AlexNL schreef:Als je slim boekt kun je in Engeland dan wel weer voor een habbekrats kilometerknallen: Londen - Birmingham kan al vanaf GBP 7,50!
Een beetje dan zoals bij de Fyra?
Neen maar, Engeland als voorbeeld is volgens mij geen goed idee. Als we nu in deze discussie nu eens Zwitserland als uitgangspunt nemen, vermits dat land hier altijd wordt omschreven als het neusje van de zalm kwestie van openbaar vervoer. In Het Laatste Nieuws van donderdag 4 oktober 2012 stond er dat ze net zoals ons een zeer uitgebreid spoorwegnet hebben. De nationale spoorwegmaatschappij Zwitserse Bondsspoorwegen (SBB) heeft nog altijd het ALLEENRECHT op het openbaar vervoer op haar netwerk. De SBB heeft één GEÏNTEGREERDE structuur. Vijf directies staan in voor infrastructuur, reizigersvervoer, vastgoed, personeelsbeleid en financiën. Naast het door de SBB geëxploiteerde hoofdnetwerk, zijn er op regionaal vlak nog veel
private maatschappijen. Ze zijn in werkelijkheid meestal geheel of gedeeltelijk in handen van OVERHEDEN, vaak kantons. Ze werken veel en goed samen. Zo wisselen ze bijvoorbeeld materieel uit. Treinen - ook van verschillende maatschappijen - sluiten goed en stipt op elkaar aan in zogenaamde knooppunten, verspreid over het hele land. Het is ook mogelijk één kaartje te kopen voor een treinreis met verschillende maatschappijen.
Het is dus duidelijk. In het paradijs rijdt er maar één maatschappij over één lijn en hebben ze een geïntegreerde structuur. Je kunt wel een biljet kopen voor verschillende maatschappijen. Het is te hopen dat je bijvoorbeeld ook een bv. een GruppenTagesKarte ook de provinciegrenzen kunt oversteken, niet zoals wij in Duitsland op 6 augustus 2008, die voor een bündeslandgrens over te steken, een ander biljet moesten kopen.