De langst levende klassiekjes

Alles over reizigerstreinen in België.
Gebruikersavatar
Bibke
Berichten: 2955
Lid geworden op: 02 aug 2006, 22:51
Locatie: Kaulille (Afkomstig van LPP)

Re: De langst levende klassiekjes

Bericht door Bibke »

Retard schreef:
Mechanik schreef:de inox'en Budd's droegen een 500 nr
De inoxen droegen een nummer 129-150 (http://www.bfoto.be/docu/fiche/lokfiche.php?id=56). Enkel de Budd's (AM55) droegen een nummering 502-539 (http://www.bfoto.be/docu/fiche/lokfiche.php?id=55). Dit om een onderscheid te maken tussen de stellen van 1954 (050-128) die moesten worden ingezet als worden als stoptreinen en die van 1955 (502-539) als sneltreinen. Pogingen om de stellen ook effectief op die wijze te gebruiken, zijn nooit lang volgehouden.
Hoe moet ik dat zien.
De BUD's waren in Inox maar die 500-en hebben toch geen Inox kast.
Retard
Berichten: 2980
Lid geworden op: 30 jun 2012, 11:23
Locatie: De Kust

Re: De langst levende klassiekjes

Bericht door Retard »

Bibke schreef:
Retard schreef:
Mechanik schreef:de inox'en Budd's droegen een 500 nr
De inoxen droegen een nummer 129-150 (http://www.bfoto.be/docu/fiche/lokfiche.php?id=56). Enkel de Budd's (AM55) droegen een nummering 502-539 (http://www.bfoto.be/docu/fiche/lokfiche.php?id=55). Dit om een onderscheid te maken tussen de stellen van 1954 (050-128) die moesten worden ingezet als worden als stoptreinen en die van 1955 (502-539) als sneltreinen. Pogingen om de stellen ook effectief op die wijze te gebruiken, zijn nooit lang volgehouden.
Hoe moet ik dat zien.
De BUD's waren in Inox maar die 500-en hebben toch geen Inox kast.
Ah, danku! Ik heb het veranderd. In mijn post bedoel ik met inox, die grijze :oops:
Gebruikersavatar
Bibke
Berichten: 2955
Lid geworden op: 02 aug 2006, 22:51
Locatie: Kaulille (Afkomstig van LPP)

Re: De langst levende klassiekjes

Bericht door Bibke »

Neen, maar ik dacht de de Inox stelllen de BUD stellen waren.
Retard
Berichten: 2980
Lid geworden op: 30 jun 2012, 11:23
Locatie: De Kust

Re: De langst levende klassiekjes

Bericht door Retard »

Bibke schreef:Neen, maar ik dacht de de Inox stelllen de BUD stellen waren.
Je hebt gelijk. Dit staat ook duidelijk op B-foto. Maar zowel Inox, Budd of AM 56 hadden geen nummering in de 500. Dat was de AM55, die nummers 502-539 droeg.
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: De langst levende klassiekjes

Bericht door Asterix »

Retard schreef:
Bibke schreef:Neen, maar ik dacht de de Inox stelllen de BUD stellen waren.
Je hebt gelijk. Dit staat ook duidelijk op B-foto. Maar zowel Inox, Budd of AM 56 hadden geen nummering in de 500. Dat was de AM55, die nummers 502-539 droeg.
Dan staat het toch nog altijd verkeerd in je post?
Mechanik
Berichten: 358
Lid geworden op: 31 jan 2006, 23:21
Locatie: FTN

Re: De langst levende klassiekjes

Bericht door Mechanik »

oeps foutje van mij blijkbaar loop ik al jaren met de gedachte rond dat de BUDD's een 500 nr hadden, dank U voor de opheldering ;-)
Retard
Berichten: 2980
Lid geworden op: 30 jun 2012, 11:23
Locatie: De Kust

Re: De langst levende klassiekjes

Bericht door Retard »

Jeroen schreef:
Retard schreef:
Bibke schreef:Neen, maar ik dacht de de Inox stelllen de BUD stellen waren.
Je hebt gelijk. Dit staat ook duidelijk op B-foto. Maar zowel Inox, Budd of AM 56 hadden geen nummering in de 500. Dat was de AM55, die nummers 502-539 droeg.
Dan staat het toch nog altijd verkeerd in je post?
Ikkezelf schreef:Maar zowel Inox, Budd of AM 56 hadden geen nummering in de 500. Dat was de AM55, die nummers 502-539 droeg.
Neen, bovenstaande is dus wel degelijk juist.
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Re: De langst levende klassiekjes

Bericht door Asterix »

Ja maar zijn de inox stellen nu de Budd's of niet want in jouw lijst zijn het blijkbaar twee verschillende series? En hebben die nu een nummer in de 500 of niet?
Retard
Berichten: 2980
Lid geworden op: 30 jun 2012, 11:23
Locatie: De Kust

Re: De langst levende klassiekjes

Bericht door Retard »

Jeroen schreef:Ja maar zijn de inox stellen nu de Budd's of niet want in jouw lijst zijn het blijkbaar twee verschillende series? En hebben die nu een nummer in de 500 of niet?
Wel deze discussie gaat ook over verschillende series. Het gaat over de inoxen stellen (AM56) die een nummering hadden 129-150 en ook Budds werden genoemd. Daarnaast zijn er zoals Mechanik aanhaalde, de AM55's die een nummering hadden tussen 502-539. Dit werd gedaan om door de mij aangehaalde scheiding tussen de AM54 met nummering 050-128 (die bedoeld waren voor stoptreinen) en de AM55 (die bedoeld waren voor sneltreinen) te verduidelijken, maar pogingen om de stellen ook effectief op die wijze te gebruiken, zijn nooit lang volgehouden, ook niet bij de invoering van het 'IC/IR'-plan in 1984.
Jeroen, zo moeilijk is dit allemaal niet. Zelfs een vastbenoemde staatsambtenaar zou dit snappen :wink:
LHOON
Berichten: 628
Lid geworden op: 30 dec 2008, 21:30
Locatie: FM

Re: De langst levende klassiekjes

Bericht door LHOON »

Budd was een Amerikaanse firma die pionier was op gebied van inox rijtuigbouw.

https://en.wikipedia.org/wiki/Budd_Company. Het is wellicht de moeite dit artikel aan te vullen met een vermelding van de Belgische Budd-klassiekjes; door wie werden deze eigenlijk gebouwd?

De laatste keer dat ik een Budd-klassiekje gezien heb was in Turijn vorig jaar. Ze stonden toen al op een zijspoor. Een spoorwegman (die me eigenlijk kwam zeggen dat ik geen foto's mocht nemen) wist me te vertellen dat ze veel betrouwbaarder waren dan de nieuwe...
Turijn, 02/10/2011
Turijn, 02/10/2011
Bordensteker
Berichten: 1291
Lid geworden op: 14 mei 2007, 10:03

Re: De langst levende klassiekjes

Bericht door Bordensteker »

Naar aanleiding van het gebruik van de termen Budd en inox ben ik eens wat op gaan zoeken op het eindeloze internet, en Wikipedia was weer eens interessanter dan ik verwachtte*.

Budd is inderdaad de naam van de man wiens bedrijf (The Budd Company) het lassen van roestvrij staal (acier inoxydable, vandaar de term inox) ontwikkeld heeft!

Budd heeft trouwens ooit nog vliegtuigen gebouwd, maar voor die toepassing heeft roestvrij staal het toch snel af moeten leggen tegen het lichtere aluminium.

Ik ben ook ergens op het internet tegengekomen wie de Belgische Budd stellen gebouwd heeft, maar ik kan dat nu even niet meer terugvinden.

* Dus meteen maar weer eens ingegaan op de bescheiden oproep om te doneren ...
Fles

Re: De langst levende klassiekjes

Bericht door Fles »

Ik heb heel toevallig (was voor het eerst in lange tijd weer eens in België) gisteren nog zowel de 153 als de 159 gehad. Beide zouden van 1962 zijn, een van juni, een van augustus. Zijn er NOG oudere die nog rond rijden? Kan nooit veel zijn :)
HijDieHetWeet

Re: De langst levende klassiekjes

Bericht door HijDieHetWeet »

exit 258
Retard
Berichten: 2980
Lid geworden op: 30 jun 2012, 11:23
Locatie: De Kust

Re: De langst levende klassiekjes

Bericht door Retard »

Fles schreef:Ik heb heel toevallig (was voor het eerst in lange tijd weer eens in België) gisteren nog zowel de 153 als de 159 gehad. Beide zouden van 1962 zijn, een van juni, een van augustus. Zijn er NOG oudere die nog rond rijden? Kan nooit veel zijn :)
Voor de moment niet, maar de 168 was volgens datum van opname in de geschriften lang de oudste (168 van 11 mei, 153 van 15 juni 1962).
Weet je ook waar je deze gezien hebt?
Fles

Re: De langst levende klassiekjes

Bericht door Fles »

Ja Retard, ik heb ze gezien in Aachen Hbf, ben erin gesprongen, en in Liège Guillemins weer uitgestapt. Was een kostelijke rit kan ik melden. Wie weet de laatste mogelijkheid? Komend weekend verandert alles immers? Heb nog wel plaatjens, zal eens zoeken :)
Afbeelding Afbeelding Afbeelding Les voilà :)
Plaats reactie