's te ruilen voor één dergelijk rijtuig.
Met vriendelijke groet

overweg13
Retard
Berichten: 2980
Lid geworden op: 30 jun 2012, 11:23
Locatie: De Kust

Re: Spoorwegjournaal.

Bericht door Retard »

overweg13 schreef:
Retard schreef:In Op De Baan staat een reeks over gewezen NMBS-rijtuigen die diverse functies hebben gekregen. In Varsenare staat nog dit rijtuig, maar hij staat er niet in. Een foto vond in op internet. Is dit geen Belgisch rijtuig, of?
Uiteraard is dat een Belgisch rijtuig: het is een K1-rijtuig, zoals het destijds voorkwam in de treinen Oostende - Welkenraedt. Het gaat om een "gemoderniseerd" K1-rijtuig eerste klasse. Zalige dingen, neem het van mij aan. Ik ben bereid 10 Desiro's te ruilen voor één dergelijk rijtuig.
Je hebt gelijk, bedankt! :D
Het komt inderdaad overeen met andere foto's en de beschrijving:

De rijtuigen van het type K1, bestemd voor directe treinverbindingen in het binnenverkeer, vertoonden veel gelijkenis met het I1-rijtuig. Ze hadden echter een middengang en grotere eindbalkons met dubbele deuren. De houten banken in derde klas waren ingericht voor 3+2 zitplaatsen, een schikking die tot in 1984 zou worden aangehouden. 93 van de 503 geleverde rijtuigen van dit type kregen een pakwagenafdeling. Met 108 zitplaatsen in derde klas bedroeg het gewicht per aangeboden zitplaats 390 kg, tegen 508 kg voor het I1-rijtuig met 88 plaatsen. In de periode 1966-1968 werden een aantal rijtuigen in de Centrale Werkplaats Mechelen gemoderniseerd. De buitendienststelling van de K1-rijtuigen en de I1 rijtuigen gebeurde vooral in de periode 1981-1989, na ruim 50 jaar dienst, hetgeen niet belet dat sommige A-tijtuigen in het jaar 2000 nog steeds zonder probleem meelopen in toeristische treinen...

Moeten we dit nu melden aan de mensen van Op De Baan?
Gebruikersavatar
Bibke
Berichten: 2954
Lid geworden op: 02 aug 2006, 22:51
Locatie: Kaulille (Afkomstig van LPP)

Re: Spoorwegjournaal.

Bericht door Bibke »

Retard schreef:Moeten we dit nu melden aan de mensen van Op De Baan?
Ik zal het aan onze hoofdredacteur doorgeven. Weet iemand het nummer van dat rijtuig.

BTW: weet er iemand wat het nummer was van het rijtuig dat verwerkt was in het station van Heppen?
http://www.flickr.com/photos/ahrend01/8131779797/
Ik ben abonnee van “OP DE BAAN”, U ook?
www.pfttsp.be
www.cfbocq.be
www.retrotrain.be
AfbeeldingAfbeelding
Gebruikersavatar
Bibke
Berichten: 2954
Lid geworden op: 02 aug 2006, 22:51
Locatie: Kaulille (Afkomstig van LPP)

Re: Spoorwegjournaal.

Bericht door Bibke »

Vraagje,

We kunnen zo maar geen foto publiceren zonder de toestemming van de maker.

Wie kent die man van wie de foto is zodat ik die kan contacteren
of
wie wil er een gelijkaardige foto maken van het station met het rijtuig?
Dan kan je me die later mailen om in ODB te plaatsen.

Alvast bedankt.

Bibke
Ik ben abonnee van “OP DE BAAN”, U ook?
www.pfttsp.be
www.cfbocq.be
www.retrotrain.be
AfbeeldingAfbeelding
Retard
Berichten: 2980
Lid geworden op: 30 jun 2012, 11:23
Locatie: De Kust

Re: Spoorwegjournaal.

Bericht door Retard »

Deze komt van deze site: http://fotosvangregory.blogspot.be/2012 ... el-22.html

Desgewenst wil ik ook een foto gaan nemen, maar ik kan dat pas doen achter de 10ste december (en dan moet het natuurlijk schoon weer zijn voor de foto).
Gebruikersavatar
Bibke
Berichten: 2954
Lid geworden op: 02 aug 2006, 22:51
Locatie: Kaulille (Afkomstig van LPP)

Re: Spoorwegjournaal.

Bericht door Bibke »

Het mailadres op die blog bestaat niet.
Als je een foto kan nemen na 10 dec is dat goed.
Desnoods is het voor de ODB van april 2013.
Ik ben abonnee van “OP DE BAAN”, U ook?
www.pfttsp.be
www.cfbocq.be
www.retrotrain.be
AfbeeldingAfbeelding
Gebruikersavatar
trainfreak
Berichten: 2625
Lid geworden op: 01 feb 2006, 09:25
Locatie: Wettere

Re: Spoorwegjournaal.

Bericht door trainfreak »

Staan de M2's van Racour al in ODB?
Ik heb de laatste versies niet allemaal kunnen bekijken ..
Als er nog ergens wagons staan in de buurt van Oost-Vlaanderen of Vlaams-Brabant dan kan ik altijd wel eens gaan kijken :)
Gebruikersavatar
Bibke
Berichten: 2954
Lid geworden op: 02 aug 2006, 22:51
Locatie: Kaulille (Afkomstig van LPP)

Re: Spoorwegjournaal.

Bericht door Bibke »

trainfreak schreef:Staan de M2's van Racour al in ODB?
Ik heb de laatste versies niet allemaal kunnen bekijken ..
Als er nog ergens wagons staan in de buurt van Oost-Vlaanderen of Vlaams-Brabant dan kan ik altijd wel eens gaan kijken :)
Thanks, je mag ons altijd een foto bezorgen.

Wat de M2's betreft. Die zijn niet vergeten.
Over de overbrenging staat er een hele reportage in een eerdere ODB.
In de laatste ODB staan ze in hun huidige, nieuwe, propere schildering.
Ik ben abonnee van “OP DE BAAN”, U ook?
www.pfttsp.be
www.cfbocq.be
www.retrotrain.be
AfbeeldingAfbeelding
Gebruikersavatar
trainfreak
Berichten: 2625
Lid geworden op: 01 feb 2006, 09:25
Locatie: Wettere

Re: Spoorwegjournaal.

Bericht door trainfreak »

Ik weet niet uit mijn hoofd waar in de buurt hier ergens rijtuigen staan. :wink:
Tips zijn altijd welkom!
Retard
Berichten: 2980
Lid geworden op: 30 jun 2012, 11:23
Locatie: De Kust

Op De Baan

Bericht door Retard »

Zo. Het was wel altijd was. Slecht weer, geen tijd... Maar vandaag ben ik toch foto's gaan trekken:

De eerste foto Afbeelding Tweede Afbeelding Met IC A 511, met de 1831 als krachtvoertuig. Merk ook op dat mijn eigen krachtvoertuig ook op de foto staat :D Afbeelding Nog eens met E511. Afbeelding Van de andere kant Afbeelding Met meer Zon Afbeelding Nog één Afbeelding En nog Afbeelding Mijn krachtvoertuig was ondertussen omvergevallen :? Afbeelding Iets rechter (de foto dan toch) Afbeelding Met IC G 1811 Afbeelding Zonder IC G 1811 Afbeelding Langs de andere kant. Hier ziet hij er minder geschilderd uit, maar zo kon ik toch het nummer lezen Afbeelding Het nummer van het rijtuig is 21117 :wink: Afbeelding Het internationaal nummer is: 50 88 19 48 017 - 1 Afbeelding De kwaliteit van die rijtuignummers is iets minder, maar ik moest zwaar inzoemen. Net zoals overweg13 wil ik dan ook geen rol op RailTime.
Treinenman
Berichten: 359
Lid geworden op: 22 nov 2008, 15:17

Re: Spoorwegjournaal.

Bericht door Treinenman »

Ik zou graag oudere nummers van Spoorwegjournaal kopen of bestellen (uit 2008 en 2009). Is het nog mogelijk om deze te bestellen of nog ergens op de kop te tikken?
De trein is altijd een beetje reizen.
Plaats reactie